• 0

Overname workshop bedrijf

Beste Allemaal,

 

Hoop dat de vraag in het juiste forum gedeelte zit.....

 

Ik heb de kans om een bedrijf dat in creatieve workshops doet over te nemen.

De omzet ligt rond de 160000 per jaar, de winst voor belasting 50000

De overnameprijs bestaat uit alleen de economische waarde/goodwill. (110000)

Het is nu een eenmanszaak, maar de eigenaar wil het voor verkoop omzetten naar een bv. om zodoende minder stakingswinst te betalen.

 

Op internet zijn geen cijfers te vinden omtrend verwachtingen voor workshops t.a.v. bedrijfsuitjes, vrijgezellenfeesten e.d.

 

Nu mijn vragen:

- wie weet waar ik cijfers, trends of onderzoeken omtrend bedrijfsuitjes, vrijgezellenfeesten kan vinden.

- hoe bepaal ik of de overnameprijs reeël is t.a.v. de winsten die er gemaakt worden

- Is het bedrijf o.b.v. de winst die behaald word volledig te financieren (110000 euro) , of zal er een overwaarde van het huis als bankgarantie moeten komen staan?

- Tevens een vraag of ik het bedrijf als bv moet overnemen, of dat ik als eenmanszaak verder kan gaan? (als dit laatste mogelijk is, ben ik benieuwd of ik zonder of met overwaarde van het huis moet financieren, indien ik met huis moet financieren, kan dit dan ook als eenmanszaak, ondanks dat ik getrouwd ben?

 

alvast bedankt.

Dennis

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Dennis,

 

Zelf zit ik in de entertainment- / artiestenbranche en leveren we acts, artiesten en workshops voor alle markten. In de complete evenementenmarkt gaat zo'n 1,8 miljard (!) euro p/jaar om in Nederland. Cijfers over de markt kun je o.a. halen uit het k3n-rapport, welke je kunt bestellen op deze website: http://www.kenjaarboek.nl/researches/1/events. Dit rapport kost overigens een aardige duit: zo'n 2700,-euro dacht ik. Eventueel kun je ook contact opnemen met de mensen van HighProfile...

 

Neem even contact met me op, dan kan ik je denk ik een heel aardig eind op weg helpen.

"Een lachend gezicht verblijdt het hart, een goed bericht verkwikt het lichaam" Spreuken 15:30

"Accepteer wat je niet kunt veranderen, verander wat je niet kunt accepteren"

 

Zakelijk of informeel entertainer nodig?

http://www.bartvandenbelt.nl

http://www.artiestboeken.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi!

 

Gezien het feit dat de huidige eigenaar fiscale plannen heeft, wil ik je sowieso aanraden het traject niet zonder fiscalist in te gaan want zijn fiscale stappen hebben ook invloed op jou, alleen al het feit dat je een BV gaat overnemen en niet alleen maar activa (als het nog een eenmanszaak is).

 

Je vraagt of de overnameprijs realistisch is. Het bedrijf is een eenmanszaak en dat betekent dat de 50.000 euro winst voor belasting ook meteen het salaris is voor de eigenaar. Eigenlijk zou je een normaal salaris moeten aftrekken van deze winst en dan blijft er niet veel over. Als ik het zo bekijk dan maakt het bedrijf eigenlijk geen winst en is 110.000 euro vrij veel geld. Het betekent namelijk dat er netto circa 35.000 euro overblijft waar je dan van moet leven en wat je nu waarschijnlijk ook verdient zonder 110.000 euro geinvesteerd te hebben.

 

Dit bedrijf is denk ik moeilijk financierbaar ook vanwege bovenstaande. Er blijft weinig over om de bank mee af te lossen.

 

Jij kunt natuurlijk als eenmanszaak verder, maar denk even na over bovenstaande want het lijkt me geen realistische casus.

 

Als je meer vragen hebt of als de situatie anders is, let me know.

 

Groeten, Manon

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Manon,

 

Het bedrijf is behaald nu deze winst, ik zie wel mogelijkheden meer omzet en winst uit het bedrijf te halen, maar wat ik hier neerzet ( de 50000 winst) is wat het bedrijf de afgelopen jaren heeft laten zien aan winst.

 

Ik realiseer me dat wil ik de 110000 euro kunnen aflossen binnen redelijke termijn, dit erg moeilijk gaat worden met de winst die nu behaald wordt. Maar ik weet niet wat de bank aan eisen zou stellen m.b.t. de aflossing, en wat redelijk gezien mogelijk is. De 110000 is de overnameprijs, (vraagprijs) Hoe kan ik inzichtelijk krijgen voor mezelf wat reeël is. Of kan dit alleen middels een adviseur?

 

T.a.v. de omzetting van de huidige eigenaar naar BV. Misschien zijn er andere mogelijkheden mogelijk die hij over het hoofd ziet, t.a.v. de stakingswinst en de belasting inning daarover. Wellicht weet jij, of iemand hier iets over, ik wil geen bv. beginnen, dat is voor mij financieel ongunstig in deze casus.

is het niet mogelijk het bedrijf over te nemen zonder zijn bv. en dat ik het als eenmanszaak doorzet?

 

Ik ben benieuwd....

 

Groeten,

Dennis

Link naar reactie
  • 0

Maar ik weet niet wat de bank aan eisen zou stellen m.b.t. de aflossing, en wat redelijk gezien mogelijk is. Dennis

 

De bank zal willen beoordelen hoe jij als ondernemer in elkaar zit én zal kijken naar de cashflow van het bedrijf -in het verleden/heden en toekomst-. Dit laaste geeft aan in hoeverre aan de financieringsverplichtingen (rente en aflossing) voldaan kan worden.

Daarnaast zal ook een "eigen bijdrage" in de totale financiering verwacht worden.

 

Cash flow bij eenmanszaak:

netto winst ná privé-opnames plus afschrijvingen

Link naar reactie
  • 0

Je kan ook de onderneming van een BV kopen, zonder dat je de BV koopt. Alleen dan moet de BV afrekenen over de stille reserves en goodwill, en dat wil de huidige ondernemer nu juist voorkomen.

 

Inbrengen in een BV het het oog op fiscaalvriendelijk overdracht zal overigens niet snel gaan: als de verkoop binnen 3 jaar na omzetting plaatsvindt, zit je met een hele moeilijke bewijspositie (Standaardvoorwaarde 1: "Indien de belastingplichtige aandelen in de vennootschap vervreemd binnen drie jaren na de inbreng van de onderneming in de vennootschap, wordt de inbreng geacht onderdeel uit te maken van een geheel van rechtshandelingen gericht op de overdracht van de onderneming (...)").

 

Als jij niet met een BV verder wilt, kun je beter naar andere mogelijkheden kijken. Die andere mogelijkheden zijn bijvoorbeeld 3 jaar voor hem gaan werken, of 3 jaar gaan samenwerken (VOF). Dan kunnen jullie gebruik maken van de bedrijfsopvolgingsfaciliteit. Maar op korte termijn zal het dat niet worden.

 

Overigens zou het nog wel eens mee kunnen vallen met de belastingheffing over de verkoopwinst, als de verkoper gebruik maakt van de stakingsaftrek en de stakingslijfrente. Dan komt hij ook al een heel eind.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

De 110000 is de overnameprijs, (vraagprijs) Hoe kan ik inzichtelijk krijgen voor mezelf wat reeël is. Of kan dit alleen middels een adviseur?

 

Je kunt dit ook prima inzichtelijk maken voor jezelf. Maak voor jezelf een ondernemingsplan, waaruit de brutowinst blijkt. Bereken daarna je nettowinst (zelfstandigenaftrek, MKB aftrek etc allemaal meenemen).

 

Van die nettowinst moet jij leven plus de aflossing van de lening betalen. Vraag 1 is of dit mogelijk is.

Vraag 2 is hoe lang het dan duurt om af te lossen en of dit is wat je wilt.

 

Je kunt op die manier zelf al een aardige indicatie krijgen van wat je af zou kunnen lossen en of je ervan kunt leven. De vraag is dan wat de bank ermee doet.

 

Heb je er over nagedacht om helemaal zelf vanaf 0 te beginnen?

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Uiteraard zou ik het liefst van 0 af aan (iets) voor mezelf beginnen, maar het probleem is dat ik niet weet wat? Ik ben niet uiterst creatief, maar dit creatieve workshop bedrijf zou wel bij me passen omdat het hier gaat om bepaalde technieken, die ik me nu nog niet eigen heb gemaakt, maar die de huidige eigenaar (en tevens kunstenaar) me wil overdragen/aanleren, zodat ik die kan toepassen in de workshops.

 

Ik sta wel open voor andere ideeën en mogelijkheden, ook heb ik niet de illusie dat ik bij het opstarten van een nieuw onderneming vanaf 0, van de 1 op de andere dag ervan kan leven, maar het wellicht moet combineren met nog een parttime baan.

 

Groet,

Dennis

Link naar reactie
  • 0

 

 

Uiteraard zou ik het liefst van 0 af aan (iets) voor mezelf beginnen, maar het probleem is dat ik niet weet wat?

 

Als ik het zo lees is ook de wens voor het ondernemerschap en hoe nog niet helemaal helder. Wellicht wel maar dan nog niet wat...

 

Zou eerst nog eens nagaan wat je nu echt kan en wil voordat je uit (te praktische redenen en een te afhankelijke positie ) een dergelijk bedrijf overneemt.

 

Begin bij jezelf en dan de rest....

 

 

groet

 

Marguerite

Link naar reactie
  • 0

 

 

Als ik het zo lees is ook de wens voor het ondernemerschap en hoe nog niet helemaal helder. Wellicht wel maar dan nog niet wat...

 

Zou eerst nog eens nagaan wat je nu echt kan en wil voordat je uit (te praktische redenen en een te afhankelijke positie ) een dergelijk bedrijf overneemt.

 

Begin bij jezelf en dan de rest....

 

 

groet

 

Marguerite

 

 

Hoi,

 

Ik ken mezelf door en door, ik ga ook niet met het 1e de beste bedrijf in zee, maar er is vraag naar bedrijven, (ik als vrager) en er is aanbod van bedrijven (vekoper) Voor mezelf heb ik wel helder wat voor iets ik wel en niet zoek.

Uiteraard ken ik mijn sterke en zwakke punten, maar ik weet dit niet om te zetten naar een bedrijf toe.

 

Dit wil overigens niet zeggen dat ik me blind staar op het ondernemerschap, en dat ik het dus niet zou kunnen omdat ik (op dit moment) geen eigen concept heb.

Link naar reactie
  • 0

Je zou, mits de relatie met de verkoper dat toelaat, ook kunnen afspreken dat je voorafgaand aan de overname enkele maanden (gratis/voor weinig/als werknemer/als directeur: doorhalen wat niet van toepassing is) binnen het over te nemen bedrijf meedraait zodat je een duidelijk gevoel krijgt bij de mogelijkheden van de onderneming (en die van jouzelf). Als de ondernemer zijn 'kindje' goed wil laten voortleven kan ik me niet voorstellen dat deze hier negatief tegenover staat. Wel even van tevoren alle afspraken duidelijk op papier zetten mbt inzet, beloning, vertrouwelijkheid, concurrentiebeding, etc.

 

Oh ja... geniet ervan, je neemt niet elke dag een bedrijf over nietwaar (ik niet iig ;))

Webwinkel met gouden en zilveren sieraden met edelstenen.

www.KleurJuwelen.nl, geef je leven wat kleur!

Link naar reactie
  • 0

Beste Dennis,

 

van creatieve workshops naar koffiemachines en ingrediënten in een maand tijd is nogal een omslag. Hoe concreet en reëel zijn je nieuwste plannen?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.