• 0

Tips over Invoerbelastingen

Hallo verzamelde importeurs en experts,

 

N.a.v. diverse vragen over import (van buiten de EU dus) waar verschillende antwoorden op werden gegeven, heb ik vandaag mijn netwerk naar de Douane eens opengegooid.

De vraag gaat over zendingen per pakketpost.

Ik wil nadrukkelijk melden dat ik niet heb aangeklopt bij de Belastingtelefoon van de Douane, maar gesproken heb met vier ambtenaren van diverse afdelingen/kantoren.

 

De informatie die ik kreeg stemt mij niet vrolijk; ik kreeg niet de indruk dat men het allemaal zeker wist (net als hier dus), maar de algemene tendens was:

 

- bij de invoer van pakketten is de vervoerder/inklaarder verantwoordelijk voor de fiscale handelingen;

- bij invoer van pakketten is er meestal een sticker op het pakket geplakt met de omschrijving van de inhoud en de prijs;

- als dat niet het geval is, moet er een bon bijzitten die dezelfde info bevat;

- de teksten moeten in de Engelse taal zijn;

- de bon/factuur is vormvrij, dus ook een orderbevestiging is O.K. zolang de inhoud en prijs er maar opstaan;

- DHL verricht altijd de benodigde invoerhandelingen;

- heb je een vervoerder die dat niet doet dan is achteraf zelf aangeven wel mogelijk (bij Douane Eindhoven) maar niet

gebruikelijk.

 

Verder kwam één van de heren nog met de opmerking dat er tegenwoordig niet zoveel goederen meer zijn waar invoerrechten op van toepassing zijn ???

En een ander wist te melden dat er bij postpakketten niet zo moeilijk wordt gedaan (blijkbaar omdat de waarde te gering is).

 

Nogmaals: ik ben niet tevreden met dit resultaat, maar als vier Douane-mensen dit onafhankelijk van elkaar zeggen ......

Kweenie, mss moeten we er idd maar niet te moeilijk over doen.

 

Ik hoop dat jullie wel tevreden zijn.

 

groet,

 

John

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

De douane wetgeving is ook lastig. Maar dat geld bijna voor elke vorm van wetgeving.

Maar het staatje wat jij cq Wilco opgeeft geld voor post zendingen(en dus niet voor express zendingen via DHL,UPS,TNT, FEDEX) deze hebben een douane technisch weer een uitzondering. Bij post zendingen is het dus:

 

€ 0 tot € 22 : Geen BTW en geen douanerechten en geen aangifte

€22 tot €150 : Wel BTW en geen douanerechten. wel aangifte met de optie om direct de btw te betalen(en aftrekken als voorbelasting) of in het bezit zijn van een art 23 vergunning(en dan moet je aangeven bij 4b en bij de voorbelasting)

> € 150 : Wel BTW en ook douanerechten. ook hier moet je aangifte doen. evt komen er dan naast het BTW verhaal ook invoerrechten bij.

 

Bij "normale commerciele" zendingen moet er gewoon aangifte bij de douane worden gedaan.

 

Hoop dat het zo weer wat duidelijker is

 

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

ik ben sinds een paar maanden fanatiek bezig met banden en velgen als hobby,

nu ben ik een tijd geleden een website tegen gekomen, waarbij ik banden en velgen kan importeren vanuit china.

Ik wil komende periode een bestelling plaatsen voor ongeveer 100 velgen en 100 banden, en hiermee mijn eigen hobby in ondernemen overzetten.

Ik heb nog geen kvk nummer of een bedrijf.

De leverancier in China heeft mij verteld dat ik, zonder verassingen en bijkomende kosten de velgen en banden kan ophalen via de zeevracht in rotterdam port. Ik heb een beetje zitten zoeken op internet, en kom overal teksten in forums tegen waarbij wordt gesproken over; "gebruikstarief, invoerkosten, en btw die er betaald moet worden, wat volgens de leverancier in China niet van sprake za zijn in Nederland, omdat ik zelf nog geen ondernemer ben.

Wie o wie heeft hier ervaring mee, en kan mij meer duidelijkheid geven?

Ik wil namelijk niet verrast staan met bijkomende extra kosten, waar je niet van uit gaat, / of, mocht dat inderdaad van sprake zijn, vooraf weten waar ik aan toe ben..

Graag met spoed een reactie hierop van mensen die er meer over weten, of op weg kunnen wijzen.

 

Groetjes

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

ik ben sinds een paar maanden fanatiek bezig met banden en velgen als hobby,

nu ben ik een tijd geleden een website tegen gekomen, waarbij ik banden en velgen kan importeren vanuit china.

Ik wil komende periode een bestelling plaatsen voor ongeveer 100 velgen en 100 banden, en hiermee mijn eigen hobby in ondernemen overzetten.

Ik heb nog geen kvk nummer of een bedrijf.

De leverancier in China heeft mij verteld dat ik, zonder verassingen en bijkomende kosten de velgen en banden kan ophalen via de zeevracht in rotterdam port. Ik heb een beetje zitten zoeken op internet, en kom overal teksten in forums tegen waarbij wordt gesproken over; "gebruikstarief, invoerkosten, en btw die er betaald moet worden, wat volgens de leverancier in China niet van sprake za zijn in Nederland, omdat ik zelf nog geen ondernemer ben.

Wie o wie heeft hier ervaring mee, en kan mij meer duidelijkheid geven?

Ik wil namelijk niet verrast staan met bijkomende extra kosten, waar je niet van uit gaat, / of, mocht dat inderdaad van sprake zijn, vooraf weten waar ik aan toe ben..

Graag met spoed een reactie hierop van mensen die er meer over weten, of op weg kunnen wijzen.

 

Groetjes

 

Wanneer een exporteur jou wil laten geloven dat aan import uit China geen kosten zijn verbonden, moet je dubbel op je hoede zijn. Als je geen ondernemer bent, kun de de BTW niet meer terugvorderen.

Dus eerst inschrijven bij de KvK en melden bij de belastingdienst.

Nagaan of de goederen voldoen aan EU eisen - navragen welke importheffing van toepassing is.

Referenties opvragen over betrouwbaarheid van product en exporteur (is het een handelaar of fabrikant).

Niet ingaan op C&F aanbiedingen, maar goede afspraken maken met een Nederlandse vervoerder (bijv. Schenker)

 

Link naar reactie
  • 0

Mag ik je allereerst adviseren om de seminar van de KVK te doen starten met importeren kost een dagdeel en een paar tientjes maar dat voorkomt dat je uberhaupt denkt dat wat die Chinees je verteld klopt. Enige wanneer het zou kloppen wanneer jij de goederen DDP van hem koopt. En dan nog moet je duidelijke afspraken maken over de BTW. Verder als je goederen CFR / CIF koopt moet je in de aankomst haven nog gewoon langs de kassa voor een flink aantal zaken zoals, Lokale afhandeling, douane aangifte, BTW, invoerrechten etc. Verder helmaal met Orthen eens dat als je niet voor verassingen wil komen te staan je het beste eea met een Nederlandse expediteur kan bespreken. Deze legt je in je eigen taal uit waar je allemaal rekening mee moet houden en wat de kosten zullen zijn. Op die manier kom je niet voor een verassing te staan. Als je het de Chinees laat regelen dan gaat die je zeker laten verassen!

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Doet u zaken met buitenlandse handelspartners, dan speelt vaak de vraag: wie betaalt de btw? Ook krijgt u bij internationale handel te maken met belastingregels uit binnen- en buitenland. Lees alles over de fiscale regels bij export en import !

 

 

Lees informatie van de Belastingdienst.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Ik zit met een probleem dat ik intussen al een aantal keer ben tegen gekomen bij andere gebruikers maar heb toch nog een vraag die ik na veel leeswerk niet helemaal begrijp.

 

Ik heb onlangs een pakket besteld uit china, waarde ongeveer 550€. Dit pakket kwam bij de douane via DHL met een factuur erbij waarop de waarde 195 dollar staat. DHL stuurt mij een factuur met BTW á 30,24€ en 10€ administratiekosten.

 

Deze 30,24 kan ik terugvragen en als ik de spullen verkoop draag ik de volledige BTW af. Belastingdienst krijgt alles en er is niks aan de hand.

 

Het probleem zit hem bij een tweede pakketje wat ik kocht. De waarde van dit pakketje was zo'n 130 euro, er zat een factuur bij waarop 20 dollar stond en ik heb dus niks hoeven af te dragen aan BTW. Maar als ik deze producten ga verkopen en ik draag er BTW over af, dan moet toch ergens een belletje gaan rinkelen dat ik niks terugvraag maar wel afdraag?

 

En bovendien: Deze facturen zijn niks waard in mijn boekhouding omdat de bedragen en hoeveelheden totaal niet kloppen. Ik heb alleen het bewijs van betaling via paypal en daarnaast een aantal mailtjes waarin wordt besproken wat er besteld wordt. Is dit genoeg bij een belastingcontrole? En op welke manier kan ik alsnog de zak zijn aangezien de BTW die ik moet afdragen aan DHL (in het geval van het eerste pakketje) totaal niet klopt met de werkelijke waarde van de aankopen?

 

bij voorbaat dank voor jullie hulp

Link naar reactie
  • 0

Ik zit met een probleem dat ik intussen al een aantal keer ben tegen gekomen bij andere gebruikers maar heb toch nog een vraag die ik na veel leeswerk niet helemaal begrijp.

 

Ik heb onlangs een pakket besteld uit china, waarde ongeveer 550€. Dit pakket kwam bij de douane via DHL met een factuur erbij waarop de waarde 195 dollar staat. DHL stuurt mij een factuur met BTW á 30,24€ en 10€ administratiekosten.

 

Deze 30,24 kan ik terugvragen en als ik de spullen verkoop draag ik de volledige BTW af. Belastingdienst krijgt alles en er is niks aan de hand.

 

Het probleem zit hem bij een tweede pakketje wat ik kocht. De waarde van dit pakketje was zo'n 130 euro, er zat een factuur bij waarop 20 dollar stond en ik heb dus niks hoeven af te dragen aan BTW. Maar als ik deze producten ga verkopen en ik draag er BTW over af, dan moet toch ergens een belletje gaan rinkelen dat ik niks terugvraag maar wel afdraag?

 

En bovendien: Deze facturen zijn niks waard in mijn boekhouding omdat de bedragen en hoeveelheden totaal niet kloppen. Ik heb alleen het bewijs van betaling via paypal en daarnaast een aantal mailtjes waarin wordt besproken wat er besteld wordt. Is dit genoeg bij een belastingcontrole? En op welke manier kan ik alsnog de zak zijn aangezien de BTW die ik moet afdragen aan DHL (in het geval van het eerste pakketje) totaal niet klopt met de werkelijke waarde van de aankopen?

 

bij voorbaat dank voor jullie hulp

 

De BTW die je afdraagt over je inkomsten is iets anders dan de BTW die je zelf betaalt, als er voor het tweede pakketje niks berekend is kan je niks terugvragen.

 

Is het niet zo dat er in het land van herkomst BTW afgedragen is? In dat geval moet je het in het land van herkomst terugvragen ipv in Nederland.

Link naar reactie
  • 0

De douane wetgeving is ook lastig. Maar dat geld bijna voor elke vorm van wetgeving.

Maar het staatje wat jij cq Wilco opgeeft geld voor post zendingen(en dus niet voor express zendingen via DHL,UPS,TNT, FEDEX) deze hebben een douane technisch weer een uitzondering. Bij post zendingen is het dus:

 

€ 0 tot € 22 : Geen BTW en geen douanerechten en geen aangifte

€22 tot €150 : Wel BTW en geen douanerechten. wel aangifte met de optie om direct de btw te betalen(en aftrekken als voorbelasting) of in het bezit zijn van een art 23 vergunning(en dan moet je aangeven bij 4b en bij de voorbelasting)

> € 150 : Wel BTW en ook douanerechten. ook hier moet je aangifte doen. evt komen er dan naast het BTW verhaal ook invoerrechten bij.

 

Bij "normale commerciele" zendingen moet er gewoon aangifte bij de douane worden gedaan.

 

Hoop dat het zo weer wat duidelijker is

 

 

 

 

Er staat hier dat je bij postzendingen van onder de 22 euro helemaal geen aangifte moet doen ? Dus dit niet hoeft aan te geven bij de belastingaangifte ? dus als je 15 ( of 100 ) pakketten van onder de 22 euro per week zou binnenkrijgen kan je dit zomaar verhandelen ? je hoeft dat dan totaal niet op te geven ? Dus de producten die in deze bestelling zitten kun je gewoon verkopen en je hoeft nergens iets op te geven ? Dit zou dus betekenen dat iedere 'zolderkamer' ondernemer niets met de belasting te maken heeft als hij alleen maar bestellingen doet van minder dan 22 euro ?

 

Ik dacht dat ik had gelezen dat je alles wat je verhandelt moet opgeven....... bij de douane maakt niet uit als je maar alles aangeeft bij de belastingen nadat je het hebt verkocht. Ik heb hier op het forum veel over gelezen en dacht dat ik eindelijk alles snapte mbt import maar dit bericht maakt me weer in de war.

 

Kan iemand mij helpen ?

Link naar reactie
  • 0

Als je even verder kijkt op de site van de douane waar je al deze bedragen vandaan gehaald hebt lees je onder ander ook het volgende: "Dit onderdeel is alleen bedoeld voor particulieren die goederen ontvangen uit het buitenland van organisaties en bedrijven" . Met meerdere zendingen per week <22 Euro ben je geen particulier maar bedrijfsmatig bezig en gelden deze bedragen niet. Zoals Logic4All al terecht opmerkte "bij "normale commerciele" zendingen moet er gewoon aangifte bij de douane worden gedaan"

 

De enige mogelijkheid dat je geen invoerrecht betaald is wanneer het bedrag aan invoerrechten onder de boekingsgrens van 10 Euro blijft.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Allemaal super bedankt voor de nuttige input . Qua invoer is het me nu duidelijk.

Mijn bedoeling is om alles wat ik bestel ook aan te geven bij de douane en alles wat ik verkoop bij de belastingen....ook al zou ik maar 150 euro per week omzetten.

 

Toch heb ik nog erg veel vragen....vooral aangaande productaansprakelijkheid, CE ROHS , verzekering etc. Ook vragen over invoeren...specifiek over led verlichting uit China en omgaan met Chinezen....over een nl groothandel in leds etc Ik heb net een pakketje uit China binnen....het gaat om 1 complete set. Ik moet zeggen...het ziet er erg goed uit en lijkt erg veilig geproduceerd. ..met de nadruk op lijkt.

 

Ik heb tot nu toe met ongeveer 10 chinezen per mail contact gehad en tot nu toe vind ik het contact juist eerlijk en prettig. Soms vraag ik iets over hun producten en dan zouden ze makkelijk kunnen 'liegen' en hun product verheerlijken maar dan doen ze niet. Ze geven dan een antwoord wat nadelig is voor hun eigen product ! Dat maak ik in NL haast niet mee. Ik test ze soms....dan vraag ik iets wat ik al weet en dan geven ze wel eerlijk antwoord....die chinezen. :) Tot nu toe mag ik ze wel maar het kan ook aan mij liggen...

 

Het klopt....ik ben al zelfstandig ondernemer. Ik ben entertainer en weet dus al hoe het werkt met btw en belastingen etc. Iemand trouwens geïnteresseerd in een hele maffe workshop als (bedrijfs) uitje ?......laat het me weten..succes gegarandeerd....

 

Ik wil inderdaad verkopen via ebay en MP maar ik ga voor maximaal 1000 euro winst per maand....meer hoef ik niet en ik vind het gewoon heel leuk....denk/ hoop ik ! Het schrijven en uitvoeren van workshops en bedrijfsuitjes wil ik als core bussiness houden.

 

Ik zou zeer graag een keer met mensen die ervaring hebben met al die chinese sites en invoeren etc...willen praten. Praten gaat veel sneller en efficiënter dan hier op topic..... ik heb veel vragen. Een partner is misschien ook welkom ...wie weet....zakelijk dan he... :)

 

En het klopt...ik ben ook zijdelings bezig met het zoeken naar andere producten want ik word zo zenuwachtig van al die horrorverhalen hier... Aan de andere kant....er zijn veel mensen die al hetzelfde doen en ( als ik de foto's en specificaties etc lees) komen die strips ook grotendeels uit China....dus vraag me af.....hoe doen zij dat dan ivm veiligheid en verzekering/aansprakelijkheid etc.....pppfff erg veel vragen. Dit zijn volgens mij nml ook vooral kleine zolderkamer ondernemers die geen geld hebben voor een dekkende verzekering...lijkt me..

 

Mark

Link naar reactie
  • 0

Als je even verder kijkt op de site van de douane waar je al deze bedragen vandaan gehaald hebt lees je onder ander ook het volgende: "Dit onderdeel is alleen bedoeld voor particulieren die goederen ontvangen uit het buitenland van organisaties en bedrijven" . Met meerdere zendingen per week <22 Euro ben je geen particulier maar bedrijfsmatig bezig en gelden deze bedragen niet. Zoals Logic4All al terecht opmerkte "bij "normale commerciele" zendingen moet er gewoon aangifte bij de douane worden gedaan"

 

Ik moet mezelf even corrigeren over dit bericht. De vermelding op de website van de douane dat deze waardegrenzen alleen invoer voor particulieren betreft is onterecht. De EU-verordening (1189/2009) waarin de vrijstelling voor invoerrechten bij een waarde van <150 Euro (excl. transport/verzekering) is geregeld heeft het over goederen met een te verwaarlozen waarde die uit een derde land rechtstreeks aan een geadresseerde in de Gemeenschap worden gezonden. Een geadresseerde kan een particulier zijn maar ook een bedrijf (met EORI-nummer). Voor de zekerheid nog even gecheckt bij de douane die dit hebben bevestigd.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 253 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.