• 0

tante agaath regeling/durfkapitaal van toepassing of niet

Beste forummers,

 

Ik ben zelf al 10 jaar ondernemer en nu ga ik samen met iemand anders een bedrijf opstarten.

 

Naast de eigen financiën kunnen we van een gezamenlijke vriend een extra lening krijgen.

 

Nu is mijn vraag of we in de tante agaath/durfkapitaal regeling vallen aangezien deze volgens mij voor startende ondernemers is. Nu is mijn compagnon wel startend, maar ik in principe niet. Wel met dit bedrijf overigens, is een nieuw project.

 

Volgens mij maakt het voor ons niet zoveel uit (toch ????), maar voor onze geldschieter is het wel interessant.

 

Ik hoor het graag van u. Alvast bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

voor zover ik het heb kunnen vinden, dat de regeling gecreëerd is voor startende ondernemers.

 

En dat de geldnemer er niet direct voordeel bij heeft, maar dat het hierdoor wellicht makkelijk is om geld aan te trekken.

 

 

Mijn probleem is nu dat ik niet weet of ons geldbedrag dat wij geleend krijgen hiervoor in aanmerking komt aangezien ik niet echt een starter ben, mijn compagnon wel, maar ons bedrijf (vof) is wel startend in ieder geval.

 

Nu krijg ik het geld toch wel en de voorwaarden blijven hetzelfde, maar ik zou het leuk vinden als de gever het zo gunstig mogelijk kan regelen

Link naar reactie
  • 0

beste joarb

 

Durfkapitaal is inderdaad voor startende ondernemers. Dat ben jij niet meer. Daarbij is een VOF voor de inkomstenbelasting geen ondernemer, dus de regeling gaat voor jou niet op, noch kun je zelf het geld doorlenen aan de andere vennoot onder deze regeling.

 

Kan/wil de geldverstrekker het geld niet direct lenen aan jouw vennoot?

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Jawel, de geldlener is een goede vriend van ons, dus kan alles organiseren dat maakt niet uit.

 

Als ik jou goed begrijp, dan moet de geldlener het geld zoiets van privé verstrekken aan mijn vennoot, en hij moet dat dan daarna storten als startkapitaal in de vof.

 

Ik hoor het graag weer van je

Link naar reactie
  • 0

klopt. De uitlener mag het geld niet zelf geleend hebben. Lenen aan de andere vennoot die het geld daarna inbrengt in de VOF.

 

Let wel erg goed op de voorwaarden aan de regeling en aan de overeenkomst:

http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/als_u_geld_leent_aan_een_startende_ondernemer_pa9951z61fd.pdf

 

en

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_ondernemerworden/ondernemen_ondernemerworden-18.html

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 287 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.