• 0

Bedrijfsonderdeel Duitse firma starten in Benelux

Good day! ;)

Ik zou graag even jullie gedachten willen vernemen over het volgende:

Een paar weken terug werd ik benaderd door een directeur van een Duitse AG in warmtepompen met meer dan E100miljoen omzet. Hij stelde mij voor om hun bedrijf voor hen in de Benelux op te starten, maar de Duitsers wilden wel zelf volledig eigenaar blijven, dus zonder verdere verdeling kapitaal/aandelen. Een soort 'Niederlassung' ( zij de lasten en wij de lusten..)

Nu ben ik bezig met het opstellen van de berekening van het benodigde budget in 2010:

kantoorkosten, salaris, marketing, accountantskosten, vervoerskosten. Heeft iemand nog nuttige tips en/of zaken die ik zeker niet over t hoofd moet zien of onderschatten?

Weet iemand ook bijv. hoeveel percentage van de winst (als provisie) per verkocht product gebruikelijk is?

Ik verneem graag. Bedankt ;)

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

• 0
Heeft iemand nog nuttige tips en/of zaken die ik zeker niet over t hoofd moet zien of onderschatten?

Lastig te beoordelen aan de hand van de huidige informatie. Een paar aanvullende vragen daarom om vooral wat risicotechnische aspecten te kunnen beoordelen:

[*]worden de pompen alleen verkocht of wordt het ook geïnstalleerd, geserviced en gerepareerd. Zo ja, door wie: door moedermij of door BeNeLux bedrijf?

[*]vinden (door moederbedrijf en/of NL dochter) ook engineering-activiteiten plaats, m.a.w echt ontwerp, advies, bouw en testen van (deel)installaties en componenten

[*]je noemt in je opsomming al wel de term "vervoer". Bedoel je hiermee vervoer in eigen beheer, drop shipments (zo ja: wie factureert de eindgebruiker?) of inkomende transporten van fabriek naar jouw magazijn en uitgaande transporten van magazijn naar koper?

[*]ga je voorraad opbouwen/aanhouden (van pompen en/of onderdelen)

[*]wordt jij bestuurder van de nieuwe vennootschap? Zo ja, heb jij volledige vrijwaring/vrijtekening van bestuurdersaansprakelijkheid of is/wordt dit verzekerd (bijv via Duitse moedermij). Let op: ook als je formeel geen bestuurder bent maar countrymanager o.i.d. kun je tochbestuurdersaansprakelijkheidsrisico's lopen als je wel (deels) feitelijke bestuurshandelingen uitvoert.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

• 0

Alles wordt beheerd en gecoordineerd vanuit Duitsland. Installatie zal een team vanuit Duitsland verzorgen of locaal door de derde verricht worden.

Elke bestelling wordt vanuit hier via de Duitse moeder gedaan en vanuit Duitsland geleverd met een factuuropslag.

Het enige dat ik hoef te doen is een logistic center zoeken (extern) voor tijdelijke opslag en (verkoop) medewerkers inhuren, plus local tax advisor, en de kosten ervan kunnen 1 op 1 doorgezet worden richting onze oosterburen (evenals mijn loon / ben dus in loondienst).. ;)

• 1
Alles wordt beheerd en gecoordineerd vanuit Duitsland. Installatie zal een team vanuit Duitsland verzorgen of locaal door de derde verricht worden. Elke bestelling wordt vanuit hier via de Duitse moeder gedaan en vanuit Duitsland geleverd met een factuuropslag.

Prima, het NL-bedrijf is dus geen opdrachtgever. Geen engineering/montage en opzichtrisico's derhalve

Het enige dat ik hoef te doen is een logistic center zoeken (extern) voor tijdelijke opslag

Risicotechnisch moet je dan rekening houden met het volgende:

[*]voor wiens rekening/risico liggen de goederen in dat logistics center. Ik neem aan Duits moederbedrijf: die blijft eigenaar van de goederen tot uitlevering aan klanten

[*]idem transport: NL bedrijf is geen eigenaar dus transporten fabriek - opslag en opslag - klant vinden ofwel voor rekening/risico fabrikant of klant plaats.

kortom: als het goed is ook hier geen risico's voor NL bedrijf

en (verkoop) medewerkers inhuren, plus local tax advisor, en de kosten ervan kunnen 1 op 1 doorgezet worden richting onze oosterburen (evenals mijn loon / ben dus in loondienst)

hier wordt het iets lastiger. Hamvraag is/blijft of een of meerdere van deze werkzaamheden jou toch gaan kwalificeren als bestuurder met dito bestuurdersaansprakelijkheid (je hoeft immers niet persé statutair bestuurder / procuratiehouder te zijn: als je feitelijke bestuurshandelingen uitvoer ben je daarop aan te spreken en sta je daar met je privé vermogen voor garant). Dit IMHO goed na laten kijken!

Wat resteert zijn personele en lokale Nederlandse aangelegenheden, o.a:

[*]werkgeversaansprakelijkheid. NL aansprakelijkheid zelden gedekt op buitenlandse polis, bij twijfel beter lokale AVB "kantoordekking" regelen inclusief ontvangst- en bezoekersrisico's

[*]Zorgplichtrisico's, o.a. werknemers die deelnemen aan verkeer tijdens bedrijfstijd. Ook dit lokaal te regelen, soms op AVB, soms apart.

[*]loondoorbetaling bij ziekte: werkgever is verplicht het loon max 2 jaar door te betalen (of tot einde tijdelijk contract). Als CAO van toepassing is (kleinmetaal bijvoorbeeld?) dan kijken wat daarin vermeld staat

[*]idem overige arbeidsvoorwaarden zoals pensioen, WIA gat en WIA Excedent: als er een CAO van toepassing is dan is die leidend, anders is het verstandig om "hetgeen in Nederland gebruikelijk" / marktconform is te communiceren met Duits moederbedrijf met indicatie kosten. Houdt er rekening mee dat voor jou - in loondienst in principe (*) geen andere afspraken gemaakt mogen worden dan voor het overige personeel : arbeidsvoorwaarden zoals WIA en Pensioen zijn een collectieve toezegging.

(*)= maar het kan in theorie voor jou wel, mits er geen CAO van toepassing is Je mag wel afwijkende arbeidsvoorwaarden hanteren voor groepen personeel, bijvoorbeeld voor junior, medior en senior verkopers en t.b.v. management. Probleem is wel dat vrijwel geen enkele pensioenverzekeraar voor jou als manager een los (collectief) contract wil opstellen met andere condities dan de rest van het personeel

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

• 0

Goedendag, Ik ben gevraagd om voor een Duitse AG, warmtepompen in de Benelux (vanuit een 'duits' filiaal in Nederland) te verkopen.

De Duitsers willen het volledig risico en eigendom houden en ik verdien naast een vast loon, provisie per verkochte pomp. Ook zullen er een 6 tal andere personeelsleden in NL hiervoor aangesteld worden.

Onder welke rechtsvorm zou de onderneming (Niederlassung) belastingtechnisch en qua verantwoordelijkheid/risico het meest logisch ingeschreven moeten worden?

Grt,

JW

• 0
  • 0

Goedendag, Ik ben gevraagd om voor een Duitse AG, warmtepompen in de Benelux (vanuit een 'duits' filiaal in Nederland) te verkopen.

De Duitsers willen het volledig risico en eigendom houden en ik verdien naast een vast loon, provisie per verkochte pomp. Ook zullen er een 6 tal andere personeelsleden in NL hiervoor aangesteld worden.

Onder welke rechtsvorm zou de onderneming (Niederlassung) belastingtechnisch en qua verantwoordelijkheid/risico het meest logisch ingeschreven moeten worden?

Hallo JW,

Rechtsvorm? Ik neem aan dat je het dan over jouw status hebt?

Je hebt geen rechtsvorm nodig, je bent in loondienst bij die Duitse Mutti (vast loon en geen risico).

Maar da's slechts mijn mening.

groet,

John

• 0
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar