• 0

1,5 jaar Freelance nu geen opdrachten....

Hallo,

sinds1,5 jaar werk ik als freelancer, ingeschreven bij de kvk en een VAR, nu sinds januari dit jaar nog maar 1 opdracht gehad en verder economische malaise.

 

Weet iemand of er een soort WW voor freelancers is? Of dat je gewoon vette pech hebt?!

 

Dank...

 

GD

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

BBZ geldt dacht ik alleen voor levensvatbare bedrijven, en dat lijkt me niet het geval hier.

 

Ik ken mensen die een paar ton per jaar verdienen en toch slechts enkele opdrachtgevers per jaar hebben. De TS heeft verder geen enkele informatie gegeven over hoe het eerste jaar gegaan is, alleen dat het vanaf afgelopen januari slecht gaat. Het is dan niet aan ons om te beoordelen of zijn bedrijf wel of niet levensvatbaar is.

 

Buiten die vraag kun je volgens mij gewoon een beroep op de BBZ doen, ook als je bedrijf niet levensvatbaar is. Je inkomen wordt dan aangevuld tot bijstandsnivo.

 

Daarnaast heb je ook de mensen die via Google binnen komen, en een dezelfde vraag hebben...

Link naar reactie
  • 0

 

... Het is dan niet aan ons om te beoordelen of zijn bedrijf wel of niet levensvatbaar is.

 

Daar heb je wel een punt. Te snelle conclusie van mijn kant.

 

Buiten die vraag kun je volgens mij gewoon een beroep op de BBZ doen, ook als je bedrijf niet levensvatbaar is. Je inkomen wordt dan aangevuld tot bijstandsnivo.

 

Recent praktijkgeval. Een kennis van me had een bedrijf dat al een tijd slecht draaide. BBZ aanvraag, beoordeling levensvatbaarheid. Kwam 'nee' uit. Hij kreeg toen de keuze: of stoppen met het bedrijf en de 'gewone' bijstand in (met sollicitatieplicht etc), of geen BBZ. De reden werd hem ook verteld. De BBZ is niet bedoeld om niet levensvatbare bedrijven kunstmatig in leven te houden; daarnaast zou dat oneigenlijke concurrentie zijn voor bedrijven die het wel (soms amper) redden. En niet eerlijk tov de 'gewone' bijstandsclienten die ook geacht worden zo snel mogelijk weer aan het werk te gaan.

 

Wel kan er tijdelijk BBZ verstrekt worden tot het bedrijf gesloten is.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 1

Mijn reactie was iets subtieler bedoeld dan hierboven en weg karma :-)

Wat ik wilde zeggen is dat de TS dit wellicht eerder had moeten bedenken,

er zijn legio ondernemers die gestart zijn als parttime ondernemer om zo toch verzekerd te zijn van een eventuele ww uitkering.

   

Dat ts geen goede voorlichting heeft gehad, is misschien aan zichzelf te wijten. Het niet hebben van een ww uitkering is een van de basisbeginselen van het ondernemer zijn, dat bedoelde ik dus met mijn bovenstaande reactie.

Link naar reactie
  • 1

Toch ook een mooi voorbeeld voor het topic "zzp'er zijn geen ondernemers"

 

Maar goed waar heb je je cv allemaal neergelegd, bel je actief buro's af. Heb je een netwerk van personen die je kunt inschakelen.

 

Doe alles maar ga niet stil zitten.

Link naar reactie
  • 0

Toch wel, er is BBZ, Besluit Bijstandsverlening Zelfstandigheden. Het is geen WW, maar wel iets...

 

huh?

Zou iemand dat ook met terugwerkende kracht kunnen krijgen als "ie daar door uwv, gemeente, sociale zaken, CWI en anderen nooit op gewezen is maar er wel recht op had? Ik weet een gemeente die aan drie verschillende ondernemers die failliet waren gegaan een bijstands uitkering heeft geweigerd met als argument dat je als ondernemer geen recht hebt op bijstand.

 

Ik heb zelf vorig jaar drie maanden niet kunnen werken wegens ziekte (zie "oog sneeuwt") en dat hakt er erg in omdat ik toch al een beetje in de misere was. Maar geen van de gemeentelijke loketjes heeft me op deze mogelijkheid gewezen.

 

Link naar reactie
  • 1

Of dat je gewoon vette pech hebt?!

 

Geen "vette pech" omdat je toch zelf voor ondernemerschap, of althans zzp-schap, hebt gekozen. Je moet gewoon weer aan de slag. Als je echt een ondernemer bent dan pak je alles aan wat je krijgen kunt, ook als het buiten je gewone lijn ligt of weinig verdient. Maar beter zelf je probleem oplossen dan af te wachten. Overheid en instanties gaan je niet helpen, want die houden niet van ondernemende mensen, die houden alleen van vaste werknemers. Wel kun je rekenen op hulp uit je netwerk, in ruime zin. Familie en vrienden, maar ook zakelijke en online netwerken, al kan het ff duren, en je moet er zelf heel veel energie in steken. Mijn HL netwerk heeft mij iig wel geholpen op diverse momenten :-)

 

Link naar reactie
  • 0

Christine, ik zou er even een apart draadje over starten als ik jou was, zodat deze ook bij de juridisch deskundigen op het forum onder ogen komt.

 

Ik zou overigens naast informeren bij een instantie ook altijd zelf wat onderzoek doen. Met een simpele zoekopdracht 'bijstand ondernemers' op Google vind je al veel informatie. Geen verwijt, maar een tip voor een volgende keer.

Link naar reactie
  • 1

is er alvorens de vette pech te accepteren of op zoek te gaan naar een uitkering, niet gewoon een manier om een opdracht te scoren? Ben je sinds januari hier ook hard mee bezig geweest en waarom is het niet gelukt? ik bedoel, economische malaise kan toch niet de enige reden zijn? misschien kunnen we hier in meedenken?

 

gr ronny

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 1

Christine, ik zou er even een apart draadje over starten als ik jou was, zodat deze ook bij de juridisch deskundigen op het forum onder ogen komt.

 

Ach, een groot deel van 2008 en vier maanden in 2007 had ik er blijkbaar recht op, maar nu niet meer. Als ondernemer zorg je gewoon voor jezelf en hou je niet je hand op. Het is alleen wat sneu dat er zoveel belastinggeld gaat naar mensen die wel graag hun hand ophouden.

 

Zoals ik al zei, als je bereid bent alles te doen is er altijd wat te doen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Of is dit een domme vraag?

 

Een domme vraag is dit niet, een groot deel laat zich lijden door het leuke uurtarief ipv het ondernemersschap. Maar daar is de vraagsteller niet mee geholpen.

 

Heb je je aangemeld bij diverse uitzenburo's? Hiermee kun je nl. weer een arbeidsverleden opbouwen om zo weer in aanmerking te komen voor WW. Verder heb je hopelijk een spaarpotje om het tekort aan inkomen aan te vullen.

Link naar reactie
  • 0

Toch wel, er is BBZ, Besluit Bijstandsverlening Zelfstandigheden. Het is geen WW, maar wel iets...

 

huh?

Zou iemand dat ook met terugwerkende kracht kunnen krijgen als "ie daar door uwv, gemeente, sociale zaken, CWI en anderen nooit op gewezen is maar er wel recht op had? Ik weet een gemeente die aan drie verschillende ondernemers die failliet waren gegaan een bijstands uitkering heeft geweigerd met als argument dat je als ondernemer geen recht hebt op bijstand.

 

Ik heb zelf vorig jaar drie maanden niet kunnen werken wegens ziekte (zie "oog sneeuwt") en dat hakt er erg in omdat ik toch al een beetje in de misere was. Maar geen van de gemeentelijke loketjes heeft me op deze mogelijkheid gewezen.

 

De BBZ is ene aparte regeling binnen de bijstand, bedoeld om ondernemers tijdelijk te helpen. Ondernemers hebben in principe net zoveel recht op bijstand als iedere andere ingezetene. Het probleem is vaak dat er nog wel vermogen is, dat vervolgens dan eerst, behoudens de vrijstelling, opgegeten dient te worden. Een ondernemer kan als hij/zij aan de eisen voldoet (er wordt ook naar eventueel inkomen van een partner en thuiswonende meerderjarige kinderen gekeken) in aanmerking komen voor een BBZ uitkering. Deze bestaat uit een rentedragende lening en kan op basis van de jaarstukken achteraf omgezet worden in van lening naar bijstand.

De BBZ wordt uitsluitend verleend aan ondernemers die een levensvatbare onderneming hebben. zo niet, dan staken + eventuele gewone bijstand.

Tijdelijk geen inkomen zal bijna nooit onder de BBZ vallen, de wetgever gaat er vanuit dat men zich hiervoor verzekerd heeft toen men vanuit de werknemerssfeer ondernemer werd. Het zichzelf niet verzekeren wordt aangemerkt als een risico dat men kennelijk heeft willen nemen (Uitzondering kunnen hier ondernemers zijn die niet in Nederland in loondienst hebben gewerkt en dus op de 1e dag voorafgaande aan het ondernemer zijn niet voor de ZW verzekerd waren. Was men wel ZW verzekerd dan kan je zonder medische kering je binnen 1 maand bij het Uwv aanmelden en kan je je net als een werknemer verzekeren. Je bepaalt zelf de hoogte van je verzekering tot maximaal het ZW dagloon. Uitkering hiervan is 70% maximaal 104 weken. Uiteraard kan je je ook particulier hiervoor verzekeren - dit even off topic erbij gezet).

 

Het is helaas geen taak van de gemeente je vooraf op alle regelingen te wijzen. Maar als je bijstand aanvraagt, zal het ondernemer zijn en de BBZ wel aan de orde komen. Wordt de bijstand afgewezen, dan zijn er beroepsprocedures mogelijk en je hoeft je er dus niet zomaar bij neer te leggen, al geef ik zondermeer toe dat in de ene gemeente men duidelijk behulpzamer is als in de andere en je van je eigen gemeente een stuk begrip en hulp zou mogen verwachten. helaas heeft de overheid zich vaak prima ingedekt tegen aansprakelijk gesteld worden door fouten/blunders van haar ambtenaren.

 

Tenslotte Christine, ik hoop dat je inmiddels weer volledig hersteld bent en het werk weer hebt hervat.

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Misschien is het interessant om eens te kijken waarom er geen opdrachten meer binnenkomen. De economische malaise is wellicht niet de enige reden, tenzij je volledige doelgroep failliet is geraakt ;) .

Ja, het is op dit moment niet makkelijk zaken doen in bepaalde sectoren en dat betekent dat je er flink aan zult moeten werken.

Link naar reactie
  • 0

Misschien is het interessant om eens te kijken waarom er geen opdrachten meer binnenkomen. De economische malaise is wellicht niet de enige reden, tenzij je volledige doelgroep failliet is geraakt ;) .

Ja, het is op dit moment niet makkelijk zaken doen in bepaalde sectoren en dat betekent dat je er flink aan zult moeten werken.

 

Ik denk dat het voor topicstarter niet zo interessant is wat je hier schrijft, hoe goedbedoeld je advies ook is. Zijn vraag wat het eerste en enige bericht dat hij op HL plaatst en dat is al bijna een maand geleden.

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.