• 0

TNT Post stopt Scanpost service (contractbreuk?)

Als groot voorstander van een papierloos kantoor maken we vanaf begin van dit jaar gebruik van de Scanpost dienst van TNT Post. Hiervoor open je bij TNT een postbus, en alle post die naar deze postbus wordt gestuurd wordt door TNT / Perrit ingescand en als PDF per e-mail toegestuurd nog voordat de reguliere post langs komt. De post wordt hier vervolgens net als de reguliere e-mail en inkomende faxen verwerkt. Voor het scannen van deze post betalen we 95 eurocent per poststuk en natuurlijk de kosten voor de postbus. Deze postbus is inmiddels bij vrijwel alle relaties bekend en het grootste deel van de post wordt via de postbus bezorgd.

 

Nu kreeg ik van TNT een e-mail met de volgende tekst:

 

U maakt gebruik van onze dienst Scanpost Basic. Uit ervaring blijkt dat wij de kwaliteit van deze

dienst bij minder dan 100 poststukken per dag niet kunnen garanderen. Daarom hebben wij

besloten deze dienst per 1 november 2009 te stoppen voor klanten met dagelijks minder dan 100

poststukken. Dat geldt ook voor u. Wij bieden u graag een alternatief.

 

Het alternatief bestaat uit de zakelijk doorzendservice. Een service waar ik 350 euro per jaar voor moet betalen en waarbij de post op de 'ouderwetse' manier oningescand en met vertraging op ons bedrijfsadres wordt bezorgd.

 

Het komt er dus op neer dat TNT een contract zonder geldige reden ontbind, en ons indirect dwingt om 350 euro te betalen om de post (die nu naar de postbus wordt gestuurd) te mogen blijven ontvangen. Zelf de post uit de postbus ophalen is ook mogelijk, maar geen optie omdat dat minimaal twintig minuten per dag gaat kosten aan heen en weer rijden.

 

Volgens de Algemene Voorwaarden van TNT is de overeenkomst voortijdig te beëindigen:

a) indien de Ontvanger in staat van faillissement of surséance van betaling komt teverkeren, dan wel indien zijn vermogen onder bewind wordt gesteld van een krachtens de ”Wet schuldsanering natuurlijke personen” aangestelde bewindvoerder, of

b) indien blijkt dat de Ontvanger bij totstandkoming van de Overeenkomst onjuiste of onvolledige gegevens heeft verstrekt, dan wel dat de Ontvanger niet tot het aangaan van de Overeenkomst bevoegd was, of

c) indien zich andere gegronde redenen voordoen, op grond waarvan van TPG Post niet in redelijkheid gevergd kan worden de Overeenkomst voort te zetten.

 

Geen van die redenen is volgens mij van toepassing. Indien je de kwaliteit nu niet kan garanderen moet je er volgens mij gewoon voor zorgen dat je de kwaliteit gaat verbeteren, het lijkt mij geen reden om de dienst op te zeggen. Ik heb dan ook gemaild dat ik niet akkoord ga met hun opzegging.

 

Het lijkt mij onredelijk dat ik door hun falen (het niet kunnen garanderen van de kwaliteit) op moet draaien voor het doorsturen van de post (voor 350 euro per jaar). Zijn er meer mensen die gebruik maken van Scanpost en met dezelfde situatie zijn geconfronteerd?

 

Heeft iemand enig idee of het mogelijk is om TNT aan hun contract en eigen algemene voorwaarden te houden?

 

Ik ben bekend met andere partijen die post inscannen, maar deze maken allemaal gebruik van de doorzendservice van TNT van 350 euro per jaar, plus de kosten die ze zelf in rekening brengen. Groot nadeel is dan dat de post later in plaats van eerder binnen komt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

U maakt gebruik van onze dienst Scanpost Basic. Uit ervaring blijkt dat wij de kwaliteit van deze

dienst bij minder dan 100 poststukken per dag niet kunnen garanderen.

 

Raar verhaal. Als er 99 stukken zijn is er onvoldoende kwaliteit, en als er 101 zijn, wel voldoende? ???

 

Het zal vermoedelijk eerder zo zijn dat TNT er te weinig aan verdient, en daarom stopt.

 

Krijg je trouwens nog veel papieren post? Ik doe zelf zo veel mogelijk via email, en heb niet zo'n last van papieren post Kun je niet de papierstuurders overtuigen dat email of FTP upload achtige varianten ook OK is?

 

En waarom naar een postbus? Waarom niet gewoon naar een bedrijfsadres?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

@Fred: Ik neem aan dat het naar een postbus gaat omdat dat onderdeel is van het traject van scanpost.

 

Maakt één of twee dagen vertraging in de bezorging van de digitale documenten voor je bedrijfsvoering zo'n groot verschil?

 

Edit: Ik zie overigens net op de site van scanpost dat ze ook daar aangeven de dienst niet aan te bieden indien er minder dan 100 poststukken per dag ontvangen worden.

Webwinkel met gouden en zilveren sieraden met edelstenen.

www.KleurJuwelen.nl, geef je leven wat kleur!

Link naar reactie
  • 0

@Steven:

De overeenkomst is voor onbepaalde tijd.

 

@Fred:

Ik heb ook het vermoeden dat het niet om de kwaliteit gaat die ze niet kunnen garanderen, maar dat ze er simpelweg geen winst op maken.

 

Het meeste van de post krijgen we uiteraard al per e-mail of fax (als PDF) binnen, maar er zijn nog genoeg bedrijven die post versturen.

 

De postbus is onderdeel van het hele scanpost gebeuren, je moest een postbus aanvragen om scanpost te kunnen gebruiken. Dat is nu ook het hele probleem, de post wordt nu eindelijk voor het grootste gedeelte naar de postbus gestuurd. Diezelfde post weer hier ontvangen betekend dat ik 350 euro per jaar moet betalen, of dat ik bij al deze relaties weer het postadres moet laten wijzigen.

 

@T.C.J.W.E.

Vertraging is enkel irritant, ik heb scanpost aangevraagd omdat ik sneller mijn post wilde hebben, niet om langer op de post te hoeven wachten. Pas sinds deze week wordt op hun website aangegeven dat ze de dienst niet aanbieden voor minder dan 100 poststukken per dag, voor die tijd was het voor iedereen mogelijk om scanpost aan te vragen. Waarschijnlijk is het pas bij 100 poststukken per dag (95 euro per dag) winstgevend voor ze. De oplossing zal waarschijnlijk inderdaad zijn dat ik voor de doorzendservice moet gaan betalen om de post hier op ons bedrijfsadres te krijgen en het hier zelf in te scannen, of om het bij een ander bedrijf te laten bezorgen die het voor ons gaat inscannen.

 

Ik vind het echter belachelijk dat een contract zo maar wordt opgezegd, en dat ik vervolgens 350 euro per jaar moet gaan betalen om aan ons gerichte post te blijven ontvangen. Ik baal er van dat ze deze dienst stoppen en vind dat eigenlijk al niet kunnen, maar er boven op nog eens 350 euro per jaar betalen is wel heel erg absurd.

Link naar reactie
  • 0

Maarten,

 

Ik las ook dat ze de post naar maximaal 10 verschillende digitale-postbussen sorteren...

 

Als je in je eentje niet aan die 100 poststukken per dag komt zou je dus eventueel nog kunnen samenwerken met (maximaal 9) anderen. Op basis van de aantallen gesorteerde en doorgestuurde digitale poststukken zou je de kosten eerlijk kunnen verdelen. Of is zo'n "creatieve oplossing" in de voorwaarden uitgesloten?

Webwinkel met gouden en zilveren sieraden met edelstenen.

www.KleurJuwelen.nl, geef je leven wat kleur!

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

@Steven:

De overeenkomst is voor onbepaalde tijd.

Dan kan de overeenkomst toch opgezegd worden? Het is de aard van een duurovereenkomst dat deze opgezegd kan worden en dan is het nog maar de vraag of er iets te halen is, omdat de opzegging ruimschoot op tijd is gedaan.

Link naar reactie
  • 0

Als je in je eentje niet aan die 100 poststukken per dag komt zou je dus eventueel nog kunnen samenwerken met (maximaal 9) anderen. Op basis van de aantallen gesorteerde en doorgestuurde digitale poststukken zou je de kosten eerlijk kunnen verdelen. Of is zo'n "creatieve oplossing" in de voorwaarden uitgesloten?

 

Creatief, ik ben alleen bang dat het niet gaat werken. Je hebt een postbus nodig waar de stukken van worden doorgestuurd, de bedrijven die nu worden afgesloten hebben allemaal al hun eigen postbus in hun eigen woonplaats.

 

@Steven:

 

De Algemene Voorwaarden van TNT zijn van toepassing, en daar staat alleen dat de overeenkomst op kan worden gezegd met de condities die ik in de startpost noemde. Dat ik ze niet kan dwingen om een dienst te blijven aanbieden daar was ik al bang voor, maar ik vind het absurd dat ik doordat TNT het niet winstgevend genoeg vind die 350 euro per jaar moet gaan betalen. Naast TNT sluit je een overeenkomst met Perrit af die de Fennit voorwaarden hanteerd, volgens die voorwaarden kan de overeenkomst jaarlijk worden opgezegd. Perrit geeft echter aan best hun deel van de overeenkomst na te willen komen, maar afhankelijk te zijn van TNT voor het doorsturen van de post.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

 

Het is een rotsmoes. Ze kunnen gewoon niet genoeg verdienen aan kleine klanten. Het idee om dat marktsegment te bedienen is overigens door TNT hier op HL getoetst. Zoek maar eens op Scanpost.

 

Kun je niet gewoon een verontwaardigde brief sturen dat ze tenminste de looptijd van het contract moeten uitdienen? Of tot de eerste verleningsdatum...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

@Steven:

 

De Algemene Voorwaarden van TNT zijn van toepassing

Je zegt 'de algemene voorwaarden van TNT', maar voor zover ik kan zien heeft TNT allerlei voorwaarden-sets. Op scanpost.nl zie ik niet welke van toepassing verklaard zouden kunnen zijn. Welke set is er van toepassing verklaard? Want de tekst die jij citeert zie ik onder andere hier terug: http://www.tntpost.nl/zakelijk/images/ontvangersservices_tcm42-167559.pdf, maar daar is ook gedefinieerd dat de overeenkomst een looptijd heeft en telkens voor die duur verlengd wordt. Vandaar mijn vraag wat de looptijd is.

 

Kortom: wat staat er precies in je overeenkomst. Als daarin niet opgenomen is dat de overeenkomst een duur heeft, dan kom je, aangezien de algemene voorwaarden kennelijk niets daarover zeggen, op het algemene beginsel uit dat een duurovereenkomst beëindigd behoort te kunnen worden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Creatief, ik ben alleen bang dat het niet gaat werken. Je hebt een postbus nodig waar de stukken van worden doorgestuurd, de bedrijven die nu worden afgesloten hebben allemaal al hun eigen postbus in hun eigen woonplaats.

 

Ik bedoelde eigenlijk meer iets in de trand van een algemene receptie bij een bedrijfsverzamelgebouw. Je spreekt in dit geval dus met een aantal lokale bedrijven af dat zij hun post voortaan onder een bepaalde vermelding naar jouw postbus kunnen laten sturen (bijvoorbeeld bedrijf A hanteert dan Postbus 123 tav Bedrijf A .... en bedrijf B hanteert Postbus 123 tav Bedrijf B... etc). De postsortering stel je in op de tav regel zodat elk bedrijf uitsluitend zijn eigen post krijgt.

 

Bovenstaande neemt uiteraard nog steeds niet weg dat door een eenzijdige wijziging in voorwaarden/criteria jij gedwongen wordt jouw werkwijze aan te passen.

Webwinkel met gouden en zilveren sieraden met edelstenen.

www.KleurJuwelen.nl, geef je leven wat kleur!

Link naar reactie
  • 0

Buiten of ze wel of niet het recht hebben om het contract te stoppen...

Wat een prijs voor zo een dienst zeg....

ze willen klanten van minimaal 100 stuks post per dag a 95 cent per poststuk.

Laten we dus even uitgaan van 3000 stuks post per maand, kost die dienst dus 2850 euro per maand.

Kan je beter iemand inhuren die voor jou de post uit de postbus gaat halen en voor je inscand of desnoods aan je voorleest, ben je altijd nog zeer veel goedkoper uit.

 

Waarom had je voor deze dienst eigenlijk een echte postbus in je woonplaats nodig (die je vast ook nog apart moet betalen)?

Dat is een nutteloze lege ruimte aanegzien post echt niet in die postbus terecht komt en dan doorgestuurd wordt. Die gaat gelijk in de sorteercentra al naar het bedrijf dat de post inscant, die postbus had dus ook een compleet virtueel adres kunnen zijn zonder extra kosten daarvoor.

Link naar reactie
  • 0

@Vossie... de daadwerkelijke postbus wordt gevuld met alle poststukken die niet in aanmerking komen voor digitalisering en moet dus wel periodiek geleegd worden (waarschijnlijk alleen reclame dus dat is denk ik een kwestie van alles direct in de papierbak te kieperen maar dat zul je toch echt zelf moeten doen).

Webwinkel met gouden en zilveren sieraden met edelstenen.

www.KleurJuwelen.nl, geef je leven wat kleur!

Link naar reactie
  • 0

@Vossie,

 

Ik heb geen 3000 poststukken per maand, maar slechts enkele per dag. Met alle handelingen die gedaan moeten worden is het voor mij goedkoper om de post door TNT te laten scannen.

 

De postbus is een voorwaarden van TNT. Ik heb daar de sleutels van gekregen, en het enige wat daar in zit is een kaartje met stickers om de post naar een andere postbus van TNT zelf door te sturen. Reclame en pakketjes worden niet ingescand maar ontvang ik gewoon op mijn bedrijfsadres, ik ben eigenlijk ook gewoon tevreden over hoe het werkt. Ik kan me voorstellen dat het duur lijkt, maar in postverwerking gaat nu eenmaal tijd zitten, en dat kost ook geld. Ik ben zelfs bereid meer er voor te betalen of een maandelijks bedrag extra er voor te betalen. Ik vind het echter onzinnig om 350 euro per jaar te betalen om m'n post alleen in de bus te krijgen.

 

@Steven,

 

Volgens de TNT zelf zijn die voorwaarden van toepassing, dat heb ik telefonisch opgevraagd. Het contract heeft het niet over een periode of opzegtermijn en op het contract / aanvraagformulier gaat het enkel over de FENIT voorwaarden. Nu is het probleem dat Perrit best wil doorgaan volgens hun, maar dat TNT de partij is die wil stoppen.

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

@Steven,

 

Volgens de TNT zelf zijn die voorwaarden van toepassing, dat heb ik telefonisch opgevraagd. Het contract heeft het niet over een periode of opzegtermijn en op het contract / aanvraagformulier gaat het enkel over de FENIT voorwaarden. Nu is het probleem dat Perrit best wil doorgaan volgens hun, maar dat TNT de partij is die wil stoppen.

En in de Fenitvoorwaarden staat dat de overeenkomst opgezegd kan worden, zonder schadevergoeding:

9.2 Indien een overeenkomst welke naar zijn aard en inhoud niet door volbrenging eindigt, voor onbepaalde tijd is aangegaan, kan deze door elk der partijen na goed overleg en onder opgave van redenen door schriftelijke opzegging worden beëindigd. Indien tussen partijen geen uitdrukkelijke opzegtermijn is overeengekomen, dient bij de opzegging een redelijke termijn in acht te worden genomen. Partijen zullen wegens opzegging nimmer tot enige schadevergoeding zijn gehouden.

Op grond daarvan denk ik dat er geen formele mogelijkheden zijn TNT te dwingen deze dienstverlening voort te zetten.

Link naar reactie
  • 0

Ook mijn bedrijf heeft een deal gesloten met Perrit om scanpost aan te bieden aan onze klanten. Gelukkig kunnen wij nog wel gebruik blijven maken van de scanpost van TNT omdat alle 10 de vestigingen als 1 organisatie wordt gezien.

Of het mogelijk is om ook post te scannen naast de post die binnen komt op onze eigen adresen is nog niet bekend...vakantietijd.

Ik mag hier geen reclame maken, maar mocht je op de hoogte gehouden willen worden dan hoor ik het wel.

Link naar reactie
  • 0

Hallo allen,

 

Ook ik begrijp de frustratie omtrent dit besluit van TNT. Echter, ik heb gehoord dat het Engelse bedrijf UK Postbox, wat al jaren met eenzelfde dienst, genaamd iPostalMail, zijn klanten voorziet in het Verenigd Koninkrijk, hier en op meerdere plekken op het Europese Vasteland zijn diensten gaat aanbieden.

 

Ikzelf heb contact gezocht met de heer Allan Chester, teneinde hier meer informatie over te ontvangen. Ik zou een ieder die graag deze dienst zou willen blijven ontvangen adviseren hetzelfde te doen via {Mod-edit: mailadres verwijderd}

Succes,

 

JM

Link naar reactie
  • 0

Hallo allen,

 

Ook ik begrijp de frustratie omtrent dit besluit van TNT. Echter, ik heb gehoord dat het Engelse bedrijf UK Postbox, wat al jaren met eenzelfde dienst, genaamd iPostalMail, zijn klanten voorziet in het Verenigd Koninkrijk, hier en op meerdere plekken op het Europese Vasteland zijn diensten gaat aanbieden.

 

Ikzelf heb contact gezocht met de heer Allan Chester, teneinde hier meer informatie over te ontvangen. Ik zou een ieder die graag deze dienst zou willen blijven ontvangen adviseren hetzelfde te doen via {Mod-edit: ook hier e-mailadres verwijderd}

 

Succes,

 

JM

Ik weet niet of allan hier zo blij mee is ;D

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

FYI: Docscan is niet "een bedrijf" maar het bedrijf wat het scannen deed voor TNT/Perrit

 

Of Docscan dat eerder deed of dat Docscan dat eerder niet deed is niet zo relevant.

 

Ik heb mails gezien van docscan gezien en dit zijn gewoon ordinaire reclamemails.

Even een quote uit de mail van docscan:

 

Ik ben zo vrij u onze organisatie voor te stellen, wij zijn DocScan en bieden een diensten aan die..[knip]

Wat wij ook hebben is onze Postdigitaal dienst !

[knip]

Een deel van onze klanten zijn oude TNT Scanpost gebruikers die indertijd net als uw organisatie in de kou zijn gezet.

Browsend over het internet vonden we een oud forum discussie over de eenzijdige contractopzegging van TNT post in deze discussie en vonden we o.a. uw gegevens.

 

Op basis daarvan heb ik docscan maar even een mailtje verstuurd waarin ik ze vriendelijk verzoek te stoppen hiermee.

Mocht iemand toch nog een mail van docscan krijgen, dan graag even een mailtje/pm naar mij

 

Frans

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.