• 0

wat zijn de wettelijke eisen voor het mogen doorverkopen van e-mails?

Hi HL-ers,

 

Hierbij een juridische vraag:

 

ik heb een formulier op mijn website waarop men zich in kan schrijven als men op de hoogte gehouden wil worden over interessante vacatures. Daar hebben zich nu al aardig wat mensen voor opgegeven. Het betreft een specifieke groep. Nu is er een (zeer gerenomeerde) partij die interesse heeft in deze e-mailadressen voor hun eigen nieuwsbrief, welke gaat over ''werken bij XX". (dus zou zeker interessant voor de mensen in mijn bestand zijn). Ik wil ze wel verkopen onder de voorwaarde dat er niks anders mee gedaan wordt dan het versturen van deze nieuwsbrief

 

Ik heb direct boven het formulier de volgende zin geplaatst (het kan je niet ontgaan)

 

Door je op te geven voor deze nieuwsbrief geef je toestemming om jouw emailadres door door ons geselecteerde partners te laten gebruiken om je te informeren over vacatures.

 

Mijn vraag is: is dit voldoende?

 

Of moet je ze een hokje aan laten kruisen en voorwaarden laten goedkeuren? Dit zou ik dan moeten laten ontwikkelen voor de website en brengt weer extra kosten met zich mee. Daarnaast werk ik met een gekocht format waarvan ik niet weet of het mogelijk is. Dat doe ik om die reden dus liever niet. Tenzij het bij wet vastgelegd is natuurlijk

 

Ik weet dat je officieel een opt-in moet hebben, dus iemand moet zich ervan bewust zijn dat hij ergens voor kiest. Maar dat lijkt me met de zin bovenaan ook voldoende. Als ik ga googlen dan lees ik echter ook dat er na het inschrijven officieel een mail verstuurd moet worden die ook nog weer bevestigd moet worden (opt in).

 

Wie weet wat de minimale eisen zijn?

 

hoor graag!

 

Groeten, Marloes

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 1

Is het niet handiger als jij een mailing rondstuurt naar de mensen die zich bij jou hebben ingeschreven waar je ze wijst op de nieuwsbrief van bedrijf XX en uitlegt waarom jij denkt dat die interessant voor ze kan zijn? Op die manier omzeil je volgens mij alle mogelijke valkuilen qua opt-in en je weet zeker dat bedrijf XX niet op haar beurt de adressen gaat doorverkopen of doorspelen. Bedrijf XX weet vervolgens ook weer zeker dat mensen die zich naar aanleiding hiervan voor de nieuwsbrief inschrijven ook echt geinteresseerd zijn. Iedereen (inclusief, en dat lijkt me toch het belangrijkste, jouw klanten) blij toch?

Link naar reactie
  • 0

dat zou een optie kunnen zijn. Maar is minder interessant omdat ik mezelf zo buiten spel kan zetten

dus toch nog de vraag over de opt-in enzo...

 

Ja, maar in weze zet je jezelf bij verkoop van de adressen ook buiten spel.

 

Ik ben van mening dat als je zelf het verhaal aan je klanten doorgeeft en motiveert waarom je denkt dat goed is voor ze je op lange termijn er meer aan over houdt. Op deze manier laat je je klanten zien dat je aan hun belang denkt. Dat waarderen ze en op die manier hou je ze tevreden. Tevreden klanten komen terug en bevelen je aan bij anderen. Uiteindelijk zal je dat meer opleveren dan nu wat cash.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou me er niet aan wagen.

 

Juridisch: Als de gebruiker niet expliciet heeft aangegeven "verkoop mijn email adres", is het tenminste glad ijs waar je je op begeeft. Ik weet niet of de telecomwetgeving (spam) hier iets mee kan, maar de gegevens zijn volgens mij wel beschermd door de wet persoonsgegevens.

Blacklists: Zelfs al is het wettelijk toegestaan, je loopt wel het risico dat je op blacklists komt. En dat je nieuwsbrief waar men wel voor heeft opgegeven ook niet meer doorkomt. Op mijn mailservers heb ik enkele tientallen nederlandse bedrijven gewoon op de blacklist staan omdat ze opt-out mailen. Gaat vaak om B2B, dus wettelijk (nog) toegestaan. Maar ontvangers willen het niet, dus providers gaan je blocken.

Goodwill: Je klanten onthouden dat je hun gegevens doorverkoopt. Je maakt er geen vrienden mee, en gebruikers schrijven zich vaak ook uit van jouw nieuwsbrief om zich "uit het bestand te verwijderen".

 

Ik denk dat het veiliger en professioneler is als je zelf die nieuwsbrief voor je klant gaat versturen. Desnoods in zijn eigen huisstijl, maar wel met jouw signature er onder. "Deze mail is verstuurd door [...] voor [...]. U ontvangt deze mail omdat u bent ingeschreven [...]. Wij verkopen uw email-adres niet door."

Link naar reactie
  • 0

Je hebt een juridische vraag in de rubriek Commercie en marketing geplaatst.

 

Juridisch heb je met de voorgestelde actie (nog) geen probleem. Vanuit het oogpunt van commercie wel. Ik abonneer me alleen op nieuwsbrieven als ik 100% zeker weet dat het daarbij blijft. Als ik een nieuwsbrief krijg van een andere partij (kennelijk via een gekocht adres) dan vind ik dat irritant. En die irritatie straalt af op de vermoedelijke bron, de verkoper van adressen. Bovendien: wat doe jij als de partij die jouw e-mailadressen koopt deze ook weer doorverkoopt?

 

Spam is een waanzinnig probleem (in ons land is 95% van alle verzonden berichten spam) en als je imago je lief is houd je je daar verre van. Doe het dan anders en geef mensen de keuze:

a. ontvang onze nieuwsbrief

b. ontvang behalve onze nieuwsbrief ook (incidenteel) berichten van onze partners

c. ik wil geen nieuwsbrief

 

Dan weet je zeker dat mensen een bewuste keuze hebben gemaakt.

 

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 123 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.