• 0

zelf fabriek bezoeken (India), wie heeft tips?

Een tijd lang ben ik al bezig om een bedrijf op te zetten (eigen label babykleding). Het lijkt er op dat ik de fabriek heb gevonden in India die mijn produkten kan produceren. In eerste instantie was ik voornemens een inspecteur in te schakelen die voor mij sampling, fabrieksbezoek en produktcontrole doet, maar aangezien zij (het nl-india bedrijf van mijn keuze) aan de andere kant van India zitten als 'mijn fabriek' heb ik sterk het idee vooral voor de reiskosten/-uren te betalen, een fabrieksbezoek kost bv 600 euro (=1dag) ex btw en ex reis en verblijfskosten. Ik denk er dan ook serieus over na om op korte termijn zelf af te reizen naar India om kennis te maken met mijn fabriek en daar eens rond te neuzen. het lijkt me nl. ook goed voor de relatie met mijn leverancier.

Wie heeft dit eerder gedaan en kan me tips geven waar ik op moet letten?

 

alvast bedankt!

groet Maike

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb wel ervaring met fabriek bezoeken, maar dat was samen met mijn tussenhandelaar dus dat liep vanzelf wel....Ook was het in China, dus dat kan weer heel anders zijn dan in India. Ik heb wel ooit mijn Indische leverancier toevallig ontmoet in Luxemburg....enige wat ik heb geleerd is dat ze erg gladgebekt en opdringerig zijn, en totaal niet onzeker overkomen.....maar goed, moet natuurlijk niet iedereen over 1 kam scheren. Belangrijkste ervaring is dat je de kwaliteit zeer goed moet afspreken en niet akkoord moet gaan met beloftes van 'volgende keer beter' als je iets ontvangt met lagere kwaliteit.

 

Wat me automatisch te binnen schiet is even goed rondsurfen op http://www.evd.nl/home/index.asp en eventueel contact opnemen. Er zijn een aantal gratis tijdschriften over import/ export en daar lees ik vaak beantwoordde vragen met de mededeling dat je altijd bij hun terecht kan voor advies. Misschien kan je ook informeren bij ambassade van India, hier in NL?

 

Wel interessante belevenis hoor, in zo 'n totaal andere land zien hoe alles in zijn werk gaat. :D

Link naar reactie
  • 0

Vraag me toch ernstig af waarom je juist voor die fabriek hebt gekozen?

 

Om kinderkleding te maken heb je meestal niet veel meer nodig dan wat snijmallen of een schaar, wat naaimachines en wat handige handjes. In ZO-Azië heb je het dan al snel over tienduizenden of misschien wel honderdduizenden fabrieken die dat kunnen....

 

Misschien je keuze heroverwegen? Verder is 600 euro per dag wel buitensporig hoog, behalve als je je kleding ook echt uitvoerig (chemisch) laat testen.

 

Succes

Mark

Link naar reactie
  • 0

Dank jullie wel voor de reacties!

hoe meer je te weten komt hoe meer vragen er komen en hoe angstiger je zou worden van importeren, lijkt wel :-\ ik ga er voor het gemak maar van uit dat er ook positeive ervaringen zijn mijn import uit India ;)

en ondernemen is natuurlijk ook risico's nemen (geen onverwantwoordelijke natuurlijk)....

 

Vraag me toch ernstig af waarom je juist voor die fabriek hebt gekozen?

 

hoi mark,

waarom stel je me die vraag? is het iets in mijn uitleg of eerdere vragen? ik moet toch een keuze maken uit al die fabrieken die er zijn, zelf heb ik een erg goed gevoel bij deze persoon (en ben over het algemeen erg wantrouwend ingesteld) en om er nog zekerder van te zijn lijkt me een fabrieksbezoek niet verkeerd toch?

 

;D Om eerlijk te zijn heb ik paar jaar geleden al besloten nooit meer in te kopen bij India....maar goed, er zitten vast ook goede bij en misschien ben ik gewoon niet goed genoeg in onderhandelen. ;)

ben zelf makelaar, dus onderhandelen zit me in het bloed..... en van gladjanussen ben ik niet zo snel onder de indruk ;D

ambassade heb ik al contact mee gehad en wordt ik niet veel wijzer van, verwijzen me nl. door naar een commercieel buro. evd bekijk ik reeds uitgebreid, thanks voor je tips

Link naar reactie
  • 0

Nog 1 tip, misschien kan je op de een of andere manier iemand vinden die al uit India importeert maar geen directe concurrent is, wellicht kan je nuttige informatie via de e-mail krijgen. Zo heb ik 'n keer van Christina hier op het forum de e-mailadres van iemand gekregen die zelf een fabriek heeft in China. Zij gaf me nuttige tips, dat maakte de drempel voor eerste zakenreis naar China meteen stuk lager. ;) Misschien kan je iemand vinden via de zoekfunctie...

 

veel succes verder!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 74 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.