• 0

Tips over Invoerbelastingen

Hallo verzamelde importeurs en experts,

 

N.a.v. diverse vragen over import (van buiten de EU dus) waar verschillende antwoorden op werden gegeven, heb ik vandaag mijn netwerk naar de Douane eens opengegooid.

De vraag gaat over zendingen per pakketpost.

Ik wil nadrukkelijk melden dat ik niet heb aangeklopt bij de Belastingtelefoon van de Douane, maar gesproken heb met vier ambtenaren van diverse afdelingen/kantoren.

 

De informatie die ik kreeg stemt mij niet vrolijk; ik kreeg niet de indruk dat men het allemaal zeker wist (net als hier dus), maar de algemene tendens was:

 

- bij de invoer van pakketten is de vervoerder/inklaarder verantwoordelijk voor de fiscale handelingen;

- bij invoer van pakketten is er meestal een sticker op het pakket geplakt met de omschrijving van de inhoud en de prijs;

- als dat niet het geval is, moet er een bon bijzitten die dezelfde info bevat;

- de teksten moeten in de Engelse taal zijn;

- de bon/factuur is vormvrij, dus ook een orderbevestiging is O.K. zolang de inhoud en prijs er maar opstaan;

- DHL verricht altijd de benodigde invoerhandelingen;

- heb je een vervoerder die dat niet doet dan is achteraf zelf aangeven wel mogelijk (bij Douane Eindhoven) maar niet

gebruikelijk.

 

Verder kwam één van de heren nog met de opmerking dat er tegenwoordig niet zoveel goederen meer zijn waar invoerrechten op van toepassing zijn ???

En een ander wist te melden dat er bij postpakketten niet zo moeilijk wordt gedaan (blijkbaar omdat de waarde te gering is).

 

Nogmaals: ik ben niet tevreden met dit resultaat, maar als vier Douane-mensen dit onafhankelijk van elkaar zeggen ......

Kweenie, mss moeten we er idd maar niet te moeilijk over doen.

 

Ik hoop dat jullie wel tevreden zijn.

 

groet,

 

John

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Allen,

De regel in Nederland is vrij simpel over commerciële goederen moet bij invoer uit niet EU landen altijd betaald worden.

Invoerrechten worden betaal over de douane waarde dat is:

 

Productprijs(exw factuurwaarde) + transport + verzekering x invoerrechten %(hangt af per product* en waar het vandaan komt)

hieroverheen komt dan de BTW daarvoor evt een verlegging aangevraagd kan worden.

 

BIj nadere vragen neem gerust contact op mbt douane aangifte bij import of export.

 

*Elke product heeft een unieke code(Goederencode, HS code, GN code(heeft div namen maar wordt met allemaal de zelfde betekenis) wereldwijd zijn de 1e 6 cijfers het zelfde en een producent van een product hoort dit dus te weten

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Dag importeurs en experts,

 

Na het lezen van jullie berichten en reacties heb ik nog geen concrete oplossing gevonden voor mijn probleem.

 

Casus

Op het moment importeer ik goederen uit Thailand. Hiervoor heb ik een art. 23 vergunning en is de btw dus verlegd. De goederen worden ingeklaard door een Cargo company in Nederland en vervolgens bij ons bedrijf afgeleverd. Over de goederen betaal ik invoerrechten (12%) en inklaringskosten aan de Cargo company in Nederland. De goederen komen per vliegtuig deze kant op omdat de doorloopsnelheid (3-4 weken) voor ons belangrijk is. Vervolgens worden de goederen met PostNL naar de klant verstuurd binnen of buiten Nederland.

 

Het probleem waar ik tegenaan loop is dat de transportkosten per bestelling erg hoog liggen. Gemiddeld betaal ik 8-9EUR aan verzending + invoerrechten van Thailand naar Nederland. Vervolgens komt daar per bestelling 3EUR bij voor verzending naar de klant binnen NL met PostNL en gemiddeld 10EUR voor verzending buiten Nederland.

 

Nu ben ik benieuwd of jullie ervaring hebben met dropshipping. Waarbij de bestellingen direct vanuit de producent in Thailand naar de klant (wereldwijd) worden gestuurd. De bestelling heeft een waarde tussen de 99-139EUR, dat wil zeggen dat ik onder de grens zit van 150EUR, waardoor de invoerrechten (12% binnen de EU) komen te vervallen. Echter wordt mijn klant binnen de EU wel geconfronteerd met btw en inklaringskosten, welke geïnd worden door de vervoerder. Voor mijn klant is dit onbegrijpelijk omdat hij het product al heeft afgerekend in Nederland en hierover al btw betaald heeft.

 

Verder heb ik begrepen dat als de bestelling vanuit Thailand als briefpost wordt verstuurd, de zending over het algemeen niet gecontroleerd wordt. Echter wanneer ik de bestelling verstuur als pakketpost (met EMS + track & trace) zal de zending wel onderhevig zijn aan controle. Verder wil ik ook de werkelijke waarde (99-139EUR incl btw) op de zending vermelden, omdat deze direct naar de klant wordt gestuurd en de klant dit bedrag ook betaald heeft.

 

Na verschillende telefoongesprekken met de Douane en PostNL heb ik nog geen oplossing kunnen vinden. Beiden partijen erkennen dat het op dit gebied slecht geregeld is. Vanuit de Douane krijg ik het antwoord dat de klant altijd inklaringskosten en btw zal moeten betalen, zelfs wanneer deze klant al btw betaald heeft aan ons. De klant zou dan eventueel de btw kunnen terugvragen, maar dit is voor ons geen optie. Vanuit PostNL krijg ik het advies om de bestelling als briefpost te versturen waarbij in 99% van de gevallen de zending niet gecontroleerd zal worden.

 

Kortom, wij willen het product snel van A (leverancier) naar B (klant) brengen zonder hoge verzendkosten. Het verzenden met Thaipost naar Nederland is slechts 3,80EUR, en zodra de bestelling klaar is kan deze al verzonden worden. Hierdoor hoeven wij niet te wachten op een batch van 100 bestellingen en ligt de doorloopsnelheid een stuk hoger.

 

Ben benieuwd naar jullie reacties en mogelijke oplossing.

 

Groet, Michael Oei

 

Beste Michael,

 

Het lijkt geen lastig probleem te zijn dat gemakkelijk op te lossen is met je vervoeder. Als jij afspreekt dat je de btw en inklaringskosten vooraf/ bij jou laat innen dan zal je klant hier geen problemen mee ondervinden!

 

groeten,

Nasi sudah menjadi bubur

Link naar reactie
  • 0

De vraag is wel of of hier goede afspraken over te maken zijn als het gaat om express/post verzenden?!

Let op er zal waarschijnlijk kosten voor de aangifte worden berekend. Deze kosten zijn per zending/pakket. Hoe groot die zending is maakt dus niet uit. Als je dus 100 zendingen importeert betaal je dus 100x de "administratie" kosten. Doe je alles in 1x importeren dan betaal je die kosten dus ook maar 1x.

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Wederom het topic (en andere topics hierover) grondig doorgelezen, maar blijf worstelen met de administratieve kant hiervan en wel/niet opgeven bij de btw-aangifte.

 

Het afgelopen halfjaar heb ik drie keer een sample pakketje besteld, betaald en bezorgd gekregen, vanuit een niet-EU-land.

De doosjes zijn gewoon de douane gepasseerd, ik heb hiervan geen rekeningen gehad oid.

Moet ik hier zowel in mijn administratie als bij de btw-aangifte belasting over berekenen, zoals ik dat bij import vanuit een wel-EU-land doe?

 

Ik heb artikel 23, maar weet niet of dat er wel of niet toe doet in deze gevallen.

Link naar reactie
  • 0

Ja dan is het lastig om te beoordelen wat er precies met de BTW gedaan moet worden. Zou kunnen dat je dan helemaal niks moet aangeven(omdat je tegen 0 waarde hebt ingevoerd) of hebben ze toch op jouw BTW nummer aangifte gedaan en een bedrag aan BTW aan je verlegd. is essentieel om te weten hoe je de BTW aangifte op een correcte manier moet doen.

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Bij één van die zendingen kreeg ik later per post een soort briefje van de douane. Ik heb toen gebeld wat ik daarmee moest, maar dat wist die knul aan de telefoon helemaal niet.

 

Er staan aangifte-gegevens op en diverse codes en de waarde wat er in zat.

 

Het kan dus zijn dat ik dit qua btw wel moet administeren/aangeven, en die andere twee niet?

Link naar reactie
  • 0

Oké, dat kan ik doen.

 

Maar dat dit (en dit kwam ik ook al in dit of een ander topic tegen):

 

De factuur die door de exporteur bijgesloten is, is een andere factuur dan die ik heb gekregen en voldaan.

Dwz de waarde van de factuur op de doos ligt veel lager dan het bedrag dat ik aan de exporteur heb betaald.

 

Dus waar moet de btw op gebaseerd zijn, het bedrag dat ik werkelijk betaald heb of het bedrag dat de douane gepasseerd heeft?

Link naar reactie
  • 0

Heeft dat toevallig niet te maken met een conversie tussen EUR, USD en INR? Is namelijk niet de bedoeling om aangfite te doen tegen lagere bedragen dan op de factuur staan. Echter als dit toch gebeurd is gewoon zou ik de gegevens aanhouden die op de douane aangifte staan. Aangezien die bedragen ook aan je verlegd zijn.

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal ik reageer even in dit topic zodat ik niet een nieuw topic hoeft te openen voor mijn vraag.

 

Ik heb onderstaand probleem.

Ik heb het afgelopen jaar een stuk of 30 zendingen geimporteerd uit China bij een groote gadget leverancier (dealextreme). Vaak zet de leverancier er standaard op dat het een gift is. Ik kan hier verder niks aan veranderen en ik kan dit bij de leverancier ook niet laten wijzigen. De zendingen varieren van 10 tot 140 euro. Ik zit dus onder het tarief waarbij ik invoerrechten moet betalen. Wat ik normaal wel moet betalen is btw. Echter ontvang ik alle zendingen altijd on ingeklaard thuis. Er wordt nooit iets ingeklaard.

 

Wat ik tot nu toe heb gedaan is het volgende. Ik houdt geen voorbelasting in op de chinese bestellingen (tenslotte zit er geen belasting op). Over mijn verkopen draag ik uiteraard wel belasting af. Ik kan de chinese inkoop niet aangeven op mijn kwartaal btw aangifte omdat ik een artikel 23 vergunning moet hebben om het aan te geven op de aangifte.

 

De belastingdienst loopt geen btw mis ik trek het tenslotte niet af als voorbelasting en ik draag het wel af bij mijn verkoop. Er is echter wel een probleem ben ik zojuist achter gekomen. Ik maak namelijk gebruik van de KOR regeling (kleine ondernemers regeling). Ik zag echter op de site van de belastingdienst het volgende:

Komt u in aanmerking voor de kleineondernemersregeling? En past u bij import uit niet-EU-landen de verleggingsregeling toe? Dan moet u bij de berekening van uw belastingvermindering de btw die u bij de import verlegt, niet meerekenen als te betalen btw, maar wel als voorbelasting.

 

Dit houdt dus in dat ik niet alles in mindering mag brengen met de kor regeling maar de btw die op de buitenlandse import zit te alle tijden aan de belastingdienst moet af dragen. Dit begrijp ik en dit vindt ik ook geen bezwaar. Het probleem is alleen hoe moet ik dit aangeven op mijn btw aangifte? Op de aangifte staat namelijk nergens dat ik spullen uit de eu heb geimporteerd. Tenslotte mag ik het namelijk niet in de aangifte verwerken onder rubriek 4a omdat ik geen vergunning 23 heb.

 

Hoe kan ik er voor zorgen dat de belastingdienst toch de btw over de bestelling van buiten de eu ontvangt? Kortom hoe ga ik dit aangeven op mijn aangifte gezien het niet onder rubiek 4a mag?

 

Uiteraard heb ik higherlevel en google doorzocht daar heb ik geen antwoord op mijn vraag gevonden. Ook heb ik contact opgenomen met de belastingdienst die verwees mij naar de duonne daar heb ik ook contact mee opgenomen. Die heeft mij schriftelijk laten weten dat ik contact op moest nemen met postnl om alsnog alle zendingen in te laten klaren. Ik heb daarom met PostNL contact opgenomen alleen die geeft aan dat zendingen NIET achteraf kunnen worden ingeklaard.

 

Wie o wie kan mij helpen? Ik heb een boekhouder maar die heeft ook geen ervaring/verstand van import buiten de eu. Ik moet morgen aangifte btw kwartaal 3 doen en zou het dit kwartaal graag op de goede manier willen doen.

 

Hopelijk is er iemand zo aardig om mij te helpen. Ik wacht jullie reactie af. Alvast mijn welgemeende dank.

When you're good for your customers, the customers will be good for you.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Ruben,

"Technisch" gezien heb je ook niets geïmporteerd immers is er geen aangifte gedaan bij de douane. Dit had trouwens wel gemoeten.

Dat het om zendingen met een lage waarde gaat maakt daarbij niks uit! Dat PostNL dit zo aflevert heeft er waarschijnlijk mee te maken dat het er voor hun op lijkt dat dit om een prive zending gaat? Echter gaat dit om commerciële zendingen en moet er gewoon aangifte worden gedaan bij de douane. Verder heeft TNT gelijk dat ze dit achteraf eigenlijk niet meer kunnen corrigeren.

Verder denk ik dat je eea nog steeds onder 4a en 5b moet invullen ondanks dat je niet in het bezit van een verleggingsregeling bent .

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Ook ik vind dit een moeilijk onderwerp. Antwoorden ijn altijd anders en dat maakt dat je op een gegeven moment ook niet meer weet wat je nu moet.

 

Invoer uit een niet EU-land kan wel onderwerp zijn voor invoerrechten en BTW. Daarvoor wordt de volgende staffel gehanteerd:

€ 0 tot € 22 : Geen BTW en geen douanerechten

€22 tot €150 : Wel BTW en geen douanerechten.

> € 150 : Wel BTW en ook douanerechten.

 

Ik heb mijn boekhouder gevraagd hoe ik het invullen van de OB moet doen als ik iets gekocht heb buiten de EU.

Ik ben tot nu toe steeds onder de 22,- gebleven.

Nu werd mij gezegt, je moet zelf de btw over het totaal bedrag uitrekenen (dus bv 40 x 19% = 7,60) en dat (7,-) invullen bij 4b en tevens bij de voorbeslasting.

Maar nu lees ik hier weer, welnee, als je onder de 22,- blijft hoe je helemaal niets bij 4b of voorbelasting in te vullen.

 

Zou ik importeren vanaf 22,- en meer dan begrijp ik dat ik keuze heb uit artikel 23 of aangifte bij de douane.

 

Ik vind het allemaal zo vreselijk ingewikkeld en verwarrend. Wie heeft dit toch allemaal zo verzonnen?

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.