• 0

Auto privé of zakelijk in eenmanszaak

Goed, ik zie door het bomen het bos niet meer. Ik zit al twee uur te zoeken en te knutselen in Excel. Tijdens mijn zoektocht kwam ik vaak op dit forum terecht en heb maar besloten om lid te worden om mijzelf uit de brand te helpen.

 

Situatie is als volgt: serieuze eenmanszaak naast voltijd studie, heb een auto nodig voor de zaak, raak OV kaart kwijt wegens teveel inkomsten en ga hem dus ook privé gebruiken. Ik verwacht op 12.000 km per jaar te komen waarvan 40% zakelijk.

 

Ik heb nu het volgende in gedachten:

 

2e hands BTW-auto aanschaffen van € 8000 incl. BTW (€ 6723 excl. BTW). Catalogusprijs hou ik even op € 20000. Bijtelling is 25% op deze auto.

Autokosten exclusief benzine € 1700 incl. BTW.

Kilometers: 7200 privé, 4800 zakelijk.

Verbruik 1:15, benzinekosten komen op € 1100 incl. BTW.

Afschrijving: (6723-1500)/5 ~= 1050

Marginaal belastingtarief: 42%

 

Is dit voldoende informatie om verder mee te rekenen? Ik heb de volgende berekening gemaakt:

 

BTW aanschaf: € 1277

BTW autokosten per jaar: (1700 + 1100)/1,19*0,19 = € 445

Jaarlijkse kosten: 1700 + 1100 - 445 = € 2345.

Bijtelling: 25% van € 20000 = € 5000

Voor eenmanszaak is de bijtelling echter nooit hoger dan de autokosten. Dit is € 2345 plus afschrijving € 1050 (is dat zo?) maakt de bijtelling € 3395.

 

Ik betaal dus geen extra inkomstenbelasting aangezien de bijtelling gelijk is aan de autokosten.

 

Dan is er nog een BTW correctie van 12% van de bijtelling. Is dit 12% van € 5000 (bijtelling op basis van cataloguswaarde) of van € 3395 (omdat de autokosten minder zijn dan de bijtelling)? Ik ga even uit van 12% van € 3395, dat lijkt mij het meest logische. Dat maakt een BTW correctie van € 407.

 

Uiteindelijk vang ik eenmalig € 1277 BTW terug van de aanschaf, en € 38 (445 BTW autokosten min 407 BTW correctie) per jaar.

 

 

Als ik de auto privé zou kopen, kan ik dus 4800 * € 0,19 = € 912 euro aftrekken. Daar betaal ik nog wel 42% belasting over. Dan zou ik nog 40% van de BTW van de autokosten (€ 1700 + € 1090) aftrekken, dat wordt € 178. Nog wat verder rekenen leert mij dat ik hem beter zakelijk kan kopen.

 

 

Dit klinkt mij allemaal erg logisch maar klopt het ook?

 

Wat ik verder nog kan vinden zijn dit soort topics: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=26420. Hoe ik dit moet zien in relatie tot bovenstaande situatie snap ik niet. Moet ik alsnog 25% van de BTW van de autokosten per jaar van de voorbelasting afhalen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb niet naar je berekeningen gekeken en na gerekend. Maar twee puntjes.

 

De BTW als voorbelasting op tweede hands auto wordt moeilijk. Merendeel van luxe auto''s in de tweede hands markt zijn zogenaamde marge auto's. Jij mag als ondernemer dan geen BTW voorbelasting claimen.

 

Puntje 2. Als je een marge auto koopt is je BTW correctie geen 12% maar 6% over de catalogusprijs omdat je geen voorbelasting hebt kunnen claimen.

 

Als je een nieuwe berekening als maakt, zal ik (en vele met mij) de komende week er goed naar kijken en mijn commentaar er op geven.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Beste JHS,

 

Als je goed hebt gezocht, heb je waarschijnlijk al gelezen dat je een auto voor de inkomstenbelasting (IB) anders mag etiketteren dan voor de BTW. Als je de auto koopt van een particulier zit er nooit BTW op. Als je de auto koopt van een willekeurig bedrijf, i.h.a. juist wel. Alleen een autobedrijf kan ook auto's verkopen die onder de margeregeling vallen. Er wordt dan alleen BTW gerekend over de winstmarge en die komt niet op de nota, zodat de afnemer die ook niet kan aftrekken.

 

Als je de auto voor de BTW aanmerkt als privé-vermogen, dan mag je de aankoop-BTW niet aftrekken. Bij latere verkoop hoef je dan ook geen BTW te berekenen en af te dragen, mits je de auto vóór verkoop eerst naar privé overhevelt (mag ook zonder BTW) en daarna als particulier verkoopt. De jaarlijkse BTW-correctie i.v.m. privé-gebruik is in beginsel dan gelijk aan het percentage zakelijke kilometers maal de BTW op de operationele autokosten (brandstof en onderhoud). Maar je mag ook uitgaan van een percentage van 25%. Merk je de auto voor de BTW aan als ondernemingsvermogen, dan is de jaarlijkse BTW-correctie gelijk aan 12% van de bijtelling (BTW-auto) of 6% daarvan (marge-auto). De BTW-correctie is voor de IB weer aftrekbaar als autokosten (bij keuze IB: ondernemingsvermogen).

 

In jouw geval bedraagt de BTW op de operationele autokosten E 447 en de jaarlijkse BTW-correctie: 1) E 600 bij ondernemingsvermogen & 12% of 2) bij privé-vermogen E 111. Optie 1) kost je jaarlijks E 153, terwijl optie 2) je jaarlijks E 336 BTW-aftrek oplevert. Als de financiering van de aankoop-BTW geen enkel probleem oplevert, zou ik de auto voor de BTW dus aanmerken als privé-vermogen. Want het gemis aan aftrek van de aankoop-BTW wordt in de 3 jaren na aankoop gecompenseerd. Ook doordat je bij de latere verkoop dan niets van de verkoopprijs als BTW aan de fiscus hoeft af te dragen.

 

Dan de etikettering voor de IB. Bij weinig zakelijke kilometers is een auto van de zaak vaak voordeliger dan een auto in privé. Maar bij een wat oudere 2e hands auto's is dat vaak weer niet zo, omdat de afschrijving laag is. Hierdoor blijft het bedrag van de autokosten vaak beneden de bijtelling. Per saldo heb je in de IB dan dus helemaal geen kostenaftrek. Als je de auto in privé aanhoudt, mag je tenminste nog E 0,19 per km aftrekken. Daarover betaal je dus geen IB meer. In jouw geval heb je dan jaarlijks een aftrekpost van E 912. Auto voor de IB in privé is in jouw geval dus voordeliger.

 

NB: De uitkomst kan in de praktijk anders uitvallen als je een brokkenpiloot bent, of je om andere redenen regelmatig onvoorziene hoge autokosten moet maken. Overigens, zo lang de huidige youngtimer regeling nog geldt, is een meer dan 15 jaar oude degelijke auto van de zaak verreweg het meest interessant. Want de bijtelling daarvan blijft beperkt tot 25% over de actuele waarde, terwijl onverwacht hoge kosten aftrekbaar zijn. Populair is wat dit betreft o.a. de Mercedes 190D. Die kan je kopen voor E 3.000, dus de bijtelling daarvan is dan maar E 750. Je moet natuurlijk wel goed opletten dat je een goeie koopt.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Jantax voor de uitgebreide reactie. Zeer verhelderend. Toch enkele vragen ter verduidelijking.

 

Wat nieuw voor mij is, is dat je de auto voor de BTW dus zakelijk kunt aanmerken, en voor de IB privé. Stel ik koop een marge-auto voor de BTW als ondernemingsvermogen, dan zijn alle kosten zakelijke kosten aftrekbaar en heb ik een BTW correctie van 6%. Vervolgens kan ik 19 ct per kilometer van de IB aftrekken voor elke zakelijke kilometer?

 

Merk je de auto voor de BTW aan als ondernemingsvermogen, dan is de jaarlijkse BTW-correctie gelijk aan 12% van de bijtelling (BTW-auto) of 6% daarvan (marge-auto). De BTW-correctie is voor de IB weer aftrekbaar als autokosten (bij keuze IB: ondernemingsvermogen).

Dus als ik het goed begrijp: de BTW correctie trek je af van de voorbelasting op de aangifte OB van het 4e kwartaal. Vervolgens kun je dit weer aanmerken als autokosten voor de IB? Dit laatste als je de auto voor de IB als ondernemingsvermogen ziet?

 

In jouw geval bedraagt de BTW op de operationele autokosten E 447 en de jaarlijkse BTW-correctie: 1) E 600 bij ondernemingsvermogen & 12% of 2) bij privé-vermogen E 111. Optie 1) kost je jaarlijks E 153, terwijl optie 2) je jaarlijks E 336 BTW-aftrek oplevert

Voor een eenmanszaak geldt dat de bijtelling niet meer is dan de autokosten. Ja, de bijtelling 12% van 25% van € 20000 is € 600, maar de autokosten (€ 1700) plus benzine (€ 1090) minus BTW daarvan (€ 445) plus afschrijving (€ 1050) is € 3395. Is de BTW correctie dan niet op basis van dit bedrag, en dus € 407? Of haal ik nu twee dingen helemaal door elkaar?

 

Overigens, zo lang de huidige youngtimer regeling nog geldt, is een meer dan 15 jaar oude degelijke auto van de zaak verreweg het meest interessant. Want de bijtelling daarvan blijft beperkt tot 25% over de actuele waarde, terwijl onverwacht hoge kosten aftrekbaar zijn. Populair is wat dit betreft o.a. de Mercedes 190D. Die kan je kopen voor E 3.000, dus de bijtelling daarvan is dan maar E 750. Je moet natuurlijk wel goed opletten dat je een goeie koopt.

Dat is een heel goede tip. Zo'n auto heeft een enorm verbruik, maar ook dat is aftrekbaar. Ik ga het in overweging nemen.

Link naar reactie
  • 0

let er beiden wel op dat het waaraschijnlijk vanaf 2011 moet gaan om een auto van 25 jaar en ouder!

 

Rij je dan bijv. een E-klasse Merc uit 1991 (koop je nu voor 10K) dan ben je zwaar de Sjaak omdat de bijtelling dan over de oorspronkelijke nieuwprijs gaat lopen (afhankelijk van de uitvoering zomaar 110K), zolang de auto jonger is dan 25 jaar!

 

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Waarschijnlijk vanaf januari al lees ik net: http://www.bijtellingoldtimer.nl/. Het laatste woord is er nog niet over gezegd, maar dat het gaat gebeuren lijkt mij overmijdelijk.

 

Een eenmanszaak heeft niet te maken met de catalogusprijs, maar met de totale autokosten per jaar. Die zijn natuurlijk ook veel hoger gezien het onderhoud en zeldzaamheid van onderdelen.

 

Ik ben ook nog erg benieuwd naar de antwoorden op mijn vorige post :)

Link naar reactie
  • 0

Mocht die youngtimerregeling straks alleen nog gelden voor auto's van 25 jaar en ouder, dan is dat een bijzondere omstandigheid om de auto bij ingang van die wetswijziging naar privé te halen.

 

Een oude Mercedes 500 SEL of iets anders wat ooit heel erg duur was en nog steeds heel duur in verbruik, lijkt me overigens sowieso niet zo'n handige zet als ondernemer. De klant ziet je bovendien aankomen en denkt: "Help, daar komt een zware crimineel aan!" Is dus vooral een optie als je een incassobureau begint. ;D

 

Wat die BTW-correctie betreft:

1) Deze blijft m.i. niet beperkt tot maximaal het bedrag van de feitelijke autokosten. Dit omdat de regeling m.i. ook dient om jaarlijks een deel van de aankoop-BTW wegens privé-gebruik te corrigeren. Maar ik ben maar een eenvoudige MKB-belastingadviseur, dus geen BTW-specialist.

2) Goed begrepen, dat van die aftrek in de IB.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 1

Wat die BTW-correctie betreft:

1) Deze blijft m.i. niet beperkt tot maximaal het bedrag van de feitelijke autokosten. Dit omdat de regeling m.i. ook dient om jaarlijks een deel van de aankoop-BTW wegens privé-gebruik te corrigeren. Maar ik ben maar een eenvoudige MKB-belastingadviseur, dus geen BTW-specialist.

 

 

Hoi Jan,

 

Ik schat je een stuk hoger in dan zomaar een MKB adviseur ;)

 

Hoe lees jij art. 15 Uitv. Besch. OB?

Artikel 15

1.De belasting welke drukt op het houden - met inbegrip van de aanschaffing - door de ondernemer, van een auto welke mede wordt gebruikt voor eigen privé-doeleinden (privé-gebruik), wordt eerst in aftrek gebracht alsof de auto uitsluitend voor bedrijfsdoeleinden wordt gebruikt; vervolgens is ter zake van het privé-gebruik jaarlijks 12 percent belasting verschuldigd over het bedrag dat bij de heffing van de inkomstenbelasting als onttrekking wordt aangemerkt. Indien de auto bij de heffing van de inkomstenbelasting niet tot het bedrijfsvermogen wordt gerekend, is ter zake van het privé-gebruik 12 percent belasting verschuldigd over het bedrag dat bij de heffing van de inkomstenbelasting als onttrekking in aanmerking zou zijn genomen indien de auto bij die heffing tot het bedrijfsvermogen zou zijn gerekend. Deze belasting is verschuldigd in het laatste belastingtijdvak van het boekjaar.

 

 

zo bezien blijft de correctie beperkt tot 12% van de IB bijtelling, dus ook in het geval de werkelijke autokosten lager zijn dan de bijtelling. Jouw visie?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost, bedankt voor het compliment! :)

Ik kom bij nader inzien tot dezelfde conclusie. De BTW-correctie kan dus wel hoger zijn dan het BTW-bedrag dat in een bepaald jaar op de operationele autokosten zit, maar nooit meer dan 12% van de bijtelling waarmee je voor de IB moet rekenen. JHS, bedankt voor je oplettendheid!

 

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik ga 1 januari beginnen met een eenmanszaak en zie ook de bomen door het bos niet meer. Op dit moment heb ik al een VW Polo uit 1999 (cat. waarde 16.000 Euro).

 

Nu heb ik twee opties:

 

1. De auto privé aanmerken en € 0,19 per zakelijke kilometer aftrekken van de IB. Alle rekeningen moeten privé betaald worden.

 

2. De auto als zakelijk vermogen aanmerken. Alle rekeningen moeten zakelijk betaald worden (BTW aftrekbaar). Als correctie voor de BTW moet betaald worden 6%x25%x16.000. Daarnaast moet 25% bijtelling worden betaald over de cataloguswaarde, 16.000 Euro.

 

Klopt dit??

 

/Laurens

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Laurens

 

Onder punt 2 van jou moet het niet 6% zijn maar 12%!

 

Dan is er ook nog het onderscheid BTW en IB. je hebt dus 4 opties:

 

1. auto IB zakelijk, BTW zakelijk

2. auto IB zakelijk, BTW privé

3. auto IB privé, BTW zakelijk

4. auto IB privé, BTW privé

 

Laat het gewoon even voorrekenen door je boekhouder.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

bedankt voor je info. Ik heb de volgende opmerking:

 

"Jantax: Merk je de auto voor de BTW aan als ondernemingsvermogen, dan is de jaarlijkse BTW-correctie gelijk aan 12% van de bijtelling (BTW-auto) of 6% daarvan (marge-auto)."

 

Omdat ik de auto al (jaren) heb, gaat het hier om een marge-auto en dus om 6%?

 

Ik ben de ondernemer EN de boekhouder, dus wil graag via deze weg de ins en outs te weten komen, zodat ik er zelf mee kan gaan rekenen.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Laurens

 

de auto is al in jouw bezit, dus dat maakt het geen margeauto. Je brengt deze in van privé naar de onderneming. Dan heb je met BTW niets van doen.

 

Overigens zou ik een Polo uit 1999 meestal gewoon privé houden voor de IB.

 

Ik bedoelde niets verkeerds met de opmerking over de boekhouder hoor. De auto-regeling is qua 4 opties gewoon complex en kost al snel geld als je het verkeerd aanpakt. Enig advies dat wij hier geven, kan zonder inzage in de cijfers dan ook nog steeds verkeerd uitpakken.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

ik heb het ook niet verkeerd opgevat, maar als ik een boekhouder zou hebben die het voor zou rekenen, zou ik de vraag niet stellen hier. Daarnaast zou ik het wanneer dit wel het geval was altijd willen dubbelchecken, gezien het aantal gestarte topics over dit onderwerp, waarin diverse boekhouders vragen stellen/antwoorden geven waaruit blijkt dat ze de materie niet meester zijn.

 

In het begin zal ik de Polo rijden, maar als de zaken goed lopen staat deze wel op de lijst om te vervangen. Als ik af ga op de rekenvoorbeelden lijkt het me dan pas interessant wanneer je een nieuwe auto koopt, zodat het voordeel van BTW en afschrijving zo hoog mogelijk zijn.

 

Even puur brainstormend: Kun je een auto 4 jaar lang als zakelijk aanmerken, afschrijven en daarna als prive aanmerken en op basis van € 0,19 vergoeding door blijven rijden?

 

Zijn er rekenvoorbeelden van de door jou genoemde 4 opties?

 

/Laurens

Link naar reactie
  • 0

Hoi Laurens

 

Nee, je kunt niet zomaar de auto een ander etiket geven. De keuze maak je bij aanvang van de onderneming en/of bij een vervangingsinvestering.

 

Rekenvoorbeelden zijn er niet bij mij weten. Zoals gezegd: de regeling is complex en zal elke keer op de feitelijke situatie beoordeeld moeten worden, dus a.d.h.v. de cijfers van de ondernemer.

 

Dit zijn voor fiscalisten juist de werkzaamheden waarin ons advies zich voor de ondernemer terugbetaalt.

 

groet

joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Laurens,

De beslissing auto van de zaak of in privé is niet alleen een kwestie van enkele berekeningen. De berekeningen kunnen je alleen helpen om een keuze te maken. Achteraf blijkt vaak pas of je de fiscaal voordeligste keuze hebt gemaakt, want de berekeningen vooraf bestaan uit enorm veel onzekere variabelen.

 

Er zijn wel een paar situaties die vrijwel altijd leiden tot hetzelfde advies inzake de keuze, zoals:

1) ouder degelijke auto + veel zakelijke kilometers + geen brokkenpiloot = auto voor BTW en IB in privé, en

2) nieuwe auto + weinig zakelijke kilometers = auto voor BTW en IB ondernemingsvermogen.

Maar in alle tussenliggende situaties is het een kwestie van rekenen, voorspellen en onderbuikgevoel.

 

Verder kan je het etiket van een auto tussentijds alleen wijzigen als er sprake is van een bijzondere omstandigheid die dit rechtvaardigt. Er is wellicht een bijzondere omstandigheid te bedenken op grond waarvan je na 4 a 5 jaar het etiket mag wijzigen, maar de meesten willen na 4/5 jaar een andere auto. Dus in de praktijk doet die vraag zich maar erg weinig voor.

 

Wat ik nog wel eens tegenkom, is dat iemand met een eenmanszaak een iets minder degelijke oudere auto heeft gekocht waar hij veel mee rijdt en die hij dus aanvankelijk aanmerkt als privé-vermogen, maar waar hij in jaar 2 al zodanig hoge kosten aan heeft, dat etikettering als ondernemingsvermogen bij nader inzien beter uitkomt. Dit is m.i. dan mogelijk als de nota's (aankoop/onderhoud) op zijn eigen naam staan (dus niet: de heer ... h.o.d.n. ...) en de aanslag IB over jaar 1 nog niet onherroepelijk vaststaat. Mijn advies aan dergelijke kopers van dergelijke auto's is dan ook: zorg dat je eigen naam op de nota's staat.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 1

Ik heb een spreadsheet gemaakt met daarin alle berekeningen. Voor elke auto kun je een nieuwe kolom maken zodat je goed kunt vergelijken. Er zitten drie kolommen in (ook een youngtimer). De meest gunstige constructie voor BTW en IB wordt uitgerekend en dan staat onderin wat het allemaal totaal kost over 4 jaar.

 

Ik denk dat dit best handig is voor mensen die (via de zoekfunctie) het ook niet meer snappen en willen weten hoe je het nu uitrekent.

 

Zou iemand het document eens willen bekijken en controleren of het klopt zo? Met name het stukje BTW privé en hoe dat terugkomt in de aftrek autokosten ben ik niet helemaal zeker van. Dit is in ieder geval hoe ik het begreep van Jantax. Alvast bedankt :)

 

edit: deze berekeningen zijn niet helemaal goed (zie onder). Nieuwe versie volgt.

Autokosten.xls

Link naar reactie
  • 0

De correctie bedraagt bij mijn weten altijd 12% als de auto voor de BTW zakelijke geetiketteerd is en de BTW op aanschaf is teruggevraagd. Bij een margeauto geldt gewoon de 75% goedkeuringsregel.

 

Overigens mis ik bij de youngtimer dat de aftrek van autokosten in de onderneming voor de IB alleen een belastingvoordeel oplevert en dus niet als bruto bedrag tot het voordeel gerekend moet worden. De autokosten verlagen de winst en dus het inkomen van de ondernemer..

 

 

 

En voor alle lezers: deze vergelijking gaat alleen op voor de IB ondernemer!

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Jantax schreef daarover dit:

Merk je de auto voor de BTW aan als ondernemingsvermogen, dan is de jaarlijkse BTW-correctie gelijk aan 12% van de bijtelling (BTW-auto) of 6% daarvan (marge-auto). De BTW-correctie is voor de IB weer aftrekbaar als autokosten (bij keuze IB: ondernemingsvermogen).

Ik ben in die spreadsheet uitgegaan van een marge-auto en heb dus 6% aangehouden. Moet ik er een optie voor maken of is het gewoon 12%?

 

Je laatste punt klinkt heel logisch maar ik zie nog even niet hoe ik dit moet verwerken. Die aftrek autokosten klopt wel toch? Dat is de totale autokosten minus de bijtelling. Begrijp ik het goed dat ik daar 42% van moet nemen om de verlaging van het inkomen te berekenen?

 

Zit overigens ook nog een foutje in met bezitsduur. Ik voeg nog een veld toe met hoelang je de auto wilt houden. Op basis daarvan wordt dan de afschrijving en totale kosten bezitsduur berekend.

Link naar reactie
  • 0

ik kan voor die 6% regeling niets in de wet vinden. Die info kom ik wel op wat websites van kleine adviseurs tegen, maar ook daar geen enkele link naar de wet. Ik denk dat die 6% is ontstaan door een misvatting van lid 2 van art. 15 Uitv. Besch. OB:

2 Indien de artikelen 11, 12 en 13 toepassing vinden, wordt de in het eerste lid bedoelde heffing van 12 percent naar evenredigheid verlaagd

 

Hiermee wordt bedoeld dat de 12% verlaagd mag worden als de ondernemer deels BTW belaste en deels BTW vrijgestelde prestaties verricht. Dat heeft niets van doen met wel of geen margeauto.

 

Ik heb voor je gemak een uitstekend stroomschema geupload als bijlage. Kijk maar op de laatste pagina.

 

groet

Joost

 

 

 

 

 

notitie-auto_en_BTW-2009.pdf

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.