• 0

Stichting en factureren (BTW)

De stichting waar ik voor werk zet kleinschalige ontwikkelingsprojecten op in Afrika.

 

Nu hebben we recentelijk twee activiteiten georganiseerd waarvoor een een factuur hebben gestuurd. Nu zijn wij als stichting niet belastingplichtig en mijn vraag is dan ook of wij op deze factuur BTW in rekening moeten (mogen) brengen?

 

In mijn ogen zou deze BTW dan voor ons gewoon extra "winst" zijn, dat we weer in onze projecten kunnen stoppen.

 

Ik hoop dat iemand mij hier duidelijkheid over kan geven.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 1

Jullie zijn wél belastingplichtig, maar de stichting zal voor de BTW niet gezien worden als ondernemer/BTW-plichtig.

 

Betekent dat je geen BTW mag heffen op factureren. Geen BTW nummer -> geen BTW terug te vorderen, noch te factureren.

 

Overigens is deze vraag al vaker behandeld op het forum en ik denk dat je met enig zoekwerk wel een antwoord op je vraag had kunnen vinden!

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie. Ik had al redelijk wat gezocht maar ik kon over deze situatie niks vinden. Wel veel over de omgekeerde situatie, factureren AAN een stichting.

 

We hebben trouwens wel gewoon een btw-nummer.

 

Heeft iemand enig idee waar ik wat meer info hierover kan vinden? Heb gezocht bij de belastingdienst en de KvK maar niet veel kunnen vinden.

 

 

Link naar reactie
  • 0
We hebben trouwens wel gewoon een btw-nummer

 

Waarom hebben jullie een BTW nummer? Als je in Afrika projecten opzet uit humantaire overweging, zie ik niet wat je commerciële activiteit is?

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0
Die hebben we toen van de belastingdienst gekregen. We hebben bijvoorbeeld ook personeel in dienst, waar we gewoon netjes loonheffing etc. voor betalen.

 

De BTW en loonheffing staan los van elkaar. Dat je loonheffing inhoudt en afdraagt wil zeggen dat de stichting een (fictief) dienstverband heeft met zijn medewerkers en dus een werkgever is en dus loonheffing moet inhouden.

 

Blijkbaar hebben jullie bij oprichten van de stichting en het aanmelden bij de belastingdienst ook aangegeven dat jullie belaste prestaties voor de BTW gaan leveren. Dit zijn prestatie waar je 'concureert' met andere instellingen. Ik zie nog niet in waar jullie concurrentie ligt als je het uit humantaire overwegingen doet. Heb je in het verleden gewoon aangifte omzetbelasting gedaan? Zo ja, heeft de belastingdienst nog niet reageert dat je geen omzet maakt? Of heb je wel bedragen bij je omzet vermeld? Zo ja, wat waren die bedragen?

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Waar het dan aan kan liggen is dat het BTW-nummer gewoon ons kenmerk is bij de belastingdienst. Zij hebben het zelf altijd over een btw-nummer, maar dat is het dan niet.

 

We betalen geen belasting, zijn vrijgesteld. en ik heb ook geen aangifte hoeven doen nog.

 

Ik denk dat alles dan nu wel duidelijk is. Als stichting stuur je facturen zonder btw, omdat je daarvan vrijgesteld bent en je ook geen btw terug kan vragen.

Link naar reactie
  • 0

Jouw 'BTW' nummer is je fiscaalnummer. Daar doe je namelijk ook je aangifte loonheffingen en evt vennootschapsbelasting op. Zoals je zelf zegt, jullie zijn vrijgesteld en dus geen BTW.

 

Toch wel een kleine nuance in jouw uitspraak voor de andere die meelezen.

 

Een stichting is niet per definitie vrijgesteld van BTW. Het gaat om de prestaties die je levert!

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Nog één kleine nuance dan:

 

Je kunt als stichting pas vrijgesteld zijn als je eerst ondernemer bent voor de BTW. En bij dat ondernemerschap hoort een BTW-nummer. Dat nummer komt, indien er een vrijstelling van toepassing is, op non-actief te staan zodat je geen aangiften krijgt

 

Vraag ik me nóg iets af: hoe komt de stichting aan het geld dat ze nodig heeft voor die projecten?

De activiteiten die de stichting doet om geld te genereren kunnen er nl. toe leiden dat de stichting wél BTW-plichtig is. Daar doet het uiteindelijke doel niets aan af.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Over het algemeen worden er fondsen geworven en collectes gehouden.

 

Waar de facturen betrekking op hebben is het verzorgen van podium op een festival, waarvoor wij dan een factuur sturen voor de gemaakte kosten. Dit is vooral gericht op promo/marketing vanuit de stichting en aankleding voor het festival.

 

Ik heb er zelf ook al wel eens over nagedacht dat andere activiteiten dan puur fondsen werven misschien belastingplichtig zijn. Waar ligt de grens en hoe wordt zoiets bepaald? Het gaat om maximaal 3 tot 4 evenementen/activiteiten per jaar.

Link naar reactie
  • 0

Beste DM,

 

Als mogelijk belaste activiteiten zie ik: het verzorgen van een podium en het werven van fondsen.

1 a 2 keer per jaar een evenement organiseren vindt de doorsnee inspecteur al BTW-plichtig, dus die grens is heel snel bereikt.

 

Collectes zijn vrij van BTW, maar zodra je er iets voor terugdoet, bijv. reclame maken voor een bedrijf dat fondsen ter beschikking stelt, dan is dat belast voor de BTW (sponsoring).

 

Ik denk dat je het beste ff een briefje aan de BTW-inspecteur kunt richten om zeker te weten hoe hij/zij daarover denkt. 't Is een tamelijk grijs gebied waar meerdere antwoorden op mogelijk zijn.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 160 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.