Over een paar maanden gaan we naar Duitsland (net over de grens) verhuizen en nemen onze eenmaanszaak, die tot nu vanuit ons woonhuis in Nederland werd gerund, mee.
We blijven uitsluitend in Nederland werken bij Nederlandse klanten, dus willen ook graag belastingplichtig blijven in Nederland zodat gebruik kan worden gemaakt van de hypotheekrenteaftrek en zelfstandigenaftrek.
Ik heb daarover met de belastingdienst GWO contact gehad en die gaven aan dat dat geen probleem is, zo lang we een vaste inrichting in Nederland zouden houden. Hij adviseerde bij bedrijfsverzamelgebouwen te informeren of er plek was.
Dat heb ik gedaan, maar een huur van rond de 500 euro in zo'n bedrijfsverzamelgebouw doet het voordeel van de hypotheekrente m.i. teniet. Vooral ook zonde omdat die ruimte 95 procent van de tijd ongebruikt zou zijn.
Vandaar mijn vraag: is een van julllie bekend (misschien is er zelfs al jurisprudentie over) waaraan een vaste inrichting moet voldoen? Een postadres/postbus of garagebox is niet toegestaan, dat wist de belastingman me wel te vertellen, maar is het bij voorbeeld mogelijk een kamer in Nederland te huren of een sta-caravan, of weet iemand een kantorencomplex waar heel kleine ruimtes gehuurd kunnen worden tegen een aardig bedrag?
Misschien zijn er meer ZZP-ers die met dit probleem zitten en kunnen we samen een ruimte bij een bedrijfsverzamelgebouw huren om zodoende de kosten te delen? Als iemand ideeen heeft, dan zijn die zeer welkom!
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
LonJob
LonJob
Over een paar maanden gaan we naar Duitsland (net over de grens) verhuizen en nemen onze eenmaanszaak, die tot nu vanuit ons woonhuis in Nederland werd gerund, mee.
We blijven uitsluitend in Nederland werken bij Nederlandse klanten, dus willen ook graag belastingplichtig blijven in Nederland zodat gebruik kan worden gemaakt van de hypotheekrenteaftrek en zelfstandigenaftrek.
Ik heb daarover met de belastingdienst GWO contact gehad en die gaven aan dat dat geen probleem is, zo lang we een vaste inrichting in Nederland zouden houden. Hij adviseerde bij bedrijfsverzamelgebouwen te informeren of er plek was.
Dat heb ik gedaan, maar een huur van rond de 500 euro in zo'n bedrijfsverzamelgebouw doet het voordeel van de hypotheekrente m.i. teniet. Vooral ook zonde omdat die ruimte 95 procent van de tijd ongebruikt zou zijn.
Vandaar mijn vraag: is een van julllie bekend (misschien is er zelfs al jurisprudentie over) waaraan een vaste inrichting moet voldoen? Een postadres/postbus of garagebox is niet toegestaan, dat wist de belastingman me wel te vertellen, maar is het bij voorbeeld mogelijk een kamer in Nederland te huren of een sta-caravan, of weet iemand een kantorencomplex waar heel kleine ruimtes gehuurd kunnen worden tegen een aardig bedrag?
Misschien zijn er meer ZZP-ers die met dit probleem zitten en kunnen we samen een ruimte bij een bedrijfsverzamelgebouw huren om zodoende de kosten te delen? Als iemand ideeen heeft, dan zijn die zeer welkom!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/22245-aan-welke-eisen-moet-een-vaste-inrichting-in-nederland-voldoen/Aanbevolen berichten
5 antwoorden op deze vraag