• 0

Auteursrechten op vertalingen

Beste Allemaal,

Ik ga in mijn webwinkel een productlijn verkopen die ik inkoop bij een Nederlandse importeur. Deze importeur heeft zelf ook een webwinkel. De productbeschrijvingen vind ik daar erg summier en aangezien er van oorsprong productbeschrijvingen in het Engels bestaan heb ik de importeur toestemming gevraagd deze teksten te vertalen en gebruiken. Die toestemming heb ik gekregen. Mag de importeur straks mijn teksten overnemen en ze naar believen gebruiken (en voor gebruik aanbieden aan anderen die hun producten verkopen)? Het auteursrecht van de Engelse teksten berust bij de fabrikant lijkt me, maar ik kan me er iets bij voorstellen dat via hen de importeur er dan ook aanspraak op kan maken...(ze hebben mij immers ook de toestemming kunnen geven de teksten te vertalen).

Ik kan er hier op HL weinig over vinden. Weten jullie hoe dit zit?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Volgens mij is hier sprake van uitputting van merk- en auteursrecht, zie eerdere bijdragen. Dat betekent dat jij die teksten kan gebruiken zonder speciale toestemming, omdat ze immers dienen om de verkoop te bevorderen.

 

Er valt wat voor te zeggen dat jij auteursrecht op de vertaling krijgt, die dan weer uitgeput raakt richting jouw afnemer. Maar jouw leverancier? Volgens mij moet je daar over onderhandelen. Waarom vraag je dat eigenlijk? Zijn zij daarover begonnen? Verwacht je problemen? Gebruik je onderhandelingspositie, voor zover je die hebt.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hoi TwaBla,

Dank voor je reactie!

Ik stel de vraag omdat het maken van die vertalingen een behoorlijk tijdrovende bezigheid is. Ik hoop echter dat het geven van meer informatie een positieve invloed op de verkoop van deze producten zal hebben en dat het mij zal onderscheiden van concurrenten (zijnde niet de importeur of diens webwinkel) voor zover ik dat al niet op andere manieren doe. Het zou dus balen zijn als ik straks mijn vertalingen doodleuk bij een concurrent op de website geplaatst zie (of zij ze dan rechtstreeks van mijn site gehaald hebben of dat ze ze via de importeur hebben gekregen kan ik natuurlijk niet bewijzen) en ik wil daarom graag vooraf weten of ik daar iets tegen in zou kunnen brengen.

Ik denk eigenlijk niet dat ik ten opzichte van de importeur een onderhandelingspositie heb. Ik mag hun teksten plaatsen, wat ik om genoemde redenen niet wil, of ik mag vertalingen maken. Andere smaken zijn er niet en ik wil die producten gewoon graag verkopen. Als het auteursrecht van vertalingen bij de fabrikant en daarmee bij de importeur rust, dan zal ik me daarbij neer moeten leggen. Maar als ik er wel aanspraak op kan maken lijkt het me handig te weten wat mijn rechten zijn.

Link naar reactie
  • 0

Vertalingen zijn op zich auteursrechtelijk beschermd. Dat je toestemming hebt van de importeur is prima maar geeft volgens mij de importeur geen rechten om jouw werk te gebruiken laat staan weg te geven aan een concurrent. Uitputting is ook niet aan de orde omdat je zelf aan consumenten verkoopt.

 

Voor alle duidelijkheid zou je dat kunnen communiceren naar de importeur toe en op de website richting de concurrentie.

 

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel Hans!

Ik zal even bedenken hoe ik die boodschap netjes kan verpakken naar de importeur (de afspraak is immers al gemaakt en ik heb het eerder niet genoemd, bedacht het namelijk pas toen ik met al dat werk bezig was; noem het een beginnersfoutje) en ik zal het in elk geval heel duidelijk opnemen op de site!

Link naar reactie
  • 0

Ik stel de vraag omdat het maken van die vertalingen een behoorlijk tijdrovende bezigheid is.

 

Inderdaad. Ik vertaal ook veel hotel- en reisbeschrijvingen naar het Duits en wil deze dan ook niet doodleuk op de site van het hotel terug vinden of van de reisaanbieder. Dus ik bescherm ook alles auteursrechtelijk en leg dit schriftelijk vast.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.