Architect, pardon?

Aanbevolen berichten

Uit Computable:

 



Titel architect taboe in ict

 

De Stichting Bureau Architectenregister (SBA) wil een forse dwangsom opleggen wanneer in de ict-wereld de titel ‘architect’ onrechtmatig gebruikt wordt en daarmee verwarring schept.

 

 

Gaat het Nederlands Verbond van Bouwondernemingen nu ook actie ondernemen tegen sitebouwers?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Hmmz.. Dus als internet ontwikkelaar krijg ik straks ook ruzie met de locale foto-boer?

 

De term 'architect' vind ik trouwens wel wat poenig aandoen voor een sitebouwer... maar ik heb het idee dat het begrip uit het Engels geleend is, en dat het dus oorspronkelijk niet per se met gebouwen of interieurs van doen heeft.

 

Engels

ar·chi·tect (n.)

1. One who designs and supervises the construction of buildings or other large structures.

2. One that plans or devises: a country considered to be the chief architect of war in the Middle East.

 

Nederlands

ar·chi·tect (de ~ (m.), ~en)

1 iem. die de plannen voor gebouwen ontwerpt en op de uitvoering daarvan toezicht houdt => bouwmeester

 

Blijft het natuurlijk de vraag in hoeverre het een en ander voor verwarring kan zorgen. Een 'netwerk architect' bouwt vast geen schuurtje, en een 'binnenhuis architect' vast geen websites....

Link naar reactie

Netwerkarchitect komt niet in het rijtje van beschermde beroepen voor, architect weer wel, net zoals binnenhuisarchitect.

 

M.a.w. een binnenhuisarchitect mag volgens mij zichzelf geen architect noemen.

 

rijtje ruimtelijke ordening

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
Bepaalde beroepsaanduidingen zijn wettelijk beschermd. Niet iedereen mag zich 'dokter' noemen.

 

drs J.F.A. van den Nieuwenhuyzen (Joep)



Bedrijvendokter

 

Lijkt me niet beschermd.

 

Makelaar en Fysiotherapeut zijn wel beschermde beroepsgroepen. Zie Nederlandse Vereniging van Makelaars en Het genootschap voor de Fysiotherapie. Beide beroepen zijn ook wettelijk beschermd.

 

Als iemand zich tooit met de titel "architect", zonder aan de beroepsvereisten te voldoen, handeld die in strijd met de wet. Maar het lijkt me dat iemand die zich informatiearchitect noemt, weinig risico op vervolging loopt.

 

Ik denk dat ik me voortaan maar "bedrijvenarchitect" ga noemen of zo. Gewoon om te zieken.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Hmm, ik ben een keer makelaar geweest in een grijs verleden, maar door gebrek aan diploma stond er "vastgoedadviseur" op mijn kaartje. Ik mocht me niet tooien met de tern "makelaar", totdat ik het examen met goed gevolg had afgelegd.

 

Dus Hans, één van ons tweeën moet terug naar school ;D

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Helaas Nils, jij moet terug naar school. :P ;D

 

Je makelaarsverleden dateert al van voor 1 maart 2001 tijd terug, want sindsdien is de titel makelaar niet meer beschermd.

Ik citeer:

 

Een uitleg vooraf: Na de afschaffing van de beëdiging van makelaars in onroerende zaken dacht een ieder dat de naam makelaar (voorheen een beschermde titel) door iedereen gebruikt mag worden.

 

Deze gedachte is op zich juist maar om misverstanden in de markt te voorkomen is een nieuwe beschermde titel in het leven geroepen:

REGISTERMAKELAARS

 

De titel registermakelaar mag slechts door diegenen gebruikt worden die in het bezit zijn van een makelaarsdiploma en tevens een vakbekwaamheidproef met goed gevolg hebben afgelegd. In feite blijft de situatie dus hetzelfde als dat het voorheen was.

 

Iedereen mag zich nu dus ‘makelaar’ noemen, ongeacht opleiding, kennis en ervaring. Heeft u echter met een ‘Registermakelaar’ te maken, dan weet u dat u te maken heeft met een vakman / vrouw die voor z’n / haar vak opgeleid en gediplomeerd is en hierna op de praktijkkennis is getest.

 

Bron: http://www.makelaardij-majoor.nl/paginas/main.htm

 

Andere bronnen, die mijn "gelijk" onderschrijven:

http://www.woonpleinlimburg.nl/verkopen/makelaar.htm

http://www.dehaanmakelaardij.nl/main.html

http://ez.nl/home.asp?page=/Speeches/Speeches2001/2001052.htm

 

Ik heb de wetboeken er niet voor uit de kast gehaald, dus helemaal 100% zeker weet ik het natuurlijk niet.

 

 

Link naar reactie

Vroeger had je gildes. Toen mocht je alleen schoenmaker worden na een lange leerschool en met instemming van je vakgenoten. Achter het mom van 'benodigde deskundigheid' schuilden/schuilen echter vaak kartelconstructies. De schoenmakers, alias makelaars, alias architecten, alias zelfs ontwerpers willen hun markt beschermen tegen ongekwalificeerde concurrenten. Het wordt dus leuk wanneer een IT-architect de SBA eens voor de rechter daagt, of andersom.

 

Overigens zie je nu overal 'register' opduiken als kwalificatie. Je kan registermarketeer worden door opleiding en ervaring, maar je moet wel door de zittende register-cllega's uitgenodigd worden.

 

Old Boys will be Old Boys 8)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Je makelaarsverleden dateert al van voor 1 maart 2001 tijd terug, want sindsdien is de titel makelaar niet meer beschermd.

 

Ja duhuh. Als ze tussendoor de regeltjes veranderen ben ik de klos. OK, weer wat geleerd. :o

 

Overigens was die titel toen die nog beschermd was nu niet bepaald een garantie voor de betrouwbaarheid van de vakbroeders ;D

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Ik zie er toch wel wat in.

 

Zelf ben ik van orgine Industrial Designer. Tegewoordig is iedereen designer, tot aan piping designer (wat is dat, loodgieter of zo?) toe. De verloedering van een prachtige titel moet een halt worden toe geroepen.

 

Cheers, Ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.