• 0

Financiering voor een overname van een lopende franchise vestiging

Ik hoop dat er ondanks het massale jaarlijks terugkerend uittocht naar ergens anders er toch mensen die de tijd vrijmaken om de board te checken.

 

Ik heb een aantal vragen aangaande een evt. overname van een lopend afhaal / bezorg franchise bedrijf.

 

Het bedrijf bestaat al een paar jaar, is een bekende brand en draait een uitermate goede omzet. Core activities is vrij simpel; het bezorgen maaltijden en incidenteel ook over the counter verkoop/

 

Ik ken het bedrijf, heb ook vaak besteld bij dat bedrijf maar ik heb verder geen noemenswaardige ervaring met ondernemerschap.

 

Na een jaren lange trackrecord als sales manager bij verschillende ICT bedrijven heb ik het inmiddels wel gezien, ik heb mijn buik vol van roller coaster ride van pieken en dalen en ik ben nu meer dan klaar om mijn droom van zelfstandig ondernemershap te verwezenlijken. Het runnen van een fast food franchise is niet bepaald mijn droom, maar ik gezien mijn levens situatie / fase kan ik het me niet permitteren om een bedrijf van scratch te starten. Ik moet een toko hebben die vanaf dag 1 revenue draait en grotendeels mijn / onze kosten kan dekken. Als die primaire zorg opgelost is dat kan ik rustig kijken naar mijn andere plannen.

 

Hier zijn mijn vragen. Ik heb de huidige eigenaar gesproken en die was uiteraard vol lof over zijn toko en de franchiser. Gaf aan om welke persoonlijke redenen hij zijn (goedlopende) zaak van de hand wil doen en het klonk allemaal erg plausibel.De balans zag er zondermeer goed uit en qua ebitda is het ruim voldoende om onze maandelijks kosten te dekken.

 

Maar dan komt het probleem.

 

Ik kijk naar het balans als een leek; ik heb er verder geen verstand van, wie weet hoeveel "red flags" ik over het hoofd heb gezien. Kortom ik kan niet critisch kijken naar de balans en /of het bedrijf

 

Wat zijn de stappen die ik moet nemen om een lopend bedrijf inclusief personeel en huurpand over te nemen?

 

Wat zijn de valkuilen; waar ik moet ik op letten; wat voor afspraken moet ik maken met de franchiser en huidige franchisee?

 

Is de overname prijs redelijk? zo niet wat zou een redelijke bod zijn (vraagprijs is grofweg de helft van het het jaarlijkse omzet)

 

Wat zijn de prioriteiten, waar moet ik beginnen?

 

Hoe ga ik om met de financiering? Krijg ik überhaupt een financiering?

 

Als je een huis koopt teken je een voorlopig koopkontakt onder voorbehoud van het verkrijgen van een passende financiering. In de regel krijg je daar 5 a 6 weken de tijd voor, bestaat er ook zo’n dergelijke regeling voor een bedrijfsovername?

 

Het liefst zou ik iemand willen hebben die me begeleidt in het hele traject, samen met mij de situatie / risico's in kaart brengt; due diligence verricht en me tenslotte begeleidt in het financieringstraject en bekendmaakt met de fiscale goodie's / en valkuilen voor starters. Ik weet alleen niet waar ik zo'n adviseur / coach moet zoeken die specifieke ervaring heeft met zo’n transactie. Als ondernemer kan ik me nooit indekken tegen alle risico’s maar voorkombare fouten zou ik echt onvergeeflijk vinden

 

Adviseurs genoeg, maar daar begint het probleem, wie moet je nemen en hoe onderscheid je een gladde prater van iemand die inhoudelijk gewoon goed is en alles uit de kan haalt voor z’n cliënten.

Het zijn erg veel vragen maar alle suggestie zijn welkom..

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hoi,

 

Om te beginnen een linkje naar dit topic https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=18;action=display;threadid=24275;start=msg213766#msg213766 waar ik een aantal punten heb opgesomd nav de vraag van iemand naar de valkuilen bij een overname.

 

Dan jouw specifieke vragen:

 

***Wat zijn de stappen die ik moet nemen om een lopend bedrijf inclusief personeel en huurpand over te nemen?

 

Om met de softe kant te beginnen: je moet er heel veel zin in hebben, het bedrijf inclusief personeel moet je liggen qua cultuur en het maakt het een stuk makkelijker als je een passie hebt voor de bedrijfsactiviteiten of voor ondernemen in het algemeen.

 

Als je voor jezelf hebt besloten dat je ervoor zou willen gaan, dan kun je in een gesprek met de huidige eigenaar eens kijken naar de voorwaarden die hij stelt aan de transactie. Op basis hiervan kun je zelf een grove inschatting maken van de financiele haalbaarheid. Hou er rekening mee dat de bank slechts een deel financiert en is het dan voor jou te doen om de rest te financieren? Kijk ook meteen nr de andere voorwaarden die de eigenaar heeft en of hij bereid is om bijvoorbeeld een concurrentiebeding te tekenen.

 

Op basis van deze gesprekken en een aantal basisgegevens zoals bijvoorbeeld de jaarcijfers van de afgelopen 5 jaar, de franchiseovereenkomst, het huurcontract, de prognose voor de komende jaren en een overzicht van het personeel kun je een indicatief bod uitbrengen en gaan onderhandelen. Als jullie hieruit komen, kun je de afspraken tot op dat moment vastleggen in een intentieverklaring (dit kan heel simpel hoor op een paar a4tjes). Je kunt deze stap overslaan als de transactie klein is en/of snel gaat.

 

Daarna ga je dan de diepte in. Ik kan je evt een uitgebreide lijst sturen met informatie die je aan de huidige eigenaar kunt vragen, dit varieert van milieutechnische zaken, tot financiele en marketingonderwerpen. Je kunt deze informatie (evt samen met een externe partij) bekijken om jezelf een concreet beeld te vormen van de redelijkheid van de eerder afgesproken prijs en andere voorwaarden. Afhankelijk van of je een rechtspersoon (BV?) overneemt of alleen de activiteiten is het juridische stuk meer of minder belangrijk.

 

Na dit due diligence onderzoek pas je eventueel je bieding aan (of niet) en kun je een overnameovereenkomst opstellen.

 

***Wat zijn de valkuilen; waar ik moet ik op letten; wat voor afspraken moet ik maken met de franchiser en huidige franchisee?

 

Lees even het andere topic, daar vind je een hoop voorbeelden van valkuilen. Welke afspraken je moet maken is echt heel erg afhankelijk van de casus dus dat vind ik lastig om zo te beantwoorden.

 

***Is de overname prijs redelijk? zo niet wat zou een redelijke bod zijn (vraagprijs is grofweg de helft van het het jaarlijkse omzet)

 

Of het bedrijf de helft van de jaarlijkse omzet waard is, kan ik zo niet zeggen. Dit is afhankelijk van de hoeveelheid geld die er in de toekomst verdient kan worden(dit heet ook wel free cash flow). Zie het zo: uiteindelijk wil je dat het bedrijf meer oplevert dan het gekost heeft, anders doe je een slechte deal. Ik kan deze vraag precies voor je beantwoorden maar dan heb ik meer cijfermateriaal nodig zoals omzet, brutowinst, afschrijvingen, investeringen en dan graag over de afgelopen 3 jaar en de prognose voor de komende 3 jaar.

 

***Wat zijn de prioriteiten, waar moet ik beginnen?

 

Prio 1 = Heb je er zin in?

Prio 2 = Check bij huidige eigenaar of verwachtingen rondom voorwaarden realistisch zijn (zowel prijs als overige voorwaarden)

 

Het gebeurt zeer regelmatig dat verkopers een onrealistische prijs verwachten. Het is van belang om dat vroeg in het proces helder te hebben anders maak je eventueel kosten (bijvoorbeeld voor inschakeling derden) voor niks.

 

***Hoe ga ik om met de financiering? Krijg ik überhaupt een financiering?

Op basis van de huidige info kan ik daar geen concreet antwoord op geven. Er wordt nog steeds gefinancierd, er wordt strenger gekeken en minder ruim geld uitgeleend dus het is ook afhankelijk van je mogelijke eigen inbreng (of bijvoorbeeld een stukje uitgestelde betaling van de koopsom door de verkoper).

 

***Als je een huis koopt teken je een voorlopig koopkontakt onder voorbehoud van het verkrijgen van een passende financiering. In de regel krijg je daar 5 a 6 weken de tijd voor, bestaat er ook zo’n dergelijke regeling voor een bedrijfsovername?

 

Je kunt in de intentieverklaring een aantal zaken opnemen zoals bijvoorbeeld een financieringsvoorbehoud (dit kun je zelfs nog in het koopcontract zetten maar ik zou dit een verkoper niet aanraden). Ook kun je bijvoorbeeld exclusiviteit afspreken zodat hij niet met andere partijen praat zolang jij er energie insteekt.

 

Ik hoop dat ik hiermee een deel van je vragen beantwoord heb. Als je nog meer wilt weten dan lees ik dat vanzelf wel.

 

Groetjes, Manon

 

Link naar reactie
  • 0

Dit soort horecabedrijven heeft meestal een omvang waarbij het voor het rendement noodzakelijk is dat de ondernemer intensief meewerkt; wees je bewust van het feit dat je waarschijnlijk veel uren zal moeten meedraaien op de werkvloer. Ook voor de bedrijfsvoering is het in dit soort zaken vaak cruciaal dat de ondernemer veel aanwezig is om controle te houden (en om het goede voorbeeld te geven). De winst is zeker in de startfase (ook na overname) meestal marginaal en kan door bijvoorbeeld slordigheid, onverschilligheid of onkunde snel worden verspeeld en tot netto verliezen leiden.

 

Voor de bepaling of een overnameprijs terecht is zou ik uitgaan van je eigen perspectief, wensen en mogelijkheden. Omzetten zeggen weinig, het gaat om de netto winst. Daarnaast is van belang hoeveel jij extern moet financieren - en wat daarvan de consequenties tav aflossingen en rente zijn - en wat jij privé uit de zaak wilt halen. Zonder eigen vermogen, achtergestelde leningen/zekerheden is financiering in de horeca via reguliere kredietverstrekkers zoals banken eigenlijk onmogelijk.

 

Gezien de middelen en de risico’s die met een dergelijke overname gepaard gaan, is het inschakelen van een expert zeker een slim plan. Hiervoor zou ik een deskundige vragen, zoals een horeca-adviesbureau of -makelaar. Deze kun je via startpagina’s vinden en bijvoorbeeld op horecalink.nl. Ter voorbereiding kun je de bovenstaande aandachtspunten opvragen en bestuderen, zoals de jaarcijfers, de franchisevoordelen en -verplichtingen, het huurcontract en personeelsovername e.d. Als je de hoofdlijnen hier post, krijg je daarop ook zeker serieuze feedback.

 

Succes.

Met vriendelijke groet,

 

Paul

 

Link naar reactie
  • 0

Meestal hebben de franchiseorganisaties contracten met banken voor de financiering.

Heb je al bij de franchisegever geinformeerd?

 

Kijk trouwens wel even héél goed naar de franchise voorwaarden als het hard-franchise is ben je gebonden aan allerlei regels.

Link naar reactie
  • 0

let goed op het franchisecontract en huurcontract; omzetdoelstelling, hoogte huurovereenkomst, afname verplichtingen; boeteclausule; de kleine lettertjes zeg maar.t

 

Praat met andere franchisenemers , doe je huiswerk.

 

Ik adviseer je om eerst in loondienst ervaring in deze branche op te doen en vervolgens de stap als ondernemer te maken. Dit verhoogt de slagingskans aanzienlijk. Al lijkt het wellicht een "eenvoudig" bedrijf. Je zal altijd beginnersfouten maken, het is zaak dat dit er zo weinig mogelijk zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Dag luctor et emergo,

 

Anderen hebben al veel voor je beantwoord.

 

Is de overname prijs redelijk? zo niet wat zou een redelijke bod zijn (vraagprijs is grofweg de helft van het het jaarlijkse omzet)

Manon heeft hier ook al iets over gezegd. Om voor jezelf helder te krijgen wat je voor het bedrijf zou willen betalen kun

je jezelf o.a. ook afvragen in hoeveel jaren het overnamebedrag terugverdiend wil hebben.

 

ik heb mijn buik vol van roller coaster ride van pieken en dalen

Komen pieken en dalen niet altijd voor ?

 

Groet,

Jeroen

 

www.reith.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 253 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.