• 0

Auto en BTW: Eindelijk een duidelijk overzicht, incl. regels 2011 op pag. 7

Aanbevolen berichten

  • 2

Nieuws van de Intermediairdagen van de Belastingdienst:

 

de 75% regeling is van toepassing t/m 6 oktober 2011, de datum waarop de wijziging formeel is vastgesteld.

Dus ook tussen 1 juli en 6 oktober kan de btw over de gebruikskosten van de privé-auto die ook zakelijk wordt gebruikt, maar waarvoor geen kilometerregistratie is bijgehouden, voor 75% worden afgetrokken.

 

De nieuwe regeling (forfaitair 2,7% btw over cataloguswaarde, of kilometerregistratie), bij met btw belaste aanschaf, staat nog niet vast.

Ook is deze regeling voor zover een marge-auto of een youngtimer in het geding is, nog niet vastgesteld. Waarschijnlijk wordt het inderdaad een percentage over de cataloguswaarde, maar voor een lager tarief dan die 2,7%.

 

Belastingdienst verwacht in december met een definitieve tekst te komen.

 

Groet,

Avgvstvs.

 

Je vindt me op www.consultis.nl.

Link naar reactie
  • 0

 

Beste Joost, bedankt voor je antwoord, hierop verdergaand wil ik het volgende aan je vragen:

 

Per jaar rijden we zo`n 20.000 km zakelijk kilometers met onze privé auto . Als ik een kilometervergoeding van € 0,37 opgeef i.p.v. € 0,19 dan is het gedeelte boven de € 0,19 cent belast en wordt gezien als inkomen. Dus hierover moet ik inkomstenbelasting betalen.

 

Dit gedeelte komt in box 1 en ik moet hierover 52% van (20.000 km*0,18= € 3.600) = €1.728 Inkomstenbelasting betalen.

Er blijft over : € 3.600- € 1.728 = € 1.872

 

Mijn accountant stelt dat het toch niet handig is om de kilometervergoeding te verhogen omdat de MKB winstvrijstelling daardoor minder hoog uitvalt.

 

Zou je mij duidelijk kunnen maken aan de hand van een voorbeeld / berekening of dat zo is?

 

En als het wel gunstig uitvalt kunnen we dan over de afgelopen jaren, vanaf 2007, met terugwerkende kracht ( dat wil zeggen over 100.00 km alsnog de extra vergoeding terugvragen aan de belasting?

 

Alvast bedankt,

 

groeten Bea

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben dan wel niet Joost, maar wil toch even reageren. Jij hebt het over MKB Winstvrijstelling, daardoor concludeer ik dat jij IB-ondernemer bent (dus niet vanuit een rechtspersoon onderneemt). In dat geval heeft het verhogen van de km-vergoeding geen enkele zin. Waarom niet?

Je betaalt IB over de winst. IB = omzet - kosten. Van dat bedrag mag je forfaitair € 0,19 per privé gereden kilometer aftrekken, dat maakt dan de belastbare winst (ik ga even met hele snelle halen door de materie, voor de helderheid). Al het meerdere wat je onttrekt, dus ook al zou het € 10,00 per km zijn, drukt niet op de winst en wordt gewoon belast. Dit zijn namelijk geen kosten en wordt gezien als onderdeel van je winst (wat het ook is).

Het argument van je accountant ontgaat mij dan ook. Het drukt niet de winst en heeft dan ook geen gevolgen voor de MKB Winstvrijstelling.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Goede dag allemaal,

 

Ben nieuw hier en heb inmiddels al veel interessante artikelen voorbij zien komen.

Nou heb ik een vraag, waar ik het antwoord hier niet direct kan vinden.

Misschien niet helemaal goed gezocht en bij voorbaat excuses mocht dit antwoord toch ergens op dit forum te vinden zijn geweest.

 

Gaat om het volgende:

Ik wil mijn 2e prive auto verkopen aan mijn bedrijf, voor een nieuwe werknemer.

Stel ik verkoop de auto voor € 10.000,00 aan mijn bedrijf, neem aan dat er dan nergens sprake is van een BTW verhaal.

Mijn bedrijf betaalt dan mij gewoon die € 10.000,00, toch!?

Stel, half jaartje verder ofzo, werknemer bevalt zo goed dat hij een nieuwe/andere auto krijgt.

De auto die ik dus aan mijn bedrijf had verkocht, verkoop ik dan weer aan een prive persoon of ruil hem in, voor laten we zeggen € 7.500,00.

Bij deze inruil of verkoop, heb ik dan zakelijk iets te maken met een BTW verhaal?

 

Bij voorbaat dank voor de reactie.

Link naar reactie
  • 0

Wist trouwens niet of er een verschil was mbt BTW, bij een BV, eenmanszaak of VOF.

 

 

Het verschil zit hem ook niet in de BTW maar in de (on)mogelijkheid om je auto te verkopen aan je onderneming. Dat kan dus niet als er sprake is van IB-ondernemerschap (zoals bij een eenmanszaak of een VOF). De auto maakt onderdeel uit van jouw vermogen, of het nu zakelijk is of privé, en kan dus niet "verkocht" worden.

Wat je eventueel zou kunnen doen is de auto inbrengen. Daar zou een argument voor kunnen zijn omdat het gaat om een tweede auto die niet zakelijk gebruikt werd maar nu wel 100% zakelijk wordt (want hij wordt ter beschikking gesteld aan een werknemer). Maar dan verkoop je de auto dus niet.

 

Dus in antwoord op jouw vraag: jouw bedrijf betaalt jou niet die € 10.000,00. Die € 10.000,00 is gewoon een onttrekking van jou uit de VoF. Als jij daar een wagen voor terugstoot met een waarde van € 10.000,00 loopt het mooi glad, maar er vindt dus geen betaling voor een levering plaats.

Of dit fiscaal allemaal zo handig is, voor jou en voor je werknemer, is ernstig de vraag. Mijn advies: laat hier een fiscalist eens goed naar kijken. Ik vermoed dat er creatievere en vooral rendabelere mogelijkheden zijn om dit probleem op te lossen. Maar daarvoor moet wel inzage zijn in de hele casus, en die heb je hier niet verschaft (en daar is dit forum ook niet geschikt voor).

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

 

Beste .....

 

Wij zijn een VOF.

 

Komt het vaker voor dat kleinere bedrijven meer kilometer vergoeding opgeven dan de € 0,19.

 

Kan iemand mij duidelijk maken wat ik over houd als ik € 0,37 opgeef i.p.v. € 0,19 of moet ik uiteindelijk inleveren.

 

 

 

 

 

 

Per jaar rijden we zo`n 20.000 km zakelijk kilometers met onze privé auto . Als ik een kilometervergoeding van € 0,37 opgeef i.p.v. € 0,19 dan is het gedeelte boven de € 0,19 cent belast en wordt gezien als inkomen. Dus hierover moet ik inkomstenbelasting betalen.

 

Dit gedeelte komt in box 1 en ik moet hierover 52% van (20.000 km*0,18= € 3.600) = €1.728 Inkomstenbelasting betalen.

Er blijft over : € 3.600- € 1.728 = € 1.872, klopt dit of zie ik wat over het hoofd.

 

Zou iemand mij duidelijk kunnen maken aan de hand van een voorbeeld / berekening of de berekening klopt of zie ik wat over het hoofd.

 

Alvast bedankt,

 

Bea

 

Link naar reactie
  • 0

Voor bepaalde eletrische autos (eerder al vermeld opel Ampera) kan grof gebruik worden gemaakt van investeringsaftrek en milieu-investeringsaftrek.

 

Ik vroeg me af: stel dat ik begin 2012 een Opel Ampera aanschaf en (vanzelfsprekend) gebruik maak van al deze aantrekkelijke aftrekposten, hoe gaat dat dan als ik in 2013 deze auto weer verkoop? Moet ik dan weer een deel compenseren? De aftrekposten zijn immers hoger dan de waardevermindering/afschrijving van de auto over een vol jaar.

 

Gr

 

Devlinx

 

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost e.a.,

 

De afgelopen weken volg ik diverse discussies omtrent de fiscale regels rondom de auto van de zaak / auto prive en de diverse fiscale consequensies. Graag wil ik mijn denkwijze aan jullie voorleggen, ik ben geen fiscalist, maar probeer werkwijzen te bedenken om de bijtelling te voorkomen.

 

Ik ben mij aan het oriënteren op de aanschaf van een nieuwe auto. Nieuwprijs € 76000 incl. BPM/BTW, bijtelling 20%. Vanwege de bijzondere bijtelling van 20% in plaats van 25% die gebruikelijk zijn voor deze klasse auto's, leek mij het erg interessant. Na berekening blijkt dat je simpelweg enorm veel bijtelling bij je salaris moet optellen. Om mijn salaris vanuit mijn Holding gelijk te houden, zou ik mijn salaris dusdanig moeten ophogen, dat ik in de min beland met mijn managementfee, ik houd dan geen geld over voor andere kosten in mijn holding en voor opbouw van pensioen en dergelijke. Mijn tussentijdse conclusie: zakelijk rijden is deze auto voor mij te duur vanwege de bijtelling.

 

Ik zit nu te denken aan de volgende constructie: Mijn holding leent mij een bepaald bedrag aan prive, tegen een bepaald percentage. Van dit bedrag koop ik prive deze auto. Een ontbrekend deel wil ik prive bij-leasen. Bijvoorbeeld: 50k in lening van mijn holding en 26k prive leasen.

 

Volgens mij mag deze lening tegen een vrij laag percentage, aangezien de auto gezien kan worden als onderpand. Of klopt dat niet?

 

Aangezien ik deze auto prive rijdt, heb ik geen bijtelling op mijn salaris. Afhankelijk van de bewijsstukken van de diverse autokosten, kan ik dan 75% van de BTW van de autokosten terugvragen bij de belasting via de BTW aangifte van mijn holding (Voor zolang deze regeling nog geldt). Daarnaast wil ik de kilometervergoeding van € 0,19 per gereden kilometer weer declareren bij mijn holding, zodat de rekening-courant verhouding in de loop van de tijd steeds minder wordt, en ik dus minder schuld overhoudt aan mijn holding.

 

Graag zou ik van jullie horen of ik iets over het hoofd zie in deze constructie. Mag dit op deze manier? En wat zouden de voor- en nadelen kunnen zijn? En zijn er nog kosten va de auto die ik bij aanschaf terug kan vragen (BTW ???).

 

Alvast bedankt voor jullie reacties!

www.medisol.nl

De AEDspecialist van Europa

Link naar reactie
  • 0

Pieter autorijden is duur, of dat nu prive doet of zakelijk, zeker als je kiest voor een dure auto. Bepaalde constructies kunnen wat voordeliger zijn maar ik heb gemerkt dat het meestal maar een paar tientjes tot een paar honderd euro scheelt per jaar.

 

Ik heb jouw voorbeeld niet nagerekend (volgens mij gaat in jouw geval de btw aftrek zoals je voor ogen hebt niet op en je hebt het alleen over rente maar denk eens aan de aflossing, onderhoud en andere kosten ). Maar als je niet uitkomt dan is het misschien een optie om te kiezen voor een goedkopere auto, dat tikt veel sneller aan.

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

Beste Astrid,

 

Dank voor je reactie. Het gaat niet zozeer om de kosten op zich, dat zou niet zo'n probleem moeten zijn. Het gaat mij meer om de 20% bijtelling van de aanschafprijs, dat komt neer op € 15.200 per jaar bijtelling, dus bijna € 8000,- per jaar netto extra kosten, bovenop de afschrijving en dergelijke. Dat is heel wat meer dan een paar tientjes.

 

Aangezien dat bedrag van de bijtelling met afstand de grootste kostenpost is, probeer ik na te gaan wat de consequenties zijn als ik deze auto prive ga rijden in plaats van zakelijk.

 

Een kleine auto met 0% of 14% bijtelling kan altijd nog, als ik er erg van verschrokken ben ;)

www.medisol.nl

De AEDspecialist van Europa

Link naar reactie
  • 0

Heb ook nog een vraag over prive auto gebruik voor de zaak,

 

Zie dat het veelaal over een EMZ gaat, maar ik heb per vandaag een holding BV (eindelijk zelfstandig), en ik gebruik mijn prive auto voor zakelijke ritten. Deze kilometers registreer ik ook.

 

Voor de IB mag ik dus 0,19 cent per km aftrekken, en klopt het dat ik daarnaast voor de BTW 75% van de autokosten (onderhouden en Brandstof) mag aftrekken?

En hoe verreken ik dit? Stuur ik dan een declaratie voor de gemaakte kilometers per maand aan mijn BV, en kan ik iedere maand een bedrag van de bankrekening van de holding naar mijn prive rekening overzetten?

 

Ik heb wel wat antwoorden hier gelezen maar dan vooral met betrekking tot een EMZ.

Link naar reactie
  • 0

Pieter, die bijtelling daar staat ook tegenover dat je kosten in de bv vallen dus aftrekbaar zijn van de vpb. Als je die kosten vanuit prive moet betalen dan heb je het eerst als salaris moeten ontvangen. Er zijn meerdere programma's op inet te vinden waarin je de doorrekening kunt maken voor een auto in prive of zakelijk, daarin worden alle kosten bruto en netto doorgerekend. Als je handig bent met excel dan kan je het misschien ook zelf, zet de verschillende scenario's naast elkaar rekening houdend met vpb, btw, ib, forfait ed en je zult zien dat de uitkomsten dichter bij elkaar liggen dan je in eerste instantie denkt.

 

Remco volgens mij werkt de btw verrekening alleen bij een emz of vof en niet bij een bv, om btw af te mogen trekken moet de factuur op naam staan van de rechtspersoon - de bv

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

Remco volgens mij werkt de btw verrekening alleen bij een emz of vof en niet bij een bv, om btw af te mogen trekken moet de factuur op naam staan van de rechtspersoon - de bv

 

Astrid,

 

Maar als ik de tankbonnen via mijn zakelijke rekening betaal, en oo kde onderhoudsbeurten op naam van de BV laat zetten, dan moet dit toch eigenlijk geen probleem zijn?

Ik kan bijvoorbeeld ook een travelcard aanschaffen en die dan een nota laten sturen aan de BV.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij mag deze lening tegen een vrij laag percentage, aangezien de auto gezien kan worden als onderpand. Of klopt dat niet?

....

En zijn er nog kosten va de auto die ik bij aanschaf terug kan vragen (BTW ???).

 

Beste Pieter

 

Op zich kan dit wel, maar je mist twee dingen.

 

1. als je deels leaset dan zal de leasemij een pandrecht willen hebben op de auto, zelfs een die voorgaat op je BV. Dat maakt dat je juist niet relatief gunstig kunt lenen van je BV.

 

2. de DGA is in beginsel (al sinds 2007) geen BTW ondernemer meer. Koop je de auto privé dan heb je dus geen recht (ook niet deels) op teruggave van BTW op je autokosten (ook niet aanschaf BTW).

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

en klopt het dat ik daarnaast voor de BTW 75% van de autokosten (onderhouden en Brandstof) mag aftrekken?

 

Dag Remco

 

Sinds 2007 is de DGA geen ondernemer meer voor de BTW. Koop je de auto privé dan rest alleen de belastingvrije vergoeding van 19 cent per zakelijke KM. BTW op aanschaf en autokosten kun je niets mee!

 

En nee, als de auto privé eigendom is, kun je ook de kosten niet via een factuur aan je BV voldoen. De BV kan enkel 19 cent per zakelijke KM vergoeden aan je. Andere opties zijn uitgesloten.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik vroeg me af: stel dat ik begin 2012 een Opel Ampera aanschaf en (vanzelfsprekend) gebruik maak van al deze aantrekkelijke aftrekposten, hoe gaat dat dan als ik in 2013 deze auto weer verkoop? Moet ik dan weer een deel compenseren? De aftrekposten zijn immers hoger dan de waardevermindering/afschrijving van de auto over een vol jaar.

 

De verkoopopbrengst min de fiscale boekwaarde wordt dan belast.

De evt. investeringsaftrek wordt teruggenomen via de desinvesteringsbijtelling.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Pieter

 

Op zich kan dit wel, maar je mist twee dingen.

 

1. als je deels leaset dan zal de leasemij een pandrecht willen hebben op de auto, zelfs een die voorgaat op je BV. Dat maakt dat je juist niet relatief gunstig kunt lenen van je BV.

 

(...)

Dank je. Geldt het pandrecht ook bij financial lease, of alleen bij operational lease? En tegen welk rentepercentage zou ik dan mijn lening moeten afsluiten?

 

Welke consequenties heeft deze lening van mijn holding aan mij verder: Persoonlijk voelt het min of meer als een verschuiving van liquide middelen van privé naar mijn holding, maar het voelt anders dan een lening bij de bank, daar ben je het geld echt kwijt, in deze vorm verandert volgens mij alleen de rekening-courantverhouding, klopt dat? Alleen de rente-inkomsten in mijn holding zijn dan belast in mijn holding denk ik?

www.medisol.nl

De AEDspecialist van Europa

Link naar reactie
  • 0

Hoi Pieter

 

Welk rentepercentage dan van toepassing is, hangt van meer factoren af (zekerheden, looptijd, aflossing). Wellicht kun je andere zekerheden stellen jegens de BV. Zonder andere zekerheden moet je toch al snel richting 6% denken (vergelijk rente doorlopend krediet).

 

Rente is inderdaad belast in de BV met vennootschapsbelasting. Lening zal tzt ook weer terugbetaald moeten worden.

 

Onderschat ook het BTW nadeel niet. Je autokosten worden privé gewoon fors hoger.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Ja, om die reden ben ik ook aan het oriënteren gegaan om de auto zakelijk te gaan rijden. Momenteel rijd ik mijn auto al prive, dus aan het nadeel dat ik de kosten hiervan niet kan aftrekken als zakelijke kosten ben ik al gewend.

 

Ten opzichte van mijn huidige situatie zal er niet al teveel veranderen, aangezien ik deze kosten nu ook niet kan aftrekken. De methode met een lening naar prive heeft wel als voordeel dat de bijtelling er niet bijkomt t.o.v. de huidige situatie.

 

Via Google kwam ik overigens nog een ander alternatief tegen, http://www.autoleasewereld.nl/nieuws/1/3725-nieuwe_leaseconstructie_omzeilt_de_bijtelling. Hebben jullie hier ervaring mee, of is dit "lek" of initiatief niet mogelijk?

www.medisol.nl

De AEDspecialist van Europa

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 277 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.