• 0

Investeren: privé of met een BV

Hoi,

 

Casus:

Ik wil investeren in een BV (net gestart) en zal er zelf (in eerste instantie onbetaald) werkzaamheden voor verrichten. Ik koop me voor 1/4 van de aandelen in, betaal voor reeds gecreëerde merkwaarde en leen aan de bestaande BV. Totaal bedrag circa 75K vooralsnog vanuit privé-gelden. Na het eerste jaar zal dividend uitgekeerd worden; doel is bedrijf binnen 5 jaar verkopen.

 

Mijn huidige situatie

Eenmanszaak en in loondienst bij een ander bedrijf.

 

Vragen:

Wat zijn te nemen overwegingen en wat is daarin wijsheid: een holding BV oprichten, geld van privé naar holding en van daaruit investeren óf vanuit privé alles doen?

 

Wat zijn alle mogelijke, reële opties om dit zorgvuldig te organiseren en wat betekenen die opties voor (privé) risico en belastingdruk?

 

Op voorhand hartelijk dank voor het advies!

 

vriendelijke groet,

 

N.I.C.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi N.I.C.

 

Lees op HL vooral even via de zoekfunctie over de holding BV.

 

Verder: je kunt geen onbetaalde arbeid verrichten voor een BV waarin je meer dan 5% van de aandelen houdt. Zoek ook maar even op gebruikelijk loon hier.

 

Daarnaast is het erg moeilijk om hier een advies over te geven zonder jouw financiële situatie te kennen. Er spelen veel overwegingen mee bij de beslissing om aandeelhouder te worden en hoe. De belastingdruk kunnen we zonder cijfers niet eens becommentariëren voor je.

 

Ik denk dat je er goed aan doet om een adviseur in te schakelen. Er is veel geld mee gemoeid en de kosten van een adviseur zullen daar maar een fractie van bedragen en verdienen zich dubbel en dwars terug.

 

groet

joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

In het algemeen is het fiscaal handig om een aanzienlijk aandelenbelang in een BV in een BV onder te brengen. Verder kun je dat bij de start eenvoudig doen maar als je het onderweg wilt doen gaat dat niet omdat de fiscus op dat moment met je wil "afrekenen". Je zit dus min of meer vast aan de keuze die je nu maakt. Dus ik sluit me bij Joost aan: vraag je boekhouder, je accountant, je adviseurs en tante Agaath om raad.

Link naar reactie
  • 0

Hoi NIC,

Ik sluit me aan bij Joost en Christine, ook al zijn er naderhand ook nog wel mogelijkheden om zonder af te rekenen iets in een holding te brengen en zie ik ook mogelijkheden tot het verrichten van arbeid voor een BV die pas betaald hoeft te worden als het de BV ook wat oplevert. Maar dan kom je waarschijnlijk wel snel terecht in de sfeer van winst uit onderneming, of resultaat uit overige werkzaamheid. Dat heeft het risico dat ook het aandelenpakket op de balans moet worden gezet en de winst bij verkoop van de aandelen dus progressief belast is (max. 52% IB). Maar bij het predikaat winst zijn ook hier weer mogelijkheden voor om de belastingheffing uit te stellen c.q. uit te smeren. Wat voor jou fiscaal het voordeligste is, is op afstand niet te zeggen, dus leg je casus voor aan een ervaren fiscalist voordat je definitieve stappen neemt!

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.