• 0

Zaak reis naar verre oost en aftrekposten

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Martijn

 

Lang geleden had je een eenmanszaak. Is dat inmiddels de BV waar je het toen over had? (just curious)

 

Kosten voor een zakenreis zijn volledig aftrekbaar, dus ook alle kosten ter plaatse. Alleen geldt voor consumptie een beperking van 26,5% op de aftrek als IB/VPB kosten en is de BTW op die kosten niet aftrekbaar.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

(khoop dat ik goed doe om in andersmans topic door te gaan)

 

ik ben inmiddels al naar het verre oosten geweest (dit jaar) om daar vakantie te vieren, maar ook voor 1 zakelijk afspraak(waar ik bewijs van heb dmv flyers, visite kaartjes en interview verslag)

 

Nu heb ik alles prive betaald, maar ik vraag me af of ik toch bepaalde zaken mag declareren.

de afspraak was in Tokyo, maar ben gaan reizen uiteraard naar andere steden.

Ik wil wel redelijk blijven dus ik hoef niet de reizen en hotel kosten van de andere steden en ik heb eveneens geen bonnetjes bewaard van mijn consumptie en boeit me ook niet.

Echter, zou ik het vliegticket mogen declareren?

Zou ik de hotelkosten voor het gehele verblijf in Tokyo mogen declareren? of alleen een aantal dagen (1 dag voor t/m 1 dag na de afspraak)?

 

Dat zou alweer zon 2000 euro winst kunnen drukken. (btw kan natuurlijk niet, maar dan voer ik het hele bedrag op)

 

(ps ik vind dit echt een geweldig forum!)

Link naar reactie
  • 0

 

Zakenreizen mag je gewoon aftrekken in je verlies- en winst rekening. Dus de vliegkosten naar Tokyo + de kosten van het verblijf aldaar. Voor zogenaamde gemengde kosten (bv. eten e.d.) vindt een privé correctie van 26,5% plaats.

 

Uiteraard kun je de kosten van het bezoek aan de andere steden niet aftrekken, omdat die bezoekjes geen zakelijk karakter hebben.

 

Let op dat dit soort aftrekposten bij een eventueel boekenonderzoek extra aandacht heeft.

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me in dit geval al prettig als je het vliegticket kunt aftrekken, en daarbij evt een paar nachten hotel.

 

Ik zou denken dat het in principe moet kunnen voor 1 afspraak, ongeacht of daar verder iets uitkwam: zoals de belastingdienst zelf zegt willen ze niet op de stoel van de ondernemer zitten. Logischerwijs zou dus een vlucht naar tokio voor bijv alleen een kennismaking aftrekbaar moeten zijn, ook al was het niet heel likely dat je daarmee die reis zou terugverdienen.

Link naar reactie
  • 0

 

Zakenreizen mag je gewoon aftrekken in je verlies- en winst rekening. Dus de vliegkosten naar Tokyo + de kosten van het verblijf aldaar. Voor zogenaamde gemengde kosten (bv. eten e.d.) vindt een privé correctie van 26,5% plaats.

 

hmm, moet ik dan deze privecorrectie eveneens toepassen op het vliegticket en hotel? Deze hebben namelijk beide een privekarakter.

Link naar reactie
  • 0

 

Nee, alleen op kosten van eten en drinken. Als je op zakenreis bent, bespaar je de kosten van eten thuis. Dat is een beetje het idee erachter. In de kosten van het vliegticket en een hotel zit geen besparingswaarde, omdat je deze kosten ook gemaakt had als je alleen op zakenreis was gegaan zonder toeristische uitstapjes.

Link naar reactie
  • 0

okay, ... laatste vraag hierover...

Het hotel verblijf was 15 dagen, zakelijke meeting was 1 dag.

vind de belastingdienst het goed als ik de volledige 15 dagen aftrek, of moet ik een redelijkheids percentage toepassen?

het verblijf had wel een zakelijk karakter, alleen de duur van het verblijf heeft een overheersend prive karakter. Meerendeel van het verblijf was uitraard prive was en als ik alleen zakelijk had geboekt, dan was ik maar een paar dagen gebleven.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.