• 0

Retentierecht en verantwoording

Ik heb een apparaat staan van een klant die hij heeft opgestuurd omdat er "van alles" aan zou mankeren, apparaat valt nog in de garantieperiode. Wij hebben geen klachten kunnen constateren (na een fabrieksreset en het juist instellen). We hebben voor de zekerheid het apparaat naar de leverancier opgestuurd en ook zij verklaren dat het apparaat in orde is.

Het apparaat hebben wij terug van de leverancier en de klant een factuur doen toekomen voor onderzoekskosten. In onze algemene voorwaarden staat dat dat duidelijk omschreven.

 

Klant weigert te betalen en wil alleen maar het aanschaf bedrag terug, niet het apparaat. Het apparaat is uiterlijk zodanig beschadigd, door klant, dat dat niet kan.

Zolang klant niet betaald staat het apparaat bij ons in het magazijn.

 

[*]Wie is er nu verantwoordelijk voor schade of verlies van het apparaat?

[*]Hoe lang moeten wij het apparaat laten staan voordat het vernietigd of verkocht (per opbod) mag worden?

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

[*]Wie is er nu verantwoordelijk voor schade of verlies van het apparaat?

Jij.

[*]Hoe lang moeten wij het apparaat laten staan voordat het vernietigd of verkocht (per opbod) mag worden?

Tot je een vonnis of andere executoriale titel hebt.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

  • 0

Ergens van het net afgeplukt voor je:

 

Bron: Benistant & v. Breugel Advocaten

http://www.benistant.nl/doc-nl/retentierecht.html

 

"De retentor heeft geen recht van parate executie. Voor verhaal behoeft hij derhalve een executoriale titel, gevolgd door executoriaal beslag op de zaak.

 

Het retentierecht eindigt als:

 

1. de wederpartij alsnog nakomt;

2. de wederpartij zekerheid stelt voor de nakoming van haar verbintenis;

3. de wederpartij nakoming aanbiedt, maar de retentor medewerking weigert te verlenen;

4. nakoming door de wederpartij blijvend onmogelijk wordt;

5. nakoming voor de retentor zelf blijvend of tijdelijk onmogelijk wordt en het hem toegerekend kan worden;

6. de zaak tenietgaat;

7. de zaak in de macht komt van de schuldenaar of van de rechthebbende"

 

Waaruit blijkt dat je eerst moet zorgen dat er een executoriale titel komt. Je mag dus niet zo maar verkopen; ook niet na het verstrijken van een bepaalde tijd. Je zult eerst de zaak voor moeten leggen aan een rechter en een uitspraak krijgen.

 

Voor zolang het apparaat in jullie magazijn staat zijn jullie m.i. ook verantwoordelijk voor schade en/of verlies.

 

John

 

 

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

  • 0

Met andere woorden het bedrijf e-care dat onder andere garantie reparaties uitvoerd voor Philips, JVC, Sharp en Samsung heeft algemene voorwaarden die in strijd zijn met wetgeving?

 

Uit hun algemene voorwaarden:

23. Indien na twee achtereenvolgende schriftelijke gereedmeldingen de klant gedurende een periode van negentig dagen heeft nagelaten het artikel op te halen, is de reparateur gerechtigd dit artikel te verkopen c.q. te vernietigen. Alle met de reparatie en/of vernietiging samenhangende kosten zullen door de klant moeten worden voldaan. Bij verkoop kan de reparateur deze verkoopopbrengst onder aftrek van alle op de verkoop rustende kosten verrekenen met de reparatiekosten.

 

Het gaat hier overigens over een apparaat van ongeveer € 700,00 nieuwwaarde die snel in waarde afneemt. Het factuurbedrag van de onderzoekskosten bedraagt € 40,00 te vermeerderen met rente vanaf mei 2009. Niet echt een bedrag om voor naar de rechter te gaan. :-\

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Met andere woorden het bedrijf e-care dat onder andere garantie reparaties uitvoerd voor Philips, JVC, Sharp en Samsung heeft algemene voorwaarden die in strijd zijn met wetgeving?

Nee: die algemene voorwaarden zijn onderdeel van de overeenkomst. Het is hier dus onderdeel van de overeenkomst de boel te verkopen c.q. te vernietigen.

 

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Dank voor de antwoorden.

Wat is dan nu de beste manier van handelen?

Een incassobureau? Die kunnen toch niets behalve brieven schrijven?

Wat is er mis met dagvaarden? Als je kunt bewijzen dat hij de factuur verschuldigd is, dan draait hij op voor de verdere kosten van deurwaarder & rechtbank.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Wat is er mis met dagvaarden?

Niets, denk ik. Is meer gebrek aan ervaring en kennis. Ga je daarvoor naar een advocaat of rechtstreeks naar een deurwaarder?

Dat maakt niet zo heel veel uit, belangrijker is welke afspraken je daarover maakt, om te voorkomen dat de kosten te hoog oplopen.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

  • 0

Wat is er mis met dagvaarden?

Niets, denk ik. Is meer gebrek aan ervaring en kennis. Ga je daarvoor naar een advocaat of rechtstreeks naar een deurwaarder?

Dat maakt niet zo heel veel uit, belangrijker is welke afspraken je daarover maakt, om te voorkomen dat de kosten te hoog oplopen.

 

Het gaat om een factuur van ruim € 40,00, te vermeerderen met rente. Daar willen we natuurlijk geen kosten voor maken. We willen vooral van het apparaat af, zonder dit de klant cadeau te doen. De klant heeft een aantal onvriendelijke brieven gestuurd dat hij het apparaat niet meer wil maar zijn aankoopbedrag terug. Ik heb dus het gevoel dat hij niet gaat betalen en het er bij wil laten.

 

De vraag is dus niet alleen wat is mogelijk maar ook wat is wijsheid?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    8 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.