• 0

Startkosten, is er iemand die hier eens naar wilt kijken.

Beste iedereen,

 

Ik denk mijn lijstje met kosten voor de opstart klaar te hebben. Ik heb geen idee of er nog belangrijke dingen ontbreken. Vandaar dat ik dit graag eens door een paar mensen wil laten checken. Moest er iemand zijn die hier even naar wilt kijken, dan hoor ik het wel. Liefst mensen die dit al vaker gedaan hebben :)

 

Met vriendelijke groet,

 

J.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nou dan volg ik dat advies gelijk op.

 

Even vermelden, de btw is aan 21% gerekend, er zijn producten die bij aankoop aan 6% gaan. Dit was niet zoveel dus ik heb het even simpel gehouden en alles dus aan 21% gerekend. De marges die ik op sommige dingen genomen, ik weet niet of dat teveel of te weinig is. Opstart zal waarschijnlijk in VOF na gesprek met de boekhouder van gisteren.

 

Al jullie advies en kritiek is welkom. Ik hoor het graag.

Bedankt voor jullie moeite.

 

Groetjes

 

J.

Opstartkosten.pdf

Link naar reactie
  • 0

1e reactie:

 

Het zijn weliswaar opstartkosten, maar uit het woordje 'gevraagde lening' maak ik op dat je die wil financieren.

 

Is het dan niet te beperkt om alleen de opstartkosten mee te nemen?

M.a.w. denk je vanaf dag 1 voldoende te gaan verdienen om die 2e maand alles zelf te betalen.

En wat als de 2e maand meevalt en de 3 maanden daarna niet? Je hebt vrij weinig buffer naar mijn mening tenzij je naast de lening nog eigen geld inbrengt.

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Belgische onderneming dus. Maakt het wel lastiger om jouw lijst aan te vullen.....NL geörienteerd als we zijn.

 

meer universeel zoals Frans al aangeeft:

Kosten gaan voor de baten uit, zo ook de afdracht BTW. Simpelweg omdat jouw debiteuren later betalen dan dat jij factureert. Soms wel 90 dagen.

 

Lees ook eens deze column over valkuilen voor starters:

https://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/142

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Heren, alvast bedankt.

 

Ja het klopt dat wij een lening hiervoor willen nemen. Eigen vermogen is zeer beperkt. Ik spreek over een paar duizend euro. Uiteraard weet ik dat ik niet vanaf dag 1 de volle pot verdien. En dat we rekening moeten houden met de eerste maanden waarin er misschien weinig klanten komen, kosten die wel betaald moeten worden, levensonderhoud etc etc. Daar ben ik mij echter zeer goed van bewust. En ik zou natuurlijk 3 of 4 maanden vaste kosten plus marge mee kunnen nemen. Wat in eerste instantie geen slecht idee is lijkt mij. Echter ben ik bang dat wij geen lening van +50K kunnen krijgen.

 

Link naar reactie
  • 0

Als je denkt dat je het met 50 niet gaat redden moet je dat er ook niet inzetten.

 

Stel dat je 50 krijgt en je blijkt na 3 maanden 10 tekort te komen als gevolg waarvan je de tent op slot moet doen. Sla je jezelf dan niet voor je kop dat je niet wat realistischer in je financiering bent geweest?

 

Een wijze moderator zei gisteren tijdens de koffie iets tegen mij in de trant van 'jij denk dat dat zo is, maar is dat ook echt zo?'

 

Die vraag stel ik dus ook aan jou

 

Frans

 

 

Link naar reactie
  • 0

Frans, daar heb je helemaal gelijk in. Ik zou mezelf alleen maar voor de gek houden.

 

Nu klink ik misschien heel erg simpel, maar ik ga er van uit dat ik toch vanaf de eerste ten laatste de 2de maand genoeg omzet per maand ga draaien.

Maar om nu eens een schatting hierin te maken, hoeveel maanden / marge zou ik er bij moeten rekenen. Ik gaf zelf aan 3 maanden, wat is een gebruikelijke marge.

 

J.

Link naar reactie
  • 1

Beste J,

 

Het is lastig om jouw lijstje te beoordelen zonder dat we weten welke bedrijfsformule in de horeca het betreft, wat jouw exploitatieverwachting is en hoe je totale financieringsbegroting eruit ziet.

 

[*]T.a.v. je concept: welke producten ga je aanbieden, welke faciliteiten en apparatuur heb je nodig, hoeveel vierkante meters telt de bedrijfsruimte, in welke staat wordt deze opgeleverd, enz. Jouw totale investering in inventaris/inrichting van 11.000 is voor het opstarten van een nieuwe zaak erg laag.

[*]Wat denk je te gaan omzetten, met welke vaste kosten krijg je te maken, wat is de verwachte bruto winstmarge in je exploitatie? Met een huur van 2000 euro per maand zou je gemiddeld per maand wel zo'n 20.000 euro moeten omzetten. Jouw beginvoorraad lijkt dan aan de lage kant. De benodigde aanloopreserve is afhankelijk van je uitgangspunt en verwachting, bij een opstart vanaf nul is tenminste drie maanden tot een halfjaar verstandig.

[*]Je somt nu 42.000 euro aan startinvesteringen en -kosten op, maar vraagt 50.000 euro aan? Wat is je eigen vermogen? Als dit enkele duizenden euro's betreft zal een reguliere kredietverstrekker de verhouding tussen eigen en vreemd vermogen onvoldoende vinden.

 

Als je wat meer info geeft kunnen de meelezers meer tips, ideeen en suggesties aandragen.

Succes.

Met vriendelijke groet,

 

Paul

 

 

Link naar reactie
  • 0
Voor de volledigheid zie hier voor wat meer achtergrondinfo

 

Dank je voor de link Frans!

 

Hieruit haal ik echter niet meer dan dat er koffie en thee wordt verkocht. De keuzes in de bedrijfsformule hebben consequenties voor de benodige investeringen en voor het exploitatieplaatje. Bijvoorbeeld het assortiment (ook alcoholhoudende dranken, tapbier, gebak, broodjes of warme gerechten?), de bereidingswijze (ter plekke of kant-en-klaar?), service (afhaal of verblijf/bediening?) en in/exterieur (is het budgetgeorienteerd of wordt er bijvoorbeeld juist voor een marktpositie in het hogere segment gekozen?) hebben ondermeer invloed op de benodigde apparatuur, kosten interieur/styling, kwaliteit en kwantiteit van personeel, brutowinstmarges, enz. Vandaar mijn vraag naar het concept.

Link naar reactie
  • 0

 

[*]Wat denk je te gaan omzetten, met welke vaste kosten krijg je te maken, wat is de verwachte bruto winstmarge in je exploitatie? Met een huur van 2000 euro per maand zou je gemiddeld per maand wel zo'n 20.000 euro moeten omzetten. Jouw beginvoorraad lijkt dan aan de lage kant. De benodigde aanloopreserve is afhankelijk van je uitgangspunt en verwachting, bij een opstart vanaf nul is tenminste drie maanden tot een halfjaar verstandig.

[*]Je somt nu 42.000 euro aan startinvesteringen en -kosten op, maar vraagt 50.000 euro aan? Wat is je eigen vermogen? Als dit enkele duizenden euro's betreft zal een reguliere kredietverstrekker de verhouding tussen eigen en vreemd vermogen onvoldoende vinden.

 

 

 

Helemaal mee eens, als ik jouw was zal ik maar flink gaan schrappen in de uitgaven of bij familie ook nog een lening zien te krijgen.

Zoals de situatie nu is breng je zelf te weinig geld mee.

Link naar reactie
  • 0

Beste iedereen,

 

Bedankt voor jullie opmerkingen. Dit zet mij weer aan het denken. Er zijn misschien kosten die aan de lage kant zijn. Maar voorraden en dergelijke, dat kan ik ieder moment van de week bij bestellen. Dus ik denk niet dat het nodig is om voor 10.000 euro aan handelsgoederen in te kopen. Wat betreft omzet, mijn break even wijst voorlopig naar 350 tot 450 euro per dag. Dit lijkt mij geen onmogelijk bedrag om om te zetten.

Het concept betreft eigenlijk een echt theehuis. Hier kan uiteraard ook gewoon een cola gedronken worden. We hebben wijn en bier bewust niet genomen omdat we voorlopig geen alcohol willen schenken. Ivm eten, wij bieden gebak, taart, mini-sandwiches en dergelijke aan. Geen broodjes, tosti's etc omdat we vinden dat dit teveel gaat lijken op een bistro, broodjeswinkel. En dat is iets wat we juist niet willen. We gaan ook een thee aanbieden die in het oosten zeer populair is en die opkomend is in het westen (Australie en VS). Dit slaat hopelijk ook hier aan, en dit zal een product zijn gericht naar de jongeren. Het pand zal ongeveer een 75m2 zijn, we hebben een heel goed pand gevonden, er moet het een en ander aan gedaan worden maar de ligging is in een straat die altijd druk is.

 

Wat betreft inrichting etc. Ik heb gevraagd wat het kost om het te laten inrichten, hier moet ik nog een offerte van ontvangen.

En uiteraard wat betreft eigen vermogen, helaas ook geen familie en vrienden die een leuke som kunnen investeren. Dus ik zat eraan te denken om een persoonlijke lening te nemen (als zijnde eigen vermogen).

 

Ik hoop dat jullie met deze uitleg al wat meer kunnen.

 

Groetjes

 

J.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Op dit moment heb ik een vaste baan. Dus ik dacht op via deze weg een persoonlijke lening aan te vragen. En deze dan gebruiken als eigen vermogen. Ik weet niet of dit kan en of dit wel slim is. Maar ik dacht dat dit wel eens een oplossing kon bieden. Of zie ik dit volledig verkeerd?

 

Groetjes,

 

 

J.

Link naar reactie
  • 0

Op dit moment heb ik een vaste baan. Dus ik dacht op via deze weg een persoonlijke lening aan te vragen. En deze dan gebruiken als eigen vermogen. Ik weet niet of dit kan en of dit wel slim is. Maar ik dacht dat dit wel eens een oplossing kon bieden. Of zie ik dit volledig verkeerd?

 

Neen, dat zie je goed, het zou een mogelijke oplossing kunnen zijn, maar wat geef je dan op als reden van bestemming voor het krediet ?

Link naar reactie
  • 1

Beste J,

 

Uit de korte info maak ik op dat jouw bedrijfsformule een soort “koffiebar” is, met bediening en een assortiment van frisdranken, sappen, gebak en minisandwiches. Als je zelf produceert en bereidt betekent dit dat je o.a. moet investeren en/of leasen ten aanzien van een bar/counter, koffiemachines, keukeninfrastructuur, afwasvoorzieningen, koelingen, vitrines, enz. Deze formules hebben bovendien meestal een moderne/trendy uitstraling. Als de bedrijfsruimte niet horecaklaar is, zal het nu daarvoor gereserveerde bedrag van 11.000 euro helaas veel te laag zijn.

 

Je gaat uit van een breakeven-omzet van zo’n 400 euro per dag. Dat is bij 6 openingsdagen en 52 werkweken zo’n € 125.000 op jaarbasis. De huurlasten zijn dan 20% van de omzet; de vraag is of die breakeven berekening klopt. Deze omzet ligt trouwens al boven de gemiddelde omzet van € 117.000,= per koffiebar in Nederland in 2008. De gemiddelde besteding van de bezoeker aan zo’n concept is erg laag, dat lag op gemiddeld € 4,20. Je moet dus veel gasten over je drempel weten te krijgen.

 

Heb je al eens gedacht aan het zoeken van een investeerder, gezien de benodigde externe financiering en je beperkte eigen middelen? Of aan het starten van een laagdrempeliger concept zoals een koffieshop-in-shop, een ambulante of mobiele opzet, of een verkooppunt voor alleen meeneemdranken en thee- en koffieproducten?

 

Groet,

 

Paul

 

Link naar reactie
  • 0

@ Marco.

Wat betreft de kredietaanvraag, ik ga morgen een aantal banken af om eens te checken wat er zoal mogelijk zou zijn voor mij. Bedankt voor je reactie.

 

 

@ PaulN en de rest. Wat betreft ons concept, we hebben natuurlijk aan allerlei dingen zitten denken. We willen ons toch voornamelijk gaan focussen op thee, afternoon tea, en onze "meeneem thee". Met aparte theekaart etc etc. Misschien dat na een aantal weken blijkt dat we, bier, wijn en dergelijke toch moeten toevoegen. We hebben een pand gevonden dat op een zeer goed locatie ligt. Het is niet dat ik echt aan het concept twijfel, eerder aan het feit of ik dus de nodige cash bijeen kan krijgen. Daarom ga ik ook eens kijken hoe dat zit ivm een persoonlijke lening. Mijn breakeven is zou ongeveer toch moeten kloppen, ik ben ermee bij de boekhouder geweest, die vond zoals jij ook aangeeft, er moet flink wat omgezet worden.

 

Ik heb ook een mogelijke omzetberekening gemaakt op basis van de gegeven van Quickstep en formules aangegeven door René (bedankt). Hier heb ik een negatief en positief scenario van gemaakt. In combinatie met de inwoners en jaarlijkse toeristen. Als ik de gegevens van Quickstep gebruik. In samenhang met een marktaandeel van 0.5% (gokje). Dan zou in het positieve geval een kleine 150000 euro te verdienen zijn. Dit klinkt natuurlijk niet slecht. Maar wat betreft zo'n lening en eigen vermogen dat wordt knokken. Ik ga zeker met mijn zakenpartner eens overleggen, want we zullen zeker het een en ander moeten aanpassen. Niet enkel financieel maar ook naar het concept toe, willen we er een winstgevende zaak van maken.

 

Iedereen nogmaals bedankt.

 

J.

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 275 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.