• 0

Inkomstenbelasting of niet

Hallo,

 

De situatie:

Ik heb met mijn broer onlangs een tekstbureau opgericht en we staan ingeschreven bij de KVK.

Daar hebben we alle gegevens doorgegeven en nu vraag ik mij af of we nou wel of geen inkomstenbelasting

betalen. Mij lijkt het eigenlijk van wel, maar mijn broer vraagt het zich af. En nu kregen we een brief van de belastingdienst

waarin stond: 'Hierbij deel ik u mede dat ik aan de hand van de beschikbare gegevens heb beoordeeld of sprake is van ondernemerschap voor de omzetbelasting en/of inkomstenbelasting' enz enz

 

'Indien u aangifte moet doen, is bij deze brief een bijlage gevoegd met de volgende informatie: belasting(en) waarvoor u in mijn administratie bent opgenomen'

 

De enige bijlage is die waarop staat: Omzetbelasting.

 

verdere informatie: mijn broer en ik zijn twee studenten en we hebben voor de belastindienst een hele bescheiden omzet en winst ingeschat. Ook hebben we gezegd dat we geen personeel in dienst hebben.Maar het kan natuurlijk dat het veel beter gaat lopen aangezien we al veel reacties krijgen. Ook zouden we dan personeel moeten gaan aannemen.

 

maar de hamvraag is: moeten we nu inkomstenbelasting betalen of niet? Ik heb er al wel meer over gelezen op het forum maar ik vroeg het mij af voor ons geval. Het maakt nogal uit of we over de winst 33% moeten afdragen of niet. In die brief van de belastindienst zit in ieder geval alleen een bijlage met omzetbelasting.

 

Ik hoop hier duidelijkheid over te krijgen

 

met vr. groet

 

Nico

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Nico,

 

Het is belangrijk om te bepalen aan wie de brief van de belastingdienst gericht was. Ik schat in aan de VOF. De VOF zal nooit inkomstenbelasting betalen omdat de VOF een samenwerking is van twee of meer ondernemers/ondernemingen en zij zelf hun belasting moeten betalen. Een natuurlijk persoon betaalt inkomstenbelasting, maar een BV betaalt vennootschapsbelasting. Beide kunnen wel deel uitmaken van een VOF.

 

De VOF moet wel omzetbelasting betalen omdat zij belaste prestaties levert. Er hoeft geen loonheffing te worden afgedragen, want loonheffing houdt je in op je werknemers en wordt niet over winst berekend.

 

Jij en je broer betalen wel degelijk inkomstenbelasting over de winst. De winst wordt gemakshalve even aangenomen, gelijke verdeeld over jou en je broer. Dit deel van de winst geef jijzelf aan in je aangifte inkomstenbelasting, zo ook je broer.

 

 

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Aanvullend op Sander: iedereen betaalt inkomstenbelasting op basis van de tarieven van de belastingdienst, zie www.belastingdienst.nl . Haal daar sowieso ook de startersinfo en het 'handboek ondernemen'!

 

De belastingdienst zal jullie op een gegeven moment ook schattingsformulieren gaan opsturen, waar je invult wat je te verwachten winst is. Op basis daarvan krijg je een voorlopige aanslag.

 

Het is goed om sowieso een deel van je winst te reserveren voor inkomstenbelastingen. Hoeveel, hangt dus af van je winst, zie de tarieven op de site van de BD. Begin anders voor het gemak 30% van de winst opzij te zetten, bij hele lage winsten is dat te veel maar het kan geen kwaad. Als je redelijke winsten hebt, dat naar 40% reservering opvoeren.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Beste Nico,

 

Slimme opmerkingen van Sander en Fred, vooral over dat reserveren. Heb ik weinig aan toe te voegen, behalve dat het oordeel van de belastingdienst over de inkomstenbelasting (IB) bij de start van een bedrijf altijd een voorlopig standpunt is. Je kunt bij de start nl. bijna nooit bepalen of er van IB sprake zal zijn en al zeker niet in welke vorm: winst of resultaat uit overige werkzaamheden (ROW).

'Winst' kan financieel veel aantrekkelijker zijn en dan bedoel ik niet voor de fiscus. :P

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Tot pak em beetje een "winst" per persoon van € 6.000 betaal geen inkomstenbelasting (algemene heffingskorting etc etc). Zeer globaal!

 

Ik ga er vanuit dat jullie GEEN ondernemer voor de inkomstenbelasting zijn, anders hadden jullie daarover een brief moeten krijgen. Maken jullie ieder 1225 uren per jaar vol aan de onderneming? (aantoonbaar!)

 

Ga idd eens naar www.belastingdienst.nl en download het programma aangifte inkomstenbelasting. Vul daar het een en ander in en er komt een prachtige conclusie uit rollen...

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor deze reacties

 

De brief was inderdaad gericht aan de VOF.

Verder besteden we geen 1225 uur per persoon aan de onderneming.

 

ik heb het programma aangifte 2008 gedownload en bij een inkomen van zo'n 6000 euro betaal ik geen inkomstenbelasting. wel zo'n 300 euro aan bijdrage zorgverzekeringswet.

vul ik 10.000 in dan wordt de inkomstenbelasting ongeveer 1000 euro. Ik heb dit inkomen ingevuld bij 'inkomsten uit overige werkzaamheden zoals bijverdiensten of inkomsten als freelancer' omdat ik geen loon ontvang van de onderneming.

 

Ook heb ik het programma'je verzoek of wijziging voorlopige aanslag 2009 gedownload waar ik wel 'winst' kan invoeren en hier nagenoeg dezelfde resultaten.

 

Ik kan er dus wel vanuit gaan dat we inderdaad tot een winst per persoon van zo'n 6000 euro geen inkomstenbelasting hoeven te betalen? Ik denk dat ik er dus wel uit ben, bedankt :)

Link naar reactie
  • 0

Beste medeondernemers,

 

Ik zit in zo'n zelfde situatie. 2009 was het eerste jaar waarin ik verdient heb met mijn eenmanszaak. 16.000 omzet en 6.000 winst uiteindelijk door wat opstartkosten.

Ik heb wel alle kwartalen omzetbelasting afgedragen.

Naast de 6000 dit jaar heb ik ook 2000 euro verdient met een bijbaan.

Ik blijf nu toch onder het saldo van 10300, wat inhoudt dat je geen IB hoeft te betalen?

En bij welke post moet ik de winst opgeven bij het aangifteformulier??

Het is de eerste x dus vandaar;P

 

BVD

Link naar reactie
  • 0

Hoi George,

 

Je moet de winst aangeven in de speciale aangifte voor ondernemers. Deze staat beschikbaar (of moet nog beschikbaar worden gesteld) in je eigen domein van de belastingdienst.

 

Let wel, alleen als de belastingdienst jou als ondernemer beschouwt, wordt de aangifte klaar gezet. Gebeurt dat dus niet, dan moet je de inspecteur laten weten dat jij als ondernemer beschouwd wilt worden en dat de aangifte klaar moet worden gezet.

 

Bij het aangeven van je winst en arbeidsinkomen moet je de vragen van de software doorlopen en de gegevens op de aangeven plaats aangeven. De software maakt een vergelijk tussen de winst in je resultatenrekening en je winst door vermogensvergelijking. Daar kan soms een euro tussen zitten. Deze euro moet je dan gewoon aanpassen. Dit kan ook gebeuren bij de balans.

 

Succes (toepasselijk gezien je logo) ermee

 

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

George,

je doet óf particuliere aangifte óf ondernemersaangifte. niet 2x aangifte!

Beide formulieren zijn bijna hetzelfde alleen is er bij de ondernemersaangifte een box1 winst uit onderneming toegevoegd. Maar je doet altijd maar 1 aangifte, kwestie van navragen bij de belastingdienst welke het word.

 

Als je geen winst uit onderneming mag/hoeft aan te geven dan moet je de winst opgeven onder box 1 andere inkomsten > inkomsten uit overig werk in de gewone particuliere aangifte.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 93 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.