• 0

Auto privé of zakelijk in eenmanszaak

Goed, ik zie door het bomen het bos niet meer. Ik zit al twee uur te zoeken en te knutselen in Excel. Tijdens mijn zoektocht kwam ik vaak op dit forum terecht en heb maar besloten om lid te worden om mijzelf uit de brand te helpen.

 

Situatie is als volgt: serieuze eenmanszaak naast voltijd studie, heb een auto nodig voor de zaak, raak OV kaart kwijt wegens teveel inkomsten en ga hem dus ook privé gebruiken. Ik verwacht op 12.000 km per jaar te komen waarvan 40% zakelijk.

 

Ik heb nu het volgende in gedachten:

 

2e hands BTW-auto aanschaffen van € 8000 incl. BTW (€ 6723 excl. BTW). Catalogusprijs hou ik even op € 20000. Bijtelling is 25% op deze auto.

Autokosten exclusief benzine € 1700 incl. BTW.

Kilometers: 7200 privé, 4800 zakelijk.

Verbruik 1:15, benzinekosten komen op € 1100 incl. BTW.

Afschrijving: (6723-1500)/5 ~= 1050

Marginaal belastingtarief: 42%

 

Is dit voldoende informatie om verder mee te rekenen? Ik heb de volgende berekening gemaakt:

 

BTW aanschaf: € 1277

BTW autokosten per jaar: (1700 + 1100)/1,19*0,19 = € 445

Jaarlijkse kosten: 1700 + 1100 - 445 = € 2345.

Bijtelling: 25% van € 20000 = € 5000

Voor eenmanszaak is de bijtelling echter nooit hoger dan de autokosten. Dit is € 2345 plus afschrijving € 1050 (is dat zo?) maakt de bijtelling € 3395.

 

Ik betaal dus geen extra inkomstenbelasting aangezien de bijtelling gelijk is aan de autokosten.

 

Dan is er nog een BTW correctie van 12% van de bijtelling. Is dit 12% van € 5000 (bijtelling op basis van cataloguswaarde) of van € 3395 (omdat de autokosten minder zijn dan de bijtelling)? Ik ga even uit van 12% van € 3395, dat lijkt mij het meest logische. Dat maakt een BTW correctie van € 407.

 

Uiteindelijk vang ik eenmalig € 1277 BTW terug van de aanschaf, en € 38 (445 BTW autokosten min 407 BTW correctie) per jaar.

 

 

Als ik de auto privé zou kopen, kan ik dus 4800 * € 0,19 = € 912 euro aftrekken. Daar betaal ik nog wel 42% belasting over. Dan zou ik nog 40% van de BTW van de autokosten (€ 1700 + € 1090) aftrekken, dat wordt € 178. Nog wat verder rekenen leert mij dat ik hem beter zakelijk kan kopen.

 

 

Dit klinkt mij allemaal erg logisch maar klopt het ook?

 

Wat ik verder nog kan vinden zijn dit soort topics: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=26420. Hoe ik dit moet zien in relatie tot bovenstaande situatie snap ik niet. Moet ik alsnog 25% van de BTW van de autokosten per jaar van de voorbelasting afhalen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dat dacht ik ook al. Toch is het een wazig gedoe met die marge-zaken. Heb er vanmiddag eens rustig over gelezen op de belastingsite en er zitten veel haken en ogen aan. Als je handelaar bent in tweedehands spullen, kun je een speciale vergunning krijgen om ook al die zaken binnen een marge-regeling te mogen verkopen. Dan moet wel BTW over het winstgedeelte worden afgedragen. De klant mag dat echter niet aftrekken als voorbelasting.

Link naar reactie
  • 1

Beste allen,

Joost heeft m.i. helemaal gelijk met die 6%. Die heeft nooit in een wettelijke regeling gestaan. Maar volgens mij stond die 6% ooit in één van de vele besluiten die de staatssecretaris jaarlijks uitbrengt over fiscale zaken die in de wet niet duidelijk geregeld zijn.

Hetzelfde geldt overigens voor de goedkeuring voor het toepassen van die 25%-correctie. Blijkens onderstaande tekst uit Elsevier BTW-almanak (NB: geen officiële bron!) mag deze 25%-correctie ook worden toegepast voor auto's die voor de BTW als ondernemingsvermogen worden aangemerkt maar waarvan de aankoop-BTW niet kon worden afgetrokken. Dus niet alleen voor marge-auto's maar ook voor auto's gekocht van een particulier, of ingebracht vanuit privé.

 

["Als u een auto koopt zonder berekening van BTW, bijv. onder de margeregeling of van een particulier, is het vaak verstandiger om die auto voor de omzetbelasting tot uw privé-vermogen te rekenen. Als u er echter toch voor kiest om zo'n auto tot uw bedrijfsvermogen te rekenen, kunt u de BTW aftrekken op de na de aankoop in de auto te verwerken onderdelen. Verder kunt u de BTW op het gebruik en het onderhoud aftrekken.

Ook in deze situatie, waarin met betrekking tot de aanschaf van de auto dus geen BTW is afgetrokken, maar op de daarin verwerkte onderdelen, het gebruik en het onderhoud wel BTW is afgetrokken, moet u rekening houden met privé-gebruik. U moet de mate waarin u de BTW op de onderdelen, het gebruik en het onderhoud kunt aftrekken in beginsel uit uw administratie kunnen afleiden. Als uw administratie daarvoor echter onvoldoende basis biedt, is goedgekeurd dat 75% van de BTW wordt afgetrokken ( V-N 2004/9.17).]"

 

Het blijkt maar weer dat BTW-besluiten soms een eigen leven gaan leiden en dan soms meer onduidelijkheid creëren dan oplossen. Gelukkig komen we er als HL'ers uiteindelijk samen toch weer uit. :)

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Ben bezig met een update voor dat Excel bestand a.d.h.v. die PDF van Joost. Kom er toch niet helemaal uit.

 

Er worden drie mogelijkheden genoemd: op de zaak, privé etikettering zakelijk en privé. Deze etikettering slaat m.i. op de inkomstenbelasting. Er wordt echter geen onderscheid gemaakt tussen BTW privé en zakelijk lijkt het wel. Ik meende dat er vier combinaties mogelijk waren en ik zie er drie terugkomen. Of heeft dit soms te maken met BTW en marge-auto? Is een marge-auto "BTW privé"? Je zult begrijpen dat dit totaal nieuwe materie voor mij is. Toch wil ik dit helemaal uitgeplozen hebben.

Link naar reactie
  • 0

Toch wordt die tabel er niet duidelijker op voor mij. Er is:

 

BTW-auto:

op de zaak

privé, etikettering zakelijk

privé, etikettering privé

 

Marge-auto:

op de zaak

privé, etikettering zakelijk

privé, etikettering privé

 

Dus stel, ik neem een marge-auto. Wat is dan "op de zaak"? BTW privé zoals je in je laatste post zegt; maar dat zijn die twee andere opties toch ook?

 

Ik kan kortom de vier mogelijkheden (BTW onderneming/privé en IB onderneming/privé) niet terugvinden in bovenstaande.

Link naar reactie
  • 0

Beste JHS,

 

Het staat inderdaad wat onduidelijk in het memo, maar uit voorbeeld 2 blijkt dat met "auto zakelijk" bedoeld wordt: auto is ondernemingsvermogen voor de BTW. En auto ondernemingsvermogen voor de IB noemt men in het memo "auto van de zaak".

 

Wat je rekenmodel betreft, ik vind het logischer om per auto en situatie een vergelijking te maken tussen auto van de zaak en auto in privé. Verder is de berekening voor een DGA weer anders dan voor iemand met een eenmanszaak en heb je als firmant ook nog de keuze om de auto op de balans van de firma te zetten. Sommige DGA's kunnen overigens ook als BTW-ondernemers worden aangemerkt, dus hebben zij in dat geval de mogelijkheid om de auto voor de BTW aan te merken als hun eigen BTW-ondernemingsvermogen.

 

Vanwege al deze verschillende mogelijkheden heb ik ooit rekenmodellen voor elk type autorijder ontwikkeld die over een periode van 3 of 4 jaar laat zien wat elk jaar de geschatte kosten van elke keuze zijn, ook rekening houdend met de rente van een financiering, de boekwinst bij verkoop, de verwachte prijsontwikkeling van elke operationele kostenpost en de KOR. Het levert prachtige overzichten op, maar toch blijft de waarde ervan beperkt, omdat zoveel variabelen onzeker zijn.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

 

 

Dan is er ook nog het onderscheid BTW en IB. je hebt dus 4 opties:

 

1. auto IB zakelijk, BTW zakelijk

2. auto IB zakelijk, BTW privé

3. auto IB privé, BTW zakelijk

4. auto IB privé, BTW privé

 

 

Joost, wat bedoel je met punt 3? Dat je een gedeelte van de btw op gemaakte autokosten naar rato van aantal zakelijke km's kunt terugvorderen?

Link naar reactie
  • 0

Hallo ik zal me eerst voorstellen. Ik ben Christine aka Umaluna en net begonnen (voor het eerst)met een eenmanszaak 10-08-09. Ik doe "part time ondernemen" naast fulltime baan 4x9uur.

Voor mijn onderneming heb ik een bestel wagen nodig, aangezien ik mijn handelsproducten op locatie met verkopen. Ik had een "boekhouder"in de arm genomen, maar ik moest hem vaak vertellen hoe het zat dus ben ik gestopt met hem te sponsoren. Fiscaal gezien vind ik mezelf zwak.

Mijn handelsproducten maak ik zelf en zit nu eigenlijk in de productiefase, dus er komt geen geld binnen alleen investeringen en inkopen.

 

Ik heb me geabonneerd op dit onderwerp, maar ik kom er niet meer uit. Ik heb mijn auto ingeruild met een bestel wagen(heb hem nog niet binnen-word rijklaar gemaakt). Die is 2 jaar oud en voor 21800 excl. btw gekocht (cataloguswaarde is 46500)

Het aantal km wat ik prive mee wil gaan reizen ligt rond de 10000 max en voor de shows denk ik 15000-20000.

Ik heb begrepen dat je verschillend kan etiketteren. Ik betwijfel of ik dit kan aangezien ik de auto op naam van de zaak heb gekocht dus dat staat op het contract en het is een grijs kenteken auto. Waar ik ook niet uit kom is wat voor mij het gusnstigste zal zijn of logisch afgeleide van het plaatje

Aangezien ik nog geen winst zal maken, hoe zit het dan met de bijtelling, te betalen btw ed of word er niet hiernaar gekeken?

Als ik het goed begrijp zal de bijtelling niet meer dan de autokosten bedragen? Of ieg kun je de bedragen min of meer tegen elkaar af strepen en wat over blijft moet je dus betalen.

Misschien klinkt mijn verwarring dom, maar voor mij is dit nogmaals erg ingewikkeld en nieuw. Ik hoop dat iemand me kan helpen. Ik ken iemand die als werknemer een auto van de zaak had, maar het is erg anders volgens mij als eenman ondernemer als ik het goed bergijp. Graag hoor ik van jullie.

 

MVG

 

Christine

 

ps. er zit nog jaar garantie op de auto, dus ik denk dat onderhoudskosten voorlopig weinig zullen zijn.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Christine,

 

Over de BTW, IB en de auto is nogal wat geschreven hier. Het is wellicht lastig om daar doorheen te zeven om het juiste antwoord te vinden. Ga er in jouw geval vanuit dat je de auto voor de :

 

IB

privé houdt. De bijtelling is bij 2e hands auto's vaak te hoog (nl. over nieuwwaarde) in relatie tot de totale aftrekbare kosten. Als de bijtelling tot de werkelijke autokosten beperkt kan blijven, dan is privé nog steeds voordeliger. Immers de kosten zijn netto en privé is nog 19 cent per zakelijke km aftrekbaar.

 

BTW

zakelijk. 75% van alle BTW op brandstof, onderhoud en parkeren is aftrekbaar als voorbelasting.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hi Joost, bedankt voor je reactie.

 

Dus al koop ik een auto op naam van de zaak, kan ik die voor de IB als prive inschrijven. Hoef ik dan de BPM die ik bij aankoop niet betaald is ook niet te betalen dan?

Daarnaast voor de BTW dus omzet belasting toch, daar moet ik het als zakelijk aanschrijven. De BTW kan ik dus niet meer terugvragen toch?

Heb ik het goed begrepen?

Ik heb idd zoveel gelezen, maar dat fiscale taal en termen is voor mij niet weggelegd. Ik raak geheel in de war ervan. Sommige dingen worden ook anders genoemd soms, zo lijkt het tenminste.

 

Grtjs

Christine

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Christine

 

Het gaat erom of je de auto op de balans zet van jouw onderneming. Die keuze is bepalend voor de IB.

 

De keuze voor de BTW maak je bij de eerste aangifte van het tijdvak waarin je de auto gekocht hebt. Als je daarop de BTW op de aanschaf niet in aftrek brengt, maar daarna wel elke keer 75% van de BTW op de autokosten, dan verloopt ook dat goed.

 

De BPM moet je sowieso betalen, dat heeft hier ook niets mee van doen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik ben weer bezig met de spreadsheet voor IB-ondernemers met een eenmanszaak. Ik moet nog één ding helder hebben: is een BTW auto synoniem aan BTW zakelijk, en een marge-auto BTW privé?

 

In dat geval is het lastiger om een tweedehands auto BTW zakelijk aan te merken (als het al voordeliger zou zijn), aangezien het aanbod veel geringer is.

 

Ja, dat klopt.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hi, Ik heb een berekening die ik wil uploaden. willen jullie naar kijken?

De auto is gekocht op naam van mijn eenmanszaak. Kan ik het nog ettiketeren? voor IB anders en BTW anders?

Wat ik uit deze situatie concludeer is dat ik de auto niet in mijn balans op moet nemen, maar vvoorzowel de BTW als de IB als prive moet behandelen. Wat gebeurd er met de vrijstelling van BPM wat ik gekregen heb bij aankoop van mijn bestelwagen. Moet ik deze dan toch nog betalen?

Als ik de auto zowel voor IB als BTW als prive behandel, dan kan ik dus geen aanschaf btw aanvragen?

Auto_van_de_zaak_alpha_animals.xls

Link naar reactie
  • 0

Ha Joost super bedankt.

Dus ik ben nog op tijd!

Voor ik mijn vreugdedans doe, wil ik even een bevestiging dat ik het idd begrepen heb. De situatie is dan voor mij gusntig gelukkig

dus onderstaand heb ik opgesomt wat ik begrepen heb.

 

Concluderend:

 

1 Bestelbus niet in balans opnemen en aanschaf BTW niet terugvragen

2 IB - Ook al staat Alpha Animals op de factuur kan ik de auto prive aanmerken

3 BPM hoef ik NIET te betalen aangezien ik meer als 1000 km per jaar zakelijk meerijd

4 Moet ik nu een km registratie gaan bijhouden

5 Voor de BTW wel de autokosten zakelijk aanmerken door 75% aftrek van alle onderhoud, parkeer en bezine terug te vragen en .019ct per km, maar geen aanschaf BTW

 

GRTJS

 

Christine

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Concluderend:

 

1 Bestelbus niet in balans opnemen en aanschaf BTW niet terugvragen

2 IB - Ook al staat Alpha Animals op de factuur kan ik de auto prive aanmerken

3 BPM hoef ik NIET te betalen aangezien ik meer als 1000 km per jaar zakelijk meerijd

4 Moet ik nu een km registratie gaan bijhouden

5 Voor de BTW wel de autokosten zakelijk aanmerken door 75% aftrek van alle onderhoud, parkeer en bezine terug te vragen en .019ct per km, maar geen aanschaf BTW

 

 

Hoi Christine

 

alleen 4 klopt niet helemaal. Je hoeft alleen de zakelijke km's te noteren voor de 19 cent per km aftrek.

 

groeten

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hi all,

 

Inmiddels heb ik één jaar mijn eigen onderneming, ik heb gratis een auto gekregen van mijn tante (hiep hoi!) die natuurlijk wel benzinekosten en verzekerings- en belastingkosten met zich meebrengt.

Ik maak denk ik slechts 25% privé gebruik van mijn auto.

Tot nu toe heb ik mijn bonnen van benzine opgevoerd als kosten.

Kan ik deze eigenlijk wel opvoeren voor de belasting? En hoe staat het met de kosten van verzekering en belasting?

 

Groeten!

 

www.plan-t.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi plan T,

 

Ik denk dat jouw vraag al eerder beantwoord is in dit draadje. Dus nogmaals:

 

1. De auto zet je niet op de balans.

2. Je houdt wel een kilometeradministratie bij van je zakelijke kilometers.

3. De zakelijke kilometerst trek je af tegen € 0,19 in je eenmanszaak. In deze € 0,19 worden geacht al je kosten begrepen te zijn, dus ook de kosten van brandstof, verzekeringen en MRB. Die kun je dus niet nog een keer aftrekken, anders zou er sprake zijn van dubbele aftrek.

4. De BTW begrepen in de brandstofkosten e.d. mag je voor 75% aftrekken.

 

Succes,

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Ik heb al veel berichten gelezen en snap op zich de vele mogelijkheden, bv dat je tweedehands auto beter als privé kan doen wegens de bijtelling over cataloguswaarde. Als ik eenmaal 'n keuze heb gemaakt tussen een nieuw of tweedehands auto kan ik dankzij dit forum snel zien hoe ik dit het beste fiscaal kan aanpakken. Maar ik moet nog 'n keuze maken, en kan maar niet kiezen tussen nieuw of tweedehands, en twijfel of ik goed zie wat het meest kostenbesparend zal zijn.....Ik heb wel genoeg geld voor een nieuwe auto, maar ik wil zeker maken dat ik niet onnodig duurder uit ben....Ik hoop dat ik jullie niet lastig val met een domme vraag :-[ maar wat is in mijn geval fiscaal het beste?

 

Ikzelf rij ongeveer zevenduizend km per jaar, grootste gedeelte privé. Qua fiscale zaken denk ik automatisch dat het het beste is om een nieuwe te kopen en die dus op de zaak te zetten, aangezien alle kosten dan aftrekbaar zijn. Alleen valt de bijtelling tegen, als je ziet hoeveel je dan per jaar kwijt bent voor die paar kilometers....Klopt het dat als je weinig kilometers rijdt je kostenbesparing niet opweegt tegen de bijtelling? Zo ja, vanaf hoeveel km is het wel interessant om een nieuwe auto te kopen en in de zaak te stoppen?

 

Ik denk trouwens aan aan cabrio, nieuwprijs al snel rond de 33.000, 2dehands al leverbaar vanaf 10 a 15.000. Vandaar dat btw teruggave interessant is, maar bijtelling ook al snel tegen valt....

 

Alvast heel erg bedankt voor reacties....

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.