• 0

Vaste werknemer of niet?

De volgende situatie:

 

Ik ga een eenmanszaak opzetten, en ik doe de meeste werkzaamheden ook zelf, maar af en toe zal iemand anders meehelpen.

In eerste instantie zal het bedrijfje heel kleinschalig zijn (eigen ontwerp/productie/verkoop), hoe ver het gaat groeien zien we nog wel.

 

Mijn eigen inzet kan ik of als loon of als winst ontvangen, hoe kan ik die ander het best "belonen': Vaste loondienst (met welke gevolgen voor zo'n kleine onderneming?) of is het makkelijker haar als freelancer te laten werken (maar volgens mij moet je dan minimaal 3 werkgevers hebben, en dan moet zij ook nog een complete administratie gaan bijhouden) of de hulp als vrijwillig zien, en het op een andere manier goedmaken (maar mag dit zomaar, aangezien het dan in feite weer zwart betalen is?).

 

Komt er op neer: Is het veel extra werk/kosten voor een klein bedrijfje om een werknemer in vaste dienst te nemen voor enkele uurtjes per week?

www.castorinterieur.nl - Meubels op maat

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Langer geleden in het forum kwam ik nog wel een artikel tegen dat het bij zeer veel jonge bedrijven gebruikelijk is dat familieleden meewerken. Maar gaat de fiscus hier niet moeilijk over doen?

 

En als ik nu even een moment van topdrukte heb, en ik zou wat vrienden bereid vinden te helpen, is dat een probleem?

 

Waarschijnlijk alleen ingeval van een bedrijfsongeval, en heeft die persoon dan pech (niet verzekerd) of heb ik dan pech (aansprakelijk). Je kunt moeilijk beweren dat je als ondernemer niet wist dat die persoon niet in loondienst (en verzekerd) was.

 

Mag je zonder problemen familieleden of partner laten meehelpen?

 

www.castorinterieur.nl - Meubels op maat

Link naar reactie
  • 0

nul uren contracten mogen niet meer, maar een payroll service is een uitstekende oplossing: die roosteren iemand gewoon niet in als je hem niet nodig hebt en als je van iemand af wil zeg je dat tegen het uitzendbureau. die bieden hem vervolgens een of ander rotbaantje aan wat hij weigert en na drie weigeringen mogen ze hem lozen :)

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Hoe dat precies zit met meewerkende vrienden, kennissen en familie weet ik niet precies. Maar ... expert is on his way.

 

Daarnaast zit ik spontaan te denken. Is het inschakelen van stagaires geen idee?

Mocht je op zoek zijn naar een stagiair(e)? In het online stagecentrum van Zibb kun je kiezen uit honderden mbo'ers, hbo'ers en universitair geschoolden. Ook kun je zelf een oproep plaatsen.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Om je eigen aansprakelijkheid het beste in te dekken, lijkt het mij het verstandigste om inderdaad met een 0-uren contract te gaan werken. De administratie van dat salaris kan je dan inderdaad uitbesteden. Dit kan via, zoals anderen aangeven, een payroll service, maar ook veel accountantskantoren hebben een afdeling voor dat soort zaken. Het voordeel van het bij een accountantskantoor onderbrengen is dat het straks geld kan schelen met het opstellen van je jaarrekening.

 

Als je zo'n contract niet ziet zitten lijkt het me verstandig dat je met een uitzendbureau gaat praten.

 

Mocht je nog meer vragen hebben dan hoor ik het graag.

 

Gr Iceman

Link naar reactie
  • 0

Alvast bedankt voor jullie reacties.

 

Misschien is kwam het niet helemaal duidelijk naar voren maar het zit zo:

 

In principe run ik de zaak grotendeels zelf, maar mijn vriendin zal af en toe misschien wat meewerken.

 

Ik ben dus niet op zoek naar personeel, maar naar de beste methode om haar uren te verwerken/uit te betalen.

 

Het lijkt me een kostbare aangelegenheid te worden om hiervoor een payroll service o.i.d. in te schakelen, of niet?

 

Ik verwacht er zelf enkele uren per dag mee bezig te zijn, en zij helpt misschien hooguit een uurtje per dag.

www.castorinterieur.nl - Meubels op maat

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ehmmmm ... in natura ... je vriendin een avond uit nemen (alhoewel dat ook erg kostbaar kan zijn natuurlijk), maar dan kun je het wellicht boeken onder het kopje "presentatiekosten"?

 

Oepssssss miskien ben ik wel enorm fout bezig met dit advies. Ik beroep me in deze dan ook even op "mijn slechte kennis in alles wat met geld te maken heeft" ;)

 

Maar even serieus: als je met je vriendin een geregistreerd partnerschap hebt, heb je wellicht iets aan deze informatie >>>

 

<>

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Iemand als vrijwilliger aannemen is een optie, maar let op dat je maximaal €20 per week en €700 per jaar onbelast mag vergoeden. Daarboven wordt de vergoeding gezien als loon en moet je daar dus ook loonbelasting over betalen. Dit zijn de bedragen van 2002, ik geloof dat het nog niet veranderd is. Vraag het voor de zekerheid even na bij de belastingdienst als je deze optie overweegt.

Link naar reactie
  • 0

Nu beginnen de ideeën een beetje te komen...

 

Als je een vrijwilliger een 'vergoeding' geeft voor zijn of haar diensten, moet je deze persoon dan ook nog verzekeren o.i.d., of is de vergoeding (eventueel met belasting boven de grens) de enige bijkomende kostenpost?

www.castorinterieur.nl - Meubels op maat

Link naar reactie
  • 0

Zolang het een onbelaste vergoeding is betaal je dus ook geen premies voor WW, WAO, ZFW en pensioen. Als je de medewerker dus ook voor bijvoorbeeld bedrijfsongevallen wilt verzekeren moet je hiervoor een aparte verzekering afsluiten. Daar ben ik alleen niet zo'n expert in, dus ik hoop dat hier iemand rondloopt die je daar iets over kan vertellen (hint hint :-))

Link naar reactie
  • 0

Dit kwam ik tegen over vrijwillige meewerken van een partner:

 

Meewerkaftrek is een bepaald bedrag dat u van uw winst kunt aftrekken als uw partner onbetaald meewerkt in uw onderneming. U moet dan wel voldoen aan het urencriterium. Het bedrag hangt af van de hoogte van uw winst en het aantal uren dat uw partner meewerkt.

 

Kun je deze uren dan bij je eigen optellen of niet?

En moet je voor 'partner' geregistreerd staan als partners, of is eventueel een samenlevingsovereenkomst bij de notaris ook goed?

 

en verderop dit:

 

De arbeidsbeloning is voor uw partner inkomen, als die beloning minimaal € 5.000 is. Uw partner betaalt daarover inkomstenbelasting, premie volksverzekeringen en eventueel premie Waz.

 

Dus onder 5000 euro is het geen inkomsten? Da's wel voordelig dan, of lees ik het verkeerd?

www.castorinterieur.nl - Meubels op maat

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 275 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.