• 0

Tips over Invoerbelastingen

Hallo verzamelde importeurs en experts,

 

N.a.v. diverse vragen over import (van buiten de EU dus) waar verschillende antwoorden op werden gegeven, heb ik vandaag mijn netwerk naar de Douane eens opengegooid.

De vraag gaat over zendingen per pakketpost.

Ik wil nadrukkelijk melden dat ik niet heb aangeklopt bij de Belastingtelefoon van de Douane, maar gesproken heb met vier ambtenaren van diverse afdelingen/kantoren.

 

De informatie die ik kreeg stemt mij niet vrolijk; ik kreeg niet de indruk dat men het allemaal zeker wist (net als hier dus), maar de algemene tendens was:

 

- bij de invoer van pakketten is de vervoerder/inklaarder verantwoordelijk voor de fiscale handelingen;

- bij invoer van pakketten is er meestal een sticker op het pakket geplakt met de omschrijving van de inhoud en de prijs;

- als dat niet het geval is, moet er een bon bijzitten die dezelfde info bevat;

- de teksten moeten in de Engelse taal zijn;

- de bon/factuur is vormvrij, dus ook een orderbevestiging is O.K. zolang de inhoud en prijs er maar opstaan;

- DHL verricht altijd de benodigde invoerhandelingen;

- heb je een vervoerder die dat niet doet dan is achteraf zelf aangeven wel mogelijk (bij Douane Eindhoven) maar niet

gebruikelijk.

 

Verder kwam één van de heren nog met de opmerking dat er tegenwoordig niet zoveel goederen meer zijn waar invoerrechten op van toepassing zijn ???

En een ander wist te melden dat er bij postpakketten niet zo moeilijk wordt gedaan (blijkbaar omdat de waarde te gering is).

 

Nogmaals: ik ben niet tevreden met dit resultaat, maar als vier Douane-mensen dit onafhankelijk van elkaar zeggen ......

Kweenie, mss moeten we er idd maar niet te moeilijk over doen.

 

Ik hoop dat jullie wel tevreden zijn.

 

groet,

 

John

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dag importeurs en experts,

 

Na het lezen van jullie berichten en reacties heb ik nog geen concrete oplossing gevonden voor mijn probleem.

 

Casus

Op het moment importeer ik goederen uit Thailand. Hiervoor heb ik een art. 23 vergunning en is de btw dus verlegd. De goederen worden ingeklaard door een Cargo company in Nederland en vervolgens bij ons bedrijf afgeleverd. Over de goederen betaal ik invoerrechten (12%) en inklaringskosten aan de Cargo company in Nederland. De goederen komen per vliegtuig deze kant op omdat de doorloopsnelheid (3-4 weken) voor ons belangrijk is. Vervolgens worden de goederen met PostNL naar de klant verstuurd binnen of buiten Nederland.

 

Het probleem waar ik tegenaan loop is dat de transportkosten per bestelling erg hoog liggen. Gemiddeld betaal ik 8-9EUR aan verzending + invoerrechten van Thailand naar Nederland. Vervolgens komt daar per bestelling 3EUR bij voor verzending naar de klant binnen NL met PostNL en gemiddeld 10EUR voor verzending buiten Nederland.

 

Nu ben ik benieuwd of jullie ervaring hebben met dropshipping. Waarbij de bestellingen direct vanuit de producent in Thailand naar de klant (wereldwijd) worden gestuurd. De bestelling heeft een waarde tussen de 99-139EUR, dat wil zeggen dat ik onder de grens zit van 150EUR, waardoor de invoerrechten (12% binnen de EU) komen te vervallen. Echter wordt mijn klant binnen de EU wel geconfronteerd met btw en inklaringskosten, welke geïnd worden door de vervoerder. Voor mijn klant is dit onbegrijpelijk omdat hij het product al heeft afgerekend in Nederland en hierover al btw betaald heeft.

 

Verder heb ik begrepen dat als de bestelling vanuit Thailand als briefpost wordt verstuurd, de zending over het algemeen niet gecontroleerd wordt. Echter wanneer ik de bestelling verstuur als pakketpost (met EMS + track & trace) zal de zending wel onderhevig zijn aan controle. Verder wil ik ook de werkelijke waarde (99-139EUR incl btw) op de zending vermelden, omdat deze direct naar de klant wordt gestuurd en de klant dit bedrag ook betaald heeft.

 

Na verschillende telefoongesprekken met de Douane en PostNL heb ik nog geen oplossing kunnen vinden. Beiden partijen erkennen dat het op dit gebied slecht geregeld is. Vanuit de Douane krijg ik het antwoord dat de klant altijd inklaringskosten en btw zal moeten betalen, zelfs wanneer deze klant al btw betaald heeft aan ons. De klant zou dan eventueel de btw kunnen terugvragen, maar dit is voor ons geen optie. Vanuit PostNL krijg ik het advies om de bestelling als briefpost te versturen waarbij in 99% van de gevallen de zending niet gecontroleerd zal worden.

 

Kortom, wij willen het product snel van A (leverancier) naar B (klant) brengen zonder hoge verzendkosten. Het verzenden met Thaipost naar Nederland is slechts 3,80EUR, en zodra de bestelling klaar is kan deze al verzonden worden. Hierdoor hoeven wij niet te wachten op een batch van 100 bestellingen en ligt de doorloopsnelheid een stuk hoger.

 

Ben benieuwd naar jullie reacties en mogelijke oplossing.

 

Groet, Michael Oei

Link naar reactie
  • 0

Ik importeer kleding uit de VS. Dit komt altijd met UPS (op account van leverancier). De prijs/ waarde die de leverancier vermeldt op de papieren bij de zending is de zogenaamde vervangingswaarde. Deze ligt lager dan de prijs die ik ervoor betaal. De invoerrechten betaal ik dus ook over de vervangingswaarde ipv de prijs die ik daadwerkelijk betaal.

Volgens de leverancier is dit geen probleem, maar ik kan me voorstellen dat het voor belastingdienst/ douane wel een probleem is. Wie kan mij meer vertellen?

 

concrete vraag is dus of het legaal is dat ik een andere prijs betaal over de goederen, dan de waarde die op de zending staat. Hierdoor loopt de overheid natuurlijk BTW en invoerbelasting mis. (en loopt dit in de administratie niet heel netjes...)

 

Link naar reactie
  • 0

Hierdoor loopt de overheid natuurlijk BTW en invoerbelasting mis. (en loopt dit in de administratie niet heel netjes...)

 

Invoerrechten ja, als ze er überhaupt op berekend worden. BTW niet: wat jij aan de grens betaalt, vraag je op je aangifte weer terug (als je ten minste een BTW-belaste ondernemer bent).

Voor het overige verwijs ik je naar de eerdere posten in deze draad.

 

groet,

John

Link naar reactie
  • 0

Ja dat klopt, de vervangingswaarde is dan lager dan de factuurwaarde. Daardoor is verzekring voor leverenacier ook goedkoper, maar betekent wel dat ik minder BTW en invoerrechten betaal dan als de normaal factuurwaarde op de dozen zou zitten...

 

Leek mij ook niet de bedoeling, vandaar mijn vraag.

Link naar reactie
  • 0

Ik zal niet te veel doorzeuren, maar wat gaat die leverancier jou in rekening brengen als jij een partij wilt vervangen ?

Vertel hem maar dat een partij door brand verloren is gegaan, en dat je verzekering wil weten hoeveel het kost om die partij door hem te laten vervangen.

Het zou me verbazen als hij dat tegen die "vervangingswaarde" gaat leveren. ...... kortom het is niet JOUW vervangingswaarde.

 

On topic: je hoort btw te betalen over het gefactureerde bedrag + transportkosten.

Een lager bedrag opgeven is als ik me niet vergis belastingontduiking of fraude, misschien valsheid in geschrifte, en in ieder geval niet correct.

Op het moment dat je op zo'n misstap gepakt wordt. kun je je er niet op beroepen dat het de schuld van de leverancier is, immers je wist zelf beter en had daarvan melding kunnen doen,

Verder ga je straks de factuur wel in de boekhouding opvoeren, of niet ? Dat zal dan ook niet volgens de regels kunnen.

Kortom, je loopt risico's, je bent zelf in staat af te wegen of de sop de kool waard is.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb laatst nog flink veel problemen gehad met een pakketje uit China. Er zaten 2 boekjes in waarde nog geen 10 euro. Maar op 1 of andere manier was de verkeerde invoice erop geplakt. (Tijdens transport, want mij vriendin had het verstuurd) En daar stond op dat er 600 stukken stof in zouden zitten ter waarde van 600 euro. (Het waren 2 boekjes van A5 formaat 200blz, dus klein pakket).

 

Dus DHL aan de deur of ik even even 217 euro wilde afrekenen...... Had ik dus niet veel zin in en ik kreeg het pakket dus niet. Wat ik me natuurlijk kan voorstellen anders moet de DHL bezorger dokken. Dus ik zeg stuur maar terug naar de douane en laat ze het maar uitpakken. Twee dagen later staan ze weer voor de deur, zelfde probleem, was dus terug naar douane geweest en niet eruit gehaald. En drie dagen later weer!! Dus ik flip uit want ondertussen viel het pakket half uitelkaar en boeken waren beschadigd. Eindelijk 4de keer had de douane het bekeken en bepaald dat ik niets hoefde bij te betalen. Duurde wel 2 weken vanaf de 1st keer aan de deur totdat ik het pakketje eindelijk most aannemen.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb laatst nog flink veel problemen gehad met een pakketje uit China. Er zaten 2 boekjes in waarde nog geen 10 euro. Maar op 1 of andere manier was de verkeerde invoice erop geplakt. (Tijdens transport, want mij vriendin had het verstuurd)

 

Waar komt die invoice vandaan ??? Wie plakt die erop?

Link naar reactie
  • 0

Ik laat een aantal erg kostbare schaalmodellen vervaardigen in China.

Een collega in Engeland doet dat ook en importeert deze goederen als kunstartikelen, welke zijn vrijgesteld van invoerrechten.

 

Omdat mijn artikelen het predikaat museumkwaliteit glansrijk doorstaan, kan ik er dan van uit gaan dat de vrijstelling ook voor mijn producten gaat gelden? Ik mag toch aannemen dat de criteria voor de gehele EU hetzelfde zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Op de website van de belastingdienst kun je hierover veel informatie vinden. Lijsten met codes en tarieven en aan welke voorwaarden je moet voldoen. Daar staan ook links naar de online informatie van de E.U.

 

Je kunt het allemaal opzoeken en de verzender van je spullen vragen de juiste codes te gebruiken. Maar het transport bedrijf bepaalt wat erop komt te staan. Ook als de afzender het artikel heel anders inschat dat de transporteur. Om zelf de import af te handelen moet je een aanvraag indienen bij de belastingdienst. Niet iedereen mag dat zomaar.

 

De transportbedrijven handelen het meestal helemaal af. Formulieren, coderingen, inklaring, heffing van invoerrecht en BTW en daarvan krijg je als ontvanger dan de rekening. Je betaalt dus BTW en inklaringskosten, plus (niet voor elk artikel) invoerrechten. En natuurlijk het transport. Douane controleert alleen steekproefsgewijze. Dan worden verpakkingen opengesneden en gekeken of de omschrijving klopt met de inhoud.

 

Mijn ervaring is, dat de vervoerder met een natte vinger bepaalt welke code van toepassing is en hoeveel invoerrechten je moet betalen. Meestal schatten ze dat te hoog in, want zij innen een percentage provisie over wat jij moet betalen. Het komt regelmatig voor dat de vervoerder een verkeerde code toepast. Heb je pech, dan krijg je een veel te hoge rekening van de vervoerder. Maar vaak hoef je ook helemaal niks te betalen, omdat er gewoon niemand naar heeft gekeken.

 

Importeren blijft vol verrassingen. ::)

 

Link naar reactie
  • 0

Import tarieven zijn inderdaad over de hele EU gelijk.

Laat de leverancier de juiste HS/Taric code op de factuur erbij zetten, dan zal de forwarder die de artikelen inklaart deze gebruiken behalve als ze heel erg verkeerd zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Import tarieven zijn inderdaad over de hele EU gelijk.

 

Even voor de volledigheid: bovenstaande geldt voor de invoerrechten, maar niet voor de BTW-tarieven en ook niet voor het BTW-beleid (zoals wel of niet vrijgesteld). Was het maar waar...

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Wat er in de verpakking zit. Dat weet je leverancier vast wel. De douane in NL bekijkt of er vervolgens invoerrechten van toepassing zijn. De BTW verloopt apart via de artikel 23 vergunning. Daar heeft jouw leverancier niets mee van doen, want artikel 23 vergunning ziet alleen maar op de wijze waarop jij de BTW aangeeft en evt. afdraagt.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Thanks.

 

Maar hoe weet de douane nou dat artikel 23 van toepassing is? Dat moeten ze toch ergens aan kunnen zien?

 

Verder worden in dit topic codes en forms genoemd die er op zouden moeten staan. Dus ik vroeg me af, wat moet er allemaal op de verpakkingen komen te staan, behalve mijn naw en benoeming wat er in de dozen zit.

Link naar reactie
  • 0

De codes kun je opzoeken via de website van de belastingdienst.

 

De export formulieren heeft de afzender en die vult dat hopelijk goed in.

De exporteur moet niet alleen aan de EU wetgeving voldoen, maar vooral ook aan de wetgeving van het eigen land.

Je kunt aannemen dat de leverancier weet wat de voorwaarden ter plekke zijn.

De leverancier zal ook een export verklaring op de zending plakken.

Verder moet de leverancier een pakbon met correcte omschrijving van de artikelen bijvoegen, met vermelding van de waarde.

Ik vraag altijd om daarvan 1 exemplaar in de verpakking te doen en 1 exemplaar in een transparante enveloppe op de verpakking te plakken.

 

De leverancier zet uiteraard je adres op de zending.

Laat daar ook je bedrijfsnaam, BTW nummer en KvK nummer opzetten.

Dan kan de douane je makkelijk opzoeken en nagaan welke vergunningen je hebt.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je hebt in ieder geval een factuur nodig en als je verschillende dozen importeert een paklijst.

Op de factuur kun je de juiste HS/Taric codes zetten zodat degene die de inklaring doet die niet zelf hoeft te verzinnen (en een verkeerde kan doorgeven waar je extra hoge kosten aan hebt).

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik laat vaak ook nog mijn telefoonnummer bij het adres zetten.

Dan kan de douane bellen als er vragen zijn. Soms willen ze een betalingsbewijs zien. Dat kun je dan doorfaxen.

 

Dat telefoonnummer is ook handig als een verpakking kapot bij de inklaring aankomt, wat nogal eens gebeurt.

Er raken dan zendingen voor verschillende ontvangers door elkaar, maar ze kunnen me dan bellen en ik vertel wat er in mijn zending zou moeten zitten. Dat rapen ze bij elkaar en ik krijg dat netjes afgeleverd.

Link naar reactie
  • 0

Of de leverancier die codes kent, hangt er van af of deze vaker naar Europa exporteert.

 

Met de zoekfunctie kun je op de website van de belastingdiensy opzoeken wat dat voor codes zijn. Die kun je voor de zekerheid even aan de leverancier doorgeven. De EU heeft ze ook op een website staan. Dan zoek je meteen op hoe hoog de invoerrechten zijn voor dat wat jij importeert, want daar zitten behoorlijke verschillen is. Je kunt je er beter niet door laten verrassen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.