• 0

BTW verleggen naar nieuwe zaak ?

Ook al heb ik een zeer deskundig adviseur ( ;) ) wil ik mijn vraag toch graag openbaar maken, ik ben benieuwd naar jullie inzichten :

 

Mijn bedrijf is oktober 2008 gestopt, en sinds enkele weken ben ik mijn nieuwe bedijf aan het opstarten.

 

Nu blijken er nog wat achterstallige crediteuren te zijn, die betaald moeten worden.

 

- Kan ik deze crediteuren betalen en boeken op nieuw bedrijf, of krijgen we dan "vervuiling" ?

- Op welk bedrijf boek ik de btw, aangezien vorig bedrijf totaal niet meer bestaat ?

 

Groet, Marcel

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Marcel,

 

Waren de oude crediteuren niet al geboekt in de je oude onderneming? Dan is de BTW al reeds verwerkt.

 

Indien niet in je administratie toendertijd opgenomen, kan je de administratie van 2008 alsnog aanpassen met deze crediteuren. Je kan dan de BTW via een suppletie terugvragen. Denk er dan ook aan dat je IB waarschijnlijk verandert omdat er nu weer kosten in 2008 geboekt gaan worden!

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Marcel,

 

Als jij als adviseur erg benieuwd bent, voel ik nattigheid :-\

 

Maar ik waag het er toch op:

- poststukken naar huisadres is irrelevante informatie;

- een privé-betaling is m.i. nooit een ondernemershandeling.

 

Met mijn eerdere antwoord bedoel ik de handelingen die je verricht om een bedrijf te beëindigen, zoals het verkopen van je restvoorraad, verkoop activa, afsluiten van de boeken.

 

Als je wat anders bedoelt, lees ik 't graag.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Hoi John !

 

Ik adviseur ?? Bedankt voor het compliment, maar adviseur ben ik zeker niet ! Door mijn ervaringen ben ik in staat sommige leden als "mental coach" bij te staan, voor de rest ben ik maar een gewone HL bezoeker.

 

Poststukken privé bedoel ik mee dat sommige dingen nog zijn blijven lopen, noem bijvoorbeeld abonnement op boekhoudprogramma. Dit wordt nu naar privé adres gestuurd. Dit abonnement is nu opgezegd, en zal betaald moeten worden.

 

Deze betalingen zal ik uit privé moeten doen, terwijl ze voortvloeien uit mijn oude onderneming.

 

Hoop zo iets duidelijker te zijn geweest, anders hoor ik het wel.

 

Groet, Marcel

Link naar reactie
  • 0

Hoi Marcel,

 

Nagekomen lasten die bij de onderneming horen, kunnen fiscaal nog als last genomen worden op het moment dat deze bekend worden, ook al bestaat de onderneming op zich niet meer. De vraag is natuurlijk even waar de crediteuren vandaan komen, en of deze inderdaad nog niet ten laste van het resultaat zijn gebracht. Eventuele rentelasten en andere kosten die met de schulden samenhangen, zijn privékosten, omdat deze opkomen nadat de schulden naar privé zijn overgegaan (dat is namelijk op het moment van staking). Ik zou de kosten niet in de nieuwe boekhouding verwerken, maar toevoegen aan de oude. Deze crediteuren hebben immers niets te maken met de huidige onderneming.

 

Qua btw - In beginsel zou ik een separaat teruggaveverzoek aan de inspectie sturen, maar je zou ook met de fiscus af kunnen stemmen om vanuit praktisch oogpunt de omzetbelasting in de eerstvolgende aangifte mee te nemen. Geen idee of ze daar in mee willen gaan, ik heb er verder geen ervaring mee.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hé niet-adviseur,

 

Ronaldinho was me voor en heeft gelijk al moeten we wel ff de BTW van de IB scheiden. Van het eerste middel heb ik meer verstand.

Ik neem aan dat je de BTW in die schulden al hebt teruggevraagd. Betaal je niet of slechts een deel, dan moet je alsnog die BTW terugbetalen aan de fiscus (art. 29, lid 2 Wet OB?). Deze BTW mag je niet verrekenen met evt. teruggaven. Middels een aanvullende aangifte (suppletie) en een separaat verzoek om een aanslag (niet/deels betaalde crediteuren) moet je dit op je gestaakte bedrijf afrekenen.

 

Rentelasten zijn voor de BTW niet interessant, maar andere BTW in nagekomen kosten die met de schulden samenhangen, zijn m.i. wel aftrekbaar. De laatste zin van Ronaldinho is een optie, maar dat ligt helemaal aan de inspecteur.

Voor de overzichtelijkheid zou ik dat niet doen. Dus: art. 29 apart en de rest via een suppletie op het oude bedrijf. Ook de BTW in abonnementen van het gestaakte bedrijf, ook al worden die nu uit privé betaald.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 70 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.