• 0

Welke rechtsvorm voor mij?

Beste,

 

Ik ben redelijk nieuw op dit forum al heb ik hem wel al eens eerder geraadpleegd, maar voor nu een eerste vraag/reactie.

 

Ik heb nu 3 jaar een eenmanszaak op het gebied van internet/websites. Ik maak, beheer, bezit en verkoop websites voor eigen gebruik. Ook verkoop ik advertenties voor de websites welke ik beheer of ik start projecten voor andere kopers.

 

Op het moment heb ik geen financiële ruimte om een BV te starten maar las dat je ook in "natura" het startkapitaal mocht meebrengen.

 

Aangezien ik totale "bezittingen" uit mijn eenmanszaak wil onderbrengen in een BV moet dit ruimschoots het startkapitaal kunnen dekken. Maar mijn vraag is of dit geaccepteerd zal wordt?

 

Ik wil vooral graag een BV oprichten ivm aansprakelijkheid omdat ik grotere plannen heb, ook ivm samenwerkingen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat valt absoluut mee hoor, en het eerste (informatie)gesprek is vaak gratis. Beel eens wat accountants in je omgeving, ze kunnen je vast meer vertellen. Daarnaast is het, ook wanneer je je oprichting eenmaal achter de rug hebt, sowieso wel handig om een goede accountant te hebben, die je bijstaat met financieel advies en ondersteunende diensten.

Link naar reactie
  • 0

Nog een ander hypothetisch geval.

 

Ik weet dat mijn eenmanszaak een bepaalde waarde heeft.

 

Nu kan ik 18000 euro lenen en deze een paar dagen op mijn rekening hebben zodat er een bankverklaring gegeven kan worden.

 

Wanneer de BV gerealiseerd is en ik de 18000 heb terugbetaald, zit ik dan nog met een "schuld" op papier en ook met de aansprakelijkheid na mismanagement?? Of is de waarde van eenmanszaak dan weer dekkend en vervalt de hoofdelijke aansprakelijkheid?

Link naar reactie
  • 0

Minstens net zo belangrijk is de vraag hoe je de huidige eenmanszaak in de BV krijgt. Als daar een stille reserve in zit, dan moet je in beginsel afrekenen in de IB, omdat je de onderneming staakt. Er zijn wel mogelijkheden om geruisloos (dus zonder belastingheffing) de eenmanszaak om te zetten in een BV, maar dan moet je wel de weg even weten. Een fatsoenlijke accountant/fiscalist/notaris kun je hier wel bij gebruiken. Probeer ook eens een notaris die hier wat ervaring mee heeft, die weet vaak ook wel de andere adviseurs te vinden (of omgekeerd).

 

Oh ja: geld lenen om dat als kapitaal te storten en daarmee de onderneming te kopen (zodat je de privelening weer af kunt lossen) gaat niet werken, mocht je daar aan denken. Ook dan zul je namelijk een accountantsverklaring nodig hebben, dus kun je het beter ineens doen. Accountantsverklaring moet van een RA of AA accountant zijn.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.