• 0

Auto en BTW: Eindelijk een duidelijk overzicht, incl. regels 2011 op pag. 7

Aanbevolen berichten

  • 0

Dat ziet er een stuk schappelijker uit. Dan is de bijtelling van de BPM ( voor bestel na 2005) ook een wassen neus.

Met dergelijke auto,'s zijn de kosten niet vaak meer dan bijtelling.

Moet ik wel de kosten goed uitsplitsen.

Dit was de vraag trouwens ook, maar slecht geformuleerd blijkbaar.

 

Bedankt voor goede uitleg

Link naar reactie
  • 0

Lijkt me logisch, ik zit alleen met de volgende vraag:

 

Met zo'n transporter kom je eigenlijk altijd op 0 met maar 15-20.000km per jaar.

Komt op precies hetzelfde neer als hem privé zetten toch? Alleen privé kan je nog 19cent/km terug voor zakelijke km.

Waarom zou ik hem eigenlijk op de zaak zetten? Wat is het voordeel?

 

Bij nieuwere bestelauto's (na 2005) kan de bpm het voordeel zijn, of vergis ik me?

Link naar reactie
  • 0

 

Komt op precies hetzelfde neer als hem privé zetten toch? Alleen privé kan je nog 19cent/km terug voor zakelijke km.

Waarom zou ik hem eigenlijk op de zaak zetten? Wat is het voordeel?

 

Bij nieuwere bestelauto's (na 2005) kan de bpm het voordeel zijn, of vergis ik me?

 

Dat klopt inderdaad. Dat is her en der op het forum (wellicht eerder in dit draadje) ook al bepleit.

Voor de BPM geldt dat ook, want als je de auto op eigen naam zet, BTW ondernemer bent en de auto minstens 10% zakelijk gebruikt, dan heb je ook recht op teruggave BPM, ook al is de auto privé.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik heb weer veel geleerd, het enige dilemma is dat het ondernemers vermogen met 15000€ achteruit gaat, daar kunnen banken moeilijk over doen als je iets nodig hebt.

Rekesommetjes was wel iets te rooskleurig

Ik ga uit van 8000km zakelijk en 5000 km privé

Afschrijving 3000€

Brandstof. 1200€

Verz. 800€

Mrb. 400€

Onderhoud. 800€

Maakt totaal 6200€

 

Nog steeds de moeite waard uitgaande van bijtellen van 11250,-

 

Nou verhuurde ik de vorige bus aan franchisenemer, dat zal wel niet meer gaan.

Link naar reactie
  • 0

dag Frank

 

Uiteraard staat die informatie allang op HL (we lopen beslist niet achter op hallo! ;)).

Zie bijv. pagina 4 van dit draadje.

 

groet

Joost

Ik rijd 6% zakelijk in een privé-auto (komt overeen met 1500 km). Ik heb een ritten-administratie.

Volgens mij mag ik dan alleen

 

- 19 cent per zakelijk gereden km. ten laste vd winst brengen?

 

Of mag ik ook 75% vd btw van brandstof en onderhoud opvoeren als betaalde voorbelasting?

 

Ik zit te knoeien met de zin "75% van de BTW op je autokosten neem je mee als voorbelasting in je BTW aangifte, tenzij uit de administratie een andere verhouding privé/zakelijk blijkt". Betekent dit dan misschien dat ik 6% vd btw van brandstof en onderhoud kan opvoeren als betaalde voorbelasting?

 

Thanks... :-[

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Frank

 

Als die 6% blijkt uit je administratie, dan klopt het inderdaad dat je maar 6% van de BTW mee mag nemen als voorbelasting.

 

groet

Joost

Hallo Joost,

 

Ja, die 6% blijkt uit de administratie. Ik ga dus:

 

- 19 cent per zakelijk gereden km. ten laste vd winst brengen (IB)

- 6% van de btw over brandstof en onderhoud opvoeren als betaalde voorbelasting (BTW).

 

Mijn dank is groot! :)

 

Link naar reactie
  • 0

Dus wanneer je een goede administratie bijhoudt waaruit blijkt dat je de auto voor 6% zakelijk gebruikt mag je de voorbelasting van onderhouds- en overige gebruikskosten slechts voor 6% aftrekken en wanneer je administratie een puinhoop is waaruit je het gebruik niet kunt afleiden mag je de voorbelasting van deze kosten voor 75% meenemen.

Krommer kan je het niet maken.

Link naar reactie
  • 0

Dus wanneer je een goede administratie bijhoudt waaruit blijkt dat je de auto voor 6% zakelijk gebruikt mag je de voorbelasting van onderhouds- en overige gebruikskosten slechts voor 6% aftrekken en wanneer je administratie een puinhoop is waaruit je het gebruik niet kunt afleiden mag je de voorbelasting van deze kosten voor 75% meenemen.

Krommer kan je het niet maken.

 

Kom op APK, even lezen >;(

 

Niemand geeft aan dat je zomaar een puinhoop kunt maken van je administratie. Dan heb je hele andere problemen. De tekst luidt: "Als het werkelijk privé gebruik valt af te leiden uit de administratie dan..".

 

De administratie omvat ook de agenda en wellicht ook de reparatienota's van de garage (met KM standen) en ook de 19 cent per zakelijke KM die in de IB opgevoerd zijn als autokosten. Met name die laatste kan (zeker bij 6% zakelijk gebruik) aanleiding zijn tot correctie. Type auto, gemiddeld verbruik, brandstofkosten, en aantal zakelijke KM's (via 19 cent per km) zijn immers bekend.

 

Als ik 75% van de voorbelasting claim, dan is bekend wat ik totaal gereden heb. Immers:

75% x BTW kun je terugrekenen tot een totaal aan betaalde brandstof. Mijn auto is bekend en een gemiddeld verbruik dus ook. Nu weet de fiscus wat mijn auto per KM verbruikt en wat ik totaal aan liters getankt heb. Dan weten ze dus ook wat ik aan totaal aantal kilometers gereden heb in een jaar (stel 10.000). Dan pakken ze de IB aangifte erbij en zien ze dat ik maar 600 km maal 19 cent als autokosten heb opgenomen in de IB aangifte.

 

Je moet van goede huize komen om dan aan te kunnen tonen dat het werkelijk aandeel zakelijk toch 75% was (lees = onmogelijk).

 

Argumenten als "ik rij altijd in de tweede versnelling met het gaspedaal volledig ingedrukt" of "mijn banden hebben 0,3 bar aan druk" halen het niet ;)

 

Echter, controle op de toepassing hiervan is zeldzaam.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik zeg niet dat je bewust er een puinhoop van moet maken. Maar in de praktijk (tenminste die ik ken) zijn er weinig ondernemers die exact hun kilometers bijhouden. Iemand die wel keurig de boel bijhoudt wordt daardoor een beetje gestraft.

 

Wat ik probeer te zeggen is dat op deze manier die 75%-regeling eigenlijk een regeling is waar je niets mee kunt. Of laat ik het anders formuleren: ik weet niet wat ik er mee zou moeten!

Voor de IB-aangifte zal je je zakelijk opgevoerde kilometers moeten aantonen. Je totale kilometers voor het gehele jaar zijn bekend aan de hand van de reparatienota's e.d. Dus de verhouding is bekend (zoals je aangaf Joost). Wat moet je dan nog met die 75%.

 

IS HET NIET ZO DAT JE 75% MOET NEMEN VAN DE VOORBELASTING VAN DE GEBRUIKSKOSTEN VAN DE ZAKELIJK GEREDEN KILOMETERS INDIEN JE DE KILOMETERS NIET GOED HEBT BIJGEHOUDEN EN 100% INDIEN JE DIT WEL HEBT GEDAAN OF INDIEN DIT GOED IS AF TE LEIDEN UIT DE ADMINISTRATIE?

 

Volgens mij gaat hier hierom als we spreken over die 75%!

 

Ben weer benieuwd naar je reactie Joost. Bij voorbaat dank.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

IS HET NIET ZO DAT JE 75% MOET NEMEN VAN DE VOORBELASTING VAN DE GEBRUIKSKOSTEN VAN DE ZAKELIJK GEREDEN KILOMETERS INDIEN JE DE KILOMETERS NIET GOED HEBT BIJGEHOUDEN

 

Dit kan toch niet ??? Of zit ik er naast?

 

Hoe kun je 75 % van de zakelijke kilometers nemen wanneer je dat niet (goed) hebt bijgehouden.

 

Link naar reactie
  • 0

Nogmaals: je hoeft de kilometers niet bij te houden. De verhouding KAN blijken uit de administratie. Dat hoeft niet per se. Je kunt er ook voor kiezen om een garagenota niet in de administratie te houden (en dus geen aftrek van BTW op die nota).

 

Of misschien repareert je buurman de auto of doe je niet aan onderhoud.

 

Wat ik zeggen wil, is dat dit de formele regel is. Praktisch wordt er vrijwel niets mee gedaan. Hoewel je in geval van 6% zakelijk gebruik er wel rekening mee dient te houden.

 

En ja, als je kunt aantonen dat het zakelijk gebruik 90% is, dan kun je ook 90% van de voorbelasting in aftrek brengen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
75% x BTW kun je terugrekenen tot een totaal aan betaalde brandstof. Mijn auto is bekend en een gemiddeld verbruik dus ook. Nu weet de fiscus wat mijn auto per KM verbruikt en wat ik totaal aan liters getankt heb. Dan weten ze dus ook wat ik aan totaal aantal kilometers gereden heb in een jaar (stel 10.000). Dan pakken ze de IB aangifte erbij en zien ze dat ik maar 600 km maal 19 cent als autokosten heb opgenomen in de IB aangifte.

Ik snap op zich dat je hem als input voor een totaalplaatje/inschatting opvoert maar in principe qua harde (OB-)bewijslast staat die laatste er los van toch? Dat je 19 ct/km bel.vrij mag opvoeren wil niet zeggen dat je daar iedere zakelijke km ook MOET opnemen. Als je daar, om goede of slechte redenen, niet erg volledig in bent kan BD toch moeilijk beweren dat je op grond van die 19ct-km's zakelijk niet meer gereden kunt hebben dan dat. Idem geldt eigenlijk ook voor de brandstof-btw dat jij niet verplicht bent iedere tankbeurt te declareren ook al 'doe je jezelf tekort', want je kunt ook bonnetjes kwijtraken of geen zin hebben om ze te boeken b.v..dat zou toch niet tegen je mogen werken lijkt me. Ik geef toe, dat laatste levert dan weer eerder minder dan meer km's op, maar ik bedoel maar: dat je dingen MAG boeken wilt toch niet zeggen dat BD omgekeerd ervan uit mag gaan dat wat je geboekt hebt ook precies het werkelijke totaalplaatje is? Of werkt dat in de meer fiscaaljuridische / controle-setting wel zo ? Dat ik nooit postzegels zakelijk aanschaf terwijl dat wel 'mag' en die dus niet in mijn administratie declareer wil niet zeggen dat ik nooit een factuur op de bus doe b.v...wat is het verschil?

Link naar reactie
  • 0

Ook een leuke: Rechtbank Haarlem oordeelt dat het niet is toegestaan om een onderscheid te maken naar uitstoot in de btw-correctie op privégebruik bij (voor de btw) zakelijke auto's (Persbericht KPMG Meijburg). Het privégebruik is op geen enkele manier af te leiden uit of gerelateerd aan de uitstoot. Dus mag iedereen het laagste percentage (in de uitspraak 14%, inmiddels 0%, het percentage bij volledig elektrische auto's) toepassen.

 

Belastingdienst is in beroep en de staatssecretaris heeft voor-het-geval-dat een wetswijziging aangekondigd (die overigens al in de autobrief was opgenomen, maar versneld zal worden ingevoerd).

 

Nu de meesten niet meer in bezwaar kunnen tegen de laatste correctie, valt er weinig voordeel meer aan de zaak te behalen, maar zullen ondernemers met lage-uitstoot-auto's eerder meer gaan betalen, het zal de schatkist immers niets mogen kosten...

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

M.i.v. 1-7-2011 is de BTW-bijtelling veranderd naar:

- forfaittair 2,7% over aanschafcataloguswaarde incl BPM en BTW of

- naar rato van de privékilometers waarbij woon-werk-kilometers als privé tellen

(Bron: staatscourant nr.11754)

 

Nu rij ik dagelijks als vennoot in een VOF ca 200 kilometer voor een interimopdracht die al een half jaar loopt en waarschijnlijk nog wel wat langer. Is dit nu woon-werk-verkeer voor de BTW of valt dat onder "Voor zover u de auto gebruikt voor belaste omzet kunt u deze btw aftrekken als voorbelasting."?

 

Mij lijkt het laatste logisch maar belasting is zelden logisch. Heeft iemand ervaring met de BTW-verrekening privékilometers in dit soort situaties (anders dan 12% over de bijtelling wat de forfaittaire regeling was)?

 

Link naar reactie
  • 0

Als die interimopdracht op locatie bij een klant wordt uitgevoerd, wat ik begrijp uit jouw bericht, zijn het gewoon zakelijke kilometers.

 

Zelf verreken ik altijd de btw over de privékilometers naar rato van gebruik. Gemiddeld rijd ik 78% zakelijk en 22% privé (kilometerregistratie). Ik trek dus 78% van alle btw op autokosten zakelijk terug, c.q. corrigeer 22% voor privégebruik, afhankelijk hoe je de btw gedurende het jaar boekt..

Mijn auto is voor de ob zakelijk en voor de ib privé.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

M.i.v. 1-7-2011 is de BTW-bijtelling veranderd naar:

- forfaittair 2,7% over aanschafwaarde incl BPM en BTW of

- naar rato van de privékilometers waarbij woon-werk-kilometers als privé tellen

(Bron: staatscourant nr.11754)

Wellicht mag ik hier nog wat vragen bijzetten:

Het is weer de vraag of het niet 2,7 % van de cataloguswaarde (incl) is? En hoe dit wordt met oldtimers (15 jaar)?

Wanneer over de jaren de totale BTW bijtelling cumulatief gelijk wordt aan de teruggevorderde BTW bij aankoop,vervalt dan de BTW bijtelling daarna ?

 

Ikzelf had geen btw (geen voorbelasting verrekend) bij aankoop van de auto. Dus de 12 % correctie was niet nodig. En ik neem aan nu nog steeds niet.

 

 

Link naar reactie
  • 0

In de regeling staat cataloguswaarde (die nuance was me ontgaan).

 

De andere punten die je noemt ken ik niet. Ik zie ze in ieder geval niet in de tekst van deze wijziging staan dus er zijn in ieder geval geen bewuste wijzigingen in die regeling doorgevoerd (of het viavia toch invloed heeft kan ik niet inschatten).

 

Ik heb de tekst van de staatcourant geupload.

Wijziging_BTWbijtelling_1_juli_2011_stcrt-2011-11754.pdf

Link naar reactie
  • 0

 

Is deze regelgeving momenteel nog geldig of is er inmiddels weer eea gewijzigd?Ik heb wel een beetje zitten spitten in het forum maar ik kom er toch niet helemaal uit..

 

In mijn geval (ZZP-er) gaat het om een auto die prive aangeschaft is, die prive blijft maar die ik zakelijk wel gebruik. Ik kan dan € 0,19 per km als kosten rekenen.

 

Uit dit pdf-document begrijp ik dat ik daarnaast dus 75% van de BTW over brandstof en reparatie etc bij mijn OB kan indienen. Is dit dan in geval van de benzinekosten ALLE benzinekosten of alleen de benzinekosten van zakelijke ritten?

 

Zo ja en hoe kan ik eea nog achteraf indienen..mbt vorige kwartaal?Ik neem aan, dat dan eventueel een bankafschriftje volstaat in geval van een ontbrekende tankbon?

 

 

Dag Paul,

 

Ik zal in een volgend bericht de nieuwe regelgeving uploaden.

 

Het gaat in jouw geval om 75% van ALLE autokosten waar BTW op zit.

 

Als je in de vorige aangifte (Q2) dit vergeten bent, dan kun je nog in bezwaar tegen je eigen aangifte.

Bij oudere kwartalen, kun je de fiscus alleen vragen of ze zo vriendelijk willen zijn de teruggave alsnog te verlenen (ambtshalve).

 

Bonnetjes zijn wel vereist!!

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De gewijzigde regelgeving heeft alleen effect op de zakelijke auto, die privé wordt gebruikt en niet op de privé auto die ook zakelijk wordt gebruikt? Juist? De btw aftrek (privé auto) voor onderhoud en gebruik blijft ongewijzigd?

 

Niet helemaal. Het goedkeurend besluit waarin de regels stonden (o.a.. 75% aftrek) is ook ingetrokken. Er is echter nog geen vervangende regeling. Die verwachten we voor eind 2011. Tot die tijd is de consensus onder fiscalisten wel dat de oude regeling gehandhaafd kan worden.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.