• 0

bescherming door openbaring

Moet je een ontwerp registreren om voor bescherming tegen namaak in aanmerking te komen? Sinds eind 2001 is er een Europese regel van toepassing waarbij een nieuw ontwerp ook beschermd is als het binnen het relevante vak geopenbaard is. Presentatie op een vakbeurs, in een vakblad of op een daartoe opgerichte website geeft drie jaar geschmackmusterschutz, zo beweert althans de website DesignMix.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi TwaLevel, kun je de precieze link geven? Ik geloof er niet zo veel van.

 

Die blauwe woordjes zijn links. Het bericht haal ik uit het Duitse digital design-vakblad Page (oeps, weer zo'n blauw woordje), dat verwijst naar de Europese Commissie. Voor zover ik dit als non-deskundige kan begrijpen, gaat het niet om octrooien maar om vormgeving. Maar het uitzoeken laat ik aan anderen over... 8)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Toch even uitgezocht (kon het niet laten).

 



Industrial property:

Registration of "Community Designs" from 1 April 2003

frequently asked questions

 

The Office for Harmonisation in the Internal Market (OHIM) in Alicante will register Community designs as from 1st April 2003, under the EU's new Community system for the protection of designs. This system has been set up under a Regulation adopted by the EU's Council of Ministers on 12 December 2001, after a proposal from the European Commission. The registration procedure is simple and inexpensive. Unregistered designs will also be protected.

 

<...>

 

What about unregistered designs?

Will there be any protection at EU level for them?

 

Yes. Unregistered designs must meet the same criteria as registered ones - they must be new and have an individual character - in order to enjoy protection.

 

This protection will be applicable from the date of disclosure of designs to the public within the European Union. That disclosure may occur through designs going on sale or through prior marketing or publicity. The relevant designs will be protected for three years.

 

The main difference in the level of protection afforded will be that a Registered Community Design will be protected against both deliberate copying and the independent development of a similar design. An unregistered design will be protected only against deliberate copying.

 

 

En dit is de website van Office for Harmonisation in the Internal Market waar je meer info vind.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Alleen beschermd tegen copieren!!! Hoe lang is het beschermd.....net als het auteursrecht.....ik mag hopen van niet want dat is wel erg lang (tot 70 jaar na het overlijden van de auteur)!

 

Iemand antwoord op deze vraag?

 

Evert

 

Ps, wat vinden jullie eigenlijk van deze regel. Ik denk dat redelijk is dat het model beschermd is.

 

Hoe zit het met businessmodels, er staat me iets van bij dat je in Amerika deze kunt beschermen....of klets ik nu vanuit fantasie?

Link naar reactie
  • 0

Klinkt enigszins onsympathiek ::) En het was ook niet mijn enigste vraag. Evengoed bedankt voor de info. Drie jaar is niet lang maar volgens mij lang genoeg.

 

How long wills this protection last? Een geregistreerd design!!!

 

For up to 25 years. Registrations will need to be renewed every five years up to that maximum!

 

Evert

 

 

Link naar reactie
  • 0

Klinkt enigszins onsympathiek ::)

 

Kom kom, niet zo gevoelig op de vroege morgen. Ik heb het originele EU-persbericht en het verantwoordelijke agentschap opgezocht, plus alle relevante links aangegeven. In bovenstaande geciteerde tekst staat nota bene "The relevant designs will be protected for three years". Dus laat mij een beetje mopperen als jij daar overheen leest. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Het bericht haal ik uit het Duitse digital design-vakblad Page (oeps, weer zo'n blauw woordje), dat verwijst naar de Europese Commissie.

Het was op zich wel handig geweest als je een dieplink had kunnen geven, dat zoekt iets makkelijker. :-\

 

Voor zover ik dit als non-deskundige kan begrijpen, gaat het niet om octrooien maar om vormgeving. Maar het uitzoeken laat ik aan anderen over... 8)

Het gaat om bescherming van "designs". In het Nederlands recht noemen we die "modellen", en we hebben de Benelux Tekeningen- en Modellenwet om ze te beschermen. Nu is er dus ook de Gemeenschapsmodellenverordening, waarmee je in de hele EG tegelijk je model beschermt.

 

En een model is dus het uiterlijk van een voortbrengsel dat een bepaalde gebruiksfunctie heeft. Denk aan bierglazen, verpakkingen enzovoorts.

 

Arnoud

 

 

--

Speaking only for myself.

Link naar reactie
  • 0

Het bericht haal ik uit het Duitse digital design-vakblad Page (oeps, weer zo'n blauw woordje), dat verwijst naar de Europese Commissie.

Het was op zich wel handig geweest als je een dieplink had kunnen geven, dat zoekt iets makkelijker. :-\

 

Ai-ai: het zal toch niet waar zijn. Volgens mij moet ik een busreis naar Brussel organiseren met een intraveneus diner na afloop om het iedereen naar de zin te maken.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Wil je zekerheid, dan lijkt me echt officieel vastleggen toch de beste suggestie. Want wat ik hiervan begrijp is dat het dus puur om het uiterlijk gaat, niet om het feitelijke technische ontwerp. Klopt dat?

 

En ook voor de buitenstaander komt TwaLevel enigszins niet zo aardig over. Beetje flamerig zelfs. Ik vond de vraag van Evert lang niet gek. Ik kon ook niet heel snel de goede pagina vinden namelijk. En dat ligt er niet aan dat ik niet weet wat links zijn...

Link naar reactie
  • 0

Wil je zekerheid, dan lijkt me echt officieel vastleggen toch de beste suggestie. Want wat ik hiervan begrijp is dat het dus puur om het uiterlijk gaat, niet om het feitelijke technische ontwerp. Klopt dat?

Dat klopt. Modelbescherming is puur uiterlijk en vorm. Sterker nog, als een vorm een technische functie heeft, is die vorm uitgesloten van modelbescherming. Een schroefdop kun je dus niet beschermen als model.

 

Wil je functionaliteit beschermen, dan is een octrooi de beste optie.

 

Arnoud

 

--

Speaking only for myself.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.