• 0

Beschikking Geen Loonheffing (BGL) vervangt VAR

DEN HAAG - De Belastingdienst stuurt zelfstandig ondernemers voortaan automatisch een zogeheten Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) toe om de administratieve rompslomp voor de eenpitters te verminderen. Zelfstandigen zonder personeel (zzp) die de afgelopen drie jaar geen wijziging van hun VAR hebben gehad, kunnen vanaf half augustus de verklaring voor komend jaar in hun brievenbus verwachten.

 

Dat heeft een woordvoerder van staatssecretaris Jan Kees de Jager van Financiën woensdag gemeld. Jaarlijks worden volgens hem enkele honderdduizenden VAR's afgegeven door de fiscus om de status van een arbeidsrelatie vast te stellen. Dankzij de verklaring weten opdrachtgevers of ze gevrijwaard zijn van het betalen van loonbelasting en premies over de verdiensten van een zelfstandige.

 

De automatische afhandeling geldt volgens de zegsman voor alle typen VAR's die de Belastingdienst afgeeft. De automatische verklaring moet voor september zijn gearriveerd bij de zelfstandigen die aan alle voorwaarden voldoen voor de extra service. Na half september kunnen ondernemers die de VAR voor 2010 niet hebben ontvangen, deze alsnog zelf aanvragen via de internetsite van de fiscus.

 

De brancheorganisatie Platform Zelfstandige Ondernemers (PZO) is tevreden. „Voor veel zelfstandigen betekent dit dat ze geen kostbare tijd meer hoeven te steken in het aanvragen van een VAR. Het is een belangrijk document voor zzp'ers, maar veel van hen ervaren de aanvraag als een jaarlijks terugkerende bron van ergenis”, aldus PZO-voorzitter Esther Raats.

 

Bron: De Telegraaf

 

 

If at first you don't succeed try again

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

De brancheorganisatie Platform Zelfstandige Ondernemers (PZO) is tevreden. „Voor veel zelfstandigen betekent dit dat ze geen kostbare tijd meer hoeven te steken in het aanvragen van een VAR. Het is een belangrijk document voor zzp'ers, maar veel van hen ervaren de aanvraag als een jaarlijks terugkerende bron van ergenis”, aldus PZO-voorzitter Esther Raats.

 

Kostbare tijd? 5 minuutjes invullen... Ergernis? Ook niet echt.

 

Maar handig dat het nu automatisch gaat gebeuren. Mocht iemand er dan naar vragen dan heb ik hem direct beschikbaar.

Link naar reactie
  • 0

Dames en heren,

 

Een automatisch toegezonden VAR? Als dat maar goed gaat; die VAR moest niet voor niets jaarlijks worden aangevraagd.

Hoeveel waarde heeft die VAR als er t.o.v. het vorige jaar iets gewijzigd is in de arbeidsrelatie? Weinig denk ik.

Oppassen zou ik zeggen!

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Handig, dat HL. Dan kun je nog eens nagaan hoe lang fiscale regelingen in stand blijven.

 

Per 1 januari 2013 vervalt* de automatische voortzetting van de VAR, ivm de invoering van de nieuwe webmodule. Mocht je VAR al automatisch zijn verlengd voor 2013, dan kun je die gewoon blijven gebruiken.

 

* Mits het wetsvoostel OFM 2013 incl. nota van wijziging wordt aangenomen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 1

En ja hoor: De VAR-webmodule heeft vertraging opgelopen.

 

De Staatssecretaris heeft de Tweede Kamer laten weten dat de webmodule niet per 2014, maar per 2015 in werking zal treden. Maar wees gerust, in de tussentijd komen er wel nieuwe regels om de opdrachtgever ook in die periode meer te betrekken bij de VAR-verklaring. Hoe en wat is natuurlijk nog even afwachten.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

En ja hoor: De VAR-webmodule heeft vertraging opgelopen.

 

Volgens mij is er zoveel negatiefs over geschreven (Zie o.a. HL) dat ze (?ambtenaren?) een langere tijd nodig willen hebben om dat ook eens door te willen nemen. Social Media Time ;D

Link naar reactie
  • 0

Zo, het duurt even, maar het gaat er dan toch echt van komen: Beschikking Geen Loonheffing vervangt VAR.

Bij de aanvraag van een BGL beantwoordt een zzp’er via een webmodule een aantal vragen. Als deze vragenreeks tot een beschikking leidt, staat daarin vermeld onder welke voorwaarden de opdracht wordt uitgevoerd. De opdrachtgever dient de beschikking te controleren voordat hij de opdracht daadwerkelijk verstrekt. Een zzp' er hoeft niet voor elke opdracht een nieuwe beschikking aan te vragen: bij opdrachten waar werkzaamheden, omstandigheden en voorwaarden gelijk zijn, kan de zzp’er dezelfde beschikking gebruiken.

Het moet wel eerst nog even door de Kamers heen, maar de bedoeling zal zijn dat dit nog voor 2015 aangenomen wordt. Over de inwerkingtreding staan een paar bijzondere bepalingen in het wetsvoorstel, maar het belangrijkste om te onthouden is dat de VAR 2014 ook in 2015 geldig blijft tot de datum van inwerkingtreding van deze wet (en die is nog onbekend, want dat gebeurt bij Koninklijk Besluit). Tussen het aannemen van deze wet (of eigenlijk de dag na plaatsing in het Staatsblad) en daadwerkelijke inwerkingtreding kan al wel een BGL worden aangevraagd om zo de aanvraagpiek een beetje te spreiden. De Belastingdienst ervaart immers wel eens wat moeilijkheden met piekbelastingen van de ICT-systemen).

 

Verder zie ik niet eens zo heel veel verschil tussen VAR en BGL, behalve dat de BGL wat uitgebreider is en de opdrachtgever *dus* op wat meer punten moet toetsen (en fouten kan maken)...

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Vandaag is bekend gemaakt dat de VAR verdwijnt en plaatsmaakt voor de BGL (Beschikking geen loonheffingen).

 

Waar de VAR nog kon zorgen voor onduidelijkheden mbt arbeidsrelaties, zou de BGL, dit moeten voorkomen.

Met de BGL worden de ondernemer en de opdrachtgever verantwoordelijk voor de vraag of er sprake is van een dienstbetrekking of ondernemersschap.

Zodra de BGL is ingevoerd, kan de ondernemer via een website een aantal vragen beantwoorden. Als hij dan een beschikking krijgt, moet de opdrachtgever die controleren, voordat de opdracht daadwerkelijk wordt verstrekt.

 

Persoonlijk zie ik dit wel zitten. De vraag is alleen of de overheid werkelijk in staat is een werkende website te maken. Je bent nu als ondernemer er wel van afhankelijk.

Link naar reactie
  • 0

In de nieuwe regeling moet je voor iedere nieuwe opdracht een VAR aanvragen, en de opdrachtgever moet die ondertekenen. Verder heb ik een formulier gezien dat je dan moet invullen (online hoop ik) en dat had 20 kantjes. Eenvoudiger wordt het dus niet. Ik moet dus vier of zes of tien keer per jaar een formulier invullen en door een opdrachtgever laten ondertekenen, voor freelance werk waarvoor die opdrachtgever nooit of te nimmer iemand in dienst zou nemen.

 

Ik begrijp echt niet waarom ik als freelancer niet gewoon freelance mag werken zonder gezeik. Ik betaal normaal belasting, als ieder ander.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ben ik nou gek, of lijkt het er op dat de controle op een mogelijke arbeidsrelatie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer er met de BGL alleen maar complexer en vooral strenger op wordt, en dat dit wordt verkocht onder het mom van "volledig online, dus makkelijker voor de ondernemer"? ::)

 

Zo ja, dan ken ik er nog wel een paar....

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zie hier toch een paar opmerkingen langskomen die ik op basis van de wettekst en memorie van toelichting niet kan plaatsen. Zo is een handtekening van de opdrachtgever niet verplicht en kan een BGL door meerdere opdrachtgevers worden gebruikt, zolang de werkzaamheden en wijze waarop en condities waaronder deze worden verricht niet verschillen. Dat is ook het enige dat op de beschikking komt te staan, zaken als aantal opdrachtgevers en andere niet-controleerbare gegevens worden niet op de beschikking opgenomen. De insteek is dus wat anders dan in het oorspronkelijke plan.

 

Over de werking van de webmodule en de controle van de BGL door de opdrachtgever heeft de staatssecretaris ook een toelichting gegeven. De controle is complexer, in die zin dat het bezit van een BGL alleen niet voldoende is, de stellingen over de opdracht moeten ook kloppen. Enerzijds meer controle en dus meer verantwoordelijkheid bij de opdrachtgever, anderzijds meer zekerheid omdat de BGL zwart-wit is, er is geen tussencategorie 'ROW' waar je helemaal niets mee kunt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik zie allerlei berichten over een op handen zijnde wijziging van VAR, BGL geheten. Bij een BGL verklaring zijn zowel opdrachtgever als opdrachtnemer verantwoordelijk voor het gezamenlijk opstellen van de verklaring omtrent arbeidsrelatie. De vraag is wanneer dit nu in zal gaan en wat hiervan de voors en tegens zijn. Het schijnt vooral de controle door de belastingdienst te moeten verbeteren. Maar is dat wel zo en worden wij als ZZP niet de dupe hiervan?

Link naar reactie
  • 0

Ben ik nou gek, of lijkt het er op dat de controle op een mogelijke arbeidsrelatie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer er met de BGL alleen maar complexer en vooral strenger op wordt, en dat dit wordt verkocht onder het mom van "volledig online, dus makkelijker voor de ondernemer"? ::)

 

Zo ja, dan ken ik er nog wel een paar....

 

 

Ik heb ook veel moeite met de rare BGL en VAR . In Belgie ben je gewoon een freelancer zodra je geen WW ontvangt geloof ik. Het is daar wat duidelijker. Ze moeten heir gewoon af van die controle op arbeidsrelatie. Wie willen ze nu beschermen? Ik krijg geen WW. Geen pensioen. Dus wie draagt het risico ? Ik als ZZPér. Dat is toch duidelijk? Of ben ik nou gek.

 

De controle op arbeidsrelatie is gewoon onzinnig en onduidelijk. Stelregel moet gewoon zijn dat je voor je eigen rekening werkt en dus geen WW en Pensioen ontvangt. Dat moet toch afdoende zijn. Waarom zo ingewikkeld met vage regels????

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Beschikking geen loonheffing (BGL) vervangt Verklaring arbeidsrelatie (VAR)

Deze informatie is afkomstig van: Antwoord voor bedrijven

 

Wat verandert er?

De nieuwe Beschikking geen loonheffing (BGL) vervangt de Verklaring arbeidsrelatie (VAR). U vraagt de BGL straks aan via een webmodule. De huidige aanvraagprocedure vervalt. U ziet direct hoe de Belastingdienst de door u beantwoorde vragen over de arbeidsrelatie met uw opdrachtgever beoordeelt. Leidt de vragenreeks tot een beschikking, dan staat daarin vermeld onder welke voorwaarden u de opdracht uitvoert. De opdrachtgever moet de beschikking controleren voordat hij u de opdracht geeft. Zo wordt zowel u als uw opdrachtgever verantwoordelijk voor de beoordeling of feitelijk sprake is van een dienstbetrekking. Is dat het geval, dan moet uw opdrachtgever loonheffingen afdragen.

Ingangsdatum: 2015. Zie informatie hierover van de Belastingdienst.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
Is dat het geval, dan moet uw opdrachtgever loonheffingen afdragen.

Belachelijk alsof je een postzegeltje plakt zeker.

Volgens de belastingdienst zou men eerst het Handboek Loonheffingen 2014 moeten doorlezen van 364 bladzijden.

Degenen die geen gangbare personeelsadministratie heeft of uitbesteed, ziet dat echt niet zitten en de opdrachtnemer eveneens niet, want waarom zou deze in loondienst willen gaan?

 

Dus opdracht gaat niet door. :-\

 

Link naar reactie
  • 0

Dus opdracht gaat niet door. :-\

Even chargerend en sterk versimpeld: Het lijkt mij dat een opdrachtgever en een opdrachtnemer niets te vrezen hebben als er geen sprake is van een gezagsverhouding, het werk niet identiek is aan dat van werknemers, er geen persoonlijke verplichting tot het verrichten van arbeid is en de opdrachtnemer risico loopt en meerdere opdrachtgevers heeft.

 

In alle overige gevallen is niet alleen opdrachtnemer maar ook opdrachtgever verantwoordelijk voor verdere toetsing of het wel of geen loondienstverband is. "Bij twijfel niet doen" lijkt mij exact wat de wetgever met de BGL voor ogen heeft/had.

 

Die constatering staat overigens los van mijn persoonlijke mening: die mening is dat het allemaal symptoombestrijding is zonder het aanpakken van het grote onderliggende probleem: het volkomen vastgeroeste ontslagrecht in Nederland. de VAR, BGL, payrolling, detachering etc zijn allemaal symtomen van deze zelfde oorzaak. En zo lang die oorzaak niet wordt aangepakt, heeft symptoombestrijding ook weinig zin...

 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Webmodule VAR per 1 januari 2015

 

Korte samenvatting:

Vanaf 1 januari 2015 krijgt een freelancer niet zo maar een VAR verklaring maar moet de opdrachtgever dit mede controleren.

 

Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:

Lijkt me een erg lastig verhaal worden. Hoe kan je als opdrachtgever zeker weten of de freelancer inderdaad meerdere opdrachtgevers heeft en voldoende? Dat wordt pas meestal ook duidelijk gedurende de loop van een boekjaar lijkt me?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Probleem wat ik heb met de nieuwe regels is tweeledig:

 

1. Ik huur voor klanten vaak mensen in die ik weer verhuur aan klanten van mij waar ik zelf ook opdrachten voor doe. Deze mensen konden mij een VAR verklaring laten zien dus geen probleem.

Nu moet ik zelf controleren of ze de waarheid spreken en zelfstandige genoeg zijn. Indien achteraf blijkt dat ze niet als zelfstandige door de belasting worden gezien moet ik dus premies gaan betalen terwijl ik slechts een heel kleine fee aan het doorhuren verdien. Eigenlijk een onmogelijk groot ondernemings-risico dus voor mij. Deze mensen zijn zeker niet van plan om bij mij of bij mijn klant in dienst te treden want dan gaan ze er te veel inkomen op achteruit en men wil graag zelfstandige zijn, zijn dit vaak ook al jaren en hebben zelf pensioen opgebouwd e.d.

 

2. Als ik mezelf verhuur aan klanten weet ik nog niet hoeveel klanten ik dat jaar zal hebben en of dat dan voldoet aan de eisen van de belasting dienst. Ik ben al 15 jaar zelfstandig maar nu wordt feitelijk je zelfstandigheid elk jaar opnieuw beoordeeld. Als je een wat minder jaar hebt en maar 1 of 2 grote verschillende opdrachten heb gehad lopen mijn opdrachtgevers het risico alsnog premies voor mij te moeten betalen.

 

Ik ben benieuwd hoe ondernemers en zelfstandigen hier op het board mee denken om te gaan, ik zie wellicht beren die er niet zijn maar gezien ik weet dat de belastingdienst soms erg strikt kan zijn wil ik het wel zeker weten hoe het zit. Desnoods ga ik in dienst van mijn eigen BV en ga ik wel premies betalen, ben ik van het hele gezeur af :)

 

Link naar reactie
  • 0

Probleem wat ik heb met de nieuwe regels is tweeledig:

 

1. Ik huur voor klanten vaak mensen in die ik weer verhuur aan klanten van mij waar ik zelf ook opdrachten voor doe. Deze mensen konden mij een VAR verklaring laten zien dus geen probleem.

Nu moet ik zelf controleren of ze de waarheid spreken en zelfstandige genoeg zijn. Indien achteraf blijkt dat ze niet als zelfstandige door de belasting worden gezien moet ik dus premies gaan betalen terwijl ik slechts een heel kleine fee aan het doorhuren verdien. Eigenlijk een onmogelijk groot ondernemings-risico dus voor mij. Deze mensen zijn zeker niet van plan om bij mij of bij mijn klant in dienst te treden want dan gaan ze er te veel inkomen op achteruit en men wil graag zelfstandige zijn, zijn dit vaak ook al jaren en hebben zelf pensioen opgebouwd e.d.

 

 

Kun je dit niet voorkomen met een contract, zodat je deze kosten alsnog kan verhalen op de ondernemer?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.