• 0

Borgstellingskrediet

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Er bestaat inderdaad een regeling die heet Besluit Borgstelling MKB kredieten. Deze regeling is een initiatief van het Ministerie van economische Zaken en heeft als doel om het voor startende en kleine ondernemingen (tot max 100 werknemers) makkelijker te maken om bij de bank een lening te kunnen afsluiten. Is de ondernemer niet in staat om de lening terug te betalen, dan stelt de overheid zich borg voor de teugbetaling.

Banken (dus ook je eigen bank) moeten hiervan op de hoogte zijn. Meer informatie over het exacte leningsbedrag en de voorwaarden kan je dus bij hen krijgen.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik kwam spontaan nog iets tegen wat denk ik interessant is als financiering nodig hebt.

Ik ben gek op verborgen talenten, maar verborgen kapitaal, daar is natuurlijk ook niets mis mee.

Maar weet je waar je verborgen kapitaal zit. Ik kan het je niet vertellen, maar er is wel een hele handige tool.

 

MKBalans maakt verborgen kapitaal zichtbaar

Met MKBalans kun de bedrijfsvoering van je onderneming vergelijken met bedrijven in dezelfde sector en van dezelfde grootte. En krijg je, waar nodig, advies.

Er zit meer kapitaal in je bedrijf dan je denkt: verborgen kapitaal. Het gaat om de manier waarop je de dingen doet in jouw onderneming. Bijvoorbeeld de efficiëntie van je bedrijfsproces, je vermogen om klanten en medewerkers aan je te binden, de creativiteit van je marktbenadering en de kwaliteit van jouw producten en diensten.

MKBalans maakt dus verborgen kapitaal zichtbaar, voor jezelf en voor anderen! Dit kan van pas komen bij het verbeteren van je bedrijfsvoering en het kan je helpen om beter onderbouwd met financiers te praten en hen te laten zien welk "verborgen kapitaal" in je bedrijf aanwezig is.

De tool is te vinden http://www.mkbalans.ez.nl

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Nog even over dat Borgstellingskrediet: op zich een leuke regeling, maar wel voor de bank. Als ondernemer kun je dus niet zelf een aanvraag indienen! Over het algemeen zal de bank (als zij al krediet geven) dit doen met gebruik making van de borgstellingsregeling. Als ondernemer merk je dat aan het iets verhoogd rentepercentage.

Denk als ondernemer ook eens aan andere kredietvormen of financieringsvormen. Kijk eens op www.beursplein3.nl voor veel info.

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

De bank berekend (wellicht verschilt dit bij banken) de door de overheid verplichte borgstellingsprovisie aan je door, afhankelijk van de hoogte van het Borgstellingskrediet.

 

Wellicht betaal je daar dus voor, maar anders zou je (indien je een financiering/lening van de bank wenst) geen financiering krijgen.

Het is namelijk een (aanvullende) vorm van een lening voor ondernemers die onvoldoende zekerheid kunnnen bieden om voor een reguliere financiering in aanmerking te komen. Dit is vaak het geval bij startende of snel groeiende ondernemingen. De overheid staat borg voor dat deel van de financiering waarvoor de ondernemer zelf geen dekking kan bieden.

 

Maar verdiep je inderdaad ook in andere financieringsmogelijkheden. Vaak zijn deze veel beter te benaderen dan de banken. Meer verdieping en meedenk werk in je bedrijf, dan in je financiën.

 

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Ik proef uit bovenstaande commentaar een beetje dat een borgstellingskrediet alleen maar leidt tot een verhoogde rente die je moet betalen. Dat is wel een heel negatieve interpretatie van het initiatief. Je kunt het ook als volgt beschouwen. De bank ziet je als starter vaak niet graag komen. je wil geld lenen en hebt geen zin om je huis als onderpand te geven. Voor starters is de overheid bereid om borg te staan middels het borgstellingskrediet. dat houdt in dat de bank wat minder huiverig wordt om jou een lening te verstrekken. Goed toch?

Het kan ook interessant zijn om je eens te verdiepen in de Tante Agaath regeling. Met name als een vriend of suikeroom een beetje geld in je bedrijf wil stoppen. Kijk op www.minez.nl onder subsidies. 8)

Je reis naar de toekomst wordt een succes als je alleen die dingen uit het verleden meeneemt die je positieve energie geven. Michael Lewis, 2000.

Link naar reactie
  • 0

Eens met molecuultje! Want de Bank is niet happig en dankzij het Borgstellingskrediet is het wél mogelijk.

Tante Agaath, dat is toch de TAR?

Maar daarvoor moet je toch voor het volledige bedrag hypothecaire dekking geven/hebben??? Ook, zoals jij zegt, je geen zin heb om je huis als onderpand te gebruiken?

Of bedoel je hier dat deze regeling voor mijn rijke vriend of suikerboom bedoeld is?

 

Maar op zich een mooie regeling inderdaad. Want (als ik het goed begrepen heb) is deze niet alleen voor de geldlener bestemd, maar ook voor de bank, particulieren (ook familie ?) en andere geldgevers? Voor hen gelden er dan toch extra faciliteiten in de inkomstenbelasting. Ze hebben dan een extra rentevrijstelling en mag hij 'verlies nemen' als hij het geld niet kan innen. Dat mag dan afgetrokken worden voor de inkomstenbelasting.

Maar nou weet ik niet meer of dat allemaal bij Tanta Agaath hoort of dat Ome Charles voor de inkomstenbelasting zorgt? En met de nieuwe belastingwet 2002 vraag ik me af of deze nog wel van kracht is?

 

Voor hen die geen kennis hebben vergaard is de A gewoon drie stokje

Link naar reactie
  • 0

Het Besluit borgstelling mkb-kredieten is een structuurversterkend instrument ten behoeve van het midden- en kleinbedrijf, bedoeld om knelpunten bij de kredietverlening door particuliere kredietinstellingen (banken) aan ondernemingen te verminderen. Indien een onderneming aan een bank onvoldoende zekerheden zoals hypotheek of borgstelling kan bieden ter verkrijging van een krediet, kan de Staat op verzoek van de desbetreffende bank een borgstellingsovereenkomst sluiten, waarmee de Staat een deel van het risico van de kredietverlening op zich neemt.

 

Meer informatie kun je bij je bank krijgen of op het ministerie van EZ.

 

Ben je bereid om voor meer info te betalen dan kun je kijken op Subsidies.nl. Met een proefabonnement heb je evenwel 1 dag gratis toegang..

 

 

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Oh dat klinkt inderdaad uitgebreider!

Maar heb (eigenwijs als ik ben) toch nog een vraag.

Als je eenmaal op subsidieshop gekeken hebt welke regelingen er zijn, dan kun je direct naar de instantie die deze regeling uitvoert. Daar is digitaal ook ALLES en zeer uitgebreid te vinden wat de regeling inhoud.

Of heb ik het nu verkeerd?

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

In een aantal gevallen heb je deels gelijk. Je vindt op verschillende sites beknopte beschrijvigen van regelingen. Deze informatie is handig voor een eerste globale verkenning. Wel is daar de info beschikbaar.

 

Maar wil je echt weten of je iets met de regeling kunt dan heb je meer informatie nodig. Wil je daadwerkelijk een aanvraag opstellen dan heb je nog meer informatie nodig. Die moet je dan eerst opvragen. Wetteksten zul je moeten kopieren in een bibliotheek. Op Subsidies.nl heb je alles beschikbaar zonder overal naar toe te moeten (zowel op internet als in de fysieke omgeving).

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Alridy ik ben overtuigd!

Het is dus een mooi initiatief van EZ met het in het leven roepen van de subsidieshop, maar er leven meer van dit soort initiatieven. Hoezoe wiel opnieuw uitvinden?

 

"Wat wil je ALLEMAAL weten van/in/over subsidieland".

Bekijk bekijk je kansen op diverse informatiesites !

Want, wens je zelf de aanvraag in te dienen bereid je dan goed voor.

Informatiesites als subsidieshop van de overheid en subsidies.nl kunnen je daarbij ondersteunen.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

:'( Borgstellingstellingskrediet is geen subsidie en geen krediet.

 

:( SEnter (Min. v. Econ. Zaken) verstrekt subsidies, kredieten en ... informatie

 

:D www.senter.nl (NB: de "Digitale Adviseur"kan een beetje helpen op de site ...)

 

Zie Bijlage!

 

Gr. Bengel

 

 

Borgstellingskrediet.doc

Vijf minuten "babbelen" met de juiste persoon, levert vaak meer op dan 3 dagen zelfstudie. Opnieuw het wiel uitvinden is zonde van je tijd .....!

Bengel.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 265 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.