• 0

Crediteur

Een leverancier waar wij regelmatig producten bij afnemen int zijn facturen met behulp van automatische incasso. Dit gaat al een aantal jaren zonder problemen. Begin dit jaar is hij overgestapt op een nieuw administratief systeem. Toeval of niet, maar ik heb 3 facturen van hem openstaan die nog niet via automatische incasso zijn betaald. Hoewel het gaat om 3 relatief kleine bedragen is het wel fijn dat ik deze facturen kan betalen.

 

Toen ik mijn leverancier belde om dit te melden kreeg ik als antwoord terug dat hij er pertinent zeker van is dat de bedragen zijn betaald. Hij had zelfs zijn bankrekening gecontroleerd. Ik heb echter ook een controle gedaan via mijn administratie en mijn bankrekening en ik weet zeker dat de facturen niet zijn betaald. De facturen hoef ik niet te betalen van mijn leverancier maar een creditfactuur (en terecht) wil hij ook niet sturen.

 

Mijn vraag is nu: hoe moet ik deze situatie boekhoudtechnisch verantwoorden? Ik werk met Snelstart.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Gewoon laten staan als openstaande crediteur? Volgens mij heb je alles gedaan om betaling mogelijk te maken dus treft jou weinig blaam? Wel handig om dat even op papier/mail te hebben.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de antwoorden. Graag zou ik de facturen zo snel mogelijk willen afboeken. Voorkomt een 'troebele' administratie. Mijn vraag is echter hoe dit moet? Wat meespeelt is dat de inkoopfacturen al een paar maanden oud zijn. Zomaar verwijderen gaat niet omdat ik in de tussentijd al opgave van B.T.W. heb gedaan.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou vooralsnog niet wegboeken (zou een winst betekenen). Er bestaat een kans dat de leverancier op andere gedachten komt (als zijn boekhouder de cijfers controleert, of als de bank doorgeeft dat het bedrag van de verkeerde rekening is geincasseerd, etc.). Je zou een nieuwe grootboekrekening kunnen gebruiken, waar je het tijdelijk op zet?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de antwoorden. Graag zou ik de facturen zo snel mogelijk willen afboeken. Voorkomt een 'troebele' administratie. Mijn vraag is echter hoe dit moet? Wat meespeelt is dat de inkoopfacturen al een paar maanden oud zijn. Zomaar verwijderen gaat niet omdat ik in de tussentijd al opgave van B.T.W. heb gedaan.

Waarom zou je ze zo snel mogelijk af willen boeken? Dat zorgt ervoor dat je juist een troebele (als je het al zo wil noemen) administratie krijg omdat er niet meer uit af te lezen valt wat je verplichtingen zijn.

 

Je verwijder facturen niet. Je laat ze gewoon als openstaande factuur in je administratie staan.

 

Als je nu ga rommelen of via memoriaal weg ga boeken dan weet je over x maanden niet meer wat het probleem is/was als men alsnog vraagt om tot betaling over te gaan.

Link naar reactie
  • 0

Beste Sijtsema,

 

Ik zou zeggen gewoon laten staan. Mijn voorgangers hebben ook aangegeven, het wordt anders 'winst' door dat de kosten afnemen. En als later je leverancier er toch op terug komt, zit je met meer administratieve lasten dan nu het geval is.

 

Maar een belangrijkere reden is:

De geclaimde voorbelasting moet je ook terugdraaien en nu dus weer afdragen.

 

 

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de nuttige tips. Heb voor de zekerheid een bevestiging aangevraagd en deze ontvangen. Omdat er 2 soorten adviezen werden gegeven heb ik een dubbelcheck bij mijn accountant gedaan. Die heeft mij aangeraden om het weg te boeken via het memoriaal. Een reusje dus voor het advies van Fred Wiersma.

Link naar reactie
  • 0

Een korte toelichting op hetgeen hier al eerder werd geschreven en wel over de BTW die in deze fakturen is begrepen.

Er is namelijk een wettelijke regeling in verband met de BTW:

1. U moet de BTW terugbetalen op het moment dat u redelijkerwijs mag aannemen dat de faktuur niet zal worden betaald.

2. U moet de BTW terugbetalen als de faktuur gedeeltelijk wordt betaald.

3. Als 1 en 2 niet van toepassing zijn dan moet u de BTW terugbetalen in het eerste tijdvak nadat de faktuur 2 jaar oud is.

(na te lezen in o.a. de BTW gids van Elsevier blz 293 / 294)

Als ik uw informatie lees kan je twee standpunten innemen:

1. Ik moet nog betalen en wacht op de leverancier totdat hij incasseert conform de gemaakte afspraak. dan helemaal niets doen.

2. Ik weet zeker dat ik de fakturen niet zal hoeven te betalen: dan moet u in ieder geval nu de BTW corrigeren op basis van regel "1" hierboven. Wel zou ik de "interne correctie" in Snelstart zowel voor de crediteur, kosten en BTW gelijktijdig maken. Zeker in snelstart kunt u zelfs de fakturen nog "open laten staan" door voor de interne boeking een aangepast faktuurnummer te gebruiken. (Als u het crediteuren overzicht openstaande fakturen uitdraait ziet u de orignele faktuur en de correctie keurig onder elkaar staan, dus "verdwijnen" waar u bang voor bent gebeurd dan niet).

 

In ieder geval succes er mee

 

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.