• 0

mag ik relaties benaderen van oud werkgever?

Ik heb behoorlijk gezocht, maar kan geen antwoord vinden op mijn situatie.

 

Zoals zovelen ben ik ook voor mijzelf begonnen. Ik heb geen concurrentie- en/of relatiebeding meer met mijn oud werkgever. Ik opereer echter wel in dezelfde markt. Ik wil flink gaan zaaien d.m.v. telefoneren en mailingen (digitaal + papier) en daarbij kan het dus gebeuren dat deze ook terecht komen bij klanten van mijn vorige werkgever. Stel ik verstuur 1000 brieven en daarvan komen er 200 bij oude klanten terecht. Is er dan sprake van stelselmatig benaderen van deze klanten, wat volgens mij strafbaar is?

Graag advies ???

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

hoi segafredo

 

Zoek even op de term `goed werknemerschap` rechtsboven op HL. Er staan al 2 topics tussen waarin hier juridisch over geschreven is.

 

groet

Joost

 

Heb e.e.a. gelezen, maar het is toch vreemd dat als ik een mailing verstuur (gekocht van KvK) en daar zitten relaties tussen van mijn oud werkgever dat ik die moet verwijderen....? Ik las ook dat ik ze wel kan benaderen met een onderzoek?

Link naar reactie
  • 0

Als je nou 10000 brieven gaat sturen (er vanuit gaande dat je oude werkgever een grote is) dan is de kans wel heel erg groot. Dan moet je al bijna zijn klantenbestand hebben om relaties te kunnen leggen?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het van goed werknemerschap zou getuigen indien je zelf de klanten van wie je weet dat het klanten van de oud-werkgever zijn eruit filtert.

 

Hahahaha, dat zou lekker zijn. Ik zie mijzelf nog geen lijst van een paar duizend adressen doorlopen. Los van ethiek en goed werknemerschap wil ik graag weten wat de (wettelijke en juridische) mogelijkheden en onmogelijkheden zijn... ;)

Link naar reactie
  • 0

 

Hahahaha, dat zou lekker zijn. Ik zie mijzelf nog geen lijst van een paar duizend adressen doorlopen. Los van ethiek en goed werknemerschap wil ik graag weten wat de (wettelijke en juridische) mogelijkheden en onmogelijkheden zijn... ;)

 

Het mij voor alsof je geen risico wilt lopen, maar ook geen moeite wilt doen of het risico te beperken, of zie ik dit verkeerd ???

 

Wettelijk. Kijk in artikel 6:162 BW, onrechtmatige daad. Jouw voormalige werkgever kan je op deze grond aanspreken. Of hij dat zal doen, dat blijft de vraag. Het risico dat hij dit doet zit er altijd in. Dan is het natuurlijk altijd nog de vraag of hij gelijk heeft en krijgt? Ik denk dat alleen de werkgever deze vraag kan beantwoorden en niemand op dit forum jouw werkgever beter kent dan jij zelf. Succes met de afweging.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • -1

Hahahaha, dat zou lekker zijn. Ik zie mijzelf nog geen lijst van een paar duizend adressen doorlopen. Los van ethiek en goed werknemerschap wil ik graag weten wat de (wettelijke en juridische) mogelijkheden en onmogelijkheden zijn... ;)

 

Hoeveel (grote) klanten had je werkgever dan? Stuk voor stuk duizend adressen doorlopen hoeft niet, maar schijf ff op wie de grootste klanten waren bij je werkgever, je weet er vast wel een paar te herrinneren. Doe dan ff ctrl+f in de adressenlijst en haal de grote vaste klanten van je werkgever eruit. Kleine klantjes die jou persoonlijk niet kennen zullen niet zo snel de link leggen tussen jou en je voormalig werkgever en dus ook niet bij je voormalig werkgever aan de bel trekken over jouw mailing.

Niet Ditzo, maar Datzo!

Link naar reactie
  • 0

Lijkt mij ook dat redelijkheid hierin een grote rol speelt.

 

Stel je hebt een half jaar als uitzendkracht bij de oud werkgever als assistent gewerkt dan is het een ander verhaal dan dat je 15 jaar voor hem gewerkt hebt in een "gevoelige" funktie.

 

Ander punt is natuurlijk dat er een houdbaarheids datum op het niet benaderen van klanten van de oud-werkgever zit. Wat is redelijk ? 1jaar, 5 jaar ?

 

Het ligt ook aan de sector waarin je onderneemt natuurlijk. Als dit een gebied is voor een grote groep potentiele klanten, is het netjes niet achter de klanten van de oud werkgever te gaan, maar te wachten tot ze naar jou komen. Is de doelgroep heel klein en is het waarscheinlijk dat een groot deel van jouw potentiele klanten ook bekend zijn met de oud werkgever dan is het zaak kritischer om te gaan met jouw verantwoording naar de oud-werkgever.

 

Meestal staat er wel een soort clausule in de arbeids overeenkomst, heb je hiernaar al gezocht?

Link naar reactie
  • 0

Er zal toch ook wel een kleine houdbaarheidsdatum aan dat goed werknemersschap zitten?

 

Kan me moeilijk voorstellen dat na 2,5 jaar eindigen dienstverband een "neutrale" (geent op eigen product) mailing uitsturen naar een gekocht bestand een probleem is. Met neutraal bedoel ik dan dat je uitgaat van eigen sterktes en geen briefje stuurt als: "Tot 2,5 jaar geleden werkte ik bij Henkie, maar de producten van Henkie zijn zwaar kl*te. Dus ben ik voor mezelf begonnen en lever nu beter en goedkoper".

 

We leven immers nog steeds in een gedeeltelijk kapitalistische maatschappij waarin concurrentie geen vies woord is, toch?

 

Gr

Mark

Link naar reactie
  • 0

Laat ik iets specifieker worden.

- Mijn werkgebied is landelijk. Potentiele klanten zitten dus overla door het land.

- Ze hebben het mij flink lastig gemaakt toen ik wegging. Dit omdat ik veel kennis van deze markt en producten heb.

- Uiteindelijk zijn we eruit gekomen, maar niet op vriendelijke basis (advocaten). Ze weten ook wat ik nu doe dus zullen mij goed in de gaten houden en proberen te "pakken" als ze daar een reden voor hebben.

- Ik ben nu een jaar weg en heb geen concurrentie en of relatiebeding meer.

- Het is helemaal niet mijn bedoeling om bij die relaties van mijn oude werkgever (waren toen ik in loondienst was geen klant of relatie van mij) aan te geven dat het beter en goedkoper kan en om mijn oude werkgever zwart te maken, dat vind ik zwak. Echter uit commercieel oogpunt weet ik ook dat daar wel grote kansen voor mij liggen om leuke successen te boeken.

- Is het dan niet mogelijk om een mooie mailing te maken die wat over mijn bedrijf verteld en vanuit onze kracht redeneert?

- In deze mailing komt dus niets te staan over de oude situatie

- Met geen van deze bedrijven heb ik ooit persoonlijk contact gehad. Ze kennen mij ook niet dus wordt er ook geen verband gelegd met mijn vorige werkgever.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

- Met geen van deze bedrijven heb ik ooit persoonlijk contact gehad. Ze kennen mij ook niet dus wordt er ook geen verband gelegd met mijn vorige werkgever.

Je beoogt dus wel degelijk specifiek de klanten van de je oud-werkgever te benaderen. Aan de andere kant is het - precies zoals Mark hiervoor al aangeeft - zo dat tijd een rol speelt. Een jaar naar dato geef ik de werkgever weinig kans als het gaat om een klant waar je nooit contact mee hebt gehad.

 

Anders wordt het natuurlijk als je alleen klanten van de werkgever benadert, maar dat ben je niet van plan.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 155 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.