• 0

Uittreden V.O.F. Uitkopen

Hoi!

 

Een half jaar geleden ben ik met een vriendin begonnen aan een bedrijf. We hebben zelf een product ontwikkeld, er een merk omheen gecreëerd en deze verkocht middels een webshop.

 

Echter door communicatieproblemen hebben we besloten uit elkaar te gaan als compagnons. Mijn compagnon vond dat zij voor het bedrijf niets meer hoefde te doen omdat zij zich niet "prettig voelde bij de situatie". Mijn werkzaamheden zijn echter doorgegaan en ik heb met alle macht geprobeerd het bedrijf staande te houden en het merk in de publiciteit te krijgen. Ondanks dat de verkoopcijfers nog niet zijn wat het had moeten zijn, ben ik van mening dat de verkoopcijfers die er zijn aan mij te danken zijn.

 

Omdat we besloten uit elkaar te gaan heb ik haar voorgesteld om haar uit te kopen. Dit wil zij onder geen beding, zij wil per sé doorgaan met het bedrijf (ondanks het feit dat ze er simpelweg niet geschikt voor is - het niets aan een bedrijf willen doen wanneer je je niet prettig voelt bij een situatie onderstreept dit, naar mijn mening). Daarom heb ik na lang overwegen en met pijn in mijn hart besloten dat zij mij uit kan kopen. Met de wetenschap dat het bedrijf dat ik met veel plezier en veel inzet op heb gezet (het wordt toch een beetje je kindje), niet stand zal houden onder haar hoede.

 

Het probleem is nu dat zij vindt dat het bedrijf op dit moment niet meer waard is dan geïnvesteerd bedrag en wil mij nu alleen het door mij geïnvesteerde bedrag teruggeven. Ik wil hier natuurlijk een meervoud van door de door mij toegevoegde waarde aan het bedrijf, mijn creatieve input, mijn inzet, mijn zakelijke beslissingen en bovendien emotionele banden. Bovendien vindt ik dat het bedrijf in waarde is gedaald door haar verwaarlozing van werkzaamheden.

 

Wat moet ik doen? Wat zijn mijn plichten en rechten?

 

Alvast bedankt!

 

mod edit: screennaam verwijderd

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

voor je vraag is het vermelden van je website niet relevant en wellicht zelfs onverstandig. higherlevel wordt erg goed geïndexeerd door de zoekmachines en dan naam van je website zal dan ook gaan opduiken. wellicht handig om dit alsnog even te censureren?

www.pitchparrot.com - Wij vertellen jouw verhaal in een pakkende animatie van één minuut.

 

www.zeauw.nl - Effectieve websites en webapplicaties.

Link naar reactie
  • 0

Beste TS (topic starter),

 

welkom op Higherlevel. Hetzelfde geldt ook voor je gebruikersnaam en e-mailadres.

 

Hebben jullie een vennootschapscontract?

Ben je bereid de aanstaande ex-compagnon de helft van het geinvesteerde bedrag te betalen?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Mijn profiel (vijfde tab in de bovenbalk) > profiel bewerken (rechter informatie-kader).

 

Zoek op 'Chinese veiling' binnen Higherlevel. Dit vind ik nog de mooiste oplossing die door een bemiddelaar begeleid kan worden. Zie bijvoorbeeld dit bericht met bijlage.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Succes met de waardebepaling en het verkrijgen van een compensatie. Uit bovenstaande begrijp ik juist dat deze vaststelling het probleem is naast dat jullie kennelijk niet meer samen kunnen werken.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ja, maar dat was haar beslissing. Ik denk nu dat zij het bedrijf heeft verwaarloosd en dus in waarde heeft verminderd met oog op uikopen. Waarde staat wat mij betreft al vast, ik vraag mme alleen af of dat juridisch gegrond is. Ik moet een advocaat inschakelen denk ik.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ja, maar dat was haar beslissing. Ik denk nu dat zij het bedrijf heeft verwaarloosd en dus in waarde heeft verminderd met oog op uikopen. Waarde staat wat mij betreft al vast, ik vraag mme alleen af of dat juridisch gegrond is. Ik moet een advocaat inschakelen denk ik.

Dat is nu net de kern van het probleem: je moet er samen een afspraak over maken, dus de waarde staat niet vast, zolang je het niet eens bent.

 

Of een advocaat verstandig is, weet ik niet. Mogelijk kun je met bemiddeling ergens komen?

Link naar reactie
  • 0

Mijn vraag over aanwezigheid van een vennootschapscontract is nog onbeantwoord. Hakken in het zand levert niks op en gaat alleen maar kosten.

 

Volgens mij moet er onderhandeld worden over drie componenten: gewerkte uren, geinvesteerde bedragen en de huidige waarde(verwachting). Voor de meer gewerkte uren zou voor waardebepaling een oplossing overeengekomen moeten zijn.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Beste Kate,

Misschien is het een optie dat jij en je vriendin/zakenpartner allebei eerst afspreken elk stukken te verzamelen waaruit blijkt wie wat tot nu toe heeft ingebracht aan kapitaal, arbeid en goede ideëen en dat er vervolgens een wildvreemde naar kijkt die deskundig is op het gebied van de waardebepaling van bedrijven in jullie branche. Die kan dan een waarde aan het huidige bedrijf en aan ieders inbreng toekennen. Dan heb je allebei tenminste een op feiten gebaseerd oordeel van een onafhankelijke persoon dat je als vertrekpunt kunt nemen voor verdere onderhandelingen of juridische procedures.

 

NB: wees niet verbaasd als die deskundige tot de conclusie komt dat de boel voorlopig vrijwel nog niets waard is. Jullie zijn immers nog maar een half jaar bezig. Dat is natuurlijk niet leuk om te horen, maar het zet jullie mogelijk wel weer met beide benen op de grond en dat kan de afwikkeling van de zaak enorm bespoedigen.

 

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Kate,

 

Het is natuurlijk enorm frustrerend deze situatie!!

Ik ken jullie VOF contract niet dus over jouw plichten kan ik zo niet oordelen.

Kort door de bocht gezegd, heb je waarschijnlijk weinig rechten. Wat ik hiermee bedoel is dat je uiteindelijk door onderhandeling hier uit zal moeten komen en dat je jouw vriendin niet kan dwingen tot iets.

 

Ik vind het idee van jantax wel een goede, laat een onafhankelijke derde naar jullie situatie kijken en leg vooraf vast dat zijn advies bindend is.

 

Idee van Fred, ook wel Texas Shoot Out genoemd, is ook een optie. Je kunt hier meer lezen over dit soort varianten (waaronder de Dutch auction) misschien brengt het je op ideeën. http://www.mediate.com/articles/spoelstra6.cfm . Het zorgt er in ieder geval voor dat je niet eeuwig blijft touwtrekken. Zorg er wel voor dat ook hier een onafhankelijke derde bij is, desnoods een notaris als je de boel niet vertrouwt.

 

Succes!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kate, ik lees in je bericht dat je hebt toegezegd je te laten uitkopen. Kan je vertellen hoe dat in zijn werk is gegaan? M.a.w. staat het op papier of is het tijdens een hoog oplopende ruzie geuit (geen wilsovereenstemming). En hoe lang is dat geleden? Als je zelf liever doorgaat, zou ik toch proberen om op deze toezegging terug te komen (beroep je op omstandigheden waaronder je de toezegging deed).

 

Als het voor een rechter komt, kan deze concluderen dat er overeenstemming is over degene die uitgekocht gaat worden (jij). Dat staat op dat moment dan niet meer ter discussie. Enige geschilpunt zijn dan nog de condities, waaronder de prijs. Ik verwacht dat de rechter vervolgens een objectieve deskundige (vaak accountant maar liever register valuator) aan gaat wijzen die een redelijke prijs moet gaan vaststellen.

 

Geen idee wat de omvang van de deal gaat zijn, maar de juridische weg is het meest kostbaar. Streef er naar om het buiten rechte op te lossen. In dit topic zijn genoeg alternatieven genoemd. Lijkt me wel het meest eerlijk.

 

Succes!

 

Edit: nu ik het nogmaals lees, zie ik dat je het lang hebt overwogen.... Wilsovereenstemming lijkt dus wel op zijn plaats. Maar, je kan de alternatieven voorstellen om tot een prijs te komen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.