• 0

De verschillen tussen de starter en de vijfjarige

Er komen hier veel starters en dat is maar goed ook : het is het begin van de Higherlevel cyclus.

Hier vind je enorme bakken met informatie, kennis, ervaring en advies, op veel verschillende gebieden.

 

Maar na de start, wat voor andere zaken kom je tegen? Is er wel zo;n verschil tussen beginnen en 5 jaar oud zijn als bedrijf?

 

Deze discussie wil graag iedereen wiens bedrijf 5 jaar bestaat, uit te leggen wat de (gepercipieerde) verschillen zijn tussen je begin en na 5 jaar.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 1

Leuke topic! Er zijn zeker verschillen. Na vijf jaar weet je beter:

- waar je goed in bent, welke projecten echt iets voor jou zijn en welke liever niet;

- welk type klant echt bij je past en waarom deze graag juist met jou wil samenwerken;

- welk type lead je succesvol kunt converteren;

- wat je waard bent (welke prijs je kunt vragen voor je diensten);

- hoe je dingen moet en wilt organiseren voor je klanten;

- wie uit je netwerk de juiste partner is voor dat nieuwe project;

- dat je voor altijd verpest bent om ooit nog eens voor een baas te werken ;);

- hoe je de administratieve zijde van je organisatie moet inrichten, zodat je je zoveel mogelijk op je werkelijke kernactiviteiten kunt richten;

Kortom: waar Abraham de mosterd haalt.

 

Wat niet is veranderd na vijf jaar:

- de drive om klanten te willen helpen, te ondernemen, nieuwe concepten te bedenken, van onze eigen kracht uit te gaan, de dingen te doen die we goed kunnen en die we leuk vinden;

- het gevoel van vrijheid, het vakantiegevoel, terwijl we meer uren draaien dan ooit, toen we nog voor een baas werkten;

- het 'yes!'-gevoel als een klant tevreden is en meer wil.

 

Dit is wat mij nu even direct invalt, ongetwijfeld is er nog meer....

Link naar reactie
  • 0

Interessant topic ja, ik ben benieuwd wat de rest er op te zeggen heeft.

 

Ik wil zelf in ieder geval nog het volgende toegeven, een beetje voortbordurend op een van Daphne's punten ("wat je waard bent"):

Na 5 jaar (okee, 4 jaar en 11 maanden... 1-9-2004 begonnen...) ben ik beter in staat om ook 'nee' te zeggen op de juiste momenten. Als een klant een idee heeft over hoe een klus gedaan moet worden en dat sluit niet aan bij hoe ik het zou willen doen kan ik daar nu beter mee omgaan en het de (voor mij) juiste kant op sturen. Of niet natuurlijk, maar dan durf ik ook een stapje terug te doen.

Link naar reactie
  • 0

Voor mij was het belangrijkste verschil tussen toen en na vijf jaar, dat er een behoorlijk verschil kan zitten tussen de klanten die je hebt gekregen. Grofweg bestaan er twee soorten klanten: Klanten waar je qua dienstverlening en persoonlijke klik een prima match hebt gemaakt en voor beide de samenwerking erg voordelig is. En een groep klanten waarmee het, ook met de beste wil van de wereld, het nooit echt wat zal worden. Toen ik begon was ik blij met iedere partij die bij mij klant wilde worden. Maar op een gegeven moment ontdekte ik dat bij sommige partijen er veel moeite in ging, maar er nooit echt een bevredigend resultaat uitrolde.

 

Na vijf jaar ontdek je welk type klant je werkelijk goed kunt bedienen en is het zaak om selectiever te zijn met welke partijen je uiteindelijk zaken wil gaan doen. Ik heb veel (te veel) kopjes koffie gedronken met mensen waarbij het vooral bleef bij goede intenties, maar we nooit zakelijk van de grond kwamen. Maar eerlijkheid gebied me te zeggen dat je met de start van je bedrijf je vaak niet weet waar je op moet letten en kun je met een te rigide selectie wel eens partijen afserveren die uiteindelijk je grootste klant kunnen worden. Maar op een gegeven moment zul je wel strenger aan de poort moeten worden.

Welk type ondernemer ben jij? doe de gratis ondernemersscan: http://www.kinsent.nl/scan

 

Twitter: http://twitter.com/wbrand

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit me geheel aan bij Daphne. Maar een gemiddelde 5-jarige weet het op die genoemde punten niet alleen allemaal beter dan de gemiddelde starter, hij/zij is ook het levende bewijs van de stelling dat Darwins "survival of the fittest" ook geldt voor ondernemers. Want pas je jezelf en je onderneming niet tijdig genoeg aan, dan leg je het loodje (zoals de helft van de starters na 3 jaar). Daarom is ondernemen volgens mij ook zo verslavend. Het is en blijft een uitermate spannend spel waarbij je veel kunt winnen en verliezen en waar je gaandeweg steeds beter in wordt. En waarvan ook heel duidelijk is dat lang niet iedereen het beheerst.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de 5 jaar inmiddels ook wel gehaald. :) Ik heb webwinkel, zit niet in dienstverlening, dus veel wat anderen opnoemen is voor mij niet van toepassing. Veranderingen voor mij zijn:

- maak me geen zorgen meer als er weer 'n concurrent bij komt, in het begin wel 'n beetje maar heb inmiddels wel geleerd dat velen toch wel weer stoppen.

- twijfelt minder / weet sneller hoe te handelen, daar was ik in het begin wel onzeker over. Als 'n klant bv 'n klacht had of als ik 'n hele lading artikelen ontving en niet wist waar te beginnen. ;) Durf ook meer te investeren dan vroeger.

 

Soms voelt het alleen wel alsof ik net als starter nog veel moet leren en nog veel moet verbeteren, maar dat komt voornamelijk door tijdgebrek maar niet iemand in dienst willen nemen. Ik zoek dus vooral trucs om tijd te besparen, en begin wel eindelijk wat dingen uit te besteden....

 

Wat ik vooral heb geleerd: ook al loopt het goed en verdien je heel goed en zit je krap qua tijd, probeer toch te groeien! Alleen draaiend houden is killing voor je motivatie. Ook al levert een idee niet superveel geld op, het is in ieder geval een gezonde xtc-variant! ;)

 

Verder mag je na 'n tijdje ook wel wat meer loon aan jezelf geven, maar ik probeer wel nog steeds in te houden....ik vind het belangrijk dat je genoeg geld achter de hand hou voor slechte tijden en nieuwe investeringen.

 

Voor de rest ben ik het wel met Daphne eens. ;D Zou erg wennen zijn weer voor 'n baas te werken, en de vrijheid en voldoening bevalt nog steeds ERG goed. ;D Op maandag denk ik 'ah fijn, weer aan de slag met dit en dit' en op vrijdag eind van de dag denk ik vaak 'he jammer, wilde dit en dit nog afmaken'. Dus ja, het ondernemen bevalt me nog steeds. :)

Link naar reactie
  • 0

Het is erg interessant om deze discussie als startende ondernemer te volgen. Na het lezen van bovenstaande punten weet je waar je eigenlijk vanaf het begin je focus op moet leggen.

 

Een erg goed punt vind ik dat je na 5 jaar weet welke klanten je wilt hebben. Veel mensen zijn op zoek naar nieuwe klanten maar welke klanten wil je nou echt? Sommige klanten heb je een persoonlijke klik mee en sommige ben je teveel tijd aan kwijt en levert het je wellicht niet veel meer op.

Helpt ondernemers bij het vinden van een geschikte werkplek @ Kantoorruimtevinden.nl

Link naar reactie
  • 0

Nog zo'n leuke ontdekking: dat je in de eerste vijf jaar van je bestaan stapje voor stapje je netwerk uitbouwt en dat je gaandeweg steeds meer contacten krijgt die 'puur' van aard zijn; contacten die een objectieve analyse gemaakt hebben en met jou willen werken om wat jij doet en kunt, om de kwaliteiten waarmee je je klant kunt completeren en helpen.

 

Begin je als starter eerst met contacten in je directe nabijheid - contacten die je zelf al hebt - vervolgens kom je in de volgende schil terecht van de ui die netwerk heet en mag je aan tafel zitten met bekenden van vrienden en kennissen. Weer een stadium later kom je in een volgende schil terecht en zit je opeens te brainstormen met mensen die rechtstreeks 'uit het wild' bij je terecht zijn gekomen.

 

Elke volgende stap geeft weer nieuwe energie en bevestigt dat je blijkbaar iets goed doet, dat je iets levert waar mensen behoefte aan hebben en dat jouw kernkwaliteit niet een vanzelfsprekende eigenschap van 'iedereen' is.

 

Maar het fijne is ook dat je in die vijf jaar de kracht ontwikkelt om nee te zeggen, zoals RedGeo en Walter ook aangeven. Dat scheelt weer een hoop geroei-tegen-de-stroom-in!

Link naar reactie
  • 1

Mijn bedrijf bestaat inmiddels iets langer dan vijf jaar, maar ik waag het er op ;-)

 

Bij deze mijn ervaringen:

 

- Na vijf jaar zijn bepaalde dingen routine geworden en voelen dus ook niet meer "speciaal" omdat het bij zelfstandige zijn hoort

- Je wordt beter in bullshit detecteren en hier ook een steeds lagere tolerantie voor hebben, zodat je hier geen tijd aan verdoet

- Je leert beter verschil aanbrengen tussen persoonlijk en zakelijk en je verontschuldigt je ook niet meer voor zakelijke beslissingen

- Je hebt als het goed is geleerd hoe je je de kaas niet meer van het brood laat eten, en weet dit sneller te corrigeren als dit wel dreigt te gebeuren (want dat heb ik wel geleerd, zolang als je je manifesteert in deze arena, zo lang zullen er mensen zijn die proberen profijt te trekken van pro-actieve, creatieve mensen)

- Je leert de waarde van goede contacten beter kennen en koestert deze meer

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.