Irritaties: deze vraag is al 800 x gesteld, kijk op www.etc.nl

Aanbevolen berichten

Beste forummers,

 

Een aantal oudgedienden maakt er een gewoonte van om vragen van m.n. nieuwe HL-ers te beantwoorden met dooddoeners zoals in het onderwerp vermeld.

Het kan best zijn dat als ik langer op dit forum zit, ik dat ook ga doen, maar op dit moment vind ik dit een vervelende tendens.

 

Je stoot de vragensteller m.i. voor 't hoofd met dergelijke opmerkingen en je jaagt hem/haar weg. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

We zijn hier toch om van elkaar te leren.

 

Mijn advies: als de vraag je irriteert, laat de beantwoording dan aan een ander over.

 

groet,

 

John

Link naar reactie

Dat komt doordat de meeste mensen vinden dat je iets beter leert als je het zelf uitzoekt - je bent niet voor niets 'ondernemer' in plaats van 'vraagsteller'.

 

Veel vragen die worden gesteld zijn binnen een paar minuten op Google beantwoord, of door de zoekfunctie op dit forum te gebruiken.

 

Daarnaast zou het forum aardig snel volstromen met heel triviale vragen als daar niet een beetje een rem op werd gezet.

 

Tenslotte is het voor iemand die hier al jaren elke dag komt vrij irritant om weer iemand met een vraag die al 800x beantwoord is langs te zien komen. Zo'n gebrek aan eigen initiatief is ook niet iets om vrolijk van te worden... ;)

Link naar reactie

Zoek even op net etiquette ;D

 

Zonder smiley: in veel gevallen zijn het vragen die met enige inspanning zelf te beantwoorden zijn of op z'n minst een stuk beter geformuleerd kunnen worden. Als je geen moeite doet een goede vraag te stellen waarom zou je dan een goed antwoord verwachten.

 

Document over net etiquette gaat over discussiegroepen (goede ouwe tijd ;) ) maar grotendeels nog actueel (ook voor fora)

Link naar reactie

Ik ben het helemaal eens met Peter. Er heerst hier op dit forum echt wel een tendens van 'ik vraag het eerst even'. Ik vind dat je dan lekker voor een baas moet gaan werken. Kun je het ook 'even vragen'.

 

Dat is niet te zeggen dat je niets mag vragen, daar is dit forum juist voor. Maar van die vragen waar mensen een antwoord op KUNNEN geven in de trend van 'zoek even op .... ' verdienen ook geen beter antwoord.

 

Als ondernemer is het belangrijk dat je dit soort zaken kunt uitzoeken. Als je dan vervolgens door de bomen het bos niet meer ziet, kun je best hier een goed onderbouwde vraag stellen.

 

Wanneer iedereen dit soort vragen zou plaatsen, zou de waarde voor andere forummers ook omhoog gaan.

Lees over modern ondernemen, succes en persoonlijke ontwikkeling op http://www.jessemeijers.com

Link naar reactie

 

kort door de bocht. Zeker wat eerste vragen van een forumlid betreft!

Natuurlijk worden sommige vragen wat gemakkelijk gesteld, maar vergeet ook niet dat veel ondernemers naast hun bravoure om voor zichzelf te starten ook knap onzeker zijn.

Ook om hier een vraag neer te zetten is een drempel. Vooral in het begin gaan ze daarom toch vaak de dialoog.

Een eerste vraag, een beetje snuffelen. Kennis laten maken, er bij betrekken, vertrouwen geven en vervolgens wijzen op overige info, waar ze dan zeker naar op zoek gaan. Ben je het niet mee eens met een zgn te gemakkelijke vraagstelling, dan reageer je toch gewoon niet zoals TS terecht zegt.

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie

Eigenlijk zou je op dit punt moeten discrimineren. Klinkt raar, maar laat mij dit kort beargumenteren.

 

Voor beide valt iets te zeggen, de zoekfunctie is niet heel moeilijk als je weet hoe zoiets werkt, google idem. De meeste vragen kunnen zo beantwoord worden.

Maar men moet niet vergeten dat het internet voor een hoop (vooral oudere) mensen één groot abracadabra is. Een forum is nog vele malen moeilijker. Het zetten van de eerste stap om een account aan te maken kan al een gigantische stap zijn. Dan zeg ik alleen maar: repect!

 

Aan de andere kant zie je ook prachtige accounts, foto erbij, hyperlinks in de 'signature' etc etc, oftewel geen digibeet! Als die mensen weigeren te zoeken uit luiheid, niet onkunde, vind ik dat reden om ze te verwijzen naar de zoekfunctie.

 

Laten we het vooral gezellig houden. :)

 

edit: in één van "reuzen" hiervoor zie ik staan dat iemand die niet met google om kan gaan niet op het internet thuishoort?

Dat is wel heel kort door de bocht. Blijkbaar mag je dus niets meer aldoende leren?

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie

hmm..

 

Forum is soms vraag - antwoord. (soms ook niet, soms ook gewoon inspiratie, maar dat terzijde)

Markt is vraag - aanbod.

 

In dat geval kun je zeggen: als je geen aanbod hebt, geen aanbod wilt geven, de vraag je irriteert. Dan kun je gewoon die vraag negeren.

 

Maar net als iedere plaats waar vraag en aanbod samenkomt moet er ook een focus zijn omdat het anders een zooitje wordt. Sommige vragen horen hier dan niet thuis.

 

Wat dat betreft kan ik reuzen en kneuzen aan iedereen uitdelen. Hoewel moderators consquent alle onderwerpen in de geest van HL moeten bewaken, kan ik me voorstellen dat dit niet altijd even makkelijk is. Zeker zonder normale non-verbale communicatie.

Trail art: www.imsobo.com

Link naar reactie
Als men alles aan Google moet vragen, dan kan dit forum spoedig dicht. Men vergeet de groep die nog niet overweg kan met Google.

 

Reusjes en kneusjes zijn niet bedoeld om de onzichtbaar en anoniem aan de discussie deel te nemen, dus bij deze een reaktie alsof je wel gewoon een reaktie geplaatst had:

wat je zegt is vanuit een bepaald oogpunt zeker waar, maar vanuit een ander oogpunt absoluut niet. Van ondernemers mag je, vind ik, flink meer zelfwerkzaamheid verwachten dan van bijvoorbeeld een werknemer, als het op dit soort zaken aankomt.

 

Als hier dan bijvoorbeeld een aspirant ondernemer komt met een eerste onderwerp dat "hoi nou ik wil dus voor me eigen beginne en ik weet niet moet ik dan btw betalen" luidt, dan zullen de reakties over het algemeen niet bijzonder subtiel zijn.

 

Ten eerste is dat volslagen logisch, want laten we eerlijk zijn - dat soort vragen zijn om huilend van in een hoekje te kruipen.

 

Ten tweede - wie hier geen antwoord op weet (te bedenken/vinden) kan waarschijnlijk beter niet voor zichzelf gaan beginnen omdat hij/zij blijkbaar niet over de 'juiste' mentaliteit beschikt. Als zo iemand dan een keurig antwoord krijgt denkt 'ie dat 'ie lekker bezig is - als 'ie een antwoord als "Probeer eerst Google eens" krijgt ligt de keuze weer bij hem/haar. Degene die Google induikt leert misschien wel een les, degene die door blijft zeuren dat we hier een antwoord moeten geven zal er niet komen.

 

Nou ja, zo zie ik het in ieder geval. Mocht je het hier oneens mee zijn, druk dan voor de gein op 'reageer' in plaats van '[kneus]' - misschien is je visie wel een inspiratie voor iemand anders!

Link naar reactie

[mod pet af]

 

Al langere tijd, ook voor ik mod was, had ik al de gewoonte om mensen die 'google starters opzoekvragen' stelden, naar google te verwijzen, of de HL zoekfunctie, of www.kvk.nl of www.belastingdienst.nl . Ik vind nl dat (startende) ondernemers best wat moeite mogen doen en niet zomaar wat willekeurige en simpel op te zoeken vragen hoeven stellen hier. Dat verhoogt nl niet de kwaliteit van dit forum. Dat is mijn persoonlijke mening.

 

Sommige mensen worden daardoor afgeschrikt. Daar lig ik niet wakker van. Die mensen zullen als ondernemer nog wel vaker afgeschrikt worden en of daar sterker van worden, of als ondernemer ten onder gaan. Evolutie in optima forma ;). De kunst is wel mensen niet te gaan afzeiken maar toch netjes te woord te staan. Negeren is ook een optie maar die vind ik zelf niet zo prettig.

 

Anderen worden wakker van zo'n antwoord en worden meer zelfwerkzaam. Prima wat mij betreft.

 

[mod pet weer op]

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie

Ik ben het wel deels eens met Peter. Sommige vragen worden wel snel gesteld zonder maar even iets verder te zoeken of een ander zoekwoord te gebruiken. Maar aan de andere kant bedenk ik me dan altijd maar weer dat niet altijd even logisch voor iedereen is.

 

Ik ben geen ster in computers (net weer gemerkt na een week geprobeerd mijn nieuwe laptop verbinding te laten maken met mijn draadloze netwerk), maar andere kunnen mij misschien wel helpen als ik even snel een vraag erover had gesteld. Wat voor mij dus onduidelijk is, is voor de andere parate kennis.

 

Ook is het soms wel eens handig om te bedenken dat we allemaal alles moeten leren. Iedereen met een rijbewijs heeft rijles gehad. En vind je de vraag dus te 'simpel' dan kan je ook besluiten om niet te reageren.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie

iu denk dat je vooral moet kijken of het een eerste vraag is en of het een, geef een vinger pakken ze de hele hand vragen zijn.

de meeste vragen zullen wel ergens te vinden zijn maar dan wijkt het wellicht net af van de intentie van de ts of wordt er nog een bevestigiing gevraagd. wellicht uit kader van onzekerheid en waarom niet... als je je geroepen voelt te antwoorden doe je dat toch? inderdaad peter bij dat soort vragen ben je snel geneigd om iemand de hoek in te schoppen maar laat het als eerste vraag doorgaan en geef een antwoord. met een tegenvraag. laat ze uit hun schulp kruipen. |"Ja je moet btw betalen, wat ga je beginnen en wat heb je al ondernomen? " als er wederom niets uitkomt, kun je besluiten om alsnog iemand naar google te verwijzen of de zoekfunctiie. doe je dat meteen loop je inderdaad de kans om iemand weg te jagen die wellicht toch een interessante bijdrage kan leveren?

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie

Het probleem met het blijven toe staan van basis vragen is denk ik dat de informatie zich gaat verspreiden over alle topics, waardoor er meer kans is dat onjuiste informatie niet wordt gecorrigeerd.

 

Aan de andere kant is een belangrijke reden van basis vragen denk ik dat, als je de kennis nog niet hebt, het moeilijk is om het generieke in de oplossingen van gerelateerde problemen te herkennen en die dan ook nog toe te passen op de eigen situatie. Veel mensen zullen wel zoeken, maar weten niet de juiste termen om uit te komen waar ze willen.

 

Dus ik ben voor het terecht wijzen, maar geef mensen dan in ieder geval wel een handreiking in waar ze naar moeten zoeken. (Wat volgens mij in het algemeen ook wel gebeurd hier)

Link naar reactie

mod pet op:

 

We kiezen hier bewust voor.

 

Enerzijds omdat triviale vragen die makkelijk vindbaar zijn door TS het forum doen vollopen met dubbele en veelvoudige informatie.

 

Anderszijds omdat het de zoekfunctie van HL bemoeilijkt. Die heeft het nu al zwaar te verduren af en toe. Des te meer topics er zijn over "waar op te letten als starter' hoe lastiger het is om de informatie ook daadwerkelijk te vinden die je zoekt tussen tientallen topics.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Ik ben geen ster in computers (net weer gemerkt na een week geprobeerd mijn nieuwe laptop verbinding te laten maken met mijn draadloze netwerk), maar andere kunnen mij misschien wel helpen als ik even snel een vraag erover had gesteld. Wat voor mij dus onduidelijk is, is voor de andere parate kennis.

 

Maar dan nog kun je dat op verschillende manieren aanpakken. Welk van de twee hieronder zou de meeste kans maken op zinnige reakties?

 

Digibeet 1

hoi hoi i kwil dus mijn draadloze internet aansluiten maar het werkt niet. WAT DOE IK FOUT!!?!1?

 

Digibeet 2

Ik heb vandaag de hele dag geprobeerd mijn mobiele internet aan de praat te krijgen, maar het wil maar niet lukken. Ik heb eerst de standaard installatie gedaan zonder succes. Daarna heb ik de laatste drivers geinstalleerd, enm ook dat werkte niet. Daarna op een forum gevonden dat het soms te maken hebben met het dwarsliggende fiepje tussen de halve bits, maar ook nadat ik die weer recht had gelegd gebeurde er niets. Heeft iemand een idee wat ik nog zou kunnen proberen?

 

Beide dezelfde vraag, in essentie, maar Digibeet 1 krijgt de wind van voren, en Digibeet 2 krijgt een antwoord. Vreemd he? ;)

Link naar reactie

Het gaat om wederzijds respect. Als een nieuwkomer niet de moeite neemt om zich in te lezen, getuigt dat van weinig respect. Hetzelfde geldt ook voor de mod of ervaren lid, die direct iemand verwijst naar de deur. Respectloos gedrag met hetzelfde beantwoorden is geen goed recept voor verbetering.

 

Sancho

Sancho is de realistische tegenhanger van de dromende Don Quichot, die reuzen zag in windmolens :: In zekere zin is Sancho een pragmaticus die met beide benen op de grond staat en Boerenslim.

Link naar reactie

Je kunt het ook zo bekijken: hoe je het wendt of keert, Higherlevel trekt wel starters aan.. Ik geloof dat er een consensus dat dit ook de bedoeling moet blijven. Uit de basale vragen die gesteld worden, blijkt dat de gemiddelde starter dus vaak redelijk onwetend is. Het volgende waar je dan naar kan kijken, is het het "bedienen" van die starter. Is het nou handig om ergens verstopt in forum regels de nieuweling te vertellen dat je goed moet zoeken voordat je iets vraagt? En is het handig hem af te snauwen als hij dat niet doet? Of zou het handiger zijn als Higherlevel collectief een leuke Starters Guide maakt? Misschien een e-boek, geschreven door "ons" allemaal? En/of een sortering van topics naar onderwerp. En dan op homepage ergens redelijk groot:

 

STARTERS VRAGEN, kijk eens hier? En maakt een functie voor een MOD dat ie een draadje aan kan vinken naar onderwerp. (En ja, dit is anders dan de huidige categorieën). Vergt wat tijd en werk, maar dan heb je ook wat. :) Bovendien kan je nog een leuke if statement doen voor nieuwe members.. if has less than [x] posts KEIGROTE pop-up(of extra window) bij het posten Heb je [DIT] al gelezen.. en dan verwijzing naar e-boek en/of gesorteerde starters draadjes/onderwerpen.

 

P.S. Ik denk wel dat er vaak gesnauwd is hier, en ik irriteerde me er persoonlijk ook aan. Ik heb helaas zelf op sites die ik mede-run ook na 2-3 jaar een keer gehoord dat mensen "bang" waren te posten(op tenoren site) met vragen, omdat de kenners snauwden van "weet je dat niet?" ..

Link naar reactie

Beste forummers,

 

Een aantal oudgedienden maakt er een gewoonte van om vragen van m.n. nieuwe HL-ers te beantwoorden met dooddoeners zoals in het onderwerp vermeld.

Het kan best zijn dat als ik langer op dit forum zit, ik dat ook ga doen, maar op dit moment vind ik dit een vervelende tendens.

 

Je stoot de vragensteller m.i. voor 't hoofd met dergelijke opmerkingen en je jaagt hem/haar weg. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

We zijn hier toch om van elkaar te leren.

 

Mijn advies: als de vraag je irriteert, laat de beantwoording dan aan een ander over.

 

groet,

 

John

 

Al lezende door de reacties op bovenstaand advies heb ik mij verbaasd over de opvoedkundige taak die sommigen zichzelf toeëigenen uit naam van allerlei verschillende motieven en persoonlijke zienswijzen. ??? Ik heb gekeken naar de forum regels maar kom daarin niets tegen waarin deze opvoedkundige taak wordt omschreven en de filosofie erachter wordt uitgelegd.

 

Ook verbaasd het mij dat het 'posten' van een bericht in een forum als probleem wordt gezien: waar is een forum nu anders voor? ???

 

Natuurlijk, als de inhoud van het bericht in strijd is met de forum regels dan lijkt het me vanzelfsprekend dat de forumbeheerder (of hoe dat ook heet) ingrijpt. Maar als de inhoud niet in strijd is met deze regels, waar haal je het recht vandaan om als reactie op het bericht, een bericht te plaatsen wat niet ingaat op het oorspronkelijke bericht maar het 'posten' van dat bericht veroordeeld? Zoals de starter van dit draadje al adviseerde: "als de vraag je irriteert, laat de beantwoording dan aan een ander over." :)

 

Het vraagstuk van een "vollopend forum" en een "tragere - minder effectieve zoekfunctie" zou ik als forum exploitant niet oplossen door m'n klanten weg te jagen en/of een sfeer te creëren waarin je voor het posten van een bericht eerst door een ballotage commissie moet van zelf benoemde "grootheden".

 

Ik zag in de verschillende reacties ook ideeën om informatie anders/beter te structureren. Lijkt me de aandacht waard om naar te kijken en een betere manier om om te gaan met vragen die al 800x gesteld zijn. :)

 

Mik op de maan, als je mist zit je in ieder geval tussen de sterren!

Link naar reactie

 

? Ik heb gekeken naar de forum regels maar kom daarin niets tegen waarin deze opvoedkundige taak wordt omschreven en de filosofie erachter wordt uitgelegd.

 

 

Hoi Linvo,

 

De forumregels beginnen daar zelfs mee:

 

Heb je zelf al moeite genomen? Laat zien dat je de moeite hebt gedaan om al zelf een antwoord op jouw vraag te vinden. Sites als die van de KvK, de Belastingdienst en natuurlijk Google kunnen met een beetje zoeken veel algemene vragen voor je beantwoorden. Kom je er nog niet aan uit of wil je erover met anderen van mening wisselen dan zien we jouw post graag tegemoet!

 

Heb je een concrete vraag? De kans is groot dat deze al eens voorbijgekomen en beantwoord is. Gebruik daarom de zoekfunctie. Ook hebben sommige forumboards belangrijke berichten (topics) bovenaan de berichtenlijst staan, met veelbesproken onderwerpen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Wat Sancho zegt zou het begin moeten zijn.

Verder zijn regels niet het enige regulerende mechanisme. Simons beschrijft o.a. grens- en geloofssystemen. Dit is in mijn ogen universeel toepasbaar voor alles waar mensen bij elkaar komen. De geloofssystemen vertegenwoordigen cultuur en alles wat ongeschreven de groep wel of niet goedkeurt. Ik denk dat je dit beeld vrij snel krijgt als je wat op dit forum hebt rondgekeken.

Daarnaast kun je, moet je volgens mij ook niet willen, alles in regels beschrijven.

Maar belangrijk is ook dat wij nieuwe mensen behandelen zoals wij zelf behandeld zouden willen worden. Dat is ook een goede manier om onze cultuur aan de nieuwkomer over te dragen.

Trail art: www.imsobo.com

Link naar reactie

Is het een idee om nieuwe leden in hun eerste 3 berichten en/of te openen topics wijzen op de zoekfunctie? Als dat technisch mogelijk is natuurlijk...

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie

Ik denk dat Pawelotti een goed punt heeft : we zouden voor eerstekeer-bezoekers hier een apart "ding" moeten klaarzetten.

We zijn nl. niet zomaar een forum, waar je vragen op dondert en 34 dagen later voor een antwoord checkt. Hoe vreemd het ook kan klinken voor nieuwe bezoekers: we zijn hier een redelijk dichte gemeenschap van ondernemers. Vandaar dat er zoveel mensen zijn (ook al behoorlijk ervaren ondernemers!) die de moeite doen om hier te schrijven.

 

We hebben al sinds jaar en dag het onderwerp: Wat is Higherlevel en de Gebruikersvoorwaarden bovenin staan. Maar niet iedereen leest die (misschien omdat het woord "voorwaarden" niet echt uitnodigt om te lezen) en niet iedereen komt binnen voor de eerste keer via de homepage.

 

Is dit een idee ? Een EBook/PDF/Opvallend "ding" waardoor nieuwelingen snel weten hoe het hier toegaat en misschien: de meest gestelde vragen door nieuwe bezoekers.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 158 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.