• 0

Financiering hoe de aandelen te verdelen?

Ik ga samen met een collega een eigen bedrijf starten.

 

We hebben een externe financier gevonden die bereid is om een fors bedrag te inversteren (150000 - 200000 euro) echter wil hij ook graag aandelen in het bedrijf, dat vinden wij niet erg zelfs erg fijn want hij brengt een hoop expertise en relatie's mee. Echter zal hij enkel op de achtergrond actief zijn en zullen mijn collega en ik de zaak samen moeten opbouwen. De lening zal worden terug betaald uit de winst. Hoeveel aandelen zouden fair zijn om aan hem te geven wij dachten aan 40% - 40% en 20% aan de financier is dit te hoog of te laag?

 

met vriendelijk groet,

 

 

René

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat je met de informatie die je hier geeft niet echt een schatting kan maken. Waar gaat het precies om. Heb je al een product en kan je zo gaan verkopen of moet je het nog maken? Wat is de verdeling van kosten die bij marketing c.q. ontwikkeling komen kijken. Hoe lang duurt het voordat je winstgevend wordt, etcetera...

 

Het gaat puur om wat je inbrengt (is mijn ervaring). De investeerder brengt ten eerste geld mee en ten tweede ervaring en een netwerk begrijp ik. Deze beide aspecten wegen mee in de aandelenverdeling. Breng jij nu een uniek idee mee wat zonder jou niet uit te werken is, dan kan heb jij ook een troef. Breng jij alleen maar mankracht die makkelijk door iemand anders gedaan zou kunnen worden, dan zal de aandelenverdeling meer zijn kant uit vallen...

Link naar reactie
  • 0

Wij gaan de distributie verzorgen voor een aantal merken binnen de ICT wij hebben zelf beide ongeveer 12-13 jaar ervaring met resellers en kennen de markt goed. een aantal vendors heeft al toegezegd graag met ons in zee te gaan. Het ontbreek ons aan genoeg eigen kapitaal dus dit zal voor het overgrote deel moeten komen van onze finacier. echter het uitbouwen en onderhouden van het bedrijf zal voor onze rekening komen de finacier zal gaan functioneren als een soort commisaris. Volgens onze laatste berekening (en die is echt niet optimistisch) zouden wij vanaf eind volgend jaar (2004) winst kunnen maken (als alle toezeggingen van resellers waargemaakt worden wellicht eerder) is dit voldoende informatie?

Link naar reactie
  • 0

Hoi René,

 

Ik zou de vraag omdraaien: vraag je financier wat hij denkt dat een redelijk en reëel percentage is. Het hangt er wel vanaf hoe onmisbaar je financier/investeerder voor jou is. Als je zonder hem/haar niet kunt beginnen zou ik hem of haar zeker bovenstaande vraag stellen.

 

Ik zou je echter willen waarschuwen: de lening waarover je spreekt is geen echte lening maar meer aandelenkapitaal in de vorm van een lening. Besef dat zonder bestaand winstgevend bedrijf en zonder onderpand, deze lening slechts een vorm is om in een bedrijf te investeren. Het risico dat je de rente en aflossing niet kunt betalen is groot.

Uit je verhaal begrijp ik dat je aan de investeerder vraagt om al het geld, dat je bedrijf voor de start nodig heeft, op tafel te leggen. In ruil voor deze 100% wil je hem een 20% belang aanbieden. Verplaats je eens in de positie van een investeerder en zeg nou zelf of jij een dergelijk voorstel zou accepteren?

Bereid je voor op een eis van 80% tot 90% voor de investeerder en de rest voor jou en je collega. Waarschijn krijg je wel opties om je belang te kunnen vergroten maar dan moet je wel presteren door specifieke milestones te realiseren.

Als jij en je partner ook geld op tafel kunnen leggen, is het verhaal iets anders. Dan kunnen jullie een groter belang verwachten.

 

Bij voorbaat verontschuldig ik me over mijn directheid. Toch is wellicht is het beter dat je het van mij hoort dan van je financier/investeerder.

 

Succes ermee! Laat even weten hoe het afloopt!

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link naar reactie
  • 0

Het is een beetje kip-ei verhaal. Zonder geld geen onderneming en zonder ondernemers ook geen onderneming. De mening van Ties dat 80-90% gevraagd zal worden deel ik niet. De huidige investering van de aandeelhouder moet gerelateerd worden aan het rendement dat de investeerder wil ontvangen en de waarde van de aandelen over bijvoorbeeld 5 jaar. Als jullie maar 20% willen verkopen en de investeerder wil 30% kan je de structuur veranderen door aandelen en schuld te combineren. In een dergelijke constructie zal de investeerder 20% ontvangen. Het restant zal een lening worden.

 

 

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit me aan bij Ties waar het gaat om zijn waarschuwing een lening niet met risicodragen vermogen te verwarren. Het is wel gebruikelijk dat risicodragend vermogen verstrekt wordt in de vorm van een cominatie van aandelenkapitaal en een achtergestelde lening. Die lening kent echter geen zekerheidsstelling.

 

Over de waardering? Als de investeerder 2 ton verstrekt en 20% van de aandelen krijgt, dan is het aandeel van de oprichters (80%) 8 ton waard. Ga bij jezelf na of jullie inbreng in de onderneming inderdaad 8 ton waard is en je weet of je een redelijk voorstel hebt gedaan.

 

Ik ken de investeerder niet, maar het feit dat hij zich "op de achtergrond" wil houden geeft me niet direct een goed gevoel. Ook moet je van de inbreng van contacten niet te veel verwachten. Zelfs de beste investeerders overschatten de toegevoegde waarde van hun netwerk. Om één of andere reden komt dat nooit goed uit de verf. De kennis van de investeerder kan wel waardevol zijn, maar dan moet hij wel enigzinds gepassioneerd zijn over de onderneming. Dit kan je merken aan de manier waarop hij in jullie business duikt, zichzelf overtuigd van de juistheid van zijn participatiebeslissing en met suggesties komt hoe jullie van je bedrijf een succes kunnen maken.

 

Een gebruikelijke "stake" voor een investeerders is tussen de 15 en 40%. Minder is niet goed en meer ook niet.

 

Stel je voor dat jullie aandeel inderdaad 8 ton waard is en de investeerder wil twee ton inbrengen. Dan kan je afspreken dat de investeerder 20% van het aandelenkapitaal stort (€ 5000,- nominaal) de rest van het geld verstrekt hij in de vorm van een achtergestelde lening tegen een redelijke rente (5 a 6% maximaal) Rente en aflossing van de lening worden betaald als de cashflow het toelaat, zodat de investeerder zo snel mogelijk zijn geld terug heeft en de winst op zijn investeering maakt hij als zijn aandelen aan een derde verkocht kunnen worden.

 

Is jullie aandeel geen acht ton waard, dan zal de investeerder zijn lening converteerbaar willen stellen, dat houd in, dat als jullie je plannen niet waar maken, hij zijn lening kan omzetten in aandelen en daarmee de controle over het bedrijf krijgt. Dat is nou eenmaal het nadeel van een hoge aanvangswaardering en een grote kapitaalsbehoefte.

 

Hoe minder geld je nodig hebt, hoe groter de kans dat je de baas blijft over je eigen onderneming.

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Hoi Rene,

 

De conclusie van dit verhaal is dat de "geleerden" het niet met elkaar eens zijn. Er is dan ook geen objectieve prijs van een bedrijf. Alles hangt af van de onderhandelingen tussen jou, je partner en de financier. Mijn advies: ga een open gesprek aan met je financier. Bereidt je wel goed voor maar wees niet te star en luister goed. Dan kom je er samen uit.

 

Succes!

 

Ties

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.