• 0

aankoop van particulier/ verkopen zonder inklaring en invoerrechten

mijn eerste pakketje is aangekomen uit indonesie.

 

1. nou had ik deze met post verstuurd, het probleem is dat hij niet is ingeklaard ik heb dus ook geen invoerrechten betaald.

kan ik dit nu wel gaan verkopen ?

en kan ik het wel opgeven op mijn bel.aangifte ?

 

2. wat doe ik trouwens als ik van een particulier koop, hoe toon ik die koop aan ?

dan heb ik geen bonnen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

1. Je kunt alsnog invoerrechten betalen. De vraag is alleen of het wel moet ? Niet op alle producten en niet vanuit alle landen moet je invoerrechten betalen. Check de site van de Douane voor meer info.

 

en "Kan ik het wel opgeven op mijn belastingaangifte"

 

onderscheid daarbij een aantal dingen he! BTW, invoerrechten, inkomsten... Welke aangifte ? erg algemene vraag, probeer wat specifieker te zijn. Als je 1 keer iets verkoopt betekent dat niet dat je meteen die inkomsten moet aangegeven bij je IB.

 

2. Je hebt toch wel een transactie gedaan ? Of heb je geld in een envelop gedaan en opgestuurd ? Western Union kan je bewijzen, Paypal ook, overal waar een girale transactie heeft plaatsgevonden kun je toch aangegeven dat je iets gekocht hebt ? Dat dat van een particulier is maakt wat dat betreft niet zoveel uit.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

ik hoef geen invoerrechten te betalen maar normaal wordt het toch ingeklaard en betaal ik btw

als ik dit niet doe ,kan ik dit dan wel verkopen en dus aangeven voor inkomstenbel.

 

en over de producten waar ik wel invoerrechten over moet betalen, hoe doe ik dat alsnog ?

 

ik ben hier zelf geweest en heb contant betaald. het is van mensen die het zelf maken gekocht.dus geen ondernemers.

in indonesie heeft niet iedereen een bankrekening en als ik rond rij om spullen in te kopen kan ik niet overal internet vinden om het via internet over te maken.

 

ik heb wel afschriften dat ik geld opgenomen heb bij de bank maar verder niet.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Karin,

 

Zoals Yannick als zei, je bent een beetje summier in het geven van info. Ik kan er dan ook niet zoveel over zeggen, behalve dat kopen van mensen die het zelf maken en dus geen ondernemer zijn een rare gevolgtrekking is. Een echte bakker maakt toch ook z'n eigen brood. Issie dan geen ondernemer?

 

Voor wat betreft die bonnen. Laat die mensen uit de Oost een bon geven, of maak zelf een kwitantie die je door hun laat tekenen. Maar je gaat toch niet voor elke inkoop naar Indonesië? Vertel eens hoe dat zit met verdere inkopen, of komen die er niet?

Wat zijn je plannen? Ga je een winkel beginnen? Ben je al begonnen? Heb je een BTW-nummer? Om wat voor producten gaat het? Aan wat voor soort klanten wil je gaan leveren? Ben je al bij de KvK geweest? etc.

 

Met antwoord op dit soort vragen krijg je waarschijnlijk alle info die je hebben wilt.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Zoals Yannick als zei, je bent een beetje summier in het geven van info. Ik kan er dan ook niet zoveel over zeggen, behalve dat kopen van mensen die het zelf maken en dus geen ondernemer zijn een rare gevolgtrekking is. Een echte bakker maakt toch ook z'n eigen brood. Issie dan geen ondernemer?

 

ja je hebt natuurlijk gelijk het zijn wel ondernemers maar ze schrijven geen bonnen enz en of ze exportvergunningen hebben betwijfel ik

 

Voor wat betreft die bonnen. Laat die mensen uit de Oost een bon geven, of maak zelf een kwitantie die je door hun laat tekenen. Maar je gaat toch niet voor elke inkoop naar Indonesië? Vertel eens hoe dat zit met verdere inkopen, of komen die er niet?

hoe ik dit precies ga doen hangt van de verkoop af natuurlijk, het beste is iemand daar zoeken, maar ja geld opsturen is niet zo handig want dan zie ik geen spullen in de meeste gevallen denk ik (en denken de mensen met wie ik dit daar heb besproken) dus tot ik betrouwbare mensen vind ga ik er inderdaad zelf naartoe.

 

Wat zijn je plannen? Ga je een winkel beginnen? Ben je al begonnen? Heb je een BTW-nummer? Om wat voor producten gaat het? Aan wat voor soort klanten wil je gaan leveren? Ben je al bij de KvK geweest? etc.

ik heb een btw nummer, gesprek heb ik gehad met kvk, en een gesprek met kvk met iemand over import.

het gaat vooornamelijk om decoratiemateriaal uit azie(indonesie en thailand) handgemaakt houtwerk (geen verboden tropisch hout, ben geen citesverklaring nodig), ketting hangers, en ander materiaal voor decoratie.

ik ga op markten,braderien en kerstmarkten verkopen, klanten zullen tussen de ... en 99 jaar zijn.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Karin,

 

Dit levert meer op. Mijn conclusie is dat je voor de BTW ondernemer bent en voor de IB geen bron hebt. Dat laatste wil zeggen dat je de resultaten uit je zaak niet voor de IB hoeft op te geven. Een bron voor de IB zou in jouw geval winst of resultaat uit overige werkzaamheden (ROW) kunnen zijn, maar voor winst moeten er positieve resultaten zijn waar je van kan leven of dit moet in de lijn der verwachting liggen en voor ROW moet het resultaat iig positief zijn. Dat alles zie ik met reisjes naar Indonesië voor een paar pakketjes spullen niet gebeuren.

 

Bij binnenkomst in de EU (Schiphol) klaar je bij de Douane de spullen in en betaal je alle invoerbelastingen (waaronder BTW). Het douane-document beschouw je vervolgens als je inkoopbon.

De BTW trek je op je aangifte als voorbelasting af en je verkoopt je spulletjes vervolgens weer met BTW.

 

Om er echt een zaak van te maken, zul je m.i. toch een vaste, gerenomeerde leverancier in Indonesië moeten vinden die je de spullen gewoon zendt zonder er steeds naar toe te hoeven reizen, anders blijft het een dure hobby vrees ik.

 

Kijk op dit forum ook eens bij de 'KOR'.

 

groet,

 

John

 

Link naar reactie
  • 0

hoi john

 

bedankt voor je uitleg.

wat ik nog niet helemaal begrijp is waarom zou ik voor ib niet gezien worden als ondernemer ? komt dat door de koop bij particulieren of doordat mijn producten niet zijn ingeklaard ?

en als ik dit idd onder winst of resultaat uit overige werkzaamheden zet dan heb ik ook geen recht op de aftrekposten ? kosten, startend ondernemer enz

 

je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat ik iemand moet zoeken die dat daar voor mij regelt en hopelijk lukt dit ook na een tijdje.

maar ik heb ook met iemand gesproken afgelopen weekend die hetzelfde doet en dan ieder jaar 3 mnd in thailand verblijft en dan zijn inkopen daar doet en de rest van de maanden hier verkoopt.

verder is het zo dat ik mijn baan gewoon houd en dit partime ga doen, zo'n 20 uur per week.

mocht het uiteindelijk goed blijken te gaan dan kan ik altijd mijn baan nog opzeggen.

 

hoe zou ik mijn spullen nu nog in kunnen klaren die ik met tnt thuis heb ontvangen, weet iemand dat ?

 

en nog iets anders ik heb naar de douane tel gebeld om te vragen hoe dat gaat als ik spullen bij me heb in het vliegtuig en die wil inklaren, ze zeggen dat ik dan op schiphol iemand moet zoeken die dit voor mij doet. kan ik dit niet zelf doen ?

Link naar reactie
  • 0

Het begrip onderneming voor de IB heeft niets te maken met waar de goederen vandaan komen. De meestgebruikte definitie is een duurzame organisatie die erop is gericht met behulp van arbeid en kapitaal deel te nemen aan het maatschappelijke productieproces met het oogmerk om winst te behalen.

 

Dat klinkt overigens makkelijker dan het is, over ieder deel van deze definitie kun je hele boeken vol schrijven. Met 20 uur per week kom je al vrij snel aan een onderneming, tenzij je niet aan het winstoogmerk voldoet (dan is het meestal een hobby). In jouw geval is nog niet helemaal duidelijk wat je nu gaat doen en of dat wel voldoende is voor ondernemerschap. Dat is namelijk best wel een grijs gebied.

 

Zowel bij onderneming als bij overige werkzaamheden betaal je belasting over de winst - dus na aftrek van kosten. Bij een onderneming heb je dan nog kans op extra faciliteiten zoals zelfstandigenaftrek, MKB-winstvrijstelling, etc. Daarvoor moet je wel aan het urencriterium voldoen (1225 uur per jaar, en na drie jaar tenminste 50% van de tijd die je aan ondernemen en werken samen besteed).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

volgens de kvk zou ik als ik aan de 1225 uur voldoe wel een ondernemer zijn.

ik ga dit niet doen om geen winst te gaan maken.

zit er een min aan dat je moet omzetten per jaar ?

 

ik ga in eerst instantie naar thailand om inkopen te doen en dat wordt dan naar nld verscheept of dit met dozen met tnt gaat of met lcl weet ik nog niet dat moet ik daar bekijken. soms is het goedkoper om het met tnt te sturen heb ik gelezen op het forum. en omdat ik inkopen doe in meerdere plaatsen in thailand is het mss lastiger om dat llemaal in bkk te krijgen.

 

maar de insteek hoe ik ook verstuur is toch zeker winst te gaan maken en hopelijk tzt mijn werk te kunnen opgeven en alleen hiervan te kunnen leven.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Karin,

 

Als de KvK dit gezegd heeft, dan hebben ze het niet helemaal begrepen. Wat Ronaldinho schrijft klopt; die uren hebben te maken met de aftrekposten voor de IB en geven wellicht in indicatie over wel of geen ondernemerschap voor de IB, maar meer ook niet. Daar komt veel meer bij kijken (op dit forum al uitgebreid behandeld). Nogmaals: Een bron voor de IB zou in jouw geval winst of resultaat uit overige werkzaamheden (ROW) kunnen zijn, maar voor winst moeten er positieve resultaten zijn waar je van kan leven of dit moet in de lijn der verwachting liggen en voor ROW moet het resultaat iig positief zijn. Dat alles zie ik met reisjes naar Indonesië voor een paar pakketjes spullen niet gebeuren.

Iedere ondernemer wil winst maken, maar alleen de ondernemer voor de IB krijgt faciliteiten en die zijn niet misselijk, vandaar dat je er wel het e.e.a. voor moet doen. De wil om winst te maken is niet genoeg, het moet ook nog redelijkerwijs te verwachten zijn.

 

Over dat inklaren: zelf inklaren lijkt me geen probleem. Als je daar iemand voor zoekt kost het nog meer. En die spulen die je nu al thuis hebt kan je alsnog inklaren, alleen zou ik dat doen als de waarde meer dan pak weg 500 euro bedraagt.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

ik heb nu van de belastingdienst een papier gehad dat ik aangifte voor de omzetbelasting moet doen. klopt dit dan wel ?

 

de inkoop waarde van de producten incl vervoer is ongeveer 300 euro.

dus niet inklaren en dan dus niet opgeven bij de inkoop op de aangifte ? of toch gewoon opgeven bij inkoop en verkoop ?

Link naar reactie
  • 0

Hoi Karin,

 

We hebben het op het laatst vnl. over de IB gehad. Daar heeft deze omzetbelasting (OB of BTW)aangifte niets mee te maken (zie ook mijn eerdere conclusie dat je voor de BTW wél ondernemer bent).

 

Als je niet alsnog gaat inklaren, heb je dus geen aftrekbare voorbelasting op de inkoop en vul je alleen BTW in over wat je verkocht hebt. Of je moet betalen hangt af van evt. toepassing van de KOR (zoek op forum).

 

Als je nog geen verkoop gehad hebt en kosten met BTW, dan vul je 0 in.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

hoi

dank je wel

 

ik geloof dat ik dat deel met debelasting nog niet helemaal goed uit elkaar houdt. ik heb 6 sept een voorlichtingsavond van debelastingdienst dan zal het hopelijk duidlijker worden.

 

dus de kortingen komen op de ib en niet al op btw of ob. behalve KOR is op de btw.

maar kor kun je toch ook aan het eind van het jaar nog toepassen zodat ik zeker weet of ik er wel recht op heb ?

en voor KOR moet je dan nog aan andere voorwaarden voldoen ?

 

en mijn kosten wanneer trek ik die af ?

Link naar reactie
  • 0

Dag Karin,

 

Nou heb je op diverse fora (kwam ik later achter) zo'n beetje alle info gehad die een mens krijgen kan. Veel mensen hebben enorm veel tijd in je gestoken. Geeft niet, daar is dit forum o.a, voor.

 

Maar dat je dan nu schrijft dat het op de voorlichtingsavond van de fiscus 'hopelijk duidelijker wordt' vind ik een beetje een klap in 't gezicht. Die voorlichtingsavond, begrijp me goed, is heel nuttig. Daar zou ik zeker naar toe gaan als ik jou was.

 

Daarnaast verwijs ik je naar het onderwerp KOR op dit forum en toch stel je weer vragen die allemaal al beantwoord zijn.

En je laatste vraag spant helemaal de kroon. 't Is dat ik niet zo'n kneuzenuitdeler ben, maar.....

 

Anyway, ik ben er nu klaar mee en ik wens je veel suc6!

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

hoi john

zoals ik al eerder heb gezegt zijn een heleboel antoorden me duidelijk !

het spijt me dat het niet allemaal in 1 keer heel duidelijk is. ik start net.

ik ben de mensen die veel tijd in mij hebben gestoken ook dankbaar en ik ben zeker verder gekomen.

 

alleen haal ik nog een aantal zaken doorelkaar. ib, ob,btw en wat wel en niet voor mij meetelt.

 

ik bedoelde of ik mijn kosten op de ob aftrek of op de ib en dan bij winst of resultaat uit overige werkzaamheden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.