• 0

Clicks met Bricks

Hallo Allen,

 

Door de maanden heen ben ik al regelmatig een voyeur geweest op het forum, maar nu werd het tijd om zelf eens met de billen bloot te gaan.

 

Ik werk parttime bij een baas in de online marketing wereld en werk 2 dagen per week voor mezelf. Recentelijk ben ik begonnen met een dropshipping webshop in een zeer kleine niche die niet interessant is om verder uit te breiden. Het is op basis van een dropshipping-model dus geen probleem dat de markt niet al te groot is!

 

De tweede webshop is technisch gezien al bijna klaar. Dit is een veel groter en breder concept waarbij ik ook voorraad wil gaan houden en zelfs op korte termijn een afhaalpunt wil gaan starten. Dit heeft drie redenen:

- Een afhaalpunt is handig voor sommige klanten.

- Een afhaalpunt wekt vertrouwen voor klanten.

- Sommige leveranciers leveren alleen aan winkels... (mag je een afhaalpunt een winkel noemen?)

 

Mijn webshop gaat merk-producten verkopen voor een normale prijs. Het is niet de intentie om prijsvechter te worden. Omdat ik nog beginnend ben met deze webshop zal mijn assortiment nog niet heel erg breed en diep zijn (dit is wel de bedoeling voor in de toekomst). Dit houdt in dat ik met enkele merken (4 a 5) ga beginnen en met slechts een selectie van hun producten.

 

Welnu de vragen :)

 

1) Ik wil een afhaalpunt gaan starten. Er zijn genoeg mooie ruimtes te huur in mijn omgeving tussen de €250 en €500 per maand. Dit zijn voornamelijks bedrijfsruimten. Ik zal hier 2 dagen per week zitten. Mag je een bedrijfsruimte gebruiken als afhaalpunt? Ik heb gelezen dat een kantoorruimte geschikter is als je er zelf de hele dag moet zitten, maar 1 a 2 dagen per week in een bedrijfsruimte zitten moet toch geen probleem zijn?

Aangezien het om een bedrijfsruimte gaat kan een afhaalpunt toch nooit in strijd zijn met het bestemmingsplan?

 

2) Aan welke verzekeringen moet ik denken bij een bedrijfsruimte? Inboedel/opstal ?

Ik heb al een bedrijfsrisicoverzekering.

 

Wat betreft de aankleding zat ik te denken aan de volgende punten:

- Afhaaldesk + bureau

- Afscheidingspanelen

- Stellages voor opslag

- Internet- + telefoonaansluiting

 

In het begin zal ik nog geen PIN-betalingen accepteren, wegens de kosten van zo'n verbinding.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Allen,

 

Door de maanden heen ben ik al regelmatig een voyeur geweest op het forum, maar nu werd het tijd om zelf eens met de billen bloot te gaan.

 

;D ;D ;D

 

Welkom!

 

...

1) Ik wil een afhaalpunt gaan starten. Er zijn genoeg mooie ruimtes te huur in mijn omgeving tussen de €250 en €500 per maand. Dit zijn voornamelijks bedrijfsruimten. Ik zal hier 2 dagen per week zitten. Mag je een bedrijfsruimte gebruiken als afhaalpunt? Ik heb gelezen dat een kantoorruimte geschikter is als je er zelf de hele dag moet zitten, maar 1 a 2 dagen per week in een bedrijfsruimte zitten moet toch geen probleem zijn?

Aangezien het om een bedrijfsruimte gaat kan een afhaalpunt toch nooit in strijd zijn met het bestemmingsplan?

...

 

 

Het lijkt me geen probleem. Bel even de gemeente, die kan dat zo zeggen lijkt mij.

 

2) Aan welke verzekeringen moet ik denken bij een bedrijfsruimte? Inboedel/opstal ?

Ik heb al een bedrijfsrisicoverzekering.

 

Inbraak / diefstal? Zijn het dure producten (diefstalgevoeliger)? Groot of klein? Risico op overval?

 

Een ander puntje: kunnen je klanten de hele dag door binnenvallen, of laat je afhalen op afspraak? In het eerste geval: wat als er 10 tegelijk komen? Is de wachttijd dan niet te lang?

 

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Als je pin aanbied ben je voor een gemeente als snel een winkel, als klanten zomaar binnen mogen komen al helemaal.

Zijn bestellingen alleen op afspraak op te halen en zit de deur verder op slot kan je het doen in een bedrijfspand, anders heb je al snel een winkelpand nodig.

In veel plaatsen zijn winkelpanden te vinden voor de m2 prijs van een bedrijfspand. Ze zitten dan voor winkels op slechte locaties maar dat maakt voor jou niet uit.

 

Het beste kan je bij de gemeente waar je je wil vestigen wat de reglementen zijn ten aanzien van detailhandel. er zijn gemeentes waar je detailhandel vanuit huis mag voeren. Bij de meesten moet daar echter de juiste bestemming op het pand zitten en kan dat niet zomaar vanuit elk bedrijfspand.

 

Wij hebben, toen wij onze opslag nog in onze garage hadden, een keer bezoek gehad van de gemeente. Dat naar aanleiding van een klacht van één overbuur. Mensen konden bij ons alleen op afspraak langskomen, we hadden geen showroom, geen kassa en geen pin. Alleen de garage die was "omgebouwd" tot magazijn. Ik heb die ambtenaar eerlijk verteld dat er bij ons wel cash werd betaald omdat we als webshop verplicht waren die mogelijkheid te bieden. We hebben er daarna niets meer van gehoord. Inmiddels hebben we een klein winkelpand betrokken en een aparte magazijnruimte gehuurd. Het winkelpand is per m2 goedkoper maar wel erg klein.

 

Een collega (andere gemeente) had een showroom in de serre van zijn woning gemaakt. Door middel van een touwtje uit de brievenbus konden mensen vrijelijk het pand inlopen. Hij had een toonbank met daarop een kassa en pinapparaat. De gemeente heeft hem één maand gegeven de winkel te verhuizen of op te doeken.

 

Nogmaals, gewoon de gemeente bellen over het bestemmingsplan en wat daarbinnen is toegestaan op het door jouw beoogde pand.

 

Een opstalverzekering is overigens wel het minimale wat je nodig hebt. Als je veel met contant geld te maken krijgt is het beter daar ook een verzekering voor af te sluiten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben erg nieuwsgiering om wat voor producten het gaat.

 

Reden hiervoor is dat je een bepaalde schaalgrote en bereik moet hebben om op een rendabele manier afhaalpunten te hebben. Aanvullend is een groot vraagteken of je het jezelf kan permitteren om reguliere prijspunten te hanteren (waarom zou ik bij jou kopen en niet bij de bekende en bewezen betrouwbare Wehkamps en Bol.coms in deze wereld).

 

Aanvullend: Ben ik als consument bereidt een stuk te reizen om het af te halen (met 1 punt per provincie heb je toch al een aanzienlijke overhead qua kosten en moeten veel klanten nog steeds ver reizen).

 

Wellicht een alternatief om bestaande winkels te kiezen en aan de winkelier een deel van de marge af te staan. In een later stadium zou je dit kunnen vervangen door afhaalpunten als de calculatie klopt.

 

Bedenk wel dat je met afhaalpunten feitelijke dezelfde overhead hebt als een grote retailer (met een hoofdkantoor, producten vanuit hoofdkantoor decentraal naar vestigingen aanleveren etc.). Het nadeel wat je hebt t.o.v. een retailer is dat deze op de afhaallocatie een echte winkel heeft waar voorraad aanwezig is en producten gekocht kunnen worden.

Sourcing, marketing and premium partner in CE products

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen Rick,

 

Welkom!

 

... en zelfs op korte termijn een afhaalpunt wil gaan starten. Dit heeft drie redenen:

- Een afhaalpunt is handig voor sommige klanten.

- Een afhaalpunt wekt vertrouwen voor klanten.

- Sommige leveranciers leveren alleen aan winkels...

 

... Mijn webshop gaat merk-producten verkopen voor een normale prijs.

 

... Wat betreft de aankleding zat ik te denken aan de volgende punten:

- Afhaaldesk + bureau

- Afscheidingspanelen

- Stellages voor opslag

- Internet- + telefoonaansluiting

 

In het begin zal ik nog geen PIN-betalingen accepteren, wegens de kosten van zo'n verbinding.

 

Heb je het over een afhaalpunt of eerder een winkel met showroom? Van een afhaalpunt zou ik verwachten dat ik als koper allang betaald heb als ik het product kom ophalen. Als ik ter plaatse nog kan betalen, heb ik dus nog de optie om van de koop af te zien en is er voor mijn gevoel geen sprake van een afhaalpunt. Een afhaalpunt zie ik veel meer als een alternatief voor een verzending per post en reduceert enerzijds de kosten, anderzijds het risico dat het product verloren gaat in de verzending.

 

Ik merk in mijn omgeving dat een combinatie van webshop met showroom goed werkt, afhankelijk van het product. Als de prijs relatief hoog is, biedt een offline mogelijkheid om het product te gaan bekijken (of 'uit te proberen') mij de kans om mijn onzekerheid of twijfel (over product en leverancier) te verminderen, waardoor ik wellicht eerder tot koop overga.

 

Je gaat merkproducten verkopen voor een normale prijs. Als koper verwacht ik dan misschien wel wat meer aankleding dan een afhaaldesk + bureau, afscheidingspanelen, stellages voor opslag en een Internet- + telefoonaansluiting? Bij merkproducten gaat het immers vaak om de totale beleving. Als ik het product in een kale omgeving moet ophalen, geeft dat misschien toch een krasje op mijn merkbeleving?

 

Voor wat de opmerkingen van Firebird1 t.a.v. het feit dat je maar 1 afhaalpunt hebt: dit hangt weer samen met je keuze. Is het een afhaalpunt, dan is het misschien handig om dit geografisch gezien te centreren midden in je markt (aan de andere kant, als je soms ziet hoe ver mensen bereid zijn om te rijden om een product dat ze via Marktplaats gekocht hebben op te halen....dan is dit misschien ook maar van relatief belang). Is het een showroom, weet je dan gesterkt door bijv. het feit dat het in België heel gebruikelijk is om naar Brussel te moeten rijden als je een proefrit wil maken in een auto. De lokale showroomhouder stuurt je door naar de importeur en biedt deze service niet.

 

Ik hoop dat je wat aan mijn feedback hebt. Succes met het nemen van alle beslissingen.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Bedankt voor de antwoorden, die zijn zeer welkom :)

 

Ik zal per reactie reageren, maar één algemene opmerking over het afhaalpunt. Helaas hebben leveranciers in Nederland ondanks de recessie nog teveel (niet legale) macht. Zo kunnen ze eisen dat je een adviesprijs moet handhaven of dat je een fysieke winkel hebt. Dit laatste blijkt regelmatig het geval te zijn. Dat is de belangrijkste reden voor een afhaalpunt.

 

Fred Wiersma: Inbraak/Diefstal, dat zou nog een optie kunnen zijn. Denk alleen niet dat ik daar een hele grote voorraad zal gaan houden, maar mocht het uitgroeien, dan is dat zeker iets wat onthouden moet worden. Ik zet het op het lijstje.

 

Afhalen zal op afspraak zijn, waardoor er inderdaad wel enige vorm van controle is met betrekking tot drukte.

 

Astron: Een "slechte" locatie maakt mij inderdaad niet uit. Als er maar wel 'redelijke' parkeergelegenheid is. Ik had jouw verhaal al gelezen over een klacht van de overbuur. Aangezien ik tegen een bedrijventerrein aan woon, zal dat niet zo'n groot probleem zijn.

 

Firebird1: Ik zal je nieuwgierig laten! Uit concurrentie-oogpunt (zeker in deze fase) ga ik dat (nog) niet verhullen.

Er zijn m.i. drie redenen waarom mensen op internet kopen:

- OF ze moeten er een prijsvoordeel mee kunnen behalen (dit is overigens dé belangrijkste reden).

- OF ze moeten dezelfde prijs kunnen krijgen, maar het is online makkelijker (Nederland kent vaste boekenprijzen, maar toch veel mensen die online bestellen).

- OF je moet iets (relatief) exclusiefs aanbieden dat niet zomaar te vinden is.

 

Ik speel in op de laatste reden. Het is niet zo exclusief dat er maar 1 verkoop per maand plaats vindt, maar toch vindt je deze product(lijn)en niet veel offline op deze manier.

 

Over een samenwerking met een bestaande winkel heb ik inderdaad ook al gedacht. Dat blijft nog een interessante optie om open te houden.

 

Daphne B. Een goede vraag of het slechts om afhaalpunt moet gaan of ook een (gedeeltelijke) showroom. Dit is iets waar ik nog niet helemaal over uit ben! Goed punt wat betreft een afhaalpunt, je hebt gelijk. Losse producten zullen tussen de €75 en €250 zitten kwa prijs, echter zijn de producten zeer geschikt om als "setjes" gekocht te worden.

 

Een nadeel aan een showroom is dat je weer meer ruimte nodig hebt (en spullen) om alles te presenteren. Vooral aangezien ik maar 2 dagen per week ermee aan de slag kan, wil ik de kosten niet te snel te hoog op laten lopen.

Link naar reactie
  • 0

 

- Een afhaalpunt is handig voor sommige klanten.

- Een afhaalpunt wekt vertrouwen voor klanten.

- Sommige leveranciers leveren alleen aan winkels... (mag je een afhaalpunt een winkel noemen?)

 

Voor veel klanten is een postpakket ook erg handig.

 

Een degelijke website met een fysiek adres is ook betroubaar hoor. Mensen zijn inmiddels wel gewend aan een webshop.

 

Is een webshop geen winkel dan?

 

Als je persé een afhaalpunt wil, waarom dan niet ambulant. Dan ben je veel flexibeler.

Een goede tekst genereert omzet.

 

K-PR Schrijfatelier

www.k-pr.nl

Link naar reactie
  • 0

 

- Een afhaalpunt is handig voor sommige klanten.

- Een afhaalpunt wekt vertrouwen voor klanten.

- Sommige leveranciers leveren alleen aan winkels... (mag je een afhaalpunt een winkel noemen?)

 

Voor veel klanten is een postpakket ook erg handig.

 

Een degelijke website met een fysiek adres is ook betroubaar hoor. Mensen zijn inmiddels wel gewend aan een webshop.

 

Is een webshop geen winkel dan?

 

Als je persé een afhaalpunt wil, waarom dan niet ambulant. Dan ben je veel flexibeler.

 

Klopt helemaal! En de meeste klanten zullen ook via de post hun pakket krijgen.

 

Mensen zijn inderdaad steeds meer gewend aan een website. Mijn ervaring is echter dat een fysieke winkel toch voor een extra vertrouwd gevoel zorgt. Al is het maar dat mensen dan makkelijker online bestellen, omdat ze bij problemen naar de winkel kunnen komen.

 

Wat de vorm van de winkel/afhaalpunt gaat worden is nog even een puntje waar goed over nagedacht moet worden :)

Link naar reactie
  • 0

Beste Rick - KS,

 

heb je al eens een shop-in-shop principe overwogen? Je huurt een aantal vierkante meters, etalage, vitrine of wand van een winkelier. Deze winkelier kan jouw klanten vijf of zes dagen per week ontvangen en als specialist kun jij twee dagen meedraaien.

 

Een afhaalpunt voor twee dagen in de week werkt alleen als je een product verkoopt waarvoor klanten moeite willen doen en van die beperkte openingsuren wekt ook niet direct vertrouwen en gemak.

 

Met vriendelijke groet,

 

Highio

 

P.S. kent iemand Nederlandse begrippen (niet-letterlijke vertalingen) voor Bricks-and-clicks of Clicks-and-Mortar?

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Heren, alvast bedankt en Rick - KS: sorry voor het verstoren van je draad, maar zo krijg je dit weekend misschien nog wel veel aandacht voor jouw probleem en meer nieuwe reacties!

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 272 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.