• 0

Auto en BTW: Eindelijk een duidelijk overzicht, incl. regels 2011 op pag. 7

Aanbevolen berichten

  • 0

Joost,

 

Nog bedankt voor je antwoordt in dit topic op 4 nov. j.l. ik heb er zeker wat aan gehad alleen heb ik niet meer gereageerd.

Ik reageer niet zoveel, maar ben meer een lezer........

 

Ik weet dat de 75% regeling 7 oktober 2011 is afgeschaft.

 

Vraag: hoe om te gaan met de periode 07-10-2011 t/m 31-12-2011?

M.a.w. wat zet ik in de BTW aangifte over het 4e kwartaal 2011?

Is er al nieuwe regelgeving bekend? Zo nee, hoe gaan jullie hiermee om?

 

Ik ben benieuwd naar de reacties!

Link naar reactie
  • 0

Wij willen voor onze zaak in 2011 37ct kilometervergoeding opvoeren voor zakelijke ritten met de privé auto, i.p.v. 19 ct.

19 ct is onbelast, dus over de bovenmatige 18 ct moet wel belasting worden betaald. Bij 52 % inkomstenbelasting, houd je in principe 48% van 18 ct = 8,64 ct netto over. Bij 17.000 km per jaar betekent dit : € 1.469 netto ‘winst’.

 

Is dit correct gezien?

Wat kan de VOF dan als autokosten aftrekken van het resultaat: 19 ct * 17.000 km (€ 3.230) , of 37 ct * 17.000 km (€ 6.290)?

En hoe moet de bovenmatige vergoeding van € 3.090 (€ 6.290- € 3.230) dan in de inkomstenbelasting worden opgegeven? Ook rekening houdend met de 12% MKB vrijstelling.

 

Link naar reactie
  • 0

ondernemers die met andere ondernemers een VOF hebben, betalen belasting over hun winstdeel, niet over hun privé-onttrekkingen.

Stel nu dat je met je privé auto één zakelijke kilometer rijdt voor de VOF. De VOF betaalt € 0,37 op jouw privé bankrekening.

Vanwege de fiscale regels mag je € 0,19 van de winst aftrekken voor die zakelijke kilometer. Je hóeft die € 0,19 niet aan jezelf uit te betalen, je mag het ook zien als privé-storting.

 

De € 0,37 die de VOF op jouw privé-rekening heeft gestort, geldt voor € 0,19 als kosten (mits er een onderbouwing is in de zin van bijvoorbeeld een kilometeradministratie) en voor € 0,18 als privé-onttrekking. Of je daar belasting over betaalt of niet kan ik niet zeggen, dat is afhankelijk van de winst en hoe die onder de vennoten verdeeld wordt.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Het antwoord van Marcel is boekhoudkundig en fiscaal natuurlijk helemaal correct. De kosten (€ 0,19/km) zijn voor de VOF, alles wat een vennoot opneemt uit de VOF is een privé-onttrekking (voor die vennoot).

 

Gezien de vraag van Margriet is dit alleen niet helemaal wat de vennoten voor ogen hadden.

Het probleem is wat Marcel aangeeft: wat elke vennoot 'verdient', wordt bepaald door de winst en de afspraken over de verdeling ervan.

Als je wilt dat die winstverdeling rekening houdt met de voor de VOF verreden kilometers, zal de winstverdeling in het vennootschapscontract dus moeten worden aangepast en zullen er jaarlijks extra berekeningen gemaakt moeten worden.

 

Groeten, Renée Daniëls

 

www.paarseolifant.nl | www.zzp-school.nl

Link naar reactie
  • 0

Nee, mensen die nu al prive rijden met de zakelijke auto hebben al een bijtelling, en zakelijke kilometers met een privé-auto zijn straks ook niet meer onbelast te vergoeden aan werknemers.

 

Of er ook gevolgen voor ondernemers zijn, is nog niet duidelijk. Overigens, er is wel meer niet duidelijk. Ook niet waar die 6000 euro vandaan komt, dat kan namelijk rustig meer zijn. Gewoon nog even afwachten, in de eind mei te verwachten Voorjaarsnota zou al wat meer moeten staan.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ook is deze regeling voor zover een marge-auto of een youngtimer in het geding is, nog niet vastgesteld. Waarschijnlijk wordt het inderdaad een percentage over de cataloguswaarde, maar voor een lager tarief dan die 2,7%. Belastingdienst verwacht in december met een definitieve tekst te komen.

Heb ik iets gemist of zoek ik niet goed...wie weet het? Er is dus wel een lager tarief van 1,5% forfaitaire correctie gekomen voor de volledig zakelijke auto zonder aanschaf-btw-aftrek ten tijde van inbrengen in bedrijf...vorig jaar was het me onduidelijk maar (be)staat er nu inmiddels wel ergens uitsluitsel over waar die 1,5 % op gebaseerd moet zijn bij echt oude auto's, dus ouder dan 25jr ? Blijkbaar moet die net als bij jonge auto's gewoon toegepast op de cataloguswaarde incl btw en bpm (ga die maar eens terugvinden)...of toch op iets anders? Ik neem immers aan niet meer op de IB-bijtelling (marktwaarde-maal-35%) want dat moest nou juist zo keurig losgelaten worden in de nieuwe regeling. Kortom: is er bij het toepassen van (forfaitaire) btw-correctie nog onderscheid in de leeftijd van de auto of is dat sinds 1-7-2011 altijd op (historische) cataloguswaarde ?

Link naar reactie
  • 0

Bedankt weer Joost ! Tja pijnlijk en irritant maar het is blijkbaar niet anders dan...

Wat mij betreft is dit soort veranderingen net niet genoeg reden om die auto uit de zaak te halen, maar je vraagt je wel af waarom je uberhaupt een btw-administratie over je auto nog moet bijhouden..je kunt er beter niet eens tijd in steken want die correctie brengt het ondernemersvoordeel per saldo toch bijna tot nul (wat de btw betreft).

Link naar reactie
  • 0

Is het overzicht wat genoemd wordt in de eerste post in het .pdf bestand nog steeds van kracht anno 2016?

 

Mijn situatie: tweedehands grijs kenteken marge auto gekocht. Wel of geen btw afdragen bij verkoop aan particulier? En wat bij verkoop aan zakelijk?

 

Mijn andere situatie: Als camperverhuurbedrijf tweedehands marge campers gekocht. Wel of geen btw afdragen bij verkoop aan particulier?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je ondernemer voor de omzetbelasting bent en je verkoopt (als ondernemer) een auto, dan ben je uiteraard BTW verschuldigd.

Of je gebruik van de margeregeling kan maken is (vooral) afhankelijk van of je wel of niet handelaar bent in 2e hands goederen.

 

Of de klant een particulier of niet is doet er verder niet toe.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je ondernemer voor de omzetbelasting bent en je verkoopt (als ondernemer) een auto, dan ben je uiteraard BTW verschuldigd.

Of je gebruik van de margeregeling kan maken is (vooral) afhankelijk van of je wel of niet handelaar bent in 2e hands goederen.

 

Of de klant een particulier of niet is doet er verder niet toe.

 

 

 

Ok, maar in de eerste post van dit draadje wordt een schema ter beschikking gesteld.

 

In dat overzicht op de laatste pagina van die .pdf bijlage ben ik een eenmansondernemer, met een marge auto op de zaak, bij aanschaf btw nvt, bij doorverkoop 'belast, tenzij naar prive *10'.

 

Bij *10 staat een besluit van de staatssecretaris van 2004 waarmee bovenstaande wordt onderbouwd.

Link naar reactie
  • 0
Ok, maar in de eerste post van dit draadje wordt een schema ter beschikking gesteld.

Uit 2004 ja :P. in de topictitel staat een recenter overzicht vermeld uit 2011, zie pagina 7

 

In dat overzicht op de laatste pagina van die .pdf bijlage ben ik een eenmansondernemer, met een marge auto op de zaak, bij aanschaf btw nvt, bij doorverkoop 'belast, tenzij naar prive *10'.

Bij *10 staat een besluit van de staatssecretaris van 2004 waarmee bovenstaande wordt onderbouwd.

 

Dat heeft - of had in 2004 althans - betrekking op overheveling naar privé, m.a.w. verkoop aan jezelf.

 

Ik neem - net als de overige lezers - aan dat je met verkoop aan particulier niet verkoop aan jezelf bedoelde, want dat zijn - voor een eenmanszaak - 2 totaal verschillende situaties

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

Mijn andere situatie: Als camperverhuurbedrijf tweedehands marge campers gekocht. Wel of geen btw afdragen bij verkoop aan particulier?

In dat geval kun je gebruik maken van de Margeregeling. Daarmee bereken je de af te dragen BTW. Dat kan zowel margeverkopen aan particulieren als aan ondernemers betreffen.

 

Overigens mag je tweedehands goederen aan ondernemers ook mét BTW leveren. Dan vallen deze goederen en de bijbehorende inkopen niet meer onder de margeregeling, maar gelden de "normale" BTW-regels.

 


Vergeet inderdaad het schema uit 2004 en gebruik het schema uit 2011. Op 1 juli 2011 zijn de regels m.b.t. auto's ingrijpend gewijzigd.

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Mijn andere situatie: Als camperverhuurbedrijf tweedehands marge campers gekocht. Wel of geen btw afdragen bij verkoop aan particulier?

In dat geval kun je gebruik maken van de Margeregeling. Daarmee bereken je de af te dragen BTW. Dat kan zowel margeverkopen aan particulieren als aan ondernemers betreffen.

 

Overigens mag je tweedehands goederen aan ondernemers ook mét BTW leveren. Dan vallen deze goederen en de bijbehorende inkopen niet meer onder de margeregeling, maar gelden de "normale" BTW-regels.

 


Vergeet inderdaad het schema uit 2004 en gebruik het schema uit 2011. Op 1 juli 2011 zijn de regels m.b.t. auto's ingrijpend gewijzigd.

 

Dank je, helder.

 

Mag ik als camperverhuurder de in- en verkoop van campers als mijn 'normale bedrijfsactiviteiten' benoemen? Wij zijn (nog) kleinschalig met 4 campers in de verhuur. Uiteraard is het zo scherp mogelijk inkopen van campers en deze weer voor zo veel mogelijk verkopen na verhuur wel een een deel van onze ondernemingsstrategie, maar we verkopen hooguit 1 of 2 campers per jaar.

 

Dit is namelijk wat er op de website van de belastingdienst te vinden is:

 

Wilt u eigen gebruikte goederen verkopen?

 

Gebruikt u margegoederen eerst in uw eigen bedrijf en wilt u bij verkoop de margeregeling toepassen? Dat mag alleen als de verkoop van dat soort gebruikte goederen tot uw normale bedrijfsactiviteiten behoort.

 

Voorbeeld

U bent handelaar in gebruikte auto's. U koopt een margeauto, die u na een periode van verhuur weer verkoopt. U kunt bij deze verkoop de btw over de winstmarge berekenen. Als u dezelfde auto echter koopt als handelaar in gebruikte computerapparatuur, moet u bij latere verkoop van die auto btw over de verkoopprijs in rekening brengen.

 

Link naar reactie
  • 0

Voor zover ik weet, bestaan daar geen harde criteria voor. Ik vermoed dat je niet als handelaar wordt gezien, wanneer je alleen af en toe een camper verkoopt, die je eerder hebt verhuurd. Ik denk dat je daarvoor ook campers speciaal "voor de handel" moet inkopen.

 

Maar misschien beschikt iemand anders over andere informatie.

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Een voorwaarde voor de margeregeling en gebruikte bedrijfsmiddelen is dat op het moment van aanschaf van het goed de latere levering ervan tot de normale bedrijfsuitoefening behoort (BLBK 2014/546M, onder 3.3).

 

M.a.w.: Je moet op het moment van de inkoop al handelaar zijn geweest in 2e hands campers.

(Je kan dat dus niet achteraf bedenken en dan alsnog de margeregeling hanteren).

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoord.

 

Is het niet voldoende als ik het volgende daarbij verklaar:

 

Het was mijn intentie van te voren om, als ze ongeveer 175.000-200.000 km hadden gereden, deze door te verkopen omdat dan de waarde van de camper nog zo hoog is dat het rendabel is om deze door te verkopen. Van tevoren was het dus al duidelijk dat de campers doorverkocht zouden worden voordat deze afgeschreven waren.

 

Kijk, met een camperverhuurbedrijf met 4 campers heb je één keer per jaar dat je een camper verkoopt.

 

Maar als ik 100 campers in de verhuur heb, zal het aantal campers dat je doorverkoopt per jaar groter zijn. Maar de intentie is hetzelfde.

 

Vanaf wanneer mag ik mij dan een handelaar noemen? Of zie ik iets over het hoofd?

Link naar reactie
  • 0

Ik kwam in mijn zoektocht deze pagina tegen: http://btwbesluiten.nl/margeregeling-2

 

Daarin wordt het volgende vermeld:

 

17 juli 2014 – BLKB 2014/546M

 

Margeregeling; regeling voor gebruikte goederen, kunstvoorwerpen, voorwerpen voor verzamelingen en antiquiteiten

 

Belastingdienst/Directie Vaktechniek Belastingen

 

De Staatssecretaris van Financiën heeft het volgende besloten.

 

Dit besluit is een actualisering van het besluit van 4 juli 2007, nr. CPP2007/948M. Actualisering is onder meer nodig vanwege wijzigingen in wetgeving en jurisprudentie. Verder is een bestaand besluit verwerkt en zijn enkele redactionele wijzigingen doorgevoerd. Zie ook onderdeel 1.2.

 

...........................

 

Onder het begrip ‘wederverkoper’ wordt verstaan: ‘de ondernemer wiens activiteiten geheel of ten dele bestaan uit de wederverkoop van gebruikte goederen, kunstvoorwerpen, voorwerpen voor verzamelingen of antiquiteiten’ (artikel 2a, eerste lid, onderdeel k, van de wet). Dat wil zeggen dat elke ondernemer die in zijn bedrijf met enige regelmaat dit soort goederen verhandelt, is aan te merken als wederverkoper. Het aandeel van deze activiteit in het geheel van zijn bedrijf is niet van belang.

 

Een ondernemer kan bij de levering van margegoederen ook als wederverkoper optreden, nadat hij die goederen voor andere activiteiten heeft gebruikt (bijvoorbeeld verhuur). Voorwaarde is wel dat de latere levering op het moment van de aanschaf van de goederen tot de normale bedrijfsuitoefening van de wederverkoper behoort (zie voetnoot 1).

 

.......................

 

Het eerste vet gedrukte bevestigd mijn vermoeden dat het in mijn situatie niet uitmaakt hoe vaak er een camper wordt verkocht. Enige regelmaat is ook 1x per jaar of 1x per twee jaar.

 

Het tweede vet gedrukte herhaald wat Peter_CVinfo ook al zei, en wat ik in de post hiervoor heb geprobeerd te weerleggen. Het is toch geloofwaardig om te zeggen dat je een camper niet helemaal opgebruikt maar hem bijtijds weer wilt verkopen om zo de campervloot jong en fris te houden?

 

 

Link naar reactie
  • 0
Het is toch geloofwaardig om te zeggen dat je een camper niet helemaal opgebruikt maar hem bijtijds weer wilt verkopen om zo de campervloot jong en fris te houden?

 

Zeer geloofwaardig. En niet alleen om de vloot jong en fris te houden, maar ook omdat - zoals je zelf al stelde - er een een bepaald optimum is qua ouderdom en kilometrage voor zowel exploitatie (r.o.b.) als verkoop. Autolease, -shortlease en -verhuurbedrijven doen niet anders.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Mijn andere situatie: Als camperverhuurbedrijf tweedehands marge campers gekocht. Wel of geen btw afdragen bij verkoop aan particulier?

Ik zeg: 'wel', want die campers zijn geactiveerd en gebruikt in de bedrijfsvoering. De primaire activiteit is camperverhuur. Zou je een camperhandelaar zijn die campers uit de voorraad verhuurt, dan mag je wel de margeregeling toepassen. Zie http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/bijzondere_regelingen/margeregeling/wat_zijn_margegoederen/wanneer_de_margeregeling_niet_toepassen

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik ben voornemens een camperverhuur bedrijf te beginnen en heb eigenlijk dezelfde vraag als Klaasjannes:

 

Wel of geen btw afdragen bij verkoop (na een periode van verhuur) van een camper die als margevoertuig is ingekocht?

 

Het uiteindelijke antwoord was me niet helemaal duidelijk.

 

Alvast bedankt,

 

Vriendelijke groet Martijn

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.