• 0

Importeren van natuursteen uit Turkije

Beste Ondernemers,

 

Sinds korte tijd speel ik met het idee om diverse (dure) natuursteen uit Turkije te importeren. Ik heb een goedkope bron die het mogelijk maakt hier de markt te betreden. Nu is de vraag, wat kost verzending?

 

Het gaat om een gewicht van 2500kg per m3. Het is voor mij nog niet duidelijk in wat voor gewicht en aantallen ik wil gaan importeren. Heeft iemand van jullie ervaring met import uit Turkije en hoe gaat dat?

 

Wat stellen jullie voor? Een Turks transport bedrijf of een Nederlandse? En dan boot, vrachtwagen of charter?

Misschien kennen jullie wat goede transport bedrijven of weet iemand waar ik ze op kan selecteren.. In ieder geval mogen de kosten niet te hoog worden(ten opzichte van de inkoop) en is het fijn als er niet afgerekend wordt in gewicht(agz het erg zwaar is)

 

Bij voorbaad dank!

 

David

Think harder, work smarter.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Stenen vervoer je het liefst per boot, kost het minst per kilo. Normaal gesproken gebruikt men het liefst 20ft containers voor dit soort zwaar spul, omdat die het meeste gewicht kunnen hebben tov van volume. Maar dan nog is de maximale belading iets van 14.000 kilo.

 

Veelal zie je dan dat bedrijven gaan proberen te combineren. 4 cbm steen en 4000 kilo kleding van een ander bedrijf. Totaal heb je dan 15.000 kilo en een aardig volle container.

 

Ik zou een Turks transportbedrijf gebruiken om eea cif Rotterdam af te laten leveren en een Nederlandse transporteur om eea in te klaren en af te leveren bij jouw loods. Het lijkt me een handeltje met minimale marges en je zult dus goed je best moeten doen om de transportkosten zo laag mogelijk te houden.

 

Succes!

 

 

Link naar reactie
  • 0

De marge lijkt in eerste instantie zeer groot. Met name omdat ik direct van de bron kan kopen.

Ondertussen heb ik wat bedrijven gecontacteerd. Het blijkt mogelijk om voor 1500 euro vanuit een grote stad in Turkije naar een adres in Nederland te vervoeren. Dat lijkt me prima gezien het feit dat er 20.000 kilo vervoert kan worden.

 

Ik heb nog geen klanten. Zodra ik alle samples van de natuursteen en alle prijzen heb moet ik onderzoek gaan plegen. Ik weet niet zo goed hoe ik mijn verkoopprijs tot stand moet laten komen en ook niet hoe ik erachter kom welke prijs aantrekkelijk is voor mijn klanten. Hoe zou ik dit het best kunnen aanpakken?

 

Ik heb nog totaal geen netwerk van architecten of bouwbedrijven.

 

Groet,

 

David

Think harder, work smarter.

Link naar reactie
  • 0

Dit lijkt best wel een interessant ideetje, maar aan wie ga en kan je dan zoal gaan verkopen? Wie kan je potentiele klanten zijn? Gezien de grote hoeveelheden moet je best wel eerst de klanten gaan opzoeken niet? Als je omloopsnelheid te langzaam is kan je je stock moeilijker bijvullen en blijf je ook beperkt met je assortiment. Je moet je erg goed voorbereiden gezien de wachttijden en eventueel de grotere bestellingen. Een klant houdt niet zo erg van te lang wachten en valse beloftes.

grtz

Link naar reactie
  • 0

Goedenavond,

 

Ik heb alles verdeelt in 3 fases.

 

1. Inkoopprijs

2. Vervoer

3. Afzet(verkoop)

 

Fase 1 is zo goed als afgerond en geeft zeer groen licht. Overigens moet ik inkoopprijzen nog vergelijken met inkoopprijzen van mijn afzetmarkt. Ik weet niet zo goed hoe ik dit aan moet pakken. Als ik de inkoopprijs meet naast de verkoopprijs aan consumenten is de marge gigantisch. Consumenten zijn echter niet mijn doelgroep.

 

Wat betreft Vervoer, tot nu toe krijg ik positieve signalen. Ik heb al te horen gekregen dat vervoer vanuit Turkije naar Nederland(binnenland) maar 1500 euro kost. Dit is exclusief havengelden en BTW. Op dit product zitten gelukkig geen invoerheffingen.

 

Fase 3 vindt ik erg moeilijk. Ik weet niet zo goed hoe ik dat aan moet pakken gezien het feit dat ik geen inkoopprijzen van mijn klanten heb, en ook niet onprofessioneel wil overkomen. Zomaar rondbellen/mailen lijkt me dus geen goed idee.

 

In ieder geval wil ik in eerste instantie geen stock aanhouden. Dat kost gewoonweg teveel geld. Zodra er geld in de onderneming zit kan dit wel gedaan worden om kosten te drukken.

 

Heeft iemand enig idee hoe ik fase 3 het beste kan aanpakken?

 

Groet,

 

David

 

Think harder, work smarter.

Link naar reactie
  • 0

Hoi David,

 

Dit wordt een reactie van iemand die niets weet over je product. Ik schiet er maar gewoon op los en mss dat iets van wat ik zeg hout snijdt. ::)

 

- Ga je het ruwe materiaal verkopen of ga/laat je 't eerst bewerken?

- Ik zou nu z.s.m. klanten gaan zoeken en alle kanalen opengooien, te beginnen op internet.

- Voor wat betreft die verkoopprijs kun je daar mss ook meer vinden, al moet het dan wel om gelijkwaardige producten gaan.

- Je weet nu je kostprijs, de inkoop-, vracht- en mogelijke andere overheadkosten. Bepaal voor jezelf een

marge, rekening houdend met belastingen, en vergelijk de eindprijs op 't net. Maar nogmaals: de ene 'natuurlijke steen' is

de andere niet.

- Zoek alle info die je kunt vinden over jouw product (uit welke streek, welke kwaliteit en andere bijzonderheden), maak een

brochure, neem een monstertje mee en ga bij potentiële klanten langs, waarbij ik naast bouwbedrijven en architecten denk

aan begrafenisondernemers.

 

Suc6

 

John

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt allemaal erg makkelijk.......

Maar bij dit soort vragen/situaties laat ik altijd eerst het boerenverstand werken en denk dan: als het echt zo gemakkelijk lijkt, dan zal het ook niet zo uniek zijn als ik nu denk. Zou er niemand eerder met het idee zijn gekomen?

 

Waarom zou het zo bijzonder zijn dat je direct bij de bron koopt? Wat denk je dat de grotere importeurs doen? Die reizen stad en land af op zoek naar deze bronnen (ik heb al eens een in het vliegtuig naar Cuba gezeten naast een importeur die naar steengroeves ging) want ze gaan echt niet via de tussenhandel kopen. Daarnaast zullen die grote jongens betere condities kunnen bedingen omdat ze waarschijnlijk een regelmatige afname kunnen garanderen, daar waar jij e.e.a. nog moet gaan ontwikkelen.

Dan nog de verkoop: onderschat het niet! Ook de natuurstenelarij is een vechtmarkt waar enkel de prijs telt, zit weinig emotie in, daar waar jij nog geen benul hebt hoe je je verkoopprijzen moet gaan berekenen.......

 

Mijn advies is om het zeer nauwgezet te onderzoeken, de markt te verkennen en je te laten adviseren door iemand uit de branche die niet een concurrent van je zou kunnen worden. Eerst grondige verkenning voordat je een container laat komen. Momenteel wek je de indruk dat je ineens het licht hebt gezien.

 

Succes met je plannen!

 

 

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties!

 

Het gaat hier om bewerkte natuursteen. Ik koop samen in met mijn vader. Hij is van Turkse afkomst en kan alles regelen met contracten e.d. in Turkije. Zelf ben ik in Nederland opgegroeid bij een Nederlandse moeder en daarom zal ik mij concentreren op alles wat zich in Nederland afspeelt.

 

In Turkije heeft mijn vader een kennis die al zijn hele leven met natuursteen werkt. Deze man is ondertussen gepensioneerd maar wil graag helpen. Hij zorgt ervoor dat we de beste kwaliteit kopen tegen de beste prijs.

 

Op internet vindt ik maar enkele aanbieders. De verkoopprijs die zij hanteren is natuurlijk voor de consument en niet voor tussenhandelaren. Ik heb genoeg soorten natuursteen gezien waar mijn brutomarge ten opzichte van de verkoopprijs ruim 80% is. Dan heb ik het over exact hetzelfde type en soms nog dikker steen(normaliter waardevoller).

 

Door zeer lage lonen in Turkije(5 tot 10 euro per dag) is het zeer interessant om daar de bewerking van het steen te laten doen. Dit zit al in mijn prijs.

 

Kan ik door middel van branche gegevens of iets dergelijks aan inkoopprijzen komen? Of wellicht kan ik terugrekenen, welke winstopslag denken jullie dat dit soort bedrijven hanteren.

 

Begrafenis ondernemers is zeker een goede afzetmarkt overigens! Natuursteen voor op een kist kan zeer prijzig worden(tot in de duizenden), hier zou ik qua prijs waarschijnlijk goed kunnen concurreren. Overigens is het voor mij in eerste instantie noodzaak grote deals te maken, aangezien vervoerskosten relatief hoog zijn en ik geen voorraad wil.

 

Binnenkort komt mijn vader terug met samples. Daarbij heb ik dan ook een boek en prijzen. Zou ik dan gewoon op grote bedrijven af moeten stappen? Of even bellen voor een afspraak o.i.d.?

 

Ik ga kijken of ik ergens branchegegevens kan vinden.

 

Groet,

 

David

Think harder, work smarter.

Link naar reactie
  • 0

Een tijd geleden alweer heb ik iemand gesproken die in NL Afrikaanse beelden importeerde en zowel zelf als via anderen verkocht. De inkoopprijs van die beelden is zeer, zeer laag, maar de transportkosten zijn 'killing', domweg door het gewicht. Dus dat je goedkoop kunt inkopen zal helaas niet zoveel zoden aan de dijk zetten. Reken op (orde van grootte) max 5% inkoopkosten, dus > 95% transportkosten!

 

Zorg dat je heel goed de transportkosten helder hebt. Als je inkoopkosten bijv 50% lager zijn dan je concurrenten haalt dat toch weinig uit. Je risico zit vooral in de schommelende transportkosten: kun jij die doorberekenen?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Binnenkort komt mijn vader terug met samples. Daarbij heb ik dan ook een boek en prijzen. Zou ik dan gewoon op grote bedrijven af moeten stappen? Of even bellen voor een afspraak o.i.d.?

 

Ik zou het eerst schriftelijk doen met brochure of alleen een brief met een pakkende tekst en foto's. Lukt dat niet, dan zou ik bellen om afspraken te maken. Onaangekondigd langsgaan zou ik als laatste optie bewaren.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Succes

 

het is dat we geen reactie van de maand prijs hebben anders had ik zeker op je gestemd! Zeer waardevol deze reactie op een 2 jaar oud topic! Dank dat je dit met ons wilde delen. ;D

 

Wellicht dat je is kan kijken hoe andere leden hier hun expertise delen. En dat is niet op de manier hoe jij het nu doet. Wellicht kan je je kennis wel gaan delen op een niet spamachtige manier zoals in je andere reacties op eeuwen oude topics.

 

Succes!

 

Danny

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste David,

 

Zorg dat je met grotere transport bedrijven werkt. Kosten zullen iets hoger zitten maar dan hoef je geen zorgen te maken over niet na komen van gemaakte afspraken. Want ze beloven te veel waar ze toch niet achter staan. Als je producten veel later aankomen dan dat het gepland is, dan ben je je klant zo i zo kwijt.

 

Grotere transport bedrijven hebben ook afspraken met Nederlandse tranporteurs. Deze kunnen je douane zaken afhandelen en helpen met benodigde documenten en formulieren.

 

Als je een bestelling plaats bij de leverancier, dan zelf elke dag na bellen of alles volgens planning gaat. Want als je op de dag belt van verzending, dan kun je al op rekenen dat het niet op transport is.

 

Turkije is niet een onvertrouwelijke plaats, maar je moet gewoon zelf achter zitten dat alles volgens afspraken en planning gaat. Want anderen gaan je voor als dit niet doet ( Wie meest belt krijgt ook de meeste aandacht).

Is niet de gewenste werkwijze maar er is helaas niets aan te veranderen.

 

Klanten vinden in Nederland is de meeste werk. Je moet ze gewoon kunnen overtuigen dat je goed product, op tijd en voor een lange tijd kunt leveren. Dit is de moeilijkste stap. Zorg dat je alleen informatie geeft die ze willen horen. Te veel gegevens zullen meer vragen opwekken bij de klant.

 

 

Eerlijk gezegd, heb ik zelf ook nog moeite met de laatste stap. Want goed kwaliteit kleding, drukwerk, voedingsmiddelen, natuurstenen en nog veel meer kan ik voor een zeer gunstig prijs regelen. Zelf heb ik ook met verschillende leveranciers goed contact Maar gescikte klanten vinden vinden blijft moeilijk.

 

 

Succes en als er vragen zijn hoor ik dit graag.

 

 

Met vriendelijke groeten

Ertan Kestaneci

Link naar reactie
  • 0

Hoi David,

 

Het ia al weer eer oud topic maar graag zou ik contact met je willen komen voor meer inport van bewerkt natuurstrips vanuit Turkije. İk werk zelf voor een Fabriek die zelf Natuursteen bewerkt en docoratie stips maakt.Ook zou het mogelijk zijn om met je vader een afspraak te maken, misschien kunnen wij je verder helpen.Als hij nog in Turkije is ?

 

Als alles al rond is en het is je gelukt zou ik het ook leuk vinden om je ervaring hier over te horen.

 

Wij leveren zelf natuursteenstrips ook kunnen wij je hierbij helpen of misschien kunnen we zaken doen.

 

Mvg,

 

Birsel Cimen

Karetas Marmer

Link naar reactie
  • 0

goede dag ik ben zelf ondernemer en op zoek naar een grote partij turkse hardsteen

laat maar een bericht achter dan kunnen we misschien zaken doen

groet ger

 

Goede dag Ger,

 

İk werk zelf voor een Fabriek die Marmeren natuursteenstrips maakt. Graag zou in contact met je wiilen komen wellicht kunnen we zaken doen.

 

Mvg

Birsel Cimen

Karetas Marmer

Denzili

Link naar reactie
  • 0

Uit ervaring kan ik je inderdaad bevestigen dat dit bedrag is voor vervoer over het water. Dit kan voor dit bedrag niet over de weg.

 

Maar ik zou als ik jouw was opzoek gaan naar een transport bedrijf of expediteur welke je hiermee kan helpen. Naast het transport komt bij import vanuit turkije ook de douane om de hoek kijken

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.