• 0

Auto en BTW: Eindelijk een duidelijk overzicht, incl. regels 2011 op pag. 7

Aanbevolen berichten

  • 0

@YH:

 

Misschien lees ik je vraag niet helemaal goed, maar ik krijg de indruk dat dit de situatie is:

Je rijdt ca 10% zakelijk in een privé-auto. Of zie ik het verkeerd?

 

Dan mag je namelijk 19 cent per zakelijk gereden km ten laste van de winst brengen, verder niets.

Je moet wel de gereden km’s een beetje bijhouden, bijvoorbeeld opschrijven in een agenda of zo. Want je moet de zakelijke km’s kunnen specificeren, als daar om gevraagd wordt.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

volgens mij komen we nu weer in bekende materie. Minimaal 1000 km zakelijk rijden en meer dan 10% van de kilometers zakelijk gereden, dan mag je 75% aftrekken. Dit is het voorbeeld van Joost in het pdf bestand casus van meneer Paard , situatie 3.

Je mag ook 0,19 ct per km aftrekken. Maar als je weinig km's rijdt en een onzuinige auto hebt is dit voor mij voordeliger. Rijdt je veel zakelijke km's in je prive auto, dan kan 0,19ct beter uitpakken.

 

Groeten YH

Link naar reactie
  • 0

De 75% slaat op het gedeelte dat je van de betaalde BTW (op brandstof en onderhoud) zou kunnen terugvragen als voorbelasting (als dit verder niet uit de administratie te herleiden is) op de BTW aangifte.

 

Van de winst mag je 19 cent per zakelijk gereden kilometer aftrekken als bedrijfskosten. Dat slaat dus op de IB aangifte.

 

Het klinkt mij in de oren alsof je meent dat je mag kiezen tussen 19 cent / km of 75% van de werkelijke (brandstof/onderhoud) kosten van de winst af te trekken. En dat is niet zo.

Maar misschien begrijp ik je woorden verkeerd.

 

Link naar reactie
  • 0

YH haalt inderdaad wat zaken door elkaar:

 

BTW, IB en de Houderschapsbelasting staan naast elkaar en kennen elk haar eigen voorwaarden: uitgaande van privé etiket voor de IB, maar wel een BTW plichtige ondernemer:

 

BTW: 75% van de kosten van brandstof en onderhoud;

IB: 19 cent per zakelijke KM

Houderschapsbelasting: bij min. 10% zakelijk gebruik, het verlaagde tarief.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Nog een auto/BTW vraag:

 

Ik ben IB ondernemer, mijn vrouw niet. Wij hebben twee prive auto's die ik vrij willekeurig voor mijn onderneming gebruik. Kan ik nu van beide auto's 75% van de BTW op brandstof en onderhoud aftrekken of mag dat maar van één auto? En hoe zit het met tanken als mijn vrouw dat doet met een pinpas van onze gezamelijke rekening? Kan ik die BTW dan nog wel terugvorderen?

 

Groet, Reinier

Reinier Gerritsen

IDcircuits - RFID & Electronics

Link naar reactie
  • 0

Dag Reinier

 

Op zich is dit mogelijk, maar de fiscus zal daar anders over denken. Onder de 75% regeling valt ook de regel dat 75% alleen van toepassing is als het werkelijk privé gebruik niet uit de administratie blijkt. Bij twee privé auto's is het onwaarschijnlijk dat beide auto's voor 75% zakelijk gebruikt worden.

 

Pinnen vanaf de en/of rekening hoeft geen probleem te zijn. De betaling is immers herleidbaar naar de ondernemer.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag Joost,

 

Ik ben zelf niet zo actief hier met het posten, maar ik lees toch zeer regelmatig allemaal posts hier op het forum --> erg interessant!

 

Maar nu heb ik nog een vraagje;

 

Heb ik het goed als ik zeg; ik rij prive een auto maar rij er ook meer dan 10% zakelijk mee.

Kan ik dan

 

- 75% van de BTW op de benzine en op het onderhoud (nieuwe banden, velgen, wasbeurt etc.) aftrekken?

- en €0,19 per zakelijk gereden KM van de winst aftrekken?

- en nog een aangepast wegenbelasting tarief toepassen? (deze snap ik neit helemaal..)

 

En zoja.....wat moet ik er allemaal voor doen?

Moet ik bijv. voor al het bovenstaande een KM registratie bijhouden, of juist helemaal niet omdat je dan anders niet voor die 75% in aanmerking komt.....ksnap het niet meer helemaal....

 

Ben erg benieuwd!

 

Gr. Roy

PVC-tarp.com

bestel-strooizout.nl

Link naar reactie
  • 0
- 75% van de BTW op de benzine en op het onderhoud (nieuwe banden, velgen, wasbeurt etc.) aftrekken?

- en €0,19 per zakelijk gereden KM van de winst aftrekken?

- en nog een aangepast wegenbelasting tarief toepassen? (deze snap ik neit helemaal..)

 

En zoja.....wat moet ik er allemaal voor doen?

Moet ik bijv. voor al het bovenstaande een KM registratie bijhouden, of juist helemaal niet omdat je dan anders niet voor die 75% in aanmerking komt.....ksnap het niet meer helemaal...

.

 

Dag Roy

 

de 75% regeling voor de BTW kun je gebruiken als uit je administratie het werkelijk privé gebruik niet blijkt. De 19 cent per zakelijke KM kun je toepassen door je zakelijke KM's bij te houden. Privé hoef je niet te noteren daarvoor, dus geen sluitende KM-admin bijhouden. Verlaagd tarief MRB is alleen van toepassing als je een auto op grijs kenteken rijdt.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dus het is 1 van de 2....

 

of 19 cent per zakelijk gereden KM

of 75% van de BTW op onderhoud en benzin......

 

 

Nee, je moet onderscheid maken tussen de BTW en de IB.

 

BTW = 75% regeling. Dus 75% van de BTW op je autokosten neem je mee als voorbelasting in je BTW aangifte

 

IB = 19 cent per zakelijke KM. Die komt in mindering op je IB winst.

 

Voor het onderscheid IB/BTW kun je deze column beter even lezen.

 

@Reinier, graag gedaan!

 

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

OK bedankt dat is duidelijk :D

 

Dus dan hoef je alleen maar je zakelijke KM bij te houden op een notitieblok o.i.d. :-[ volgens mij word het me nu duidelijk....

 

Dat is toch zo allemaal veel voordeliger dan een dikke leasebak rijden en daar dan 25% bijtelling over te betalen...

 

 

PVC-tarp.com

bestel-strooizout.nl

Link naar reactie
  • 0

maar dat is dan toch niet controleerbaar als ik erop schrijf dat ik bij jou ben geweest voor een fiscaal gesprek o.id.

 

Nee, maar dat is een sluitende KM-admin ook niet altijd. Besef je wel dat als jij aangeeft op datum X in Amsterdam te zijn geweest en je wordt geflitst in Groningen, dat je dan wat uit te leggen hebt ;)

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

...

 

BTW = 75% regeling. Dus 75% van de BTW op je autokosten neem je mee als voorbelasting in je BTW aangifte

 

IB = 19 cent per zakelijke KM. Die komt in mindering op je IB winst.

 

...

Ook ik ben met deze auto-materie bezig, vandaar:

 

Moet dit niet zijn: Dus 75% van de BTW op je autokosten neem je mee als voorbelasting in je BTW aangifte, tenzij uit de administratie een andere verhouding privé/zakelijk blijkt? (zie ook deze link op hallo.kvk.nl)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen,

 

Ik had al een keer gereageerd over de handreiking voor autobranch

 

Nu heb ik een nieuwe 2e hands transporter op het oog van 2005 ( bpm vrij voor bijtelling)

Maar ook een marge auto, ik begrijp dat je dan ipv 12% van de bijtelling nu 75% van btw belaste autokosten kan aftrekken.

Maar dat je bij doorverkoop wel btw moet betalen, ik neem aan dat dat over de winst die je maakt gaat.

Ik heb het sowieso niet helemaal begrepen, want het bedrijf die hem doorverkoopt moet volgens de de uitleg toch ook BTW betalen,

 

Stel dat ik er voor kies privé te kopen, kan ik dan wel van lagere Mrb genieten omdat ik hem zakelijk gebruik

 

Hoe zit dat met die 19 cent per Km, ik heb wel eens een collega gehoord dat hij met de belastingdienst in onder handeling is voor hogere vergoeding, is dat stoere praat?

Ik ga hem gebruiken voor aanhanger les en met 2 uur les maak ik slecht 40 km, en dat gaat met 19 cent natuurlijk niet lukken, want de slijtage met al dat achteruitrijden is zeer hoog.

 

En ik heb al gekozen voor bijtelling van andere auto, wanneer ik overstap moet ik dan over beiden bijtelling betalen, andere auto kan er niet uit, want deze is weer voor andere categorie (automaat) ik kan hem verkopen aan mijn garage en weer terugkopen. En zo een autowissel opgeven, toch wel raar om als ondernemer autowissel te doen terwijl het voor werknemer simpel is.

 

Ben benieuwd, ik wacht trouwens nog op reactie van belastingdienst over de handreiking, maar ga ervan uit dat het afgekeurd word.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Michael

 

laag MRB tarief geldt voor BTW plichtige ondernemers die de auto minstens 10% zakelijk gebruiken. Ja dus.

ik begrijp dat je dan ipv 12% van de bijtelling nu 75% van btw belaste autokosten kan aftrekken

 

Bij een margeauto geldt dat doorgaans 75% van de voorbelasting aftrekbaar is.

 

Onderhandelen met de fiscus over een hogere (onbelaste) KM vergoeding is stoere praat die tot niets zal leiden.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Oké, die 12% vervalt dan dus, moeilijke keuze, privé of op de zaak.

Het hoort misschien niet in dit topic, maar als je voor de transporter 5000€ euro kosten hebt en de transporter is 45000 dan trek je 25% dus 11250 van die kosten af en is het resultaat 0€ (bijtelling ondernemers)

Maar hoe zit dat als je andere auto's in je jaarrekening hebt waar je een sluitende km administratie van hebt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

maar als je voor de transporter 5000€ euro kosten hebt en de transporter is 45000 dan trek je 25% dus 11250 van die kosten af en is het resultaat 0€ (bijtelling ondernemers)

 

Nope, de bijtelling IB is maximaal gelijk aan de werkelijke kosten (incl. afschrijving).

 

Maar hoe zit dat als je andere auto's in je jaarrekening hebt waar je een sluitende km administratie van hebt.

 

Gewoon alle kosten in mindering brengen. Geen correctie voor de BTW. Of, indien van toepassing:

 

12% x € 300 per bestelauto per werknemer per jaar ingeval de bestelauto doorlopend afwisselend wordt gebruikt door twee of meer werknemers (en waarvoor in de loonbelasting de eindheffing van € 300 per bestelauto geldt). Dan is er wel sprake van privé gebruik.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.