• 0

Prijs per maand of per jaar?

Mijn bedrijf levert een dienst. Bedrijven die van deze dienst gebruik willen maken kunnen een abonnement aan gaan voor minimaal 1 jaar. Nu rest mij de vraag hoe ik dit het beste kan promoten. Laten we zeggen dat de dienst 480 euro per jaar kost. Dit komt dus neer op 4 tientjes per maand.

 

Ik sta dus voor 2 mogelijkheden:

 

- Voor slechts 480 euro per jaar profiteert u van...

- Voor slechts 4 tientjes per maand profiteert u van...

 

Qua bedrag maakt het geen verschil. Alleen heb ik het idee dat 4 tientjes per maand psychologisch goedkoper klinkt. Hoe denken jullie daar over?

 

Ik zit er namelijk aan te denken om mijn klanten de mogelijkheid te bieden om per maand te betalen.

 

Voordeel:

Lagere drempel voor ondernemers met een beperkt budget

 

Nadeel:

Meer administratie

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je hebt een cashvoordeel bij vooruitbetaling. Daarnaast is het zo dat bij jaarbetaling de klant minder facturen langs ziet komen. Er zijn dus minder momenten waarop de klant wellicht denk: Hé, dat moet ik misschien maar eens opzeggen.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Hi Louise,

 

Door de gegeven antwoorden ben ik even in de war. Je vraag is toch hoe je het wilt promoten? En niet wanneer je afschrijft en wanneer je een factuur stuurt?

 

480 per jaar klinkt als een flinke bulk geld, 4 tientjes klink al vriendelijker in de oren. Maar... de combinatie moet wel goed zijn, want als een klank 4 tientjes per maand hoort tijdens de promotie en achteraf blijkt dat ie 480 euro ineens moet betalen, zal die dat wellicht vervelend vinden.

www.vioolspelen.nl

http://twitter.com/ZlataBrouwer

www.zlatabrouwer.com

Link naar reactie
  • 0

Hi Louise,

 

Door de gegeven antwoorden ben ik even in de war. Je vraag is toch hoe je het wilt promoten? En niet wanneer je afschrijft en wanneer je een factuur stuurt?

 

480 per jaar klinkt als een flinke bulk geld, 4 tientjes klink al vriendelijker in de oren. Maar... de combinatie moet wel goed zijn, want als een klank 4 tientjes per maand hoort tijdens de promotie en achteraf blijkt dat ie 480 euro ineens moet betalen, zal die dat wellicht vervelend vinden.

 

Hallo Zlata,

 

Natuurlijk, dit moet in evenwicht zijn. Wanneer ik adverteer met 4 tientjes per maand, factureer ik 4 tientjes per maand. Wellicht is het verstandig om een korting aan te bieden wanneer men in 1x betaalt.

 

Bedankt allemaal voor jullie input.

 

Groeten,

 

 

Louise

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Je diensten aambieden voor een x-bedrag is het onder de aandacht brengen.

 

Promotie is in mijn ogen iets anders. En komt in mijn beleving neer om mensen over de streep te halen, waar ze zelf (behalve je diensten) ook prijstechnisch iets uit kunnen halen ;)

 

" Lidmaatschap kost u 40 euro per maand. Bij het afnemen van een jaarabonnement betaalt u .... (afhankelijk van wat je aan kan bieden) "

Eén maand gratis klinkt het aantrekkelijkst, maar wellicht moet je dan je standaardbedragen "opschroeven" ?

 

Je hebt dan

a) afnemers die dat interessant vinden en heb je cashvoordeel door vooruitbetaling en/of

b) afnemers die liever per maand betalen.

 

a + b samen genereerd sowieso aandachtswaarde voor je bedrijf.

 

Hoe ga je promoten eigenlijk? Advertenties (printed press én internet)

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

" Lidmaatschap kost u 40 euro per maand. Bij het afnemen van een jaarabonnement betaalt u .... (afhankelijk van wat je aan kan bieden) "

Eén maand gratis klinkt het aantrekkelijkst, maar wellicht moet je dan je standaardbedragen "opschroeven" ?

 

Je hebt dan

a) afnemers die dat interessant vinden en heb je cashvoordeel door vooruitbetaling en/of

b) afnemers die liever per maand betalen.

 

a + b samen genereerd sowieso aandachtswaarde voor je bedrijf.

 

Kijk, hier was ik naar op zoek ;D

 

Hoe ga je promoten eigenlijk? Advertenties (printed press én internet)

 

Ik ben bezig met het voorbereiden van de aankomende KvK startersdagen waar ik een stand ga huren. Deze vraag kwam naar boven aangezien startende ondernemers in veel gevallen een laag budget hebben.

Link naar reactie
  • 0

Precies wat mikky zegt is het belangrijk om de 2 betalingsmogelijkheden tegenover elkaar te zetten.

 

Behalve dat de maandelijkse betaling goedkoper klinkt zou ik er een extra voordeel aan toe voegen zoals; 1 maand gratis of je laat de maandelijkse betaling iets onder het jaarbedrag uitkomen.

 

Zo kun je ook beide betalingsmogelijkheden aanbieden (hoe meer betalingsmogelijkheden je aanbiedt hoe meer orders). Sommige vinden het namelijk niet erg om meer te betalen voor een jaarlijkse bijdrage.

Helpt ondernemers bij het vinden van een geschikte werkplek @ Kantoorruimtevinden.nl

Link naar reactie
  • 1

Eens met mikky, maar maak er dan 39,50 of 39 van ipv 40,--

 

Frans

 

Ik denk dat dit een persoonlijke voorkeur is maar ik vind "4 tientjes" beter klinken dan "39,50"

 

ik vind "nog gèèn vier tientjes per maand" nog beter klinken hoor... ;)

 

 

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Kijk eens in de supermarkt naar prijzen van artikelen. Je zult zien dat je daar geen afgeronde bedragen vindt. Dat is geen toeval, maar resultaat van onderzoek. Ik zou zeker gaan voor 39 in plaats van 40. Ik vind vier tientjes bovendien duur. Nog geen vier tientjes ook. Dat soort straattaal ('tientjes') roept bij mij achterdocht op.

 

Maar ik ben het niet eens met sommige andere regeerders:

De jaarlijkse betaling zou voordeel moet bieden, niet de maandelijkse. Profiteer 12 maanden en betaal er slechts 11. Of: Bespaar 40 (!) euro met een jaarabonnement. Zoiets.

Het is in jouw belang dat mensen per jaar betalen, je hebt er minder administratieve lasten door, je weet zeker dat je een jaar een klant hebt en je hebt het cash-voordeel.

 

Die 39 euro zijn mooi als eerste aanbod, maar geef mensen bij het afrekenen (als je een online kassa hebt, of bij het verzenden van de opdracht) meer mogelijkheden. In dat stadium hebben ze al besloten te kopen en is een extra voordeeltje alleen maar interessant.

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0
Ik vind vier tientjes bovendien duur. Nog geen vier tientjes ook.

 

Dat is heel betrekkelijk. Hoe kan je iets duur vinden als je niet eens weet om wat voor dienst / product het gaat?

 

Het is in jouw belang dat mensen per jaar betalen, je hebt er minder administratieve lasten door, je weet zeker dat je een jaar een klant hebt en je hebt het cash-voordeel.

 

Die 39 euro zijn mooi als eerste aanbod, maar geef mensen bij het afrekenen (als je een online kassa hebt, of bij het verzenden van de opdracht) meer mogelijkheden. In dat stadium hebben ze al besloten te kopen en is een extra voordeeltje alleen maar interessant.

 

Alle abonnementen zijn voor minimaal een jaar. Nogmaals, ik overweeg dit aangezien de campagne die ik voor ogen heb, zich right op startende ondernemers die vaak weinig kapitaal hebben.

Link naar reactie
  • 0

Ook niet onbelangrijk: gaat het om werk dat jij zelf oppakt, of is het een geautomatiseerde dienst? Bij een geautomatiseerde dienst kan het aantal klanten explosief groeien, en dan kan het nog wel eens vervelend worden als je elke maand achter wanbetalers aan moet. Een jaarlijkse factuur die vooraf betaald dient te worden is dan veel gemakkelijker.

Link naar reactie
  • 0
Dat is heel betrekkelijk. Hoe kan je iets duur vinden als je niet eens weet om wat voor dienst / product het gaat?

 

Ik gok dat René bedoelt wat de perceptie is van 'vier tientjes' vs. 39 euro en niet in relatie tot je product.

 

Kijk eens naar reguliere reclame voor bijvoorbeeld communicatieproducten. Daarvoor sluit je (bijna) altijd een contract af voor een jaar maar ik heb nog nóóit een prijs per jaar gezien (uitzonder 'een jaar gratis') Sterker nog ik hoor teksten als 'voor nog geen euro per dag'. Bij de super liggen de rode paprika's voor 1,50 in het rek per kilo de groene voor 1,25 per stuk. Als mensen 480 en 39 zien dan zien ze 'meer' en 'minder' ongeacht de tekst die daar omheen staat. En 'even' delen door 12 om op een prijs per maand te komen (zodat je het prijspeil kunt vergelijken met jouw concurrent) doet niemand als ze snel een aanbod voorbij zien komen.

 

ps. die groene paprika's zijn inderdaad een stuk duurder :D

Link naar reactie
  • 0

 

...Alle abonnementen zijn voor minimaal een jaar. Nogmaals, ik overweeg dit aangezien de campagne die ik voor ogen heb, zich right op startende ondernemers die vaak weinig kapitaal hebben.

 

Andere mogelijkheden: oplopende tarieven, begin met 10 eur / maand tot 80 eur / maand na 11 maanden. En na het 1e jaar het reguliere tarief van bijv 50 eur / maand.

 

Of 1e 3 maanden gratis. Als ze dan nog niets verdiend hebben, hebben ze aan jouw service ook niets ;).

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

- Met een automatisch incasso heb je nagenoeg geen administratieve rompslomp.

 

- Ik neem aan dat je die 40 euro ergens op gebaseerd hebt. Maar zoals Renee zegt er zijn onderzoeken gedaan en bedragen worden niet voor niets "niet" afgerond.

 

- Je richt je op startende ondernemers en je wilt het voor hen aantrekkelijk maken? Nou vooruit... we zullen je helpen

 

"Meld je vandaag aan en je krijgt een gratis abonnement op Higherlevel.nl" ;)

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

allemaal goede suggesties! ik zou alleen niet de uitspraak ´Voor nog geen 4 tientjes´ gebruiken omdat wat voor jou als goedkoop klinkt kan voor de klant een heel boel geld zijn.

 

Bij 40,- per maand zal niemand wakker liggen maar als iemand voor een bepaald bedrag heeft gespaard en een verkoper komt met een uitspraak als "voor nog geen ... euro" dan klinkt dat nogal negatief.

Helpt ondernemers bij het vinden van een geschikte werkplek @ Kantoorruimtevinden.nl

Link naar reactie
  • 0

Het klopt dat nog geen 4 tientjes voor een klant een boel geld kan zijn maar in het kader van promotie heeft dat er natuurlijk niets mee van doen.

Indien je geïnteresseerd bent in een product of dienst, wil je dat altijd tegen de best mogelijke prijs. Daarnaast werken sommige prijzen psychologisch in op mensen om juist wel of niet een product of dienst af te nemen.

Met een cent minder ziet de consument toch een ander bedrag. 2.99 ziet er beter uit dan € 3,00. Zoals een aantal keer terecht wordt opmerkt, dat is geen toeval maar onderzocht. Ik zie ook echt het negatieve niet in?

 

Daarnaast doet verkleinen van het bedrag het altijd goed. Afhankelijk van wat je aanbiedt kan het zelfs helemaal niet verkeerd zijn om het bedrag nog verder te verkleinen. Ik ben overigens ook gevoelsmatig geen voorstander van tientjes te gebruiken. ( klinkt wat weekmarktachtig in mijn oren) Ik zou het omzetten in euro;s. dus nog geen 40 euro per maand, of nog geen 10 euro per week, nog geen anderhalve euro per dag!

Betalingen per jaar heeft zoals Luc zegt, het voordeel van direct cashflow. Aan de andere kant is dit, zeker voor een startende ondernemer, een drempel. Daarnaast tikken kleinere bedragen ook gemakkelijker weg elke maand dan een grote per jaar. Dan schrik je enorm en vraag je je af of je die dienst nog wel nodig hebt. Bij kleine bedragen wordt hier minder naar gekeken lijkt me. Dus ik zou ook zeggen klein promoten en om de administratieve rompslomp buiten de deur te houden, zoals Iwan mooi aangeeft, een factuur en 12 maanden automatische incasso.

 

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

Is het misschien een idee om het bedrag per maand duurder te laten zijn dan per jaar, maar de mogelijkheid te bieden iets op te zeggen binnen 1 a 2 maanden in plaats van gelijk voor een jaar vast te zitten?

 

Als startende ondernemer heb je niet alleen een laag budget, maar weet je ook niet wat de toekomst gaat brengen of je de dienst wel een jaar lang nodig hebt. dat je na een tijdje zonder kunt of een andere dienst moet aanwenden. Persoonlijk zit ik liever nergens te lang aan vast en dat resulteert weliswaar af en toe in iets te veel betalen, maar een abonnement opzeggen van drie jaar kost nog meer.

www.vioolspelen.nl

http://twitter.com/ZlataBrouwer

www.zlatabrouwer.com

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben sinds kort een nieuwe dienst waarbij we met dezelfde vraag zaten; de -evt.- klanten of per maand te laten betalen, misschien per kwartaal en uiteindelijk hebben we besloten om onze dienst per jaar af te laten nemen.............

Maar........ iedereen mag eerst een maand lang gratis van deze dienst gebruik maken!

 

Hopelijk gaat het werken! :)

Link naar reactie
  • 0

Is het een dienst die via het internet verkocht wordt?

 

In dat geval is het mooie er aan dat je het eevoudig kan (en eigenlijk zou moeten) testen.

 

Wij verkopen zelf ook een service (67.20 Euro per maand) en laten de klant de keuze; 67 euro per maand of 56.00 euro per maand indien per jaar betaald (= 672 = 2 maand gratis). Duidelijk dat we zelf het laaste verkiezen.

Belangrijk hierbij is dat de prijs ook per maand wordt voorgesteld indien per jaar wordt betaald zodat ze duidelijk visueel kunnen vergelijken.

 

Het is allemaal wat afhankelijk van wat soort service je aanbiedt, maar het is meestal wel interessant om verschillende prijzen te tonen om de klant een vergelijkingspunt te geven. Van veel producten of diensten is het niet zo voor de hand liggend om de waarde ervan in te schatten. Met 1 prijs hebben de klanten niets om mee te vergelijken, wat we bewust of onbewust altijd willen doen. Als je dan verschillende prijzen kan tonen geef je ze al iets om mee te vergelijken.

 

Een goed voorbeeld hiervan (Waargebeurd, maar prijzen en percentages bij benadering. Het idee is wel duidelijk):

Iemand verkoopt een boek voor 95 euro waarvan 75 euro winst (20 euro drukken, verzenden...)

Om het wat laagdrempeliger te maken biedt hij na een tijd ook een downloadbare versie aan voor 25 euro (pure winst)

 

Op zijn verkooppagina staat dus:

- 25 euro voor digitale versie van het boek downloadbaar in pdf

- 95 euro voor het boek met gratis verzending

 

75% van de kopers verkiest de digitale versie, 25% verkiest het echte boek.

Hij heeft echter meer winst aan zijn papieren boek dus probeert hij het volgende:

 

Nieuwe verkoopspagina:

- 25 euro voor digitale versie van het boek downloadbaar in pdf

- 95 euro voor het boek met gratis verzending

- 95 euro voor het boek met gratis verzending + digitaal versie van het boek in pdf

 

Nu kiezen slecht nog 35% van de kopers voor de digitale versie en 65% voor het echte + digitale boek. Met die kleine aanpassing, die hem niets kost, verhoogt hij dus aanzienlijk zijn winst.

 

Ook de prijssetting zelf is belangrijk voor de perceptie van de waarde van je product of dienst. Ik ken voorbeelden waar bijna dubbel zoveel werd verkocht (in aantal) door het product te verdubbelen in prijs.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 88 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.