• 0

Tips over Invoerbelastingen

Hallo verzamelde importeurs en experts,

 

N.a.v. diverse vragen over import (van buiten de EU dus) waar verschillende antwoorden op werden gegeven, heb ik vandaag mijn netwerk naar de Douane eens opengegooid.

De vraag gaat over zendingen per pakketpost.

Ik wil nadrukkelijk melden dat ik niet heb aangeklopt bij de Belastingtelefoon van de Douane, maar gesproken heb met vier ambtenaren van diverse afdelingen/kantoren.

 

De informatie die ik kreeg stemt mij niet vrolijk; ik kreeg niet de indruk dat men het allemaal zeker wist (net als hier dus), maar de algemene tendens was:

 

- bij de invoer van pakketten is de vervoerder/inklaarder verantwoordelijk voor de fiscale handelingen;

- bij invoer van pakketten is er meestal een sticker op het pakket geplakt met de omschrijving van de inhoud en de prijs;

- als dat niet het geval is, moet er een bon bijzitten die dezelfde info bevat;

- de teksten moeten in de Engelse taal zijn;

- de bon/factuur is vormvrij, dus ook een orderbevestiging is O.K. zolang de inhoud en prijs er maar opstaan;

- DHL verricht altijd de benodigde invoerhandelingen;

- heb je een vervoerder die dat niet doet dan is achteraf zelf aangeven wel mogelijk (bij Douane Eindhoven) maar niet

gebruikelijk.

 

Verder kwam één van de heren nog met de opmerking dat er tegenwoordig niet zoveel goederen meer zijn waar invoerrechten op van toepassing zijn ???

En een ander wist te melden dat er bij postpakketten niet zo moeilijk wordt gedaan (blijkbaar omdat de waarde te gering is).

 

Nogmaals: ik ben niet tevreden met dit resultaat, maar als vier Douane-mensen dit onafhankelijk van elkaar zeggen ......

Kweenie, mss moeten we er idd maar niet te moeilijk over doen.

 

Ik hoop dat jullie wel tevreden zijn.

 

groet,

 

John

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb gebeld met de belastingtelefoon van de douane en de meneer aan de andere kant vertelde me dat in mijn geval de pakketdienst verantwoordelijk is voor de inklaring van het pakket. Zij worden geacht douanerechten en BTW bij mij in rekening te brengen. Wanneer ze dat niet doen dan zou voor mij de zaak daarmee afgedaan zijn. Op mijn vraag of ik dan naderhand nog aangifte kan doen, omdat ik graag volgens de regels handel, was het antwoord dat dat niet hoeft, en dat het zelfs niet eens mogelijk is.

 

Ik vind het toch wel apart, maar het gaat hier om kleine pakketten van 20 producten met n totaal waarde van bijv. 350 euro. En dat gaat allemaal via brief/pakketpost. Krijg ik dan geen problemen met belastingdienst voor het btw en invoerrechten? of mag ik de producten gewoon verhandelen.

 

 

 

Werk bij Ups als douane declarant, kan u zeggen dat als de zending foutief is ingeklaard en u bemerkt dit achteraf.

Dat kunt u zeker dit verzoek indienen bij u forwarder. Deze zal voor u dit verzoek indienen bij de douane.

Douane oordeelt over dit verzoek en geeft toestemming als het conform is.

Doet u dat niet, dat kan er inderdaad een achteraf controle plaatsvinden , dit kan zelfs ja jaren.

Belastingdienst/Douane komt dan een kijkje nemen bij de forwarder , de aangiftes worden bekeken en de bijbehorende bescheiden. Ziet de douane dat uw aangifte is ingeklaard zonder invoerrechten en btw, dan is deze waarschijnlijk ingeklaard middels een " vrijstelling ir/btw" code, dit kan alleen bij bv. verhuisgoederen, persoonlijke spullen, repair zendingen ( dit betreft alleen repair , als het product ter reparatie naar het buitenland gaat, exp.) etc...bij deze zending moeten bescheiden worden overlegd, bv "vrijstelling voor verhuisgoederen", betreft het "repair" of "retour", zal met het uitvoeraangifte moeten kunne overleggen (ex a), voor vrijgave en aflevering.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb gebeld met de belastingtelefoon van de douane en de meneer aan de andere kant vertelde me dat in mijn geval de pakketdienst verantwoordelijk is voor de inklaring van het pakket. Zij worden geacht douanerechten en BTW bij mij in rekening te brengen. Wanneer ze dat niet doen dan zou voor mij de zaak daarmee afgedaan zijn. Op mijn vraag of ik dan naderhand nog aangifte kan doen, omdat ik graag volgens de regels handel, was het antwoord dat dat niet hoeft, en dat het zelfs niet eens mogelijk is.

 

Ik vind het toch wel apart, maar het gaat hier om kleine pakketten van 20 producten met n totaal waarde van bijv. 350 euro. En dat gaat allemaal via brief/pakketpost. Krijg ik dan geen problemen met belastingdienst voor het btw en invoerrechten? of mag ik de producten gewoon verhandelen.

 

 

 

Werk als douane declarant, kan u zeggen dat als de zending foutief is ingeklaard en u bemerkt dit achteraf.

Dat kunt u zeker dit verzoek indienen bij u forwarder. Deze zal voor u dit verzoek indienen bij de douane.

Douane oordeelt over dit verzoek en geeft toestemming als het conform is.

Doet u dat niet, dat kan er inderdaad een achteraf controle plaatsvinden , dit kan zelfs ja jaren.

Belastingdienst/Douane komt dan een kijkje nemen bij de forwarder , de aangiftes worden bekeken en de bijbehorende bescheiden. Ziet de douane dat uw aangifte is ingeklaard zonder invoerrechten en btw, dan is deze waarschijnlijk ingeklaard middels een " vrijstelling ir/btw" code, dit kan alleen bij bv. verhuisgoederen, persoonlijke spullen, repair zendingen ( dit betreft alleen repair , als het product ter reparatie naar het buitenland gaat, exp.) etc...bij deze zending moeten bescheiden worden overlegd, bv "vrijstelling voor verhuisgoederen", betreft het "repair" of "retour", zal met het uitvoeraangifte moeten kunne overleggen (ex a), voor vrijgave en aflevering.

 

 

 

u kunt uw goederen gewoon verhandelen, eenmaal DMA of te wel vrijgeven door douane.

Link naar reactie
  • 0

 

Ik heb voor mijn werk een product op het oog (electronica), waarvan ik er 10 of 25 stuks wil laten opsturen vanuit China (DHL). De waarde is ongeveer tussen de 900 (10st) en 1600 (25st) euro inkoop, de spullen worden verkocht via mijn werk.

 

Hoe worden de percentages berekend qua invoerrechten? En moet ik over dit bedrag ook nog eens BTW betalen of is die btw pas van toepassing in de verkoopprijs in NL?

 

Heb geen ervaring met importeren, dit zou de eerste keer worden, elke vorm van hulp/tips zijn welkom, alvast dank.

 

Link naar reactie
  • 0

nog even als aanvulling op Sandra's reactie: elk product heeft een douanegoederencode (statistieknummer) en daar is een percentage invoerrechten aan gekoppeld. Je kunt hiervoor de douanetelefoon bellen 0800-0143 die kunnen je het statistieknummer en percentage invoerrechten geven. Wanneer je leverancier dit nummer en je BTW nummer op de factuur vermeld kan er niets fout gaan bij de inklaring en kan je ook eventuele vertraging voorkomen.

gert-jan.vangijs@vatlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

Sandra, top, bedankt voor je snelle en heldere uitleg!.

Ik dacht overigens altijd dat invoerrechten een vast percentage was - ga er wat mee doen.

Je kan het zo zien: schoenen uit China hebben hoge invoerrechten zodat de Italianen rustig (dure) schoenen kunnen blijven maken, het is zeg maar om te motiveren het in Europa te blijven kopen. Zo zijn er ook producten die geen gevolgen geeft als je het buiten Europa inkoopt, dan gelden er weer lagere invoerrechten.

Link naar reactie
  • 0

Wanneer je leverancier dit nummer en je BTW nummer op de factuur vermeld kan er niets fout gaan bij de inklaring en kan je ook eventuele vertraging voorkomen.

 

Er bestaat altijd de kans op een visuele inspectie om te bezien of de opgegeven code overeenkomt met de goederen. De douane is niet gek en kent het klappen van de zweep. Laat je dus niet verleiden om een net-iets-andere-maar-veel-lager-belaste code te laten noteren.

Link naar reactie
  • 0

Een nabrandertje wellicht, maar in reactie op

 

 

Pffffffff.........ik blijf dit allemaal erg vaag en lastig vinden. Toch vreemd dat er blijkbaar niemand met zekerheid iest over kan zeggen :-\.

 

zou het volgende wellicht kunnen helpen. De grootte van een zending of de opmerking "gift", "repair" of "scrap"op de factuur maakt voor de douane niets uit. Zij kijken naar de herkomst en de (reële) waarde op de factuur die bij de zending is bijgesloten. Een merkspijkerbroek voor €1 is bijvoorbeeld niet reëel.

 

invoer uit de EU-landen is vrij van invoerrechten en nederlandse BTW. Die BTW wordt namelijk geacht in het EU-land van oorsprong te zijn berekend.

 

Invoer uit een niet EU-land kan wel onderwerp zijn voor invoerrechten en BTW. Daarvoor wordt de volgende staffel gehanteerd:

€ 0 tot € 22 : Geen BTW en geen douanerechten

€22 tot €150 : Wel BTW en geen douanerechten.

> € 150 : Wel BTW en ook douanerechten.

 

Wat de aard en de hoogte van de douanerechten is, wordt bepaald door de aard van het artikel en de herkomst, zoals al eerder in dit topic is aangeven.

 

En er zijn natuurlijk specifieke regels over wat wel of niet ingevoerd MAG worden, en regels over andersoortige waardedragers (contant geld). Ook voor goederen die kortstondig uitgevoerd zijn geweest uit NL voor bijvoorbeeld reparatie kunnen bijzondere regels gelden. Raadpleeg in zo'n geval een declarant.

Link naar reactie
  • 0

Er blijven voor mij toch enkele onduidelijkheden:

 

wij importeren goederen uit china, vaak via ebay gekocht, maar soms ook niet.

 

Meestal betreffen dit kleine bestelling, onder de 20 dollar. Deze worden geleverd zonder fatsoenlijke factuur en komen eigenlijk altijd door de douane zonder problemen. Regelmatig zie ik dat de duane ze wel heeft open gemaakt, maar verder ze heeft laten gaan.

 

Nu begrijp ik dus dat ik eigenlijk, ook bij deze kleine zendingen, beter mijn BTW kan later vermelden, samen met een duidelijke omschrijving van de inhoud en dan zou alles vanzelf moeten verlopen?

 

Kan iemand mij zeggen wat de juiste route is welke in dit geval moet bewandelen? Hoe pak ik dit aan?

 

Wellicht willen wij van de toekomst grotere inkopen doen en dan is dit natuurlijk nog meer van belang.

 

Dan verder nog de vraag: als ik 10 goederen van $5 koop en ik laat ze samen verzenden dan heb ik aardig wat kosten,

 

Maar hoe wordt nu gerekend als ik ze per stuk laat verschepen? verzendkosten worden vaak per stuk berekend....dan is het per zending maar $5 en daarme blijf ik dan onder :

 

€ 0 tot € 22 : Geen BTW en geen douanerechten

 

Iemand die dit helder kan uitleggen?

Link naar reactie
  • 0

Er blijven voor mij toch enkele onduidelijkheden:

 

wij importeren goederen uit china, vaak via ebay gekocht, maar soms ook niet.

 

Meestal betreffen dit kleine bestelling, onder de 20 dollar. Deze worden geleverd zonder fatsoenlijke factuur en komen eigenlijk altijd door de douane zonder problemen. Regelmatig zie ik dat de duane ze wel heeft open gemaakt, maar verder ze heeft laten gaan.

 

Nu begrijp ik dus dat ik eigenlijk, ook bij deze kleine zendingen, beter mijn BTW kan later vermelden, samen met een duidelijke omschrijving van de inhoud en dan zou alles vanzelf moeten verlopen?

De douane maakt zoals je zelf aangeeft soms pakjes open. Zij maken dan een inschatting van de waarde en als het dan maar om een paar euro gaat dan kunnen ze die idd door laten gaan. Ze kunnen hun tijd maar 1 keer besteden en ook bij de douane zullen prioriteiten worden gesteld. Als het (ik noem maar wat) een hi-tech DVD-recorder is zonder factuur, dan nemen ze echt even contact met de ontvanger op.

 

Kan iemand mij zeggen wat de juiste route is welke in dit geval moet bewandelen? Hoe pak ik dit aan?

Ik zou bij de losse zendingen gewoon handelen zoals je het al deed. Waarom zou je dat anders willen doen?

 

Wellicht willen wij van de toekomst grotere inkopen doen en dan is dit natuurlijk nog meer van belang.

Grotere zendingen kunnen inderdaad een grotere waarde vertegenwoordigen.

 

Dan verder nog de vraag: als ik 10 goederen van $5 koop en ik laat ze samen verzenden dan heb ik aardig wat kosten,

Maar hoe wordt nu gerekend als ik ze per stuk laat verschepen? verzendkosten worden vaak per stuk berekend....dan is het per zending maar $5 en daarme blijf ik dan onder :

 

€ 0 tot € 22 : Geen BTW en geen douanerechten

 

Iemand die dit helder kan uitleggen?

 

De verzendkosten zijn voor de waardebepaling ook van belang. Die staan immers op de factuur. Je zou zelf even een sommetje moeten maken bij hoeveel artikelen je net onder de grens blijft. Heb wel erg in koersschommelingen tussen de dollar en de euro. De datum van binnenkomst is bepalend.

 

Overigens:

Als ondernemer kan je de in rekening gebrachte BTW weer terugvorderen. Dan zou een logische bovengrens de 150 euro zijn. Bij twijfel: er is een douane-telefoon (net als de belastingtelefoon): 0800 - 0143

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel voor het antwoord. Dan zorg ik gewoon dat echt letterlijk alles onder de $20 dollar blijft. Vaak koop je iets met free shipping, en dan combineert de verkoper alsnog de verzending; dan wilt de waarde van het gehele pakket inderdaad wel eens toenemen.

 

 

Maar eigenlijk vind ik het een beetje vreemd:

 

Stel ik importeer voor €100,00 inkoopwaarde aan goederen. Dan betaal ik €19,00 BTW. Dit trek ik later af van mijn BTW gifte.

Ik verkoop de goederen voor €300,00, dan moet ik €57,00 afstaan aan de belastingdienst.

Minus die eerste €19,00; die mag ik terugvragen, moet ik dus €38,00 afstaan aan de belasting.

 

Als ik nu €100,00 inkoopwaarde laat komen, met op het pakket waarde €20,00; dan zit hier geen BTW heffing op.

Als ik deze producten dan voor €300,00 verkoop, dan moet ik €57,00 afstaan aan de belasting.

 

Ofwel; winst voor de belasting bij onjuist (lagere waarde) invoeren is €19,00

 

Zou dan eigenlijk vreemd zijn als ze je op de vingers tikken, want ik spek de overheid extra...of denk ik nu krom??

 

(natuurlijk even douane kosten daar gelaten)

Link naar reactie
  • 0

Je redenering klopt inderdaad niet.

Wanneer je bij invoer EUR 19,00 betaalt, mag je die later weer in mindering brengen op je BTW aangifte. Netto betaal je dan dus niets.

Bij verkoop moet je 19% BTW afdragen, ongeacht of je bij invoer BTW hebt betaald of niet.

In beide gevallen betaal je dus uiteindelijk geen BTW over de invioer en krijgt de schatkist hetzelfde bedrag.

 

gert-jan.vangijs@vatlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

Als ik nu €100,00 inkoopwaarde laat komen, met op het pakket waarde €20,00; dan zit hier geen BTW heffing op.

 

Als je hier bedoelt dat je aan de verzender gaat verzoeken om in plaats van de (werkelijke) waarde van €100,00, een fictieve waarde van 20,00 op de factuur te vermelden, dan pleeg je feitelijk fraude.

 

Zou dan eigenlijk vreemd zijn als ze je op de vingers tikken, want ik spek de overheid extra...of denk ik nu krom??

 

De douane gaat niet per individueel geval wikken en wegen of soebatten. Regels zijn regels. Probeer binnen die regels je maximale voordeel te doen.

Link naar reactie
  • 0

Als ik nu €100,00 inkoopwaarde laat komen, met op het pakket waarde €20,00; dan zit hier geen BTW heffing op.

 

Als je hier bedoelt dat je aan de verzender gaat verzoeken om in plaats van de (werkelijke) waarde van €100,00, een fictieve waarde van 20,00 op de factuur te vermelden, dan pleeg je feitelijk fraude. Je hebt waarschijnlijk via de bank de werkelijke waarde betaald en bij een gericht onderzoek (de kans is mogelijk klein, maar toch.... wat klein begint) kan het verschil aan het licht komen.

 

Zou dan eigenlijk vreemd zijn als ze je op de vingers tikken, want ik spek de overheid extra...of denk ik nu krom??

 

De douane gaat niet per individueel geval wikken en wegen of soebatten. Regels zijn regels. Probeer binnen die regels je maximale voordeel te doen.

Link naar reactie
  • 0

Hoi allemaal,

 

Zoals zoveel mensen hier is het ook voor mij niet helemaal duidelijk hoe het zit met betrekking tot importeren, btw en douanerechten.

 

Ik wil binnenkort een webshop beginnen met het verkopen van sieraden die ik importeer vanuit Hong Kong. Voordat ik hiermee ga beginnen wil ik alles goed uitzoeken zodat ik later niet in de ‘problemen’ kom en netjes de regels kan naleven. Ik heb het één en ander gelezen over importeren, btw en douanerechten maar zou graag willen weten of ik het goed begrepen heb.

 

Stel:

Ik importeer goederen uit Hong Kong (een niet-EU land) Het pakketje wordt opgestuurd met HK post.

De goederen hebben een waarde boven de 22 euro maar minder dan 150 euro dus ik ben verplicht om omzetbelasting over de goederen te betalen. (zie onderstaand schema)

 

Waar komen de goederen vandaan Waarde van de zending Belastingen bij invoer

Uit een EU-land    Waarde onbeperkt    Geen douanerechten

Geen omzetbelasting

 

Uit een niet-EU-land Tot € 22 Geen douanerechten

Geen omzetbelasting

 

Van € 22 tot € 150 Geen douanerechten

Wel omzetbelasting 19%

 

> €150 Wel douanerechten 12%

Wel omzetbelasting 19%

 

Wanneer het pakketje niet onderschept wordt bij de douane en ik heb een ‘verlegging (artikel 23)’ heb, hoef ik alleen de BTW te vermelden bij de btw aangifte? In dit geval kan de douane geen rechten (invoerrechten) hierover rekenen? En wordt het dan mijn boekhouding geboekt als een inkoop met de ‘zelf berekende’ BTW?

 

En wat in het geval dat het pakketje wel wordt onderschept bij de douane? Hoe kan de douane weten dat ik een verlegging heb?

 

En als het pakketje een waarde heeft boven de 150 euro en deze niet wordt onderschept, moet ik zelf dan de goederen alsnog aangeven bij de douane?

 

Het zijn wel een aantal vragen die ik heb maar hopelijk kan iemand deze meer toelichten of me in de goede richting duwen.

Bedankt alvast!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij haal je een paar dingen door elkaar.

 

Weet je zeker dat je verleggen kan/moet? Dit kan je hier toetsen.

 

Als je pakketje van meer dan 150 euro niet wordt onderschept, dan heb je min of meer geluk. Dan hoef je geen BTW en rechten te betalen. BTW die je zelf aan je klanten rekent zou je, met uitzondering van de kleine ondernemersregeling wellicht, toch af moeten dragen in je BTW-aangifte, dus daar zit geen voordeel.

De wijze van opgaaf is een boekhoudkundig iets. Daar hebben anderen op HL veeel meer verstand van!

Link naar reactie
  • 0

Je redenering klopt inderdaad niet.

Wanneer je bij invoer EUR 19,00 betaalt, mag je die later weer in mindering brengen op je BTW aangifte. Netto betaal je dan dus niets.

Bij verkoop moet je 19% BTW afdragen, ongeacht of je bij invoer BTW hebt betaald of niet.

In beide gevallen betaal je dus uiteindelijk geen BTW over de invioer en krijgt de schatkist hetzelfde bedrag.

 

Bijna goed, maar er is nog een punt waar je rekening mee moet houden, en dat is dat de BTW wordt berekend over de waarde van de goederen + de verzendkosten.

In het gegeven geval zou er sprake kunnen zijn van b.v. € 20 verzendkosten.

In dat geval betaal je BTW over € 120, dus € 22,80, (niet € 19 )

Aangekoppelde vraag: zou je dus de verzendkosten incalculeren als onderdeel van de productprijs om die 22,80 weer te kunnen verrekenen ?

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Allemaal,

 

na het lezen van jullie berichten is het mij al een stuk duidelijk geworden hoe te handelen in bepaalde situaties. Mijn dank daarvoor!

 

Maar nu heb ik de volgende situatie:

Heb een groot pakket verzorgings artikelen(waarde rond de 500euro) besteld vanuit de US/Mexico deze worden bezorgd naar de UK. Van daaruit komen ze over naar NL. Geldt hierop dan ook nog steeds het douanerecht en omzetbelasting of omdat ze uiteindelijk vanuit de UK komen gaat het niet op?

Link naar reactie
  • 0

Dus je kunt btw ontwijken door aan te geven dat het 0 euro is en een cadeau?

Nee, dat werkt al jaren niet meer.

De enige manier die werkt is, als dat mogelijk is, alles in kleine leveringen van minder dan (ik meen) € 22 euro te laten binnenkomen.

Dat werkt dus alleen bij kleine artikelen, en als er geen of weinig transportkosten worden gerekend.

Voor particulieren dus, die via sites als dealextreme eens iets willen binnenhalen.

 

Kortom, niet professioneel, bovendien zal een bedrijf bij verkoop alsnog BTW moeten afdragen over de verkoop.

Enfin, genoeg hierover te vinden bij b.v. de belastingdienst en op dit forum.

Link naar reactie
  • 0

Hallo ,

 

Ik ga een machine overnemen van een Amerikaans bedrijf in bakkerij gereedschappen, die zij als demonstratie model aan een ander Amerikaans bedrijf in bakkerijgrondstoffen ter beschikking hadden gesteld voor een beurs in nederland. De machine is dus al in Nederland. De machine is bestemd voor gebruik in mijn bedrijf.

 

Voor de financiele afwikkeling stellen zij dat ik zelf de invoerrechten en BTW moet afhandelen. Dat is geen probleem, maar hoe kan ik dit het beste aanpakken nu er geen vervoerder meer aan te pas komt?

 

Ik heb dit topic al doorgelezen en ook al bij de website's van de douane en de belastingdienst gekeken maar kom er niet helemaal uit.

 

Heb nog geen ervaring met machine's importeren. Iemand een tip hoe dit correct aan te pakken?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 287 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.