• 0

Cijfers kleine zelfstandige ZZP'ers

Beste lezers,

 

Voor het maken van een concept ben ik opzoek naar cijfers over zzp'ers in Nederland.

 

Het gaat vooral over het aantal zzp'ers in Nederland, hetgeen wat ik ben tegengekomen (http://www.mkbservicedesk.nl/1971/hoe-ziet-zzp-markt-eruit.htm) dateert van 2006.

 

Ook zou het fijn zijn een vergelijking te hebben tussen het aantal failliessementen van MKB'ers en zzp'ers.

 

Ik heb al gekeken bij het cbs echter hebben deze de sectoren opgedeeld maar ik kan geen totaal vinden.

 

Alvast bedankt voor de informatie.

 

Bob

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Bob

 

Dat zal lastig worden: juridisch is een ZZP-er een eenmanszaak. Ik weet niet of er data beschikbaar is voor alleen ZZP-ers.

Bel eens met MKBservicedesk.

 

Faillissementen zal nog lastiger worden omdat daarin m.i. geen onderscheid gemaakt wordt naar ZZP of overige eenmanszaken.

 

succes

Joost

Bedankt voor je reactie ik zal morgen is gaan informeren.

 

Zo had ik er nog niet over nagedacht er is geen makkelijk onderscheidende factor te vinden wat betreft inschrijving bij KvK of andere organistaties.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Bob,

 

Om wat voor concept gaat het? Want realiseer je dat de ene ZZP'er de andere niet is.

 

Ik maak zelf onderscheid tussen vrije beroepers (waarbij de klant op zijn kantoor komt) en andere ZZP'ers (die veelal werken op locatie van de opdrachtgever). Het verschil qua bedrijfsvoering zit hem met name in de hoeveelheid tijd die men kwijt is aan niet-declarabele zaken, zoals marketing, acquisitie en debiteurenbeheer. Een vrije beroeper is daar i.h.a. veel meer tijd aan kwijt dan een andere ZZP'er, omdat de opdrachten veel kleiner zijn. Een vrije beroeper lijkt daarmee veel meer op een bedrijf met personeel, terwijl een andere ZZP'er veel meer lijkt op een werknemer.

 

Voor een detacheerder is de ZZP'er/vrije beroeper daarom veelal niet interessant, maar andere ZZP'ers (ICT'ers, assistent-accountants) juist wel. Voor automatiseerders, marketingadviesbureau's en accountants zijn de vrije beroepers juist weer veel interessanter dan de andere ZZP'ers, want die bieden diensten aan waar vooral vrije beroepers mee geholpen zijn.

 

Misschien kan je uitgaande van dit onderscheid gerichter zoeken naar de gegevens die je nodig hebt. Succes!

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Bob,

 

Mss kan je info krijgen op

http://www.zzp-nederland.nl/

 

Suc6

 

John

 

hmm, heb niet zon goed gevoel bij die site, heb in het verleden wel eens contact met ze gehad.. konden mij nergens antwoord op geven, als ik me niet vergis zijn ze oorspronklijk een drukkerij/uitgeverij en prediken volgens mij veel voor hun eigen parochie...

 

Maar dat was mijn persoonlijk gevoel bij hun.... verbeter me a.u.b. als ik het ms heb hoor ;)

 

 

zo, nu eerst even een glaasje melk

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk ben ik ook niet meer achter de cijfers aangegaan. Mijn concept heb ik nu met een andere wijze onderbouwt dan met cijfers over de zzp-markt. Omdat in een van de vorige berichten al gezegd werd dat er geen goed onderscheid is te maken, hier had ik van te voren niet zo over nagedacht.

 

Maar toch bedankt voor de reacties.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.