• 0

Import uit China, btw?

Mijn broertje is van plan om in zijn vrije tijd een webshop te runnen, dus puur voor 'voor erbij'.

Hij wilt zijn producten kopen van een (erg grote) webshop uit China.

Vandaag heeft hij wat 'test-exemplaren' ontvangen, echter zat hier geen factuur bij.

 

Bij het verkopen van je producten ben je in Nederland verplicht 19% toe te voegen aan de netto prijs, echter hoe zit het bij het inkopen uit China?

Stel hij heeft EUR 100,- betaald voor zijn producten en wilt het weer verkopen voor EUR 140,- (exclusief BTW), dan betaald zijn klant natuurlijk EUR 140,- * 1.19. Vervolgens moet mijn broertje 19% afdragen aan de belastingdienst. Echter die EUR 100,- kan hij daar nog wat van aftrekken, of moet hij daar over ook nog belasting betalen.

 

Dank voor alle hulp :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hallo Saban,

 

Op de invoer van de spullen zul je invoerbelastingen moeten betalen, zie www.douane.nl

BTW betaal je bij invoer ook. Afhankelijk van het soort producten betaal je hier 6 of 19 % BTW over.

Deze BTW mag op je BTW-aangifte weer worden teruggevraagd als voorbelasting.

 

Over de verkoopprijs berekent hij dan weer 6 of 19 % BTW die de klant aan hem betaalt. Hij sluist die BTW weer door aan de fiscus. Uiteindelijk betaalt je broer per saldo dus geen BTW, dat doet de klant.

 

Je sommetje klopt, behalve dat je broer van die 100 euries geen BTW kan aftrekken, omdat daar (nog) geen BTW inzit.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Hallo Saban,

 

Op de invoer van de spullen zul je invoerbelastingen moeten betalen, zie www.douane.nl

BTW betaal je bij invoer ook. Afhankelijk van het soort producten betaal je hier 6 of 19 % BTW over.

Deze BTW mag op je BTW-aangifte weer worden teruggevraagd als voorbelasting.

 

Over de verkoopprijs berekent hij dan weer 6 of 19 % BTW die de klant aan hem betaalt. Hij sluist die BTW weer door aan de fiscus. Uiteindelijk betaalt je broer per saldo dus geen BTW, dat doet de klant.

 

Je sommetje klopt, behalve dat je broer van die 100 euries geen BTW kan aftrekken, omdat daar (nog) geen BTW inzit.

 

groet,

 

John

 

Hoi John,

 

Dank voor je reactie. Het BTW gedeelte afdragen begrijp ik wel, wat ik afdraag mag ik ook weer aftrekken, dus inderdaad per saldo wordt de BTW alleen betaald door de klant, echter 'het probleem'.

Wanneer en hoe moet ik BTW betalen? De test-exemplaren zijn thuis aangekomen per 'normale post', maar er is nergens en aan niemand BTW betaald.

Het was vooraf via PayPal betaald, maar nergens invoerrechten en BTW betaald.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Saban,

 

Het gaat dus om die test-exemplaren? Je hebt geen factuur zeg je, maar er is wel betaald. Beschouw dan je betalingsbewijs als brondocument en ga daarmee naar de douane om die spullen in te klaren (lees: invoerbelastingen te betalen).

 

Voor latere zendingen zal die Chinees toch echt moeten factureren. Mss dat hij het in dit geval echterwege heeft gelaten omdat het om spullen met een geringe waarde ging of omdat de spullen weer teruggaan (tijdelijke invoer)? Kijk eens op

http://www.evd.nl/zoeken/showbouwsteen.asp?bstnum=2663&location= of

http://www.cimex-china.com/home.php

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Als het gaat om testexemplaren, zeg maar samples dan kun je redeneren dat deze niet bestemt zijn voor verkoop.

 

Je kunt de fabriek betalen en op de UPS/DHL aangeven :

 

Produkt: Commercial Sample

 

Commercial Value : 0 usd

 

Kan zijn dat de douane in NL hier anders over denkt, maar als de aantallen erg klein zijn is dat meestal niet het geval.

 

Succes

Link naar reactie
  • 0

Misschien had ik het geen test-examplaren moeten noemen. Het was gewoon een normale bestelling, echter de bestelling is gedaan om te zien of de producten kwalitatief in orde zijn. De verkoper weet verder niks over dat het om zogenaamde samples gaat.

 

Ik vind het dus vreemd dat er geen factuur bijgeleverd wordt bij een bestelling. Je krijgt wel netjes in overzicht met de bestelde producten met de prijzen (in Yen) er naast maar niks over BTW. Er is ook geen BTW aan de postbode bedoelt, ook geen invoerrechten.

 

Als ik straks hetzelfde wekelijks/maandelijks bestel wil ik dus weten of er dan ineens plotseling kosten bij komen. Moet ik het zelf aangeven bij de douana of gaat dat allemaal van zelf?

 

Trouwens de bestelling zal nooit boven de EUR 150.00 bedragen, producten zijn EUR 4.50 inkoop per stuk. Bestelling zal 30 stuks per bestelling zijn.

 

De verzending zal ook gewoon per normale post zijn.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Saban,

 

Ik ken de Chinese wetgeving slecht ;), maar na wat je nu over die bon schrijft, lijkt 't mij een Chinese factuur. Dat daar geen BTW opstaat lijkt me logisch. Als de Chineze zoiets als BTW kennen, zal het bij hun ook als uitvoer bestempeld worden en wordt er geen BTW in rekening gebracht (officieel 0 % BTW).

 

Als je nu alle info hebt gegeven, zie dan mijn vorige antwoorden over hoe je met invoerbelastingen en BTW om dient te gaan.

Bel de douane/kijk op die site/ga er langs en geef de spullen aan. En vraag meteen hoe 't met postzendingen gaat.

 

Suc6

 

John

Link naar reactie
  • 0

Wat betreft de beschrijving is deze nu compleet, alsnog een klein overzicht:

- Producten besteld bij een Chinese webshop.

- Waarde van de producten was +/- EUR 35,-

- Er is per e-mail een 'orderbevestiging' ontvangen met het bestelde product met daarnaast de prijzen in Yen.

- Er is betaald via PayPal.

- Het is ontvangen per 'normale post' en er is niks betaald aan de postbode.

 

Zover ik dus begrijp:

- Ik heb EUR 35,- exclusief BTW betaald voor de order;

- Daar komt nog eventueel invoerrechten bij;

- Bij het verkopen van de producten dien ik er 19% bij op te tellen en deze doorsluizen naar de Belastingdienst;

- Ik mag als 'bewijs van factuur' de betaling van PayPal opgeven omdat er geen 'echte factuur' maar een 'simpele order list'.

 

Verder gaat het om algemeen te zijn om potjes verf, zit ik dan hierbij goed? http://gebruikstarief.douane.nl/3213100000

Tarief is dus 6.50% ?

Link naar reactie
  • 0

Hoi Saban,

 

Bijna goed.

 

Voor de invoer betaal je naast invoerrechten ook BTW, die je op je BTW-aangifte weer als voorbelasting mag aftrekken (bij rubriek 5b). Bij verkoop leg je er weer 19 % op en doe je wat je schreef.

Wat die factuur betreft: neem het betalingsbewijs samen met de orderbevestiging als factuur in je administratie op.

 

Van invoerrechten heb ik geen verstand, dus check dat tarief even bij de douane.

 

Overigens: als je broer veel gaat invoeren, is het mss handig om een invoervergunning (artikel 23 Wet OB) aan te vragen bij z'n BTW-inspecteur. Met zo'n vergunning verleg je de te betalen BTW bij invoer naar je BTW-aangifte waar je hem gelijk als voorbelasting weer aftrekt. Dan hoef je de BTW iig niet steeds voor te schieten.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Vaak krijg je vanuit China goederen zonder factuur. Als je een bestelling plaatst, dan kun je om een factuur vragen.

Er zit een verschil tussen het BTW percentage dat de Chinese leverancier meot betalen en het BTW dat de leverancier terug krijgt. Bij kleine waarde doet 'ie er dus liever geen factuur bij. het is illegaal, maar het risico waard.

Illegaal in China overigens, heeft geen enkel risico voor jou.

Link naar reactie
  • 0

Vaak krijg je vanuit China goederen zonder factuur. Als je een bestelling plaatst, dan kun je om een factuur vragen.

Er zit een verschil tussen het BTW percentage dat de Chinese leverancier meot betalen en het BTW dat de leverancier terug krijgt. Bij kleine waarde doet 'ie er dus liever geen factuur bij. het is illegaal, maar het risico waard.

Illegaal in China overigens, heeft geen enkel risico voor jou.

 

Maar zonder factuur heb ik eigelijk niks ingekocht, volgens de belastingdienst, klopt dat?

Link naar reactie
  • 0

Wat de producent in China aan belasting moet betalen is totaal niet van belang voor diegene die koopt.

 

Kleine bedraagjes zetten ze liever niet in de boekhouding, niet om te ontduiken, maar omdat de verwerkingskosten hierbij een rol spelen. Gebeurt in NL ook: met of zonder bonnetje meneer ?

 

Een factuur is altijd wel te krijgen, hierop kun je desnoods laten zetten wat je wil.

 

Btw betaal je over de proforma invoice incl. transportkosten, danwel over de waarde vermelding indien DHL/UPS, bij binnenkomst in Nederland. Hiernaast ook nog evt invoerbelasting betalen.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben bezig met een onderzoekje naar wat er allemaal komt kijken bij het op kleine schaal importeren van goederen van buiten de EU. In mijn geval zou het gaan om pakketten electronica die via een pakketdienst zoals DHL verzonden worden. Ik heb gebeld met de belastingtelefoon van de douane (0800-0143) en de meneer aan de andere kant vertelde me dat in mijn geval de pakketdienst verantwoordelijk is voor de inklaring van het pakket. Zij worden geacht douanerechten en BTW bij mij in rekening te brengen. Wanneer ze dat niet doen dan zou voor mij de zaak daarmee afgedaan zijn. Op mijn vraag of ik dan naderhand nog aangifte kan doen, omdat ik graag volgens de regels handel, was het antwoord dat dat niet hoeft, en dat het zelfs niet eens mogelijk is.

 

Ik ben toch nog niet helemaal overtuigd. Ik heb mijn situatie duidelijk omschreven en aangegeven dat ik commerciële intenties heb, maar de man bleef erbij dat ik zelf geen initiatief hoeft te nemen. Ik twijfel of ik nog eens moet bellen in de hoop dat ik een andere persoon aan de lijn krijg die het verhaal bevestigt, maar misschien is er hier iemand die bovenstaand verhaal kan bevestigen of ontkrachten?

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost A.,

 

Mss dat je dit antwoord kreeg omdat je pakket een bepaalde waarde niet te boven gaat? Maar anders klopt er volgens mij geen r**t van dit verhaal.

 

Het moet natuurlijk wel duidelijk zijn dat het om een zakelijke transactie gaat. Een pakket met zakjes drop van tante Truus uit de VS ga je tenslotte ook niet inklaren. De factuur of bestelbon moet die zakelijkheid n.m.m. aantonen en dan moet in dit geval DHL de zaken fiscaal regelen en doorberekenen aan jou. Doen ze dat niet dan moet je het zelf doen.

 

Er zijn nu 2 topics in dit forum waar DHL in mijn ogen een vreemde rol speelt (zie ook invoer via ander EU-land o.i.d.)

 

Met nadruk wil ik zeggen dat ik geen expert ben op dit gebied, maar ik meen er wel iets van te weten.

Wie kan dit probleem tackelen?

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

De antwoorden staan hier allemaal al lang op HL. Om de paar weken komt er weer een vraag die nagenoeg op de vorige leek.... ;) Je mag de gebruikers er ook wel op wijzen dat er een topic is met allerlei import- en exporttips en links naar informatiebronnen. Als ze daar nu even gaan lezen, is al 90% opgelost. ;)

Link naar reactie
  • 0

De antwoorden staan hier allemaal al lang op HL.

Dat vind ik een gewaagde uitspraak die ik niet graag voor mijn rekening zou willen nemen.

 

 

een vraag die nagenoeg op de vorige leek.... ;)

en dat is een contaminatie... :P

 

 

Je mag de gebruikers er ook wel op wijzen dat er een topic is met allerlei import- en exporttips en links naar informatiebronnen. Als ze daar nu even gaan lezen, is al 90% opgelost. ;)

 

Mijn vraag was serieus en ik heb mijn best gedaan maar geen antwoord kunnen vinden op het forum. Vanmorgen heb ik nogmaals gebeld met de belastingtelefoon van de douane, en vervolgens met DHL. Hieronder een korte opsomming van de voor mij belangrijkste uitkomsten.

 

Douane

[*]De pakketdienst is verantwoordelijk voor het aanbieden van het pakket aan de douane;

[*]Achteraf kan ik geen aangifte meer doen bij de douane, dat kan alleen de pakketdienst want zij nemen het pakket als eerste in ontvangst;

[*]Het bedrag voor douanerechten en BTW dat door de douane (via de pakketdienst) in rekening wordt gebracht is definitief, ze kunnen daar in de toekomst niet op terugkomen.

 

DHL

[*]DHL biedt alle pakketten aan bij douane;

[*]Alle pakketten uit China worden door de douane grondig onder de loep genomen;

[*]Wanneer er een commerciële factuur is bijgevoegd worden over het algemeen over het volledige bedrag douanerechten en BTW in rekening gebracht;

[*]Wanneer er een pro forma factuur, of helemaal geen factuur is bijgevoegd maakt de douane een schatting van de totale waarde en brengt eventueel douanerechten en BTW in rekening;

[*]Ook al krijg je geen extra rekening voor douanerechten en BTW bij aflevering dan nog kun je er van uit gaan dat het pakket is gecontroleerd door de douane;

[*]Ook voor andere pakketdiensten geldt dat alle pakketten uit China gecontroleerd worden (dubieus, DHL kan daar naar mijn mening niets over zeggen).

 

Ik ben er nu van overtuigd dat ik in ieder geval geen aangifte meer hoeft te doen. Blijft er voor mij een kwestie over. De pakketten die ik toegestuurd krijg bevatten vaak geen factuur, en soms een briefje met daarop de mededeling dat het pakket een gift bevat. De factuur is mij dan al eerder via email al toegezonden, de leverancier is verantwoordelijk voor de documenten die hij bij het pakket stopt. Zou het nu als fraude beschouwd kunnen worden dat ik producten verkoop die aan mij verzonden zijn als gift, ook al heb ik de leverancier niet gevraagd om het pakket als gift te bestempelen?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb voor 1600 euro aan goederen besteld in China.

 

Nu zijn de goederen binnen inclusief een factuur van FedEx betreft de BTW- en invoerrecten.

 

Nu weet ik dat ik de betaalde BTW kan terugvragen bij de aangifte BTW als voorbelasting.

 

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit moet inboeken, dus wat de journaalpost wordt bij de volgende betaald bedragen;

 

Invoerrechten; 24,77

BTW; 218,69

Voorschieten accijnzen en invoerrechten; 10,00

 

Moet ik hier een memoriaalboeking van maken?

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.