• 0

fiets op zaak kopen?

Hallo,

Ik ben al aan het zoeken geweest op dit forum, en kwam wel wat topics tegen maar ik heb nog geen goed antwoord op mijn vraag.

Ik heb een eenmanszaak, en ik heb voornamelijk prive een nieuwe fiets nodig. Ik gebruik de fiets ook zakelijk, en vroeg me dus af of ik een nieuwe fiets kan kopen via de zaak. Mijn boekhouder heeft het over een verhouding van bijv. 40-60% zakelijk-prive, zodat je 40% van de btw kan terugvragen via de zaak, en evt. 40 % als investering kunt opgeven. Klopt dit?

En hoe zou ik de fiets dan moeten kopen, prive of zakelijk?

 

Graag jullie advies.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

beetje oud topic, maar wel op mij van toepassing.

 

ik heb redelijk dure mountainbike fiets gekocht in het 2de jaar van mn EMZ (EenMansZaak).

op de balans staat deze 100% op naam van de zaak. Ik ben nog een startende ondernemer die dus willekeurige afschrijving mag toepassen en heeft gedaan. Mijn accountant heeft me verder niet diepgaand ingelicht over eventuele gevolgen, van prive gebruik van de fiets (is geen excuus, i know). Ik zit de laatste tijd wat meer in te lezen en ben wat confronterende regels tegengekomen.

 

Het is meer dan aannemelijk dat ik de fiets ook prive gebruik.

Tevens is het aannemelijk dat ik meer prive fiets dan zakelijk.

De fiets is echter al volledig afgeschreven en geen restwaarde overgelaten.

de btw is ook volledig afgeschreven.

ik heb geen inversteringsaftrek genoten (niet aangevraagd)

in mn 3de jaar is mijn voorvork en mijn hydraulische schijfremmen gejat en heb procesverbaal op laten maken.

vervolgens nieuwe onderdelen gekocht, volledig op naam van de zaak en ook weer btw afgetrokken.

ik zit nu nog in mijn 3de jaar van mijn EMZ.

 

mijn vragen:

had ik (of mijn accountant) nog een restwaarde moeten overlaten omdat het een dure fiets betreft en het aannemelijk is dat deze nog wel een restwaarde heeft na afschrijving.

Moet ik nu in mn 3de jaar nog iets van een zakelijk/prive regeling toepassen?

zo ja, over welk bedrag, want er valt nu niks meer af te schrijven of had ik dat in het 2de jaar moeten doen. Zou ik dat alsnog moeten doen of mag/moet ik dat corrigeren in mn 3de jaar.

Als ik de fiets naar mijzelf wil verkopen, moet ik dan de restwaarde betalen, dat ding is namelijk al volledig afgeschreven(mits dat correct was uiteraard)?

 

Over deze laatste vraag, vraag ik me het volgende af.

als startende ondernemer mag je een item willekeurig afschrijven (een pc a 2000 of fiets a 1000). Het item heeft in je boekhouding alleen nog een restwaarde, maar heeft in het echt nog wel meer waarde (economische waarde???) Als ik het item binnen 5 jaar aan mezelf of aan familie verkoop, mag dat dan ook met korting?? of tegen boekhoud restwaarde of ben ik verplicht de reele (economische??) waarde te verkopen.

Ik vind het een lastig concept om te bepalen wanneer je iets voor economische waarde of fiscale waarde of wat voor waarde dan ook van toepassing is.

 

ik ben heel benieuwd.... :)

 

mvg,

Daniel

Link naar reactie
  • 0

Hoi Defiant,

 

Normaal gesproken mag je maar 20% per jaar afschrijven, tenzij je in aanmerking komt voor willekeurige afschrijving. Ik neem aan dat jouw fiets in 2 jaar willekeurig volledig is afgeschreven. Er hoeft dan geen restwaarde in aanmerking te worden genomen.

 

Als je de fiets onttrekt aan je eenmanszaak, zal dit tegen de waarde in het economisch verkeer moeten gebeuren. En dient er over die waarde ook een BTW correctie plaats te vinden. Trouwens, de fiets kun je wel aan je familie verkopen, maar niet aan jezelf ;D.

 

Echter, je hebt al de keuze gemaakt de fiets als zakelijk aan te merken. Op die keuze kan je in principe niet meer terugkomen. Dus ik zou de fiets gewoon op de balans laten staan, tenzij je hem verkoopt, inruilt of helemaal niet meer zakelijk gebruikt.

 

Het privé gebruik fiets bepaal je door het aantal verreden privé-kilometers (dit is exclusief woon-werk verkeer) te vermenigvuldigen met de kosten per kilometer. Dit bedrag corrigeer je op je winst en je past een BTW correctie toe. Let op: De correctie kan nooit hoger zijn dan de werkelijk gemaakte kosten. Aangezien de fiets volledig is afgeschreven en een fiets op lucht rijdt, zullen die kosten niet hoog zijn. Ik vermoed echter dat je voor de privé correctie rekening moet houden met de normale afschrijving van 20% per jaar en niet de willekeurige afschrijving. Joost, hoe zit dat.... ???

 

De investeringsaftrek kun je alsnog claimen door een verbeterde aangifte in te dienen, dan wel bezwaar te maken tegen de aanslag, dan wel een verzoek om ambtshalve vermindering in te dienen.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor de antwoorden.

hmm.. de correctie van prive kan wel heftig zijn, omdat ik ook de fiets als doorgans vervoersmiddel gebruik(kheb geen auto of motor van de zaak)

KM's is niet te schatten, percentage wel, maar ik rij wel (veel) meer prive dan zakelijk.

dus ik ga denk ik percentage gewijs iets van 40% zakelijk en 60% prive.

Ik ga dit "beleid" maar eens vastleggen en in mn administratie stoppen.

Suggesties hoe je dat het beste kan doen, dit soort gebruiks percentages van zakelijke goederen?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.