• 0

.nl --> beeld- of woordmerk

Hallo,

 

Wat moet ik doen om mijn .NL domeinnaam te beschermen?

 

Ik heb wat gezocht op de site van het Benelux merkenbureau, zie hier voor meer info: http://register.bmb-bbm.org/SearchMaskMain.asp

 

Wat mij opvalt is dat verreuit de meesten een .NL hebben gedeponeerd als beeldmerk. Met andere woorden een afbeelding met daarin geschreven de domeinnaam. (Logo)

 

Echter er zijn er ook wat die het voor elkaar hebben gekregen dit te doen als woordmerk:

Registratienr. naam

578863 TREF.NL

659000 HOERA.NL

658813 BIKE.NL

 

Wat is het beste? En waar moet ik op letten?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi,

 

Wanneer je alleen je naam wilt beschermen, bijvoorbeeld Siemens/ Siemens.nl, dan is een registratie als woordmerk voldoende. Wil je echter ook je logo beschermen, dan moet je het merk ook laten registreren als beeldmerk. Anders kunnen anderen je logo overnemen, met een andere naam erin.

 

Als je het merk laat registreren bij het Benelux merkenbureau, dan moet je er wel rekening mee houden dat het merk niet buiten de Benelux geregistreerd staat en dat iemand het buiten de Benelux zomaar over kan nemen.

 

Het is ook van belang om voor het registreren van een merk een handelsnaamonderzoek uit te laten voeren door de Kamer van Koophandel. Doe je dit niet, en er blijkt bijvoorbeeld een bedrijf met de naam Siemenz te bestaan, dan heb je een probleem.

 

Een normale merkregistratie bij het Benelux merkenbureau schijnt maanden te duren, voordat je bevestiging hebt dat je merk beschermd is. (je kunt ook een spoedregistratie uit laten voeren, maar dit is iets kostbaarder)

 

Nadat je het merk hebt geregistreerd, kun je helaas niet stil blijven zitten. Je moet oppassen dat andere bedrijven niet soortgelijke merknamen gaan registreren. Hier moet je op tijd bij zijn, want na een bepaalde periode kun je hun niet meer beschuldigen van merkinbreuk.

 

Je kunt dit ook allemaal laten doen, het bespaart je een hoop tijd en je kunt er dan bijna zeker van zijn dat je merk goed beschermd is.

Link naar reactie
  • 0

Quote:

Als je het merk laat registreren bij het Benelux merkenbureau, dan moet je er wel rekening mee houden dat het merk niet buiten de Benelux geregistreerd staat en dat iemand het buiten de Benelux zomaar over kan nemen.

 

...buiten de Benelux zomaar over kan nemen.

 

Binnen de Benelux?

Kun je hier ergens naar refereren waar dat feitelijk staat?

 

Bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Ja, daarom heet het waarschijnlijk ook het

Benelux merkenbureau, je kunt je merk daar alleen voor de Benelux beschermen. Je kunt wel andere internationale registraties laten doen (OHIM en WIPO), maar dit is weer een stuk duurder. In een bepaald wetboek staat meer informatie over merkregistratie.

 

Waarom mensen niet altijd een woordmerk voor een domeinnaam registreren? Gedeeltelijk denk ik omdat het veel geld kost en veel mensen weten het niet. Maar hier weet ik niks van, dat zou ik even moeten nazoeken. Als niemand anders heeft gereplyed e ik eraan denk, dan zal ik het morgenavond even voor je uitzoeken.

 

Link naar reactie
  • 0
Wat moet ik doen om mijn .NL domeinnaam te beschermen?

Een merkregistratie is een goed idee, maar vereist wel dat je die domeinnaam ook echt gebruikt als merk, dus om producten of diensten mee te verkopen. Anders vervalt die registratie gewoon weer wegens geen-gebruik.

 

Wat mij opvalt is dat verreuit de meesten een .NL hebben gedeponeerd als beeldmerk. Met andere woorden een afbeelding met daarin geschreven de domeinnaam. (Logo)

Een woordmerk is lastiger te krijgen, want dan moet het woord zelf onderscheidend vermogen hebben. Een logo is vrijwel altijd onderscheidend, juist omdat het een grafische afbeelding is. Het beschermt dan uiteraard alleen tegen andere logo's die sterk lijken op dat beeldmerk.

 

Ik denk niet dat die beeldmerken gedeponeerd zijn om de domeinaam te beschermen. Het lijkt me waarschijnlijker dat die mensen een logo hebben gemaakt waar die domeinnaam in zit, en dat ze dat logo willen beschermen.

 

Sterker nog, het zou me verbazen als je met een beeldmerk met b.v. "blabla.nl" er in getekend, op kon treden tegen iemand die de domeinnaam "blablabla.nl" gebruikt.

 

Wat is het beste? En waar moet ik op letten?

Voor de breedste bescherming van je merk is een woordmerk het beste. Tegelijk is die ook het lastigste te krijgen. Laat je adviseren door een merkenbureau.

 

Groeten,

 

Arnoud

 

--

Speaking only for myself.

Link naar reactie
  • 0

als jij een domein registreert en daarna registreert een ander jouw domeinnaam als merknaam kunnen ze er in principe naar fluiten hoor :)

Een merknaam mag best een bestaand woord (of domeinnaam) zijn. De vraag is: kan de merkhouder in die situatie iets doen aan de bestaande domeinnaam?

 

(tenzij aantoonbaar is dat jij het hebt gedaan als voortijdige merkinbreuk, maar dat is niet aan de orde)

Het ligt iets complexer, maar grofweg heb je gelijk.

 

Arnoud

 

--

Speaking only for myself.

Link naar reactie
  • 0

Beste Rene,

 

Aangezien diverse antwoorden op de gestelde vraag gewoon fout zijn, verwijs ik je graag naar een merkenbureau waar je meestal gratis - en goed - antwoord kan krijgen op dit soort vragen.

 

Kortgezegd dien je te bepalen hoe je het logo en woordmerk wil toepassen: in domeinaam, in statutaire naam (van BV), in handelsnaam en in marketing (briefpapier, mailings etc). Voor het laatste kan je er voor kiezen om een merk te deponeren zodat je je onderscheid van je concurrent en goodwill opbouwt voor de onderneming. In bijna alle gevallen verdient het de voorkeur om niet de combinatie van een logo en (woord) onderschrift of bovenschrift te deponeren doch zowel een beelmerk als een woordmerk ieder afzonderlijk te deponeren als merk.

 

NB. een woordmerk kan je onderscheidend maken door het woord op een bepaalde manier "grafisch" weer te geven.

 

Lawman

Legal Capital

Advocaten en ondernemingsrechtadviseurs

Lawman

Ondernemingsrechtadviseur

Link naar reactie
  • 0

Beste Hans,

 

Het lijkt me primair van belang dat de (initiele) vragensteller zijn vraag beantwoordt ziet en ik niet ook nog eens aandacht ga besteden aan het corrigeren van fouten in antwoorden. Ik vind het ook pijnlijk om een welwillende beantwoorder van een vraag ten overstaan van iedereen op z´n vingers te tikken.

 

Zoals ik bij gelegenheid al eens heb gezegd doet iedere beantwoorder er verstandig aan dat als hij geen expert is en/of hij/zij onzeker is of twijfelt over de juistheid of volledigheid van zijn/haar antwoord, hij/zij dit goed duidelijk maakt aan de vraagsteller en zonodig verwijst naar de expert member.

 

Lawman

Lawman

Ondernemingsrechtadviseur

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.