• 0

Eten en drinken in de boekhouding

Geachten,

 

Ik heb nu verschillende menigen gelezen en het is me nog niet helemaal duidelijk.

Als je tijdens het werken wat gaat eten en dit betaald van de zakelijke rekening.

Waar boek je dit dan op?

 

Ik weet inmiddels dat je hierbij de btw niet kan vorderen.

Maar op welke koste post wordt dit normaal geboekt?

Of wordt hier wel eens een apparte post voor gemaakt?

 

Graag uw meningen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

In de Mac je broodje opeten: geen aftrek BTW

Door de MacDrive: wel aftrek BTW.

 

 

Weet u misschien ook de rede hiervoor?

 

Euhw... ik weet het niet zeker, maar ik vermoed dat in de mac gezien wordt als "uit eten" (=luxe) en door de macdrive als "eten halen" (=levensonderhoud).

 

In frankrijk was dat jaaaaren zo: bij het afrekenen vroegen ze of je aan een tafeltje ging zitten of het meenam. Zitten was hoog btw tarief, meenemen was laag btw tarief.

Link naar reactie
  • 0

Euhw... ik weet het niet zeker, maar ik vermoed dat in de mac gezien wordt als "uit eten" (=luxe) en door de macdrive als "eten halen" (=levensonderhoud).

 

ja, zover waren we al wel, maar waarom een onderscheid tussen levensonderhoud en uit eten? Beiden hebben (althans bij de Mac) hetzelfde resultaat: honger na 2 uur ;) ;D

 

Tja, de mac is denk ik het slachtoffer van de regeltjes. Maar "normaal" gesproken: een duur restaurant geeft z'n eten niet in een tasje mee. En bij de albert heijn staan geen tafeltjes waar je lekker kunt gaan zitten bikken. Luxe wordt 'gewoon' extra belast. Dat zie je met salarissen, dat zie je met waterverbruik, en met alle andere dingen die niet direct nodig zijn om te overleven.

Link naar reactie
  • 0

Er wordt hier dan uitgegaan van dat er sprake is van personeel en in het geval van "in een restaurant" dat aan alle eisen van het BUA (niet boven maximum, eventueel correctie in laatste tijdvak).

 

Ook toen ik indertijd in Engeland woonde had je bij de Mac, Burgerking etc. 2 tarieven. halen was geen BTW, Binnen eten wel BTW (wetsaanpassing 1983). Die regeling is daar nog steeds van toepassing.

dus we zijn niet het enige land met kromme regels, ik geef de schuld en oorzaak aan "Brussel" waar mensen soms regels vanachter het bureau bedenken om bezig te blijven en zichzelf belangrijk te maken. Elk logisch denkend mens zie van dit onderscheid het nut absoluut niet in en is alleen maar extra werk voor de desbetreffende ondernemers.

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, maar als Amsterdammer van geboorte zie ik dat al jaren met lede ogen aan. Alle plezier wordt je ontnomen, iedere ambtenaar moet zich daar laten gelden anders zou iemand wel eens kunnen zeggen "wat doe je eigenlijk de hele dag".

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

@Stefan:

 

De fiscus noemt dit "kosten van voedsel, drank en genotmiddelen". Samen met 'representatiekosten' en kosten voor 'congressen/seminars/symposia' geldt een drempel voor aftrek van € 4.200,- (2008). Je mag er echter voor kiezen om voor deze kosten een beperkte (forfaitaire) aftrek van 73,5% (dus zonder rekening te houden met het drempelbedrag) toe te passen.

 

Aangezien de BTW niet als voorbelasting op te voeren is, ga je uit van het totale factuurbedrag. Je mag zelfs de fooi meetellen, mits je die op je factuur/bon vermeld staat.

 

Een veelgebruikte omschrijving voor (inderdaad) een aparte grootboekrekening is 'verteer' of 'representatie en verteer' of woorden met een gelijke strekking.

 

In aanvulling op de bijdrage van Rien: dit geldt dus ook als je in je eentje tussen twee afspraken door gaat lunchen o.i.d..

 

Groeten, Renée

www.paarseolifant.nl | www.zzp-school.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.