• 0

Wat te doen met mijn situatie?

Beste allemaal,

 

Ik zit met een vraagstuk, en zou graag van jullie expertise gebruik willen maken.

 

Om te beginnen mijn situatie:

Ik ben 17 jaar oud, mijn ouders ontvangen kinderbijslag voor mij en ik heb met ingang van 1 juni 2009 een eenmanszaak. Ik heb een samenwerkingscontract met 2 BV's waarmee ik een project uitvoer, hiervan ontvang ik 33,33% van de winst. Dit is contractueel vastgelegd en ik verstuur elke maand een factuur. No problem. Tevens ben ik er op gebrand zo min mogelijk geld te verliezen aan belastingen etc. ;)

 

Hoe het nu geregeld is:

Ik ontvang niet meer of gelijk aan 1240 incl btw per kwartaal uit het project (muv kwartaal 3, omdat je daar meer mag bijverdienen zonder kinderbijslag kwijt te raken;vakantieperiode). Ik maak zo gebruik van de kleine ondernemingsregeling en hoef ik door startersaftrek, geen IB en omzetbelasting te betalen (heffingskortingen zijn hoger dan mijn bruto winst) De winst van het gezamelijke project wat ik zou moeten ontvangen per kwartaal is wel hoger dan 1240 incl btw. Wat ik nu niet factureer (alles boven 1240 incl BTW per kwartaal) blijft staan in de BV aan wie ik moet factureren. Dit kan gewoon totdat ik mijn gedeelte van de winst ontvangen heb. Ik bouw zo dus een flink tegoed op.

 

Nu veranderen er echter in 2010 wat dingen:

1. ik wordt 18 (kwartaal 1)

2. ik ga studeren en ontvang vanaf dan dus stufi (basisbeurs) en mag (waarschijnlijk) niet meer bijverdienen dan iets van € 13.500 netto per jaar anders raak ik mijn OV kaart kwijt en het recht op een prestatiebeurs dat jaar. Dit wil ik niet, omdat ik overal zo goed mogelijk gebruik van wil maken.

 

VRAAG 1: in september wordt de kinderbijslag omgezet in studiefinanciering. om kinderbijslag te behouden mag ik de eerste 3 kwartalen niet meer verdienen dan 1240 euro netto per kwartaal. Echter, ik krijg vanaf september studiefinanciering. Geldt vanaf dan het bedrag van € 13.500 netto per jaar, of wordt dit ook weer gecorrigeerd naar het aantal maanden dat je student bent in 2010? Ik kan dan bijvoorbeeld de eerste 3 kwartalen onder de 1240 euro netto blijven en kwartaal 4 9780 euro netto verdienen? (samen kom je dan uit op 13500 euro dat jaar)

 

Op het moment dat ik ga studeren heb ik waarschijnlijk op papier een vermogen van 50.000 euro. Hiervan staat op dat moment (september 2010) nog 35.000 euro van mij in de BV waar ik nu maandelijks aan factureer. Dit heb ik dus nog niet. hier is voor gekozen, omdat het fiscaal aantrekkelijker is dit langzaam uit te laten betalen. (volgens mij)

 

Ik ben tevens van plan om een studentenhuis te kopen in september-december 2010, waarvan ik na aankoop 2 kamers zal verhuren en er zelf 1 zal bewonen tijdens mijn studententijd. Dit huis zal ik kopen voor ong 200.000 a 220.000 euro. Echter zit ik dan wel met een probleem: ik heb 'maar' 15.000 aan kapitaal wat ik daadwerkelijk in het huis kan steken. De bank gaat geen 150.000 financieren als je eigen inbreng 15.000 is en je een student bent. De situatie moet dus volgend jaar anders zijn.

 

VRAAG 2: Hoe kan ik dit het beste oplossen?

 

MIJN eigen OPLOSSING

Ik dacht erover om mijn eenmanszaak om te zetten in een BV. (15.000 startkapitaal aanvullen tot 18.000 is niet lastig, lenen bij mn ouders) en met deze BV zakelijk een studentenhuis te kopen zodat ik de hypotheekrente + aflossing als kosten kan opgeven. Hierdoor maak ik weinig winst, maar blijf ik toch vermogen opbouwen. Ik blijf dan ook onder de 13.500 netto per jaar, zodat ik m'n OV kaart en stufi kan behouden.

 

Nadeel van een BV is dat je de BGA een fictief loon van 40.000 euro per jaar moet uitbetalen, de IB hierover ben je dus kwijt. Ik denk hier echter wel compensatie voor te kunnen aanvragen bij de belastingdienst door bijna geen winst te maken met mijn BV: De winst die gemaakt wordt, wordt in de aflossing van het huis gestoken. Investeren dus. Maak ik meer winst, dan los ik meer af. In dat geval kan ook het tegoed van 35.000 euro wat ik nog moet factureren ontvangen en in 1 klap weer investeren in het huis: ik betaal alleen omzetbelasting, en dat is normaal.

 

Het is volgens mij aardig uitgedacht, maar volgens mij zie ik een paar cruciale dingen over het hoofd. Wie kan me hierbij helpen? Mocht het echt te lastig zijn, graag dan ook advies bij wat voor een adviseur ik (misschien wel gratis) terecht kan. Ik heb nog niet met de belastingdienst gebeld of naar de kvk geweest of bij de bank gevraagd omdat ik niet denk dat die me met deze situatie kunenn helpen.

 

Alvast bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

En ook relevant omdat het inkomstenbelasting betreft: er zijn ook wat regels voor de waardering van onderhanden werk: werk dat je al wel hebt verricht, maar nog niet hebt gefactureerd. In 2007 zijn deze regels wat aangepast:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/veranderingen2009/veranderingen2009-08.html

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik zal je alvast een beetje op weg helpen qua boekhouden.

 

1 van de aller belangrijkste zaken bij boekhouden is het verschil tussen opbrengsten&kosten enerzijds en inkomsten&uitgaven anderzijds. De W&V (winst en verliesrekening) bestaat enkel uit opbrengsten&kosten. Maar iets wat geld oplevert/kost hoeft niet perse direct een inkomst/uitgave te zijn. Inkomsten&uitgaven kan je het makkelijkst herkennen aan het feit dat je bankrekening (of kassaldo) toe of afneemt.

 

Een paar voorbeelden:

Als je een auto aanschaft gebeurt er het volgende:

uitgave: 22.500 voor de auto (Verdwijnt van je bankrek)

kosten: in 10 jaar afschrijven met een restwaarde van 2.500 (fictieve bedragen en afschrijftermijn). Dat betekent jaarlijkse 2.000 aan afschrijvingskosten (daar komen dan nog benzine, verzekering, onderhoud etc bij)

 

In septembeer 2008 verstuur je een factuur voor 11.900 euro (incl btw)

opbrengst: 10.000 euro (komt in W&V)

inkomsten: als de factuur wordt betaald

btw: 1.900 af te dragen.

 

Zelfs al wordt die factuur pas in 2010 betaald, dan telt die voor de W&V van 2008 (en dus VPB of IB) mee.

 

Boekhouden kent ook een aantal belangrijke basisprincipes. Ik ben even de namen van die principes kwijt. Maar eentje daarvan is dat je opbrengsten en kosten moet nemen in de periode waar ze betrekking op hebben. Dus zoals al eerder aangegeven. Ook al kom jij overeen dat je pas over 15 jaar een factuur stuurt, de belastingdienst zal het toch als opbrengst in het jaar van aflveren zien.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Oke, bedankt voor jullie hulp allemaal. Ik ga me de komende dagen bezig houden om het boekhouden onder de knie te krijgen. Volgens mij heb ik alles tot nu toe wel goed in de boeken staan, maar is het besef er nog niet echt waarom het goed staat, en het waarom.

 

Ik laat nu in het laatste kwartaal van dit jaar de kinderbijslag schieten om zo alles te kunnen innen wat ik dit jaar verdiend heb. Zo komt dit nog bij mijn IB opgave over 2009. Na het 2e kwartaal van 2010 krijg ik geen kinderbijslag meer (ik ben dan 18). Ik ga dat jaar flink verdienen (nieuw project samen met een ander BV) en vraag dus ook geen stufi aan voor 2010. Omdat ik een studie van 6 jaar ga doen en maar 4 jaar (12x4=48 maanden) v/d 72 maanden studietijd een prestatiebeurs krijg verschuif ik het eerste moment gewoon waarop ik mijn prestatiebeurs en OV kaart ontvang. Deze heb ik t/m eind volgend jaar namelijk nog niet nodig omdat ik die al particulier in mijn bezit heb.

 

Ook heb ik op deze manier voldoende geld ter beschikking eind 2010 als ik een huis ga kopen. De vraag is alleen nog of het het beste is deze zakelijk te kopen of prive. Met de hypotheek die ik ga afsluiten zit ik op ong 9k aan rente per jaar, los van de aflossing. Daarnaast heb ik een verwachte inkomst van 7200 netto per jaar aan de 2 kamers die ik ga verhuren. Hoe kan ik dit het beste regelen, zakelijk of prive? Merk hierbij ook op dat ik zelf 1 kamer bewoon van het huis, en dat ik hier geen zakelijke activiteiten ga plannen, behalve het verhuren van de kamers. (mocht ik het zakelijk kopen)

 

Ik weet dat dit een totaal andere vraag is en niets te maken heeft met de vragen waar ik ten tijde van het starten van het topic mee zat. Moet ik hier een apart topic voor openen of kan dat gewoon hier?

Link naar reactie
  • 0

Ik zie wel wat creatieve opties voorbijkomen qua factureren maar lees ook het volgende http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob02/ob02-63.html .

 

Of de BD hier wel of niet op controleert, is niet relevant. Je wordt geacht correct te factureren. Op HL gaan we niet meedenken om de wet te omzeilen.

 

Bedankt voor je linkje, las hier ook het volgende:

Bij doorlopende prestaties zoals licenties, verhuur en abonnementen op leveringen (tijdschriften, gas, elektriciteit, water, enzovoort) kan op de factuur in plaats van de dag waarop de levering wordt verricht of de dienst wordt verleend, de periode worden vermeld waarop de factuur betrekking heeft (het tijdvak van presteren). Deze periode mag niet langer zijn dan een jaar. De factuur moet u dan uitreiken vóór de 15e dag na afloop van die periode en niet later dan op de 14e dag na betaling.

 

Hetgeen wat ik lever is eigenlijk een prestatie van onbepaalde duur, en kan ik dus tot een jaar na data factureren. Ik denk dat je dan als ondernemer zelf de keuze mag maken of je het in het ene jaar IB laat meerekenen of het volgende jaar, aangezien de periode in 2 verschillende jaren voor de IB loopt. Volgens bovenstaand stukje tekst lijkt het me dus in mijn geval wel legaal om volgend jaar (jaar na data) een factuur te versturen. Neemt niet weg dat ik het ga regelen volgens bovenstaande oplossing, zoals omschreven in de post voor deze. ;)

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.