• 0

Wat moet ik ondernemen?

Ik struin al een tijd dit forum af. Ik heb al heel lang het idee om voor mezelf te beginnen. Begin dit jaar was de tijd rijp om dit te doen. Als ik het nu niet doe, dan doe ik het nooit meer.

 

Zo gezegd zo gedaan, baan opgezegd....... en nu? Ik heb verschillende ideeen, maar heb problemen met de keuze daarin. Ik wil graag kijken of de ervaring op higherlevel mij kan helpen in dit stadium.

 

Wie ben ik?

- Ik ben creatief en heb vaak ideeen. Deze ideeen zijn dikwijls niet van 'willie wortel'-aard, maar eerder grappig/apart/leuk/bizar. Geen nieuwe functie of oplossing van een probleem.

- Ik vind het dus leuk om dingen te maken waar anderen lol mee hebben.

- Veel van mijn ideeen horen in een brache waar ik helemaal niets vanaf weet, bijv meubels, kleding.

- Als ik dingen niet snel afmaak, zeg binnen 6 maanden, dan raak ik erop uitgekeken.

- Ik heb een aantal jaar als financieel controller gewerkt, heb ervaring in de landbouw in de breedste zin van het woord (handel, teelt, veredeling). Heb ook veel ervaring in de sport, vooral individuele sporten als atletiek en mountainbiken.

- Ik pruts nu 1 jaar met illustrator en probeer willekeurig wat dingen te ontwerpen.

- Ik ben allergisch voor dingen die al bestaan, of die altijd op een bepaald manier gebeuren.

- Niet onbelangrijk en een rode draad door dit alles: mijn werkwijze is meer als; de middelen heiligen het doel. Ik ben creatief met wat ik heb en kan daar aardig mee anticiperen. Bijv. geef mij een zak met troep en ik maak er iets bizars van.

 

Wat wel, wat niet:

- Ik wil geen winkel of horeca-onderneming runnen.

- Ik wil geen standaard consultancy doen bijv. als controller, Het liefst creeer ik iets wat tastbaar is.

- Ik zou het liefst leuke producten willen maken die binnen de sportbranche passen.

- Ik sta wel open voor ideeen waar ik mijn ervaring als controller bij kan gebruiken.

 

Voorbeelden van Ideeen:

- Stoelen waar je een staantafel van kan maken, handig bij feestjes

- Een pen waar je me kan 'spelen'.

- Eigen kledingmerk gericht op de mountainbikesport

- custom karikaturen, niet getekend maar in 3D als 'action figure'

- een 3D reisspel

- creativiteitstrainingen voor bedrijven, hmm, is misschien een van de weinige diensten waar ik enthousiast van kan worden.

- etc.

 

Wat de keuze voor een idee moeilijk maakt is dat ze nogal verschillend zijn. De een zit in een branche waar ik niets vanaf weet, dan ander vraagt om veel investering, en weer een ander idee weer om technische kennis of marketing.

 

Kortom: ieder idee heeft z'n obstakels, maar welke ideeen zijn in mijn situatie haalbaar?

 

(....en om het makkelijk te maken, ben ik in april naar the UK verhuisd)

Trail art: www.imsobo.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Eigenlijk niets wat aan bovenstaande iets toevoegd. Ik merk dat ik een soort keuze moet maken zodat ik me ergens op kan storten en iets af kan maken.

 

Wat ik wel heb afgemaakt:

- mijn controllersopleiding begin april

- een tafel, kapstok, vogelhuis van schroothout

- een lamp van de resterende verhuisdozen

- mijn eigen fietskleding

- tas ontworpen in wedstrijdverband

- shirt ontworpen in wedstrijdverband

- een aantal insecten van koffieblikken

- mijn website, waar ik dus moeite heb om te omschrijven wat ik doe (understatement)

- een logo's voor bedrijven ontworpen in wedstrijdverband (niet gewonnen)

 

t/m april was een groot gekkenhuis i.v.m. de verhuizing naar the UK, de afgelopen 2 maanden pas weer de rust gevonden concrete dingen te doen.

 

Trail art: www.imsobo.com

Link naar reactie
  • 0

hoi veeveevee

 

Denk je er wel aan dat jouw ideeen nu voor het oprapen liggen?

 

Joost

 

Bedankt voor de tip!

Ja, dat liggen ze een soort wel, maar heb ze er toch bij geplaatst omdat dit misschien helpt bij de beeldvorming. Misschien dat ik er later nog een weg haal. Springt er een idee uit? Ik kan niet goed meer met een afstand naar mijn ideeen kijken. Lastig om ze te beoordelen.

(Ik kan overigens nog wel een paar van dat soort rijtjes maken)

Trail art: www.imsobo.com

Link naar reactie
  • 0

Op zich heb je genoeg leuke ideeën. Nu moet er alleen nog iets concreets mee gedaan worden, of een keuze gemaakt worden. Misschien is het een beter plan in deze om samen met iemand anders hiermee verder te gaan. Iemand die ook op jouw manier denkt (en liefst verder of een andere kant op) en beter tot concretisering kan komen.

Wel lijkt het me slim om te gaan trechteren, ik bedoel, een keuze te maken voor een richting. Sport zou er een kunnen zijn, maar ken je de martk goed genoeg om te weten wat er nodig is, of niet zozeer nodig als wel zo leuk dat mensen het toch kopen als wannahave. Misschien is dat juist wel jouw ding, wannahaves, niet zeer nuttig, maar wel leuk om te krijgen of geven...

Misschien moet je met wat verschillende brainstormtechnieken proberen je plannen te stroomlijnen en dan komt het helemaal goed...zelfs in the UK!

Succes!

De Roode Kikker - Developing Serious Games

http://www.deroodekikker.nl

Link naar reactie
  • 0

Hmmm... leuke presentatie! Probeer voor jezelf vast te stellen welk onderdeel je het liest eerst zou willen aanpakken en waarvan je denky dat je de meeste en beste kansen biedt. Dat laatste lijkt met het 3D-spel, want zoiets kan gewoon wereldwijd worden verkocht. En zeker als je zo'n hype zou kunnen veroorzaken als Kubrik......

Zet een ander idee op de tweede plaats en hou dat in "reserve" voor de toekomst.

 

Dan ga je op een rijtje zetten wat er allemaal bij komt kijken om er, naast het technische aspect, zowel organisatorisch en markttechnisch nodig is om jouw product tot een succes te brengen. Als je dat hebt gedaan kun je het financiéle traject in kaart gaan brengen. Daar komen geheid dingen uit die je niet had verwacht en mischien wel lijken op een onneembare hobbel.

 

Laat je echter niet van de wijs brengen door een beetje gedoe en tegenslag. Ga dan terug naar de kern van je idee enblijf er "overheen" kijken om vast te stellen wat er fout is gegaan en wat je zelf anders zou moeten doen.

 

Als je hebt vastgesteld dat jouw product een laagdrempelige hype kan veroorzaken, doe dan eerst een onderzoek naar de personen met wie je moet samenwerken, om dat ook daadwerkelijk te kunnen bereiken. Je zult niet aan die samenwerking kunnen ontkomen, want je kunt vanuit jouw "durp" echt niet een wereldproduct lanceren.

 

Als dat laatste lukt, zal het financiële gedeelte zichzelf oplossen.

Link naar reactie
  • 0

Ben ik de enige die het opmerkelijk vindt dat TS zijn/haar baan opzegt zonder vooraf een doordacht plan te hebben? Opzich heb je creatieve ideeën, daar ligt het niet aan. Wat je moet ondernemen is moeilijk te zeggen. Ga na welk van je ideeën de meeste kans van slagen heeft en wat je zelf het meest ziet zitten, dat is het belangrijkste, jij moet achter product(en) staan en ze weten te verkopen.

 

Hoe ver ben je inmiddels? Is je opzegtermijn al afgelopen bij je werkgever. Al ingeschreven bij de KvK, etc... je hebt een moedig besluit genomen, opzich hou ik daar wel van, maar nu doorpakken en spijkers met koppen slaan. Ben benieuwd, veel succes ;)

Niet Ditzo, maar Datzo!

Link naar reactie
  • 2

Hallo 555,

Je klinkt eerder als een druïde dan als een ondernemer. (Het één sluit het ander niet uit hoor ;-)

 

Omgekeerd zijn ondernemen en creëeren eigenlijk zeer magische handelingen: je ontwerpt een intentie, giet dit in symbolen (logo's: ook wel sigils, http://en.wikipedia.org/wiki/Sigil_(magic) ) en bezweringen (noemt dit dan een pay-off en businessplan) en vervolgens wordt het manifest.

 

Leestip: Generation Hex

 

Probeer niet uit te gaan van "wat in jouw situatie haalbaar is", je stelt je dan op als speelbal van externe factoren.

Het ontwortelen, carriereswitch, overgang van ratio naar creativiteit zijn anderzijds wel dingen die vaak lijken te gebeuren vanuit iets buiten onszelf.

De combinatie tussen overgave en zelf creator zijn is een interessante uitdaging! ;-)

 

Link naar reactie
  • 0

Ben ik de enige die het opmerkelijk vindt dat TS zijn/haar baan opzegt zonder vooraf een doordacht plan te hebben? Opzich heb je creatieve ideeën, daar ligt het niet aan. Wat je moet ondernemen is moeilijk te zeggen. Ga na welk van je ideeën de meeste kans van slagen heeft en wat je zelf het meest ziet zitten, dat is het belangrijkste, jij moet achter product(en) staan en ze weten te verkopen.

 

Hoe ver ben je inmiddels? Is je opzegtermijn al afgelopen bij je werkgever. Al ingeschreven bij de KvK, etc... je hebt een moedig besluit genomen, opzich hou ik daar wel van, maar nu doorpakken en spijkers met koppen slaan. Ben benieuwd, veel succes ;)

 

Nee, je bent vast niet de enige. Ik heb dit expres niet uitgelegd, omdat dan mijn intro wat lang zou worden en het niet meer relevant is. Deze situatie is nu een gegeven en sta nog steeds achter deze keuze, hoewel die zonder uitleg wat vreemd lijkt.

Kort komt het erop neer dat mijn werkgever ging reorganiseren en ik bij vrijwillig ontslag wat geld meekreeg. Die kans krijg je niet altijd, dus ben ik er voor gegaan.

 

Ik sta niet ingeschreven. En heb vooral voor de verschillende ideeen rondgekeken of het al bestond, welke spelers er eventueel zijn hoe 't te maken etc. Maar dat heb ik nu een beetje gedaan voor de stapel ideeen (meer dan dit lijstje).

Trail art: www.imsobo.com

Link naar reactie
  • 0

Hi Veeveevee,

 

Misschien is het interessant voor je om - gewoon in de UK - eens met een paar bedrijven te gaan kletsen? Kies een branche de je aanstaat (misschien wel de sportbranche of de meubelbranche), een specifieke tak van sport (misschien wel mountainbiken of zitmeubels) en daarin weer een paar bedrijven die je bevallen. Of kies buiten de sportbranche en kies gewoon random sympathieke bedrijven.

 

Ga met hen eens praten over hun behoefte aan ondersteuning op creatief vlak. Een ontwerper weten bedrijven vaak wel te vinden, maar iemand die een concept voor ze kan bedenken, of een idee concreet kan maken, is vaak al moeilijker te vinden. Er zijn veel bedrijven die jouw vindingrijkheid kunnen gebruiken, maar niet weten hoe ze je kunnen vinden.

 

Al pratende wordt het voor jezelf waarschijnlijk ook duidelijker wat je wel en niet wil.

Link naar reactie
  • 0

De rode lijn die ik proef is het ontwerpen, en dan vooral tastbare dingen. Je zou dus misschien eens kunnen denken over een ontwerpbedrijf, iets met industrial design?

 

Ja, dat is een optie, maar daarmee ben ik er nog lang niet. Ik heb hier weinig tot geen ervaring mee. Probeer nu dus maar dingen te ontwerpen om die ervaring te krijgen, maar het gaat mij niet snel genoeg. Waarbij ik me ook afvraag: wie zou mij vragen om iets te maken?

 

.....overigens was ik 10 jaar geleden bijna industrieel ontwerpen gaan studeren.....

Trail art: www.imsobo.com

Link naar reactie
  • 0

Hallo 555,

Je klinkt eerder als een druïde dan als een ondernemer. (Het één sluit het ander niet uit hoor ;-)

 

Omgekeerd zijn ondernemen en creëeren eigenlijk zeer magische handelingen: je ontwerpt een intentie, giet dit in symbolen (logo's: ook wel sigils, http://en.wikipedia.org/wiki/Sigil_(magic) ) en bezweringen (noemt dit dan een pay-off en businessplan) en vervolgens wordt het manifest.

 

Leestip: Generation Hex

 

Probeer niet uit te gaan van "wat in jouw situatie haalbaar is", je stelt je dan op als speelbal van externe factoren.

Het ontwortelen, carriereswitch, overgang van ratio naar creativiteit zijn anderzijds wel dingen die vaak lijken te gebeuren vanuit iets buiten onszelf.

De combinatie tussen overgave en zelf creator zijn is een interessante uitdaging! ;-)

 

 

Inderdaad geen VIVIVI.

Hoewel ik al lang voor mezelf wil beginnen is het ondernemerzijn nu meer middel dan doel op zich geworden. Een middel om te doen waar mijn hart echt ligt; waar ik op de lange termijn meer kan doen dan rechtvooruit.

 

Hoewel ik deze uitdaging erg frustrerend vind, is het ook weer erg interessant.... als ik er met een afstand naar kijk. Ik heb al het een en ander over mezelf geleerd i.i.g. en dat zonder werkomgeving of collega's.

Trail art: www.imsobo.com

Link naar reactie
  • 0

Wat heb je geleerd over jezelf dan?

 

De twee belangrijkste dingen:

1 Dat alles bij mij door elkaar heen loopt. Ik kan 10 dingen tegelijk doen. Niet werkelijk tegelijk, maar ik start met 1 ding, stop op een willekeurig moment, start ding 2, stop daar weer mee, start ding 3, om vervolgens ding 1 weer af te ronden. Uiteindelijk ligt door heel het huis vanalles en halverwege de dag ga ik dingen afmaken. Niet alles. En probeer het weer een beetje op te ruimen omdat mijn vriendin anders gek wordt ;D

Ik heb soms wel van die dingen waar ik ineens een aantal dagen aan kan blijven plakken gekgenoeg.

 

2 Ik moet iedere dag iets afronden of een stap zetten anders heb ik een slecht gevoel over die dag. Dat kan ook iets simpels zijn als het openen van een bankrekening.

 

Achteraf was ik me hier onbewust bewust van tijdens mijn werk in loondienst, maar nu valt het me bewust op.

Trail art: www.imsobo.com

Link naar reactie
  • 0

De twee belangrijkste dingen:

1 Dat alles bij mij door elkaar heen loopt. [...]

 

2 Ik moet iedere dag iets afronden of een stap zetten anders heb ik een slecht gevoel over die dag. [...]

 

Wat je beschrijft is typisch het creatieve proces en voor mezelf erg herkenbaar. Wat ik als een belangrijke misvatting over het creatieve proces beschouw, is het idee dat op moment x het perfecte idee hebt, waarna je het 'alleen nog maar' moet uitvoeren. Ideeën zijn vaker stepping stones naar een volgend (nog beter) idee. Dat heeft als resultaat dat in die periode van alles door elkaar lijkt heen te lopen. De kunst is om dat toe te laten en ervan te genieten.

 

En wat je zelf al doet - iedere dag een stap zetten - is prima manier om een goed gevoel te behouden (wat het belangrijkste is) en dit consequent doen, gaat er gewoon voor zorgen dat je je doel gaat bereiken.

Welk type ondernemer ben jij? doe de gratis ondernemersscan: http://www.kinsent.nl/scan

 

Twitter: http://twitter.com/wbrand

Link naar reactie
  • 0

[Off topic?] Leuk en praktisch overzicht Douwe! We hadden het er hier net over, dat er zoveel impulsen op je afkomen op een dag (en als je snel enthousiast bent over iets is dat niet handig). Ik kom bijvoorbeeld net terug van de lunch, vol goede voornemens om een tekst af te ronden voor een klant. Ik ga achter mijn computer zitten, zie een reactie (yes!) op mijn HL post, kijk daar even naar, maar zie ook nog andere leuke posts waar ik wel op wil reageren of verder naar wil kijken. Verder kwam er ook nog iets leuks uit de brievenbus, vliegen er net nog drie mailtjes binnen en gaat nu weer de telefoon. Gek, hoe hulpmiddelen als extra beeldschermen, gsms, mailboxen en netwerken je aan de ene kant helpen om efficiënter te werken, maar je aan de andere kant laten constateren dat er weer een dik half uur zit tussen je goede voornemen en de uitvoering ervan ;)

Link naar reactie
  • 0

Ben ik de enige die het opmerkelijk vindt dat TS zijn/haar baan opzegt zonder vooraf een doordacht plan te hebben?

 

Nee. En tussen de regels door is nog veel meer te lezen. Topicstarter zou er goed aan doen zichzelf een tijdje dienstbaar te maken aan andermans ideeën en zo praktische ervaring op te doen met gettin things done in plaats van prachtige lijstjes maken met dromen zonder voeten. Geld is blijkbaar geen punt.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

@ Douwe en Daphne: bedankt voor jullie suggesties!

 

@ Twabla: ik voel dat ik iets meer moet vertellen over mijn keuze, maar dat wil ik eigenlijk niet doen, omdat ik niet mijn hele prive-leven op een forum wil zetten. Het verandert niets aan de situatie, waarin overigens de bomen niet tot aan de hemel groeien.

Je geeft ook aan dat ik praktische ervaring op moet doen met andermans ideeen. Waar moet ik dan aan denken? Kun je dat wat meer uitleggen?

 

Trail art: www.imsobo.com

Link naar reactie
  • 0

Even nagedacht over de verschillende voor- en nadelen van mijn ideeen: Haalbaarheid vs laagdrempeligheid vs affiniteit.

 

Heb besloten dat affiniteit belangrijker is dan haalbaarheid. Idee + leuk + kennis = haalbaar

Hiermee hou ik de ideeen over die een lange tijd, dus geld, nodig hebben om te ontwikkelen.

 

Op korte termijn hou ik mijn ogen en oren open voor andere inkomsten, waarin ik enigzins in dezelfde richting probeer te komen: De buitenlucht (outdoor) en specifiek sport. Ok, daarmee ben ik er nog niet, maar het wordt wel behapbaar en kan van een beperkt aantal ideeen de mogelijkheden bekijken, stappen zetten en desnoods tegen de lamp te lopen dat iets niet werkt. Misschien dat ik later in mijn keuzes in dit draadje nog wat toevoeg.

 

Hoewel ik niet direct op iedereen gereageerd heb, hebben ze allemaal stiekem wel invloed. Zeker nu ik hier in het buiteland minder mogelijkheden heb om met iemand te praten en mijn gedachten te spiegelen. Iedereen bedankt die de moeite hebben genomen om te reageren!

 

 

 

Trail art: www.imsobo.com

Link naar reactie
  • 0

Al die ideeën!!! Volgens mij kun je die heel goed omzetten als coach voor teambuilding. Met tien managers een bank in elkaar timmeren en de kussens beschilderen bijvoorbeeld. Lekker afwisselend, na een paar dagen weer een nieuwe klus en misschien ook goed te verkopen. ;D

Een goede tekst genereert omzet.

 

K-PR Schrijfatelier

www.k-pr.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.